Gå til innhold

Stoffskifte - blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en del blodprøver fordi jeg hadde mistanke om at stoffskiftet mitt er lavt pga symptomer. Legen sa det var normalt. 

Er det disse prøvene som er stoffskifte? Og er det normale verdier, ikke grenseverdier?

TSH: 1,4

T4: 20

Hvilke andre blodprøver bør jeg ta når jeg har symptomer på manglende energi og fryser hele tiden

Anonymkode: 049e4...672

jeg har vært gjennom hele den prossesen der selv og det var et helvete. 5 år til legen før jeg endelig fikk medisiner. dine prøver ser greie ut, men det kan godt hende de svaier veldig mye. altså akkurat da du tok prøven er tsh din lav og ellers er den høy. jeg begynte på T3 og føler meg mer tilstedet, mer energi og mer våken. er du mann kan du også sjekke testosteronet ditt og se hvor det er 

Anonymkode: ce37b...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser Oftebro på, som ikke fastlegen ser på? Om dine prøver er innenfor referanseområdet, og du får levaxin så vil det skje noe?  Eks hjertet vil jobbe raskere og det er ikke bra. Jeg spør, for jeg kan ikke noe

Anonymkode: 2d518...52f

Bare spør :)

Han tok alt av stoffskifteprøver (finnes mange), vitaminer, kortisol, insulin, SHBG, kolesterol, jern, kjønnshormoner, sjekket binyrene + sikkert noe jeg har glemt. Er det noe som skulle tyde på at det er noe annet enn stoffskifte sender han deg videre. 

Men først og fremst så han på symptomene mine. Og det er det jeg doseres etter, ikke prøvesvar. Han tar blodtrykk + puls hver gang. Har også kjøpt meg en blodtrykksmåler fordi jeg syntes det var småskummelt. Har hvilepuls på 65 og trykk på 110/60 ca., så hjertet mitt har det bra.

Stoffskifte mitt har ikke blitt for høyt med levaxin + liothyronin, men det har blitt normalt. Men det var ikke lavt nok da jeg var syk til at det kom utenfor referanseverdiene, og da ble det heller ikke oppdaget. 

Men som noen nevnte, kroppen slår av sin egen produksjon av stoffskiftehormoner når du går på medisin. Og det er forsket lite på om kroppen starter opp sin egen produksjon igjen når du slutter. Da kan du risikere å måtte gå på medisiner resten av livet uten at du trenger det. Så han setter en grense på 6 mnd., merker du ikke bedring innen det må du slutte. 

Anonymkode: 73833...a63

Skrevet

Hva om tsh er helt i nedre grense og de andre i normalen?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare spør :)

Han tok alt av stoffskifteprøver (finnes mange), vitaminer, kortisol, insulin, SHBG, kolesterol, jern, kjønnshormoner, sjekket binyrene + sikkert noe jeg har glemt. Er det noe som skulle tyde på at det er noe annet enn stoffskifte sender han deg videre. 

Men først og fremst så han på symptomene mine. Og det er det jeg doseres etter, ikke prøvesvar. Han tar blodtrykk + puls hver gang. Har også kjøpt meg en blodtrykksmåler fordi jeg syntes det var småskummelt. Har hvilepuls på 65 og trykk på 110/60 ca., så hjertet mitt har det bra.

Stoffskifte mitt har ikke blitt for høyt med levaxin + liothyronin, men det har blitt normalt. Men det var ikke lavt nok da jeg var syk til at det kom utenfor referanseverdiene, og da ble det heller ikke oppdaget. 

Men som noen nevnte, kroppen slår av sin egen produksjon av stoffskiftehormoner når du går på medisin. Og det er forsket lite på om kroppen starter opp sin egen produksjon igjen når du slutter. Da kan du risikere å måtte gå på medisiner resten av livet uten at du trenger det. Så han setter en grense på 6 mnd., merker du ikke bedring innen det må du slutte. 

Takk for forklaring.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men først og fremst så han på symptomene mine. Og det er det jeg doseres etter, ikke prøvesvar

Hva er da vitsen med å ta blodprøver om han alikevel ikke ser på verdiene av de?? Og tar du mange nok tester vil du statistisk falle utenfor refområdet på noen av de, uten å være syk, så det å ta "masse blodprøver" er et tveegget sverd

• Liker 1
Skrevet

En ting jeg har undret meg over. Mange går med sympomer.  Er det en liste på 100 ting, så passer 98 på de. Prøver er fine, eller kanskje ned mot nedre grense. Mange har en struma av en eller annen type.

Så kommer det jeg undrer ennå mere på.  De som er diagnosert med fibromyalgi som jeg kjenner, så tilhører de alle overnevnte gruppe 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Mkigjen skrev:

Hva er da vitsen med å ta blodprøver om han alikevel ikke ser på verdiene av de?? Og tar du mange nok tester vil du statistisk falle utenfor refområdet på noen av de, uten å være syk, så det å ta "masse blodprøver" er et tveegget sverd

Sant det. Men skjønte det er endel prøver som kan tyde på lavt stoffskifte. F.eks høy SHBG (mulig det var lav, husker ikke), høy kortisol. Så han brukte svarene på disse sammen med symptomene mine for å finne ut av det.

Jeg synes egentlig motsatt vei er mer fascinerende. Jeg hadde alle standard symptomene. Livet mitt ble i stor grad tilbrakt i sengen. Alt av blodprøver var innenfor normalen. Hvorfor er det blodprøvene mine som skal bestemme at jeg er frisk og ikke hvordan jeg føler meg? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det blodprøvene mine som skal bestemme at jeg er frisk og ikke hvordan jeg føler meg? 

Fordi i legevitenskapen teller klinikken en stor del av diagnosen. Alle lidelser vil ikke synes på en enkel blodprøve

Skrevet
1 minutt siden, Mkigjen skrev:

Fordi i legevitenskapen teller klinikken en stor del av diagnosen. Alle lidelser vil ikke synes på en enkel blodprøve

Den ser jeg. Og jeg synes egentlig det er helt fantastisk. Har hatt jernmangel tidligere, lignende symptomer. En rask blodprøve, og etter et par uker med jerntabletter følte jeg meg bra igjen!

Men har vel opplevd skyggesiden av det. At leger blir så fokusert på blodprøvene og tror det er et svar med to streker under. Så lenge du passe inn mellom de to tallene er du frisk liksom. Og de ser ikke helheten, ser ikke prøvene i sammenheng. Skjønner det på en måte, for som oftest stemmer vel svarene overens med symptomene. Det er bare innmari kjedelig for meg som svarene ikke stemte for. Og synd at jeg ikke ble tatt på alvor pga av det. Begynte å grine hos Oftebro første gang jeg var der fordi han faktisk tok symptomene mine på alvor. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sant det. Men skjønte det er endel prøver som kan tyde på lavt stoffskifte. F.eks høy SHBG (mulig det var lav, husker ikke), høy kortisol. Så han brukte svarene på disse sammen med symptomene mine for å finne ut av det.

Jeg synes egentlig motsatt vei er mer fascinerende. Jeg hadde alle standard symptomene. Livet mitt ble i stor grad tilbrakt i sengen. Alt av blodprøver var innenfor normalen. Hvorfor er det blodprøvene mine som skal bestemme at jeg er frisk og ikke hvordan jeg føler meg? 

Hvorfor var du mest i sengen? Hvilke sympomer hadde du da?

Skrevet

Hvorfor gå til privatlege og ikke stole på fastlegen? Jo fordi de færreste fastlegen kan nok om stoffskiftesykdomner. Dette er et kjent utbredt problem. Flere privatleger har spesialisert seg på stoffskiftesykdommer og hjulpet mange mennesker der fastlegen kom til kort. Lars Omdal , Joakim Iversen, dr. Øverby er blant noen leger som har skrevet mye om ls og holdt flere foredrag. De sitter på mye kunnskap om temaet om man ønsker mer kunnskap rundt ls. 

De fleste fastlegen ser kun om man er innenfor referanseområdet og tolker det etter det. Stoffskiftesykdom er mye mer avansert enn det! De fleste fastlegen tar ikke engang alle de nødvendige prøvene man trenger for å sjekke stoffskiftet grundig nok, slik som din lege TS.

I tillegg, har du ls, setter de fleste fastlegen deg på levaxin og tror at du automatisk blir frisk på dette. Noe som ikke er tilfelle hos mange pasienter.  

Det betyr ikke at TS faktisk har lavt stoffskifte, symptomene for ls ligner på utallige mange andre sykdommer eller vitaminmangel. 

Prøver du bør ta hos legen TS er anti-TPO. Positiv anti-TPO er ofte det første tegnet på ls og mange starter behandlingen med T4 og T3 selv om de øvrige prøvene er fine. Du bør også måle T3 og jod, i tillegg bør du sjekke om du har vitamin mangler som kan være årsaken til symptomene dine. 

Anonymkode: e609e...bcb

• Liker 1
Skrevet

Herregud, blir helt matt av dere andre med LS. Dere kan holde dere på hypokonderforumet, sonjas stoffskifteforum. 

TS har ikke lavt stoffskifte!! Ikke kom med allslags tips om oftebro og endokrinsk utredning! Dette er ikke relevant for TS i det hele tatt. 

Jeg har lavt stoffskifte, kjempelavt, vert veldig syk og er det tidvis ennå. Går på lio+levaksin. Bytter snart til naturlig med. Sympt, kommer og går- man blir aldri frisk.

TS- du har ikke behov for å ta anti-tpo, men vitaminprøver b12 og d vit feks. Du har ikke lavt stoffskifte, la den ballen ligge død. Leger kan ikke mye om stoffskifte-MEN Helt idiot er de heller ikke. 

Anonymkode: 0f532...ecf

• Liker 3
Skrevet

Mine blodprøver var midt på treet, altså ikke for lavt. Symptomene var mange. Før stoffskiftet ble sjekket fikk jeg påvist B12 og D-vit mangel. Fikk sprøyter og tabletter, endelig skulle formen bli bedre tenkte jeg. Deretter fikk jeg vite at levernivået mitt ikke var optimalt, fikk brev om at jeg måtte kutte ned på alkohol (lo høyt, jeg drikker ett glass vin maks. 5 ganger i året). Etter ett år med medisinering for vitaminmangel var formen like dårlig, litt mindre muskelsmerter og økte verdier var den eneste endringen. Siden min far har hatt lavt stoffskifte halve livet ble jeg tilbudt en stoffskifteprøve, denne var som som sagt fin. Jeg visste fint lite om stoffskiftet, men begynte da å lese om det. Leste både på norske og utenlandske sider. På en amerikansk side leste jeg noe som jeg ikke hadde lest andre steder, nemlig at levernivået kan ha innvirkning på stoffskiftet (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7548816).

Jeg var desperat og gikk til legen igjen, ramset opp alle symptomene og nevnte dette med leveren. Legen hadde ikke hørt noe om at leveren virket inn på stoffskiftet. Men, hun sa at hun skulle vurdere om jeg skulle få prøve levaxin pga. alle symptomene. Vi avtalte tid for en ny time et par uker senere. Da dagen kom var denne legen sykemeldt, vikaren ville vente til hun kom tilbake. Hun kom aldri tilbake, fikk beskjed om at hun var blitt veldig syk og langtidssykemeldt.

Etter alt dette ga jeg rett og slett opp. Formen er fortsatt like dårlig og samboer mener jeg skal gå privat. Jeg har rett og slett ikke bestemt meg for om det er noe vits..

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, blir helt matt av dere andre med LS. Dere kan holde dere på hypokonderforumet, sonjas stoffskifteforum. 

TS har ikke lavt stoffskifte!! Ikke kom med allslags tips om oftebro og endokrinsk utredning! Dette er ikke relevant for TS i det hele tatt. 

Jeg har lavt stoffskifte, kjempelavt, vert veldig syk og er det tidvis ennå. Går på lio+levaksin. Bytter snart til naturlig med. Sympt, kommer og går- man blir aldri frisk.

TS- du har ikke behov for å ta anti-tpo, men vitaminprøver b12 og d vit feks. Du har ikke lavt stoffskifte, la den ballen ligge død. Leger kan ikke mye om stoffskifte-MEN Helt idiot er de heller ikke. 

Anonymkode: 0f532...ecf

Dette! Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan svare på det som spørres om, men i stedet oppfordrer en som er engstelig til å ta masse tester hun overhodet ikke trenger. (Bare for å spamme med sine egne sykdomshistorier :vetikke: )

Det burde vært enkelt å fortelle TS at stoffskiftet er normalt, ikke mer å tenke på der, men at hun burde sjekke for andre ting som vitaminnivå og jern.

Anonymkode: 2e761...76b

• Liker 2
Skrevet
På 21.11.2017 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en del blodprøver fordi jeg hadde mistanke om at stoffskiftet mitt er lavt pga symptomer. Legen sa det var normalt. 

Er det disse prøvene som er stoffskifte? Og er det normale verdier, ikke grenseverdier?

TSH: 1,4

T4: 20

Hvilke andre blodprøver bør jeg ta når jeg har symptomer på manglende energi og fryser hele tiden

Anonymkode: 049e4...672

Normale og i øvre sjiktet. Det betyr at du ikke behøver mistenke for lavt stoffskifte. Sjekk jern, b12 og d-vitamin om det ikke er gjort allerede.

Anonymkode: 4af7b...846

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...