Gå til innhold

Blir overvåket i eget hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen med familie.

Vi har flyttet litt for nære min mor. Vi leier et hus av henne til en bra pris vi ellers ikke ville fått. Alternativt må vi leie en knøttliten leilighet et annet sted. 

Har hatt en ekkel følelse av at hun er utenfor huset mitt titt og ofte og hun kommer med unnskylder som at lyset kan være gått utenfor for å kontrollere hva som skjer. Det er bare en av mange ting. 

Dette er så utrolig plagsomt og resulterer i at jeg vil ha minst mulig kontakt med min egen mor. Hun har fått klar beskjed at dette er uakseptabelt, men hun gjør det for det. Har ikke bodd her lenger enn et halvt år og nå har jeg tenkt mer og mer på om vi må flytte pga dette. 

Det stresser meg og jeg begynner å kjenne på en slags panikk angst at hun skal komme hele tiden og resulterer i at jeg ikke får gjort jobben min som jeg gjør hjemme i fra. I skrivende stund er hun nå i postkassa mi!! 

Noen råd? 

Anonymkode: f681d...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke mulig for henne å komme på besøk, eller innom til faste avtalte tider? 

Det virker som hun vil ha mer kontakt med deg og familien. 

Så om dere kan få det i ordnede former er det jo bedre for alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoker hun i posten din? Skaff deg postboks (hvis det ikke betyr en altfor stor omvei). Det er det første jeg ville ha gjort. Eventuelt postkssse med lås.

Anonymkode: a4796...b6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stan skrev:

Er det ikke mulig for henne å komme på besøk, eller innom til faste avtalte tider? 

Det virker som hun vil ha mer kontakt med deg og familien. 

Så om dere kan få det i ordnede former er det jo bedre for alle. 

Akkurat nå har jeg mest lyst til å bare flytte langt fra henne så kan vi sees i spesielle anledninger. Vi er midlertidig midt i oppussning, jentene våre har begynt på ny skole, mannens jobb osv. Så vi kan jo ikke bare dra sånn uten videre. 

Hun har aldri fått noen diagnose, men har siden jeg var liten vært noe spesiell og litt ustabil. Minner litt om mani. 
Attpå til har hun alltid vært en snushane og bryr som om ting hun ikke har noe med. 

Du har kanskje rett at vi burde sette opp en slags avtaleplan når det gjelder besøk.  

Anonymkode: f681d...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snoker hun i posten din? Skaff deg postboks (hvis det ikke betyr en altfor stor omvei). Det er det første jeg ville ha gjort. Eventuelt postkssse med lås.

Anonymkode: a4796...b6a

Den er bestilt. Så det vil hjelpe noe. Bør vel gjøre det samme med søpla. 

Anonymkode: f681d...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Har du fortalt henne at du ikke kan bo i huset hvis hun ikke stopper?

Hvordan har hun oppført seg når du har bodd lenger borte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sagt til moren din at det teknisk sett er ULOVLIG å snoke i andres postkasse, eiendom osv? At hun faktisk kan bli anmeldt og få straff. 

Spiller ingen rolle hvilken tilknytning hun har til dere og boligen dere bor i

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, chisandra skrev:

Har du fortalt henne at du ikke kan bo i huset hvis hun ikke stopper?

Hvordan har hun oppført seg når du har bodd lenger borte da?

Ja, men jeg må nok si det mer ettertrykkelig. Hun har ikke spesielt gode sosiale antenner og tar ikke til seg hva som blir sagt. 

Når vi har bodd lengre borte har hun vært OK. 

Anonymkode: f681d...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Har du sagt til moren din at det teknisk sett er ULOVLIG å snoke i andres postkasse, eiendom osv? At hun faktisk kan bli anmeldt og få straff. 

Spiller ingen rolle hvilken tilknytning hun har til dere og boligen dere bor i

Hun blåser i slike ting. Ler av det og mener jeg må da tåle det.

