Gå til innhold

Trykk i endetarmen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et par måneder siden ble jeg diagnosistert med Crohns etter lengre tid med diarèplager, magesmerter og så videre. Fikk behandling.
Da hadde jeg også en veldig "press/trykkfølelse" i endetarmen. Som om jeg måtte veldig på do konstant (uten at jeg måtte på do). Fryktelig ubehagelig. Men det gikk heldigvis over...

Bare at det er kommet tilbake allerede. Nå har jeg helt normale dovaner, sitter ikke lenge, har myk/vanlig avføring og er på do som regel en gang daglig. Kanskje om jeg er to ganger så hopper jeg over en dag. Altså ingenting som skulle tilsi at jeg skulle få hemorroider eller slikt (kan ikke se at jeg har det, men ser ut som jeg er litt hoven nedenfor rumpehullet og har kanskje noen ekstra "hudrester" - ikke helt sikker på om sistnevnte er noe nytt eller om det har vært slik lenge).

Uansett, det er veldig ubehagelig og fastlegen min virker bare uinteressert i å sjekke det. 
Er det noen som har vært borti noe lignende? 

Anonymkode: a4383...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS: Ja, jeg ser at noe gikk galt da jeg postet. Har rapportert alle de andre trådene selv.

• Liker 1
Skrevet

Du har vel fått time til oppfølging på poliklinikk? Da det opp da :)

Tipper det er tarmperistaltikken som er på tur etter mye trøbbel med diaré. 

Anonymkode: 5d9ef...b12

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel fått time til oppfølging på poliklinikk? Da det opp da :)

Tipper det er tarmperistaltikken som er på tur etter mye trøbbel med diaré. 

Ja, har vært der en gang allerede (da var problemet borte) og neste time er om 6 mnd... Litt lenge å vente hvis det er de tingene jeg fant på NHI som passet best med symptomene... :( 

Hva er tarmperistaltikken?

Skrevet

Jeg har voldsomt trykk. Må sette meg på do. Kommer ikke noe,men det er veldig smertefull.  Skjer vel ca 3 g i året. Det er verre enn rier. Det er tarmkrampe. Leger vet ikke hva det kommer av. Er vist en vanlig plage. Eneste som hjelper er kulde der bak. Pakker isbiter i papir og stapper mellom skinkene. Og det skjer alltid på natt

Anonymkode: 819fd...539

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har voldsomt trykk. Må sette meg på do. Kommer ikke noe,men det er veldig smertefull.  Skjer vel ca 3 g i året. Det er verre enn rier. Det er tarmkrampe. Leger vet ikke hva det kommer av. Er vist en vanlig plage. Eneste som hjelper er kulde der bak. Pakker isbiter i papir og stapper mellom skinkene. Og det skjer alltid på natt

Anonymkode: 819fd...539

Gjør ikke vondt på meg, er egentlig bare ubehagelig. Litt som å ha en finger der bak konstant🙈 forrige gang jeg hadde det var det hver dag i en mnd og så langt har det vært konstant i ca 10 dager... så det høres ikke helt ut som det samme?

Tenkte selv på hemorroide (isåfall innvendig) eller analprolaps (?) eller noe slikt kanskje.

Skrevet

Peristaltikk er de bevegelsene tarmen gjør av seg selv for å få avføringen nedover :)

Du kan nok ringe dem og spør!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Peristaltikk er de bevegelsene tarmen gjør av seg selv for å få avføringen nedover :)

Du kan nok ringe dem og spør!

Har ikke så veldig lyst å ringe. Forrige gang ringte jeg da jeg bare fikk et brev om diagnosen, og da virket de ikke så imøtekommende der og det tok to uker før legen ringte tilbake og sa liksom sånn "du har jo time om en måned. Vi får snakke om det da" og det var bare et enkelt spørsmål ang. medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...