Gå til innhold

Snakke med sensor under oppkjøringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snart min tredje oppkjøring, og merker jeg sliter litt med nervene når jeg kjører med sensor. Føler meg så usikker på hva som er naturlig å prate om. Føler det fort kan bli litt kleint. Både første og andre gang jeg kjørte opp, sa jeg at det var greit å ha det mest mulig stille i bilen, men at å prate innimellom gikk fint. Har også litt noia for å miste litt konsentrasjon når jeg snakker med sensor, fordi hele situasjonen er mer anspent enn når jeg kjører med lærer. Det er fullt fokus på å prestere (enda større press enn ved kjøretimer). Noen som har noen råd? Til info er jeg dame på 30 år. 

Anonymkode: 0c569...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du prate, da? Det er helt ok å sitte og konsentrere seg om kjøringen. Det er ingen forventning til at du skal konsentrere deg om noe som helst annet enn trafikken - tvert om kan det slå negativt ut om du skravler så mye at du ikke klarer følge med på det du skal. 

Anonymkode: 47243...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare først og fremst konsentrere deg om kjøringen? Og så etter hvert, hvis det er naturlig og du føler deg trygg, kan du kanskje veksle noen ord med sensor. Sensor bedømmer kjøringen din, ikke hvor flink du er å sosialisere med ham/ henne.

Anonymkode: a5f10...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det som gjør deg komfortabel.

Da jeg kjørte opp hadde jeg med meg kjørelæreren min i baksetet, og jeg spurte om vi kunne ha en samtale gående fordi jeg var nervøs. Det endte med at sensoren og kjørelæreren snakket om biler og motorsykler hele oppkjøringen min, jeg sa ingenting. Jeg stod med glans fordi jeg ble avslappet av å høre på de 

Anonymkode: 742fb...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være lurt hvis du gjør noe feil og du vet du gjorde feil at du kommunisere det der og da til sensor. Slik at vedkommende legger merke til at du skjønte det selv. På den måten slipper du også å hele tiden under resten av oppkjøringen å tenke over tabben du gjorde. Så kan du slappe av.

Du kan f.eks si: Det der var feil. Det burde jeg ikke gjort. 

Ikke noe mer. 

Anonymkode: 59c93...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det vil være lurt hvis du gjør noe feil og du vet du gjorde feil at du kommunisere det der og da til sensor. Slik at vedkommende legger merke til at du skjønte det selv. På den måten slipper du også å hele tiden under resten av oppkjøringen å tenke over tabben du gjorde. Så kan du slappe av.

Du kan f.eks si: Det der var feil. Det burde jeg ikke gjort. 

Ikke noe mer. 

Anonymkode: 59c93...36a

...lat som om du snakker med deg selv egentlig.

Anonymkode: 59c93...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var så nærvøs under oppkjøringen at jeg bablet i vei. Glemte en avkjøring pga det :P Jeg bestod da.

 

Gjør det du selv foretrekker.

Anonymkode: 8ad7a...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde oppkjøring spurte sensor meg før vi skulle kjøre om jeg ville ha det stille eller om jeg ville småprate litt. Du har fullstendig lov til å si at du ikke ønsker å snakke så mye, de blir ikke fornærmet på grunn av det :) 

Anonymkode: cd907...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med kjørelærer under oppkjøringen, og det var virkelig gull verdt. Jeg var relativt komfortabel med ham, og så småpratet han og sensor en del. Det gav en langt mer avslappet stemning i bilen, og bidro nok absolutt til at jeg besto.

Anonymkode: 35bd8...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket litt med sensor under oppkjøring, det jeg snakket om var mest begrunnelser på alt jeg foretok meg i trafikken,hvordan været var og hva jeg måtte være obs på under dette værforholdet. Sensor selv sa ikke så mye, men lo litt innimellom av min forklaringsmåte. 

Jeg sto med glans, og en av begrunnelsene hans var at jeg var veldig reflektert i forhold til trafikkbilde og værutfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart min tredje oppkjøring, og merker jeg sliter litt med nervene når jeg kjører med sensor. Føler meg så usikker på hva som er naturlig å prate om. Føler det fort kan bli litt kleint. Både første og andre gang jeg kjørte opp, sa jeg at det var greit å ha det mest mulig stille i bilen, men at å prate innimellom gikk fint. Har også litt noia for å miste litt konsentrasjon når jeg snakker med sensor, fordi hele situasjonen er mer anspent enn når jeg kjører med lærer. Det er fullt fokus på å prestere (enda større press enn ved kjøretimer). Noen som har noen råd? Til info er jeg dame på 30 år. 

Anonymkode: 0c569...42c

Sensor snakker ikke i vanskelige situasjoner. De tir stille når du trenger fokus.

Noen sensorer prater mye. Jeg har noen som til og med snakker med meg når jeg sitter på (er trafikklærer), og noen som bare sier hvor du skal kjøre. Hvis du kjører perfekt er det mer sannsynlig at de snakker.

Jeg kjørte opp til henger mens jeg studerte for å blit rafikklærer og da snakket jeg masse. Sensor virket mer distrahert av samtalen enn meg (eneste som er stress med henger er å rygge, og da står sensor ute å veiver med armene).

Hva med å spille avslappende musikk?

På 23.11.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det vil være lurt hvis du gjør noe feil og du vet du gjorde feil at du kommunisere det der og da til sensor. Slik at vedkommende legger merke til at du skjønte det selv. På den måten slipper du også å hele tiden under resten av oppkjøringen å tenke over tabben du gjorde. Så kan du slappe av.

Du kan f.eks si: Det der var feil. Det burde jeg ikke gjort. 

Ikke noe mer. 

Anonymkode: 59c93...36a

Kan være greit å spare denne samtalen til slutten. Det er vanskelig å kommentere feil fortløpende. Bedre å ta det når sensor spør om man har kommentarer eller noe man vil si. Da er det bra å si at man gjrode X og Y feil og burde gjort det sånn og sånn.

På 23.11.2017 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Jeg var så nærvøs under oppkjøringen at jeg bablet i vei. Glemte en avkjøring pga det :P Jeg bestod da.

 

Gjør det du selv foretrekker.

Anonymkode: 8ad7a...e3b

Å kjøre feil gir ikke trekk. Det er ikke en test i hukommelse eller kunnskap i høyre/venstre. Så lenge det er lovlig og du kjører trygt trekker det ikke ned (med mindre du kjører din egen rute, da stryker man).

På 23.11.2017 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde med kjørelærer under oppkjøringen, og det var virkelig gull verdt. Jeg var relativt komfortabel med ham, og så småpratet han og sensor en del. Det gav en langt mer avslappet stemning i bilen, og bidro nok absolutt til at jeg besto.

Anonymkode: 35bd8...daf

Å ta med lærer anbefaler jeg absolutt, spesielt hvis man har strøket. Med mindre det fører til ekstra stress.

Som lærer er det ekstremt nyttig å se hva eleven gjør under oppkjøringen.

Ikke alle sensorer snakker med læreren da. Noen av dem snakker med meg mens andre ignorerer at jeg er der. 

Å ha meg i baksetet som smiler og nikker og bekrefter at det går bra hjelper noen elever veldig.

På 23.11.2017 den 13.29, Libertas skrev:

Jeg snakket litt med sensor under oppkjøring, det jeg snakket om var mest begrunnelser på alt jeg foretok meg i trafikken,hvordan været var og hva jeg måtte være obs på under dette værforholdet. Sensor selv sa ikke så mye, men lo litt innimellom av min forklaringsmåte. 

Jeg sto med glans, og en av begrunnelsene hans var at jeg var veldig reflektert i forhold til trafikkbilde og værutfordringer.

Hvis man har kapasitet til det er det absolutt en fordel å begrunne valg og forklare hva man gjør. 

Jeg vet om stryk der en annen bil vinker eleven forbi og de stryker for sensor ikke ser det. Noen ganger overser de ting. Hvis eleven vokaliserer sine handlinger kan de bedømme hvordan de tenker. Men hvis man kjører tydelig går det som regel greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla med sensoren hele turen om alt mulig, hvordan det var å jobbe som sensor, hvor i byen hun bodde osv osv. Var så vidt hun fikk tid til å fortelle hvor jeg skulle kjøre. Følte at mye av stresset gikk vekk og det føltes mer som en vanlig biltur og ikke en oppkjøring når det ble prat frem og tilbake. Tenkte for meg selv etterpå at hun sikkert så på det som et pluss at jeg greide å ha en samtale mens jeg kjørte. Tror nok at viss det hadde vært helt stille hadde jeg sikkert overtenkt situasjoner i trafikken og økt sjansen for å gjøre feil, men for all del du må gjøre det som føles naturlig for deg.

Både for lite fokus på veien, og overtenking kan føre til feil som fører til at du stryker, uansett lykke til med neste forsøk :) . 

Anonymkode: cce80...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor spurte meg om jeg ville prate eller ha det stille. Jeg svarte det var ok å prate. Han sa ikke et ord under hele oppkjøringen :fnise: Han sa også at jeg bare måtte stille spørsmål hvis det var noe jeg lurte på. Da jeg skulle snu et sted spurte jeg om det var ok å snu her. Han svarte "det må du bestemme selv". Hele kjøreturen satt han og virket sur mens han sukket og noterte ned på arket. Trodde nesten jeg strøyk, men jeg gjorde ikke det. For en fyr

Anonymkode: 66ea6...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sensor snakker ikke med deg i situasjon hvor du utfører oppgaver. Dvs når du skal fokusere på eks: når og hvor du skal kjøre, hvordan plassere, gi tegn, fartstilpasning, observasjon osv. Dvs at sensor kun vil snakke på landeveg når du "kun" kjører, ser deg for, men har lite å tenke på ellers.

Sensor spør jo om du ønsker å snakke litt (slik at det ikke blir kleint på 60 min) eller om du ønsker fult fokus på kjøringen. Det er opp til deg.

Anonymkode: 90ad7...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2017 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Sensor snakker ikke med deg i situasjon hvor du utfører oppgaver. Dvs når du skal fokusere på eks: når og hvor du skal kjøre, hvordan plassere, gi tegn, fartstilpasning, observasjon osv. Dvs at sensor kun vil snakke på landeveg når du "kun" kjører, ser deg for, men har lite å tenke på ellers.

Sensor spør jo om du ønsker å snakke litt (slik at det ikke blir kleint på 60 min) eller om du ønsker fult fokus på kjøringen. Det er opp til deg.

Anonymkode: 90ad7...fee

Min sensor spurte ikke om dette. Det trengte hun for så vidt ikke heller, for jeg var så nervøs, men samtidig så skjerpet og konsentrert at jeg utelukkende konsentrerte meg om kjøringa. Tenkte faktisk ikke over at vi ikke hadde snakket i det hele tatt (med unntak av når hun sa hva jeg skulle gjøre). Da jeg kjørte på landevei, tilbake til trafikkstasjonen, snakket vi litt om byen, hva jeg skulle studere osv. :) Besto. 

Anonymkode: 1feed...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte jeg slappet mye mer av hvis jeg kunne ha en liten samtale med sensor og se at hun også er menneskelig. Var vel å merke veldig komfortabel med å kjøre og forholde meg til trafikken, så det gikk av seg selv uansett. Jeg snakket i alle fall litt med sensor om hvor lenge hun hadde vært kjørelærer før hun ble sensor, om hun synes det var spennende og lignende. Hun fulgte opp med noen spørsmål til meg og mitt forhold til bil. Også litt om ruta, forventninger, byen vi bor i og slik - i grunn en veldig naturlig samtale. Etter litt snakk dabbet praten litt av, og hun brukte store deler av turen på telefonen. Synes ikke det var noe problem, vi både tullet og lo litt sammen og tonen var god. De er jo bare mennesker de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...