Anonymkode: f681d...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stan skrev:

Er det ikke mulig for henne å komme på besøk, eller innom til faste avtalte tider? 

Det virker som hun vil ha mer kontakt med deg og familien. 

Så om dere kan få det i ordnede former er det jo bedre for alle. 

Ja det stemmer nok. 

Anonymkode: f681d...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun blåser i slike ting. Ler av det og mener jeg må da tåle det.

Anonymkode: f681d...959

Vet du...hadde jeg faktisk anmeldt henne. Eller iallefall startet med å kontakte politiet og fått de til å ta en alvorsprat med henne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå har jeg mest lyst til å bare flytte langt fra henne så kan vi sees i spesielle anledninger. Vi er midlertidig midt i oppussning, jentene våre har begynt på ny skole, mannens jobb osv. Så vi kan jo ikke bare dra sånn uten videre. 

Hun har aldri fått noen diagnose, men har siden jeg var liten vært noe spesiell og litt ustabil. Minner litt om mani. 
Attpå til har hun alltid vært en snushane og bryr som om ting hun ikke har noe med. 

Du har kanskje rett at vi burde sette opp en slags avtaleplan når det gjelder besøk.  

Anonymkode: f681d...959

Vil hun holde en slik avtale? 

Selv om det hun gjør er kanskje på kanten av loven skal det svært mye til for at politiet gjør noe i en slik sak. 

2 minutter siden, Wenda skrev:

Har du sagt til moren din at det teknisk sett er ULOVLIG å snoke i andres postkasse, eiendom osv? At hun faktisk kan bli anmeldt og få straff. 

Spiller ingen rolle hvilken tilknytning hun har til dere og boligen dere bor i

Folk settes ikke i fengsel for å se i datterens postkasse. 

Det må langt mer alvorlige ting til. 

Det er om å gjøre å få mor å til å være med på laget. Gjerne slik at hun selv tror det er sin ide. 

Slik mor beskrives har hun nok noen mentale utfordringer. Men så lenge hun ikke er ondskapsfull eller voldelig er det lite å gjøre noe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Vil hun holde en slik avtale? 

Selv om det hun gjør er kanskje på kanten av loven skal det svært mye til for at politiet gjør noe i en slik sak. 

Folk settes ikke i fengsel for å se i datterens postkasse. 

Det må langt mer alvorlige ting til. 

Det er om å gjøre å få mor å til å være med på laget. Gjerne slik at hun selv tror det er sin ide. 

Slik mor beskrives har hun nok noen mentale utfordringer. Men så lenge hun ikke er ondskapsfull eller voldelig er det lite å gjøre noe med. 

Nei, det er det som er problemet pluss at vi leier av henne og det gir henne en viss kontroll. Hun er ikke ondskapsfull, bare ut av bane til å forstå grenser. Ironisk nok har jeg mindre kontakt med henne nå enn når jeg bodde i USA noen år. Hun er grei på avstand og ganske uholdbar på nært hold for å si det slik. 

Usikker om hun klarer å overholde en slik avtale, men vi kan prøve. 

Anonymkode: f681d...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

11 minutter siden, stan said:

Vil hun holde en slik avtale? 

Selv om det hun gjør er kanskje på kanten av loven skal det svært mye til for at politiet gjør noe i en slik sak. 

Folk settes ikke i fengsel for å se i datterens postkasse. 

Det må langt mer alvorlige ting til. 

Det er om å gjøre å få mor å til å være med på laget. Gjerne slik at hun selv tror det er sin ide. 

Slik mor beskrives har hun nok noen mentale utfordringer. Men så lenge hun ikke er ondskapsfull eller voldelig er det lite å gjøre noe med. 

Det er vel ikke noe mål å få henne i fengsel uansett da. Det kan hende det holder lenge at en politimann tar en liten prat med henne for at hun skal forstå alvoret. Det er bra om denne trakasseringen blir registrert, dersom det ikke gir seg eller eskalerer i fremtiden.

