Gå til innhold

Lang tid på venteliste til fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Satte meg på venteliste hos en populær fastlege her i byen, er på venteplass 137, hun har 1000 plasser 😐 Jeg vet at det er umulig å spå hvor mange som bytter/flytter og hvor fort det dermed kan gå. Men har noen av dere erfaring med å stå på lang liste (20+) og kan fortelle hvor lang tid det tok? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk plass nr 55 I mai og fikk plass hos den legen i oktober.. 

Anonymkode: 43094...566

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Snop skrev:

Satte meg på venteliste hos en populær fastlege her i byen, er på venteplass 137, hun har 1000 plasser 😐 Jeg vet at det er umulig å spå hvor mange som bytter/flytter og hvor fort det dermed kan gå. Men har noen av dere erfaring med å stå på lang liste (20+) og kan fortelle hvor lang tid det tok? 

Så lange ventelister burde det ikke vært lov å ha, spør du meg. 

Vanligvis blir fastlegers lister åpnet for innslipp ca. to ganger årlig. Da er det 20 plasser ledig hver gang. Så her vil jeg tro du er oppe i 2 - 3 års ventetid. Men det du kan være obs på er at leger som angivelig er populære ikke nødvendigvis er de som har de mest stabile pasientene. Noen prøver og forsvinner raskt ut av listen ogjen etter å ha møtt den populære legen. 

Anonymkode: 49ff3...955

• Liker 2
Skrevet

137 plasser kan nok ta en stund... Da skal mange dævve eller flytte (og det er gjerne ikke så ønskelig om mange av pasientene til legen dævver, da ville man muligens vurdert å gå til en annen lege i stedet). 

En annen ting som er kjipt med populære leger, er at det ofte er laaang ventetid for å få time hos dem. Jeg har en lege med fulle lister og lange ventelister, og der er det 3 ukers ventetid for å få ikke-akutt time. Så to av tre ganger har jeg endt opp med å bli sendt til turnuslegen deres i stedet, som er helt hjelpeløs og overhodet ikke betryggende å gå til. 

Anonymkode: 0adf1...306

Skrevet

Fastlegelistene oppdateres den 1 hver mnd, da er det åpent om de har fått noe ledig. Ingen har "innslipp" to ganger i året. De mister kanskje pasienter to ganger årlig. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegelistene oppdateres den 1 hver mnd, da er det åpent om de har fått noe ledig. Ingen har "innslipp" to ganger i året. De mister kanskje pasienter to ganger årlig. 

Innslipp/åpne fastlegelister skjer aldri automatisk den 1. I hver måned. Der skal være minst 20 ledige plasser før Helfo åpner en leges fastlegelister for innslipp av nye pasienter. Hvor ofte det skjer er avhengig av hvor fort 20 pasienter detter ut av listene. Enten fordi de dør, får fast plass på sykehjem eller melder overgang til annen lege. Hgor ofte noen dør, får plass på sykehjem eller bytter lege er umulig å svare på, men det som er mulig å svare på er at Helfo ikke gjør jobben med å åpne listene før 20 pasienter er borte. Om det skjer den 1. I måneden eller den 17. Er helt tilfeldig. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innslipp/åpne fastlegelister skjer aldri automatisk den 1. I hver måned. Der skal være minst 20 ledige plasser før Helfo åpner en leges fastlegelister for innslipp av nye pasienter. Hvor ofte det skjer er avhengig av hvor fort 20 pasienter detter ut av listene. Enten fordi de dør, får fast plass på sykehjem eller melder overgang til annen lege. Hgor ofte noen dør, får plass på sykehjem eller bytter lege er umulig å svare på, men det som er mulig å svare på er at Helfo ikke gjør jobben med å åpne listene før 20 pasienter er borte. Om det skjer den 1. I måneden eller den 17. Er helt tilfeldig. 

Tror det er en ny greie nå med at de slipper til nye pasienter når det er 10 plasser ledig. Men det hjelper ikke person nr. 137 på listen da...

Anonymkode: f746e...4a5

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er en ny greie nå med at de slipper til nye pasienter når det er 10 plasser ledig. Men det hjelper ikke person nr. 137 på listen da...

Den må være så ny at vi som jobber med dette ikke har fått nyheten med oss. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den må være så ny at vi som jobber med dette ikke har fått nyheten med oss. 

Det er forresten ikke sånn at sykehjemspasienter mister fastlegene sine heller, selv ikke langtidspasienter som trolig aldri flytter hjem igjen. De kan velge å ikke benytte seg av sykehjemslegen, men må da selv betale for konsultasjonene hos sin egen lege. Ønsker de ikke å stå på fastlegens liste lengre, så må de aktivt melde seg ut av fastlegeordningen selv.

Skrevet

Det er ingenting som heter at man bare får eller bytter ut nye pasienter to ganger i året, det er en kontinuerlig prosess, men dersom du bytter fastlege gjelder byttet fra den 1. neste måned. Og du har som pasient to bytter i året, med mindre du blir flyttet pga ny lege, reduksjon av listen, flytting o.l. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor mange som forsvinner ut av legens liste, om listen plutselig økes, eller om listen reduseres. Mange leger reduserer listen gjennom naturlig avgang, dvs at dersom listen skal reduseres fra 1500 til 1200 pasienter fjernes ingen av de eksisterende fra listen, men det åpnes ikke for nytt inntak før vel 300 er ute av listen ved bytte, flytting eller dødsfall. I så fall kan du vente på å få den legen du vil ha. Husk også at det som er en populær lege for andre ikke nødvendigvis passer deg, så det kan være greit å forsøke noen som er ledig. 

Anonymkode: 9069b...6f9

Skrevet

Det finnes ingen fasitsvar på dette.Selv har jeg en lege som ikke har har hatt ledig plass på lista på flere år

Anonymkode: 7b3a6...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...