Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Wut?

Wut, what?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Lano-mannen skrev:

Det er bare denne enorme generaliseringen. Enten om det gjelder menn som er feil eller kvinner som tar feil. Eller om alle som tror på Allah, er gale. Det er for mange av oss som generaliserer alt.

Og jeg har blitt litt lei av menn som klager. Det er ikke så mandig. 

Er ikke påstanden "klaging er lite mandig" i seg selv en kraftig generaliserende påstand om hvordan en mann skal være og ikke skal være? I seg selv er jo dette et eksempel på de fastlåste tankene om kjønnsroller som du sikter til i HI.

Det blir det samme som å si at "gutter skal ikke gråte" eller "gutter skal ikke vise følelser" osv.

• Liker 6
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men TS ønsker å få frem at han er den eneste gode mannen her, han er kvinnenes redning!

Anonymkode: 62e46...ce4

Nei, les det jeg skrev om å bli bitt av en lam rotte i bakhodet.

Skrevet

En må forstå at kvinner liker menn som er respektfulle og støtter kvinner i deres viktige saker. Håper også at menn setter pris på denne egenskapen hos de kvinner som støtter menn i deres viktige saker.

Anonymkode: 8d001...1b5

Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Er ikke påstanden "klaging er lite mandig" i seg selv en kraftig generaliserende påstand om hvordan en mann skal være og ikke skal være? I seg selv er jo dette et eksempel på de fastlåste tankene om kjønnsroller som du sikter til i HI.

Det blir det samme som å si at "gutter skal ikke gråte" eller "gutter skal ikke vise følelser" osv.

Forskjellen er at jeg ikke sier at menn er klagende. Jeg sier at en type oppførsel er det;)

Skrevet
Just now, Lano-mannen said:

Forskjellen er at jeg ikke sier at menn er klagende. Jeg sier at en type oppførsel er det;)

Du sier ikke at menn er klagende, men du sier at menn ikke skal klage fordi det er lite mandig. Dette er ikke noe annerledes enn folk som sier at kvinner sin plass er på kjøkkenet. De sier heller ikke at kvinner er på kjøkkenet, men at en type akseptabel oppførsel for kvinner er å være på kjøkkenet.

Tror du skjøt deg selv litt i leggen med den der.

Anonymkode: adcf5...647

• Liker 6
Skrevet

Disse menneskene som er så opptatt av å generalisere og polarisere er jo en egen internettrase; jeg ser dem ikke bare her, men også i diverse kommentarfelt, og de bruker de samme gamle argumentene hver gang. Jeg tror ikke det er et spesielt mannlig fenomen heller (selv om det trist nok er flere menn enn kvinner som leser aviser og bryr seg om hva som skjer ute i verden), det virker som det finnes nok av kvinnelige haters der ute også. Og det er jo kjedelig, for hårreisende utsagn klarer gang på gang å dra debatter i surrealistiske retninger, og den gode diskusjonen uteblir... 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke at menn er klagende, men du sier at menn ikke skal klage fordi det er lite mandig. Dette er ikke noe annerledes enn folk som sier at kvinner sin plass er på kjøkkenet. De sier heller ikke at kvinner er på kjøkkenet, men at en type akseptabel oppførsel for kvinner er å være på kjøkkenet.

Tror du skjøt deg selv litt i leggen med den der.

Nei, jeg gjorde ikke det.

Det betyr oversatt at muslimer som er terrorister er ynkelige vesen. Jeg sier derimot ikke at muslimer er det. At terrorister er noe jeg ikke liker, så er menn som klager på nettfora også noe jeg ikke liker. Jeg har ikke generalisert noen. Det er bare en mening jeg har. Som at det er veldig vanskelig å dra til vår nabostjerne. Det er en påstand og jeg generaliserer ikke personer.