Anonymkode: 94f48...a4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det som er problemet pluss at vi leier av henne og det gir henne en viss kontroll. Hun er ikke ondskapsfull, bare ut av bane til å forstå grenser. Ironisk nok har jeg mindre kontakt med henne nå enn når jeg bodde i USA noen år. Hun er grei på avstand og ganske uholdbar på nært hold for å si det slik. 

Usikker om hun klarer å overholde en slik avtale, men vi kan prøve. 

Anonymkode: f681d...959

Lykke til. 

Det er jo enten å finne ut av hvordan dere kan leve der med henne, eller å flytte. 

Forslag om politi og mer fungerer ikke i virkeligheten. Tro meg,  jeg har prøvd. 

Det beste ville jo være om dere kan ha en kontakt som er positiv for alle. 

Har hun Facebook, Skype eller noe sånt? Jeg utstyrte min mor med en pad også fôrer vi henne med bilder og meldinger om hva vi driver med. Det gjør at hun føler at hun vet hva vi gjør og at alt er i orden. Kanskje noe lignende kan fungere for din mor?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er vel ikke noe mål å få henne i fengsel uansett da. Det kan hende det holder lenge at en politimann tar en liten prat med henne for at hun skal forstå alvoret. Det er bra om denne trakasseringen blir registrert, dersom det ikke gir seg eller eskalerer i fremtiden.

Anonymkode: 94f48...a4e

For all del. Om det kan hjelpe så prøv. 

Men det blir litt feil for meg å bruke politiet på sin egen mor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, stan skrev:

Vil hun holde en slik avtale? 

Selv om det hun gjør er kanskje på kanten av loven skal det svært mye til for at politiet gjør noe i en slik sak. 

Folk settes ikke i fengsel for å se i datterens postkasse. 

Det må langt mer alvorlige ting til. 

Det er om å gjøre å få mor å til å være med på laget. Gjerne slik at hun selv tror det er sin ide. 

Slik mor beskrives har hun nok noen mentale utfordringer. Men så lenge hun ikke er ondskapsfull eller voldelig er det lite å gjøre noe med. 

Men kjære vene! Skrev jeg fengsel? Jeg skrev straff. Les før du svarer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stan skrev:

Lykke til. 

Det er jo enten å finne ut av hvordan dere kan leve der med henne, eller å flytte. 

Forslag om politi og mer fungerer ikke i virkeligheten. Tro meg,  jeg har prøvd. 

Det beste ville jo være om dere kan ha en kontakt som er positiv for alle. 

Har hun Facebook, Skype eller noe sånt? Jeg utstyrte min mor med en pad også fôrer vi henne med bilder og meldinger om hva vi driver med. Det gjør at hun føler at hun vet hva vi gjør og at alt er i orden. Kanskje noe lignende kan fungere for din mor?  

Takk skal du ha. Måtte du selv flytte til slutt? Vi prater på Messenger og følger med på Facebook, så hun har oversikt. Hun kan nærmest stalke meg på Messenger så er minst mulig pålogget. Vi prater der likevel ca en gang i uken. 

Anonymkode: f681d...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, stan said:

Lykke til. 

Det er jo enten å finne ut av hvordan dere kan leve der med henne, eller å flytte. 

Forslag om politi og mer fungerer ikke i virkeligheten. Tro meg,  jeg har prøvd. 

Det beste ville jo være om dere kan ha en kontakt som er positiv for alle. 

Har hun Facebook, Skype eller noe sånt? Jeg utstyrte min mor med en pad også fôrer vi henne med bilder og meldinger om hva vi driver med. Det gjør at hun føler at hun vet hva vi gjør og at alt er i orden. Kanskje noe lignende kan fungere for din mor?  

Du virker så reflektert og sympatisk! Måtte bare si det.

Anonymkode: 71980...37a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...