AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg tror jeg snart skal ha mensen, det er min første eksamenstid på høyere utdanning, jeg bor for første gang 200 mil fra venner og familie, og det er mørketid. Jeg er merker at de siste dagene har vært ganske tunge og jeg begynner nesten å grine bare noen ser på meg. Tar meg nær av alt, har bare lyst til å sitte inne og grine, stresser over eksamener, har hjemlengsel og savner familien og vennene mine hjemme, bekymrer meg for fremtiden, og føler meg bare helt ensom og nede for tida. Noen tips? Jeg prøver å spise så sunt som mulig, men orker ikke å lage noe særlig mat, jeg prøver å gå ut en tur når det er lyst ute, tar D-vitamin, men har ikke fått trent noe særlig. Jeg bare orker ikke, men går tur da.. I tillegg prøver jeg å holde på døgnrytmen, men sliter veldig med å få sove, og er alltid kjempetrøtt om morgenen. Anonymkode: 4a0d4...73d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 Hva med å reise hjem en helg? Evt. en uke hvis det lenge til første eksamen. Så kan du lese der og finne roen. Hvis dette ikke er et alternativ, så forsøk så godt du kan å ikke isolere deg. Vær sosial selv om det er eksamenstid. Ha kollokvier med andre fra studiet ditt, det gjør eksamen mer overkommelig. Anonymkode: 13129...b7c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å reise hjem en helg? Evt. en uke hvis det lenge til første eksamen. Så kan du lese der og finne roen. Hvis dette ikke er et alternativ, så forsøk så godt du kan å ikke isolere deg. Vær sosial selv om det er eksamenstid. Ha kollokvier med andre fra studiet ditt, det gjør eksamen mer overkommelig. Anonymkode: 13129...b7c Har ikke mulighet til å reise hjem. Det er ca 200 mil, 3 fly og over tusen kroner, så det blir nok for tungvindt. Jeg har har hatt en eksamen på mandag, og har en til om en uke. Jeg syns det er vanskelig å være sosial. Da må jeg prioritere enten å lese til eksamen eller å være sosial, ettersom jeg lærer mest effektivt ved å jobbe alene. Det er heldigvis bare en uke igjen, så har jeg ikke eksamen før 14. desember, men den trenger jeg ikke å øve noe særlig til, så da vil jeg ha god tid til å være sosial. Problemet er bare å holde ut denne uken. Det er ikke så lenge, og det går fint på dagtid når jeg uansett leser og fokuserer på fag, men det på kvelden og når jeg skal sove at jeg merker at alle følelsene bare kommer boblende opp og jeg bare blir liggende å tenke og gråte.. Anonymkode: 4a0d4...73d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke mulighet til å reise hjem. Det er ca 200 mil, 3 fly og over tusen kroner, så det blir nok for tungvindt. Jeg har har hatt en eksamen på mandag, og har en til om en uke. Jeg syns det er vanskelig å være sosial. Da må jeg prioritere enten å lese til eksamen eller å være sosial, ettersom jeg lærer mest effektivt ved å jobbe alene. Det er heldigvis bare en uke igjen, så har jeg ikke eksamen før 14. desember, men den trenger jeg ikke å øve noe særlig til, så da vil jeg ha god tid til å være sosial. Problemet er bare å holde ut denne uken. Det er ikke så lenge, og det går fint på dagtid når jeg uansett leser og fokuserer på fag, men det på kvelden og når jeg skal sove at jeg merker at alle følelsene bare kommer boblende opp og jeg bare blir liggende å tenke og gråte.. Anonymkode: 4a0d4...73d Det kan være en god idé å snakke med helsesøster eller psykolog. Nå vet jeg ikke hvor du studerer, men samskipnaden/universitet har som regel gratis tilbud om samtaler. Undersøk om ditt universitet/samskipnad har noe slikt, og få noen å snakke med. Eventuelt kan du også snakke med fastlegen din. Det er hjelp å få, og du er ikke den eneste studenten som har det slik, men det betyr ikke at du skal måtte ha det slik. Kanskje et par samtaler er nok til å få deg over kneika. Klem. Anonymkode: 13129...