Gå til innhold

Mange kjører feil i rundkjøringen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/hoeyesterett-forklarer-rundkjoeringer/a/4718353/

Selv om jeg begynner å kjøre inn i en rundkjøring kan likevel enkelte biler som kommer fra venstre, men er mange meter unna å komme inn i rundkjøringen tute og holde full fart. Noen kjør riktig og bremser ned, de møter faktisk et vikeplikt skilt med symbol under for at man har vikeplikt for de som er inne i kjørebanen.

 

sp5dbf88.fullbredde.jpg

Når jeg skal begynne å kjøre inn i rundkjøringen selv, får jeg selvsagt vikeplitkt for de som er inne i rundkjøringen og kommer fra venstre. Men det er ikke det samme som jeg skal vike for de som kommer i full guffe fra venstre og som ennå ikke er inne i rundkjøringen.

 

 

Anonymkode: 3d0e1...877

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig med deg! Kan ikke bare folk følge reglene? Er så lei råkjørerne som fiser avgårde i full fart :icon_frown:

Anonymkode: 372d1...e05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt du linker med en artikkel fra 2003. Kan ikke si jeg opplever ofte at folk bryter vikeplikten inn i rundtkjøringa, om det er mye trafikk og korte luker må vi være fleksible med hverandre. Synes det er mye værre med de som ikke blinker i rundkjøring, spesielt de som skal rett til høyre og jeg står og venter.

Anonymkode: 3568b...221

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste forventer at du står pent og pyntelig og venter på at de skal ankomme rundkjøringen ja. At du er der først gir de blanke faen i. Det er fryktelig mange dårlige sjåfører i dette landet, sånn generelt.

Anonymkode: 64265...cc1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer fra min V side stopper opp, men de vil helt ikke kræsje i min store Land Cruiser, men de tuter og fingre her og der, skulle tro de hadde forkjørsrett. Og det er merkelig at dette oftest gjelder Audi biler.... Jeg tok klasse 2 for noen år siden og da lærte jeg meg at man skulle blinke rundt i rundkjøringen, om man f.eks skal til venstre, dette for å gi beskjed til de andre bilistene, på samme måte som man skal blinke ut. Men dette er det få som skjønner. Alle som tar førerkort, skulle sittet på med en trailer og opplevet hvordan det er å bremse ned 52 tonn, så kanskje de hadde tenkt seg om to ganger før de hadde kjørt forbi, for så å bråbremse eller liknende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vegvesnet har skrevet det ganske bra her :

Legg merke til :

På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.

 

Derimot er det par sider på nettet som kompliserer dette.

F.eks skriver klikk.no to ganger

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for kjørende fra venstre ; uten å utdype at de du skal vike for også må være inne i rundkjøringen. Dessverre er det mange som tror at vikeplikten gjelder de som er lang utenfor rundkjøringen, men heldigvis skriver de litt senere :

Du har vikeplikt for kjørende som befinner seg inne i rundkjøringen og kommer fra venstre.

Anonymkode: 36b4b...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vegvesnet har skrevet det ganske bra her :

Legg merke til :

På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.

 

 

Så om en bil kommer inn i rundkjøring fra min høyre side (jeg er allerede i rundkjøringen) og han har større fart enn meg, så har han uansett vikeplikt for meg?

Har opplevd dette, jeg skal ut i 3. avkjørsel i rundkjøringen, og ligger derfor i indre felt, men må krysse ytre felt for å komme ut. En bil i høy fart kom inn i rundkjøringens ytre felt (han skulle rett over og ut) så jeg måtte bråbremse for ikke å få bilen i min høyre forskjerm. Da brøt han altså vikeplikten sin? Selv om vi begge på det tidspunktet var inne i rundkjøringen og jeg skiftet felt? 

 

Anonymkode: ef696...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt utenfra inn i rundkjøring uansett om bilen kommer fra venstre eller høyre. En rundkjøring med 4 veier ut/inn

Du kommer på en større rett vei og de som kommer fra en litt mindre vei til høyre for deg kjører kanskje ikke så fort som deg inn i rundkjøringen. Men din fart inn i rundkjøringen gir ikke deg forkjørsrett fordi du har større fart. Men det er det mange som tror. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2017 den 22.11, AnonymBruker skrev:

godt du linker med en artikkel fra 2003. Kan ikke si jeg opplever ofte at folk bryter vikeplikten inn i rundtkjøringa, om det er mye trafikk og korte luker må vi være fleksible med hverandre. Synes det er mye værre med de som ikke blinker i rundkjøring, spesielt de som skal rett til høyre og jeg står og venter.

Anonymkode: 3568b...221

Vel, årstallet har neppe så mye å si. Rundkjøringene har ikke forandret seg nevneverdig siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Einus skrev:

Du har vikeplikt utenfra inn i rundkjøring uansett om bilen kommer fra venstre eller høyre. En rundkjøring med 4 veier ut/inn

Du kommer på en større rett vei og de som kommer fra en litt mindre vei til høyre for deg kjører kanskje ikke så fort som deg inn i rundkjøringen. Men din fart inn i rundkjøringen gir ikke deg forkjørsrett fordi du har større fart. Men det er det mange som tror. 

