AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Del Skrevet 22. november 2017 På NRK filmavisen sa programlederen i dag "hun er tjueett år", dette fikk meg til å gruble. Hvorfor sier vi tjueen år, og ikke tjueett år? Vi sier jo at hun er ett år, ikke én år. Anonymkode: 4de0b...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 22. november 2017 #2 Del Skrevet 22. november 2017 Tror det er fordi at når man bruker ordet "ett" så er det for å understreke at det bare er ett eller en av noe. Man legger ekstra trykk på t-ene. Man er ikke tjue og ett år... det blir feil å si. Derfor sier man tjue-en fordi det er et tall som er mer enn bare en... Huff. Jeg klarte ikke forklare det på noen god måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 22. november 2017 #3 Del Skrevet 22. november 2017 http://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Del Skrevet 22. november 2017 Jo, jeg tror jeg forstår hva du mener, men jeg er likevel litt forvirret. Når vi skal telle noe (uten å understreke at det bare er ett av noe) så er vel tallordet en/ei/ett avhengig av om det er han-, hun- eller intetkjønnsending på det vi skal telle. En bil - to biler, ei gås - to gjess, ett hus - to hus. Jeg synes det hadde vært mye ryddigere om vi hadde kunnet skilt mellom tallordet og artikkelordet, slik at tallordet enten alltid hadde vært en (en hus, en gås, en bil), eller at tallordet hadde hatt samme bøyning hele veien (tjueett hus, trettien gjess). Hmmm Anonymkode: 4de0b...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 22. november 2017 #5 Del Skrevet 22. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: På NRK filmavisen sa programlederen i dag "hun er tjueett år", dette fikk meg til å gruble. Hvorfor sier vi tjueen år, og ikke tjueett år? Vi sier jo at hun er ett år, ikke én år. Tja, din observasjon viser vel at vi ikke har fast praksis? Noen sier tjueett år, andre tjueen år. Den siste varianten er enklere, og ligner på den gamle tellemåten: en og tjue år. Jeg bruker å bøye tallordet når jeg prater, men det hender jeg bommer når jeg leser og ikke på forhånd vet kjønnet på det som telles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Del Skrevet 22. november 2017 4 timer siden, altflyter skrev: http://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99822 Det var ingenting der som besvarte spørsmålet. Anonymkode: 7ed8a...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Del Skrevet 22. november 2017 Her sier vi enogtyve, så tror det avhenger av hva som er vanlig lokalt. Anonymkode: 614d1...6bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #8 Del Skrevet 24. november 2017 På 23.11.2017 den 0.21, AnonymBruker skrev: Her sier vi enogtyve, så tror det avhenger av hva som er vanlig lokalt. Anonymkode: 614d1...6bb Dette er også irrelevant for problemstillingen TS tok opp ... Anonymkode: 7ed8a...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå