Gå til innhold

Panikkangst - Pusteproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har slitet med panikkangst i 6 måneder nå og er litt forvirrer om det som skjer meg er normalt eller ikke. Til dere som får problemer med pust under panikkangst, hvordan opplever dere dette? 

Jeg føler at den delen som gjør at du puster automatisk ikke lenger fungerer, så om jeg ikke konstant tenker på at jeg puster, vil jeg slutte å puste. Så da ligger jeg der, og heletiden tenker jeg må puste, og tilslutt vet jeg ikke om jeg puster eller ikke, noe som ender i panikkangst. Hvis jeg også bare tenker på pusting kan det trigge hele senarioet på nytt. 

Er der normalt? Jeg vil gjerne få tips også til hvordan jeg kan håndtere dette med pustingen bedre. 

Vil legge til at jeg faktisk puster når dette skjer, og alt ligger bare i hodet mitt.

Anonymkode: f319b...7e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får mer en kvelingsfornemmelse. Hjertet går amok og kroppen får alt for lite oksygen, noe som gjør at kroppen min helst vil hyperventilere. Dette er det masse pusteøvelser for, men det virker som at du egentlig trenger å få tankene vekk fra selve pustingen?

Du kan ta en titt her: https://www.calmclinic.com/anxiety/treatment/breathing-exercises

• Liker 1
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg fikk panikk, men det jeg gjorde var å prøve å puste rolig, satt med hodet i hendene og pustet rolig inn og ut. Tenkte at dette går bra og det som utløste det ikke er sant, jeg bestemte meg for at det ikke var sant.

Skrevet
11 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg får mer en kvelingsfornemmelse. Hjertet går amok og kroppen får alt for lite oksygen, noe som gjør at kroppen min helst vil hyperventilere. Dette er det masse pusteøvelser for, men det virker som at du egentlig trenger å få tankene vekk fra selve pustingen?

Du kan ta en titt her: https://www.calmclinic.com/anxiety/treatment/breathing-exercises

Åh tusen takk! Med den lenken du sendte fant jeg ut at jeg har: monitored breathing anxiety. Dette var virkelig til hjelp, for da kan jeg se videre på det. 

Ja, jeg trenger hjelp til å ikke tenke så mye på å puste.

Skrevet

Det kan også hjelpe å legge seg ned, slik at kroppen får kontakt med fast underlag, da er det også lettere å puste. Så kjenner du godt etter i hele kroppen at du fylles med luft, samtidig som du kan tenke at det går snart over.

Anonymkode: 55cc4...7ca

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også hjelpe å legge seg ned, slik at kroppen får kontakt med fast underlag, da er det også lettere å puste. Så kjenner du godt etter i hele kroppen at du fylles med luft, samtidig som du kan tenke at det går snart over.

Anonymkode: 55cc4...7ca

Takk for tips :)

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Puster nesten bare inn og så besvimer jeg. Så har ingen måte å takle det på. Er generelt dårlig på å puste riktig. Å komme på å bruke noen form for teknikk faller meg ikke inn der og da. Holdt på å poste samme link som katten. Den er ganske grei for de det funker på.

Skrevet
23 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Puster nesten bare inn og så besvimer jeg. Så har ingen måte å takle det på. Er generelt dårlig på å puste riktig. Å komme på å bruke noen form for teknikk faller meg ikke inn der og da. Holdt på å poste samme link som katten. Den er ganske grei for de det funker på.

Faktisk noe at det jeg er redd for å skje under angsten, er at jeg bare kommer til å trekke inn luft til jeg besvimer. Føles ut som at det kan skje. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk noe at det jeg er redd for å skje under angsten, er at jeg bare kommer til å trekke inn luft til jeg besvimer. Føles ut som at det kan skje. 

Det kan jo skje, men om du klarer å fokusere nok til å puste ut i tillegg så slipper du forhåpentligvis unna å besvime. Er du redd du kommer til å besvime så sett deg ned i allefall så slipper du å dette så langt.

Skrevet

Jeg lærte en gang å puste "i firkant" og det har hjulpet meg en del til å roe ned pusten, når jeg får det til. Kan ikke linke akkurat nå, men om du googler "puste i firkant og leser en av de første linkene fra panikk.no finner du en enkel innføring der :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...