Tusen takk for svar, det var akkurat slik jeg trodde det var. Jeg kjører uansett aktsomt, har ikke lyst å bli påkjørt selv om det ikke er min feil. Men har kunnet få ny høyreskjerm utallige ganger :)

Anonymkode: ef696...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang filvalg, så har det vært slik siden tidenes morgen at skal du rett frem, så skal du ligge i ytterste fil, og skal du til Venstre eller rundt igjen er det innerste fil.

Men så har Statens Veivesen i noen tilfeller laget piler i asfalten for å lage en plan på kjøremønsteret og da er det bare å følge det som står i asfalten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.11.2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Så om en bil kommer inn i rundkjøring fra min høyre side (jeg er allerede i rundkjøringen) og han har større fart enn meg, så har han uansett vikeplikt for meg?

Har opplevd dette, jeg skal ut i 3. avkjørsel i rundkjøringen, og ligger derfor i indre felt, men må krysse ytre felt for å komme ut. En bil i høy fart kom inn i rundkjøringens ytre felt (han skulle rett over og ut) så jeg måtte bråbremse for ikke å få bilen i min høyre forskjerm. Da brøt han altså vikeplikten sin? Selv om vi begge på det tidspunktet var inne i rundkjøringen og jeg skiftet felt? 

 

Anonymkode: ef696...202

Jeg vil si at han som kjører inn i rundkjøringen har vikeplikt. Men vær forsiktig, for rundkjøring har lett for å bli delt skyld.

Anonymkode: 3d0e1...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at han som kjører inn i rundkjøringen har vikeplikt. Men vær forsiktig, for rundkjøring har lett for å bli delt skyld.

Anonymkode: 3d0e1...877

Enig i at han som kommer inn sist har vikeplikt, men enda mer enig i å være veldig forsiktig. :)

Anonymkode: ef696...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farten vil jo også være vesentlig for hvem som bryter reglene.  Man skal tilpasse farten etter forholdet. Det gjør ikke de som kommer susende inn i rundkjøringen, uansett hvem som kom først og sist inn, og fra hvilken side. Kommer man med upassende fart (ikke nødvendigvis bare over fartsgrensen, men i forhold til trafikkbildet), og krasjer i noen som egentlig har "vikeplikt", så er man i grunn egentlig like skyldig selv.

Det var f.eks. en ulykke der det var noen som kjørte i 200+ i venstrefeltet der det var 80-sone. Noen fra høyrefeltet la seg ut i venstre og brøt således vikeplikten slik at det ble kollisjon. Men pga. den høye hastigheten hadde ikke den som skiftet felt noe forutsetning for å oppdage den som kom bak. Begge "brøt" reglene, men han som kjørte for fort fikk skylden, da det var farten var mest avgjørende for at det ble en ulykke, samt en direkte årsak til at han andre ikke klarte å overholde sin vikeplikt.

Ellers så er det ikke så vanskelig med rundkjøringer. Det er bare å se seg godt for fra venstresiden. Når det er ledig kjører man inn. Så ser man jo hvordan ting er lengre fremme. Kanskje det går tregt eller noen sniker seg litt inn fra høyre. Da prøver man bare å samarbeide uten å jage, tute eller på annen måte være ekkel. Så får de som suser inn bak passe sitt..

Det vil alltid være en del 18-åringer som nettopp har fått lappen og audi, eventuelt 55-åringer som har kjøpt seg ny flott bil, og som tror de vet alt og eier hele veien. Bare å drite i de.

Anonymkode: 038d4...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Så om en bil kommer inn i rundkjøring fra min høyre side (jeg er allerede i rundkjøringen) og han har større fart enn meg, så har han uansett vikeplikt for meg?

Ja. Vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen, uansett fart. Faktisk også vikeplikt for den som er på vei inn i rundkjøringen før deg fra en annen arm, så om du kommer i stor fart og kjører på en som var på vei inn før deg, så er det din feil, selv om du er inne og den andre fremdeles ikke er helt inne. Det foreligger en høyesterettsavgjørelse på dette.

Sitat

 

Har opplevd dette, jeg skal ut i 3. avkjørsel i rundkjøringen, og ligger derfor i indre felt, men må krysse ytre felt for å komme ut. En bil i høy fart kom inn i rundkjøringens ytre felt (han skulle rett over og ut) så jeg måtte bråbremse for ikke å få bilen i min høyre forskjerm. Da brøt han altså vikeplikten sin? Selv om vi begge på det tidspunktet var inne i rundkjøringen og jeg skiftet felt?

Anonymkode: ef696...202

 

Nei. Når begge er etablert i rundkjøringen, så er det reglene for feltskifte som gjelder. Du har vikeplikt når du må bytte felt for å komme deg ut. Spørsmålet er om situasjonen oppsto fordi den andre hadde uforsvarlig høy fart, eller fordi du var uoppmerksom på din vikeplikt. I utgangspunktet er det den som bryter vikeplikten som har skyld, men uforsvarlig høy fart hos den andre kan endre konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...