Skrevet
4 minutter siden, bortebra skrev:

Disse menneskene som er så opptatt av å generalisere og polarisere er jo en egen internettrase; jeg ser dem ikke bare her, men også i diverse kommentarfelt, og de bruker de samme gamle argumentene hver gang. Jeg tror ikke det er et spesielt mannlig fenomen heller (selv om det trist nok er flere menn enn kvinner som leser aviser og bryr seg om hva som skjer ute i verden), det virker som det finnes nok av kvinnelige haters der ute også. Og det er jo kjedelig, for hårreisende utsagn klarer gang på gang å dra debatter i surrealistiske retninger, og den gode diskusjonen uteblir... 

Mange kvinner er helt horrible. Men ikke tema. Jeg tok det opp i startinnlegget. Du har rett. Jeg må ut igjen.

Skrevet
4 minutter siden, Lano-mannen skrev:

Men du generaliserer jo utifra fastlåste kjønnsstereotyper om at "sånn skal ekte kvinner være" og "sånn skal ekte menn være" som om maskulinitet og femininitet er statiske uforanderlige egenskaper hvorpå 1 handling/adferd bryter med tanken om hva det innebærer å være mann eller kvinne. 

Det er i gaten "gutter skal ikke vise følelser/gråte" aka grov generalisering. Tenker du at det er kvinnelig å klage siden du prøver få klaging til å være motsatsen til maskulinitet? 

Er jeg f.eks kvinnelig om jeg klager til kokken på en restaurant om jeg får servert rå kylling når jeg har bestilt entrecote? Er jeg kvinnelig om jeg klager til sjefen om jeg blir utsatt for mobbing på arbeidsplassen?

Skal menn måtte tåle alt en blir utsatt for uten og mukke, bite tenna sammen og "manne meg opp"? Fordi kjønnsrollene sier det er sånn vi skal være?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Lano-mannen said:

Nei, jeg gjorde ikke det.

Det betyr oversatt at muslimer som er terrorister er ynkelige vesen. Jeg sier derimot ikke at muslimer er det. At terrorister er noe jeg ikke liker, så er menn som klager på nettfora også noe jeg ikke liker. Jeg har ikke generalisert noen. Det er bare en mening jeg har. Som at det er veldig vanskelig å dra til vår nabostjerne. Det er en påstand og jeg generaliserer ikke personer.

Da vil jeg si at min mening er at menn som klager over at menn klager er søppelmenn. Det er ingen generalisering heller, det er bare en mening og påstand jeg har :)

• Liker 3
Skrevet

Det er en påstand du har:) Den er greit for meg.

Noen menn ser på kvinner som annenrangsborgere og gjør det veldig tydelig her inne. Jeg er lei av det. Det kommer i flere former og når du minst aner det. Er tilbake om noen timer.

Skrevet
1 minutt siden, Lano-mannen skrev:

Noen menn ser på kvinner som annenrangsborgere og gjør det veldig tydelig her inne. Jeg er lei av det. Det kommer i flere former og når du minst aner det. Er tilbake om noen timer.

Men å putte menn som klager på urett i bås som "umandige" er greit?

Selv tenker jeg det er viktig å lære barna at det er greit å vise følelsesutrykk og å si ifra når man blir utsatt for urett enten man er gutt eller jente. Det er ikke noe mandig ved å bare ta imot all dritten man mottar i livet uten å si ifra, dette vil på sikt føre til en konfliktsky og muligens passiv-aggressiv adferd. Om man bare fortrenger alt uten å hevde sin rett å vil det bygge seg opp bitterhet og frustrasjon - dette er ikke sunt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lano-mannen skrev:

hehe... kanskje det kan fremstå sånn. Det var ikke meningen.

Jeg skal stå for det jeg har skrevet, men akkurat nå må jeg logge av.

Lukker øynene og ser for meg hvordan en Lano mann ser ut....ikke helt som såpe, mer som krem?  

Anonymkode: 2ad11...c49

Skrevet
34 minutter siden, Lano-mannen skrev:

Og jeg har blitt litt lei av menn som klager. Det er ikke så mandig. 

Dette ER en generalisering. Du sier noe om hva du mener er mandig, altså om hvordan menn generelt bør være. Ja, det er bare en mening, men det er en generaliserende mening.

Forøvrig må man ofte generalisere i en diskusjon. Det er gjerne mye mer interessant å snakke om det som er generelt enn det som gjelder for få. For noen som vurderer å spille Lotto er det mer interessant å vite at det er lite sannsynlig å vinne enn å høre om hvem som har vunnet.

Jeg skjønner heller ikke helt hva som er hovedpoenget med startinnlegget. Er det å få ut en gruppe med bestemte meninger? Dette vil isåfall bare gjøre diskusjonene fattigere. Hvis det handler om å få ut de som diskuterer dårlig vil det være få igjen...

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men TS ønsker å få frem at han er den eneste gode mannen her, han er kvinnenes redning!

Anonymkode: 62e46...ce4

Langtifra, det gjør han slett ikke.

Skrevet
6 timer siden, Lano-mannen skrev:

Det kunne jeg vært interessert i å høre mer om. La oss få litt inside-info.

Det krever sin mann å stå opp imot denne type menn (eller troll), som du gjør. Dere som er såpass modige blir også forsøkt å dempes av trollene, ved å få slengbemerkninger som hvit ridder. Jeg ser det i andre fora også at de går hard ut mot dere med en gang. I tillegg prøver de å "overbevise" oss kvinner om at dere er manipulerende med skjulte hensikter, ute etter et ligg etc. 

De er veldig små og patetiske. Skal ikke snakke for alle, men jeg personlig respekterer dem ikke. De sprer så mye gift. De er stadig offer for det ene og det andre, de klager over hvor utiltrekkende norske kvinner er, samtidig som de sutrer over at vi ikke vil ha dem, akker seg over at vi finner andre typer tiltrekkende - som badboys og hvite riddere = setter merkelapper på menn de misunner. Prøver å lesse masse skyldfølelse over på andre, sanker sympati, eier ikke selvinnsikt osv. osv. Lista er lang. Det er overhodet ingenting som virker appellerende ved de små, ensomme mannetrollene. 

Noen kvinner, som kanskje er litt naive i starten, går fem på. Og det lever de for. Men de blir etterhvert avslørt, og prøver på nytt. Dessverre.

Anonymkode: ac13e...ca2

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Lano-mannen skrev:

Men manndom er ikke å klage, syte og lage en haug med tråder om at fortiden var så mye bedre.

Jeg kan skrive mye rart, men jeg generaliserer sjeldent.

Du generaliserer rundt hva "manndom" er, for så i samme innlegg å gjøre et nummer ut av hvordan du sjelden driver med generalisering og tilsynelatende ikke liker sånt? 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Gud skrev:

Dette ER en generalisering. Du sier noe om hva du mener er mandig, altså om hvordan menn generelt bør være. Ja, det er bare en mening, men det er en generaliserende mening.

Forøvrig må man ofte generalisere i en diskusjon. Det er gjerne mye mer interessant å snakke om det som er generelt enn det som gjelder for få. For noen som vurderer å spille Lotto er det mer interessant å vite at det er lite sannsynlig å vinne enn å høre om hvem som har vunnet.

Jeg skjønner heller ikke helt hva som er hovedpoenget med startinnlegget. Er det å få ut en gruppe med bestemte meninger? Dette vil isåfall bare gjøre diskusjonene fattigere. Hvis det handler om å få ut de som diskuterer dårlig vil det være få igjen...

Nå så. Men flere av brukerne her inne hadde tjent på å senke generaliseringsambisjonen. Det treffer sjeldent, eller det går ut over en gruppes selvfølelse. Man skal være forsiktig med det der, spesielt når skrivestil går på bekostning av sak og konsekvenser. Det er mye det generaliseres over her inne hele tiden: kvinner, menn, utlendinger. Et eksempel man kan bruke er når feminister skriver menn gjør slik og slik, og andre menn blir fortvilet og sier "ikke alle menn". Dette er viktig, for det viser at når man kritiserer en hel gruppe, så tar gruppens medlemmer dette personlig. Det handler om identitet og selvfølelse. En del kvinner hadde hatt godt av å skjønne dette. Og en del menn hadde hatt godt av å skjønne at når de selv får denne følelsen og behov for å forsvare seg, så er det nøyaktig det samme som skjer når man generaliserer kvinner.

Anonymkode: 8d001...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...