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Ta deg tid til lang telefonsamtale med familien, evt facetime/Skype så får du sett dem samtidig. Unn deg noe småtteri å glede deg til:et nytt ukeblad, en god te, et glassvin+en telefonskravel med venninne /søster. Lov å synes at ting er litt kjipt. Det er forbigående, at du griner litt betyr ikke at bryter sammen. Avtale sosialt litt frem i tid: godt å ha noe å glede seg til etter kommende eksamen. Antar du skal hjem på juleferie :ukene framover går fort! Anonymkode: c9e52...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke mulighet til å reise hjem. Det er ca 200 mil, 3 fly og over tusen kroner, så det blir nok for tungvindt. Jeg har har hatt en eksamen på mandag, og har en til om en uke. Jeg syns det er vanskelig å være sosial. Da må jeg prioritere enten å lese til eksamen eller å være sosial, ettersom jeg lærer mest effektivt ved å jobbe alene. Det er heldigvis bare en uke igjen, så har jeg ikke eksamen før 14. desember, men den trenger jeg ikke å øve noe særlig til, så da vil jeg ha god tid til å være sosial. Problemet er bare å holde ut denne uken. Det er ikke så lenge, og det går fint på dagtid når jeg uansett leser og fokuserer på fag, men det på kvelden og når jeg skal sove at jeg merker at alle følelsene bare kommer boblende opp og jeg bare blir liggende å tenke og gråte.. Anonymkode: 4a0d4...73d Du skal ikke lese 24/7. Så sett deg ned og legg opp et realistisk, sunt løp. Om du MÅ lese kveldstid (og det skal du ikke ha reelt behov for) ta fri siste timen før du legger deg og sett av 2-3 timer annenhver kveld til å være sosial. Planlegg noe desse 2-3 timene. Kom deg ut om så bare for å ta en kopp te hos en medstudent. Gjør noe annet. Det som skjer når du ikke kobler av er at hjernen blir mindre og mindre produktiv sånn at du havner lengre og lengre bakpå. Noe som øker stresset og igjen minker produktiviteten. Ironisk nok vil nok pauser og moro føre til at du får forberedt deg bedre enn å grave deg ned i pensum. Å ikke ta pause er en klassisk feil alle studenter går gjennom på et tidspunkt, før de lærer at mindre timer arbeid fører til at mer blir gjort. Anonymkode: 81ef2...195
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke lese 24/7. Så sett deg ned og legg opp et realistisk, sunt løp. Om du MÅ lese kveldstid (og det skal du ikke ha reelt behov for) ta fri siste timen før du legger deg og sett av 2-3 timer annenhver kveld til å være sosial. Planlegg noe desse 2-3 timene. Kom deg ut om så bare for å ta en kopp te hos en medstudent. Gjør noe annet. Det som skjer når du ikke kobler av er at hjernen blir mindre og mindre produktiv sånn at du havner lengre og lengre bakpå. Noe som øker stresset og igjen minker produktiviteten. Ironisk nok vil nok pauser og moro føre til at du får forberedt deg bedre enn å grave deg ned i pensum. Å ikke ta pause er en klassisk feil alle studenter går gjennom på et tidspunkt, før de lærer at mindre timer arbeid fører til at mer blir gjort. Anonymkode: 81ef2...195 Jeg tar pause, problemet er bare at jeg jobber om kvelden/ettermiddag fordi det er da hjernen min fungerer best, mens de jeg bruker å henge med helst jobber om morgenen og på dagen. Derfor passer det nesten aldri nå i eksamenstida.. Jeg er også en ganske introvert person, og siden jeg ikke kjenner vennene mine her såå godt enda blir jeg fortsatt sliten av å være med de, noe som gjør at når jeg kommer hjem må jeg slappe av før jeg kan fokusere på pensum. Anonymkode: 4a0d4...73d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå