AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg tok en del blodprøver fordi jeg hadde mistanke om at stoffskiftet mitt er lavt pga symptomer. Legen sa det var normalt. Er det disse prøvene som er stoffskifte? Og er det normale verdier, ikke grenseverdier? TSH: 1,4 T4: 20 Hvilke andre blodprøver bør jeg ta når jeg har symptomer på manglende energi og fryser hele tiden Anonymkode: 049e4...672
Gjest Allis Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Dette er stoffskifteprøver. De burde ha sjekket anti-TPO også, sammen med T3. Men TSH(fritt) er det som vanligvis sjekkes og sees på. Det de ser etter er om det går utenfor normalområdet, eller om det er avvik mellom de forskjellige verdiene. Høyt stoffskifte= lav TSH og høy T4. Lavt stoffskifte= omvendt. Sagt enkelt. Du har innenfor normalområdet, og har ikke i nærheten av lavt. Om verdiene dine øker noe på T4 og synker jevnt nedover på TSH så ville jeg tenkt at det kan være begynnende høyt stoffskifte. Din TSH er veldig optimal, mens T4 kan for noen være lett forhøyet i symptomer med den verdien - gitt at TSH også var under 0,5. Utfra disse prøvene er det ingenting som tilsier at du har stoffskifteforstyrrelser, og iallefall ikke lavt. Da skulle du vært mye lavere på T4 og endel høyere på TSH. Du kan teste igjen om 3-4 måneder og se om det varierer endel - og så teste igjen etter 3 måneder for å se om det har sunket/steget enda mer. Da kan man fastslå at du nå eventuelt var i en begynnerfase - men at det ikke enda synes på blodprøver. Jeg hadde variasjoner, og det var på grunn av en svulst på skjoldbruksskjertelen. Jeg hadde langt flere symptomer enn deg. Har du sjekket jern/D-vitamin og B12? Det kan gi endel av de samme symtomene når det begynner å bli ganske lavt. Jeg har ofte disse manglene, og forveksler dem alltid med at jeg tror jeg må ha fått endrede verdier på stoffskifte. Prøvene viser derimot som regel at det er litt av alt, eller bare vitaminer/mineraler.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 Alle symptomer på stoffskiftesykdom får ingen. Alle stoffskiftesymptomene hver for seg eller tilsammen kan være et stort spekter av andre sykdommer. Stol på at legen er fagmannen og vet hva hen gjør og hva som bør gjøres. Å ha eller få en stoffskiftesykdom skal du være glad for å slippe. Med legens vurdering på at du har normale blodprøver på området så slutt å tenek på at det kan være noen stoffskiftesykdom. Anonymkode: 5b491...b89 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 Hvordan kan han stadfeste lavt stoffskifte og ikke fastlege? Heller ikke spesialist på sykehuset. Hvilke metoder bruker oftebro? Har hørt om folk som har hatt runddans og endt opp til Oftebro og fått eks levaxin? Det er farlig å ta levaxin har jeg hørt pga hjertet om stoffskiftet ikke er lavt/høyt. Sorry, men er helt forvirret Anonymkode: 2d518...52f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Sjekk b12 og vitamin d, mye vanligere med mangel der enn at det er stoffskifte som er problemet. Anonymkode: b714a...5ca
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 Jeg har gjort akkurat det samme. Lureste jeg noensinne har gjort. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Legen din bør vite hvilke andre prøver du skal ta TS. Manglende energi kan jo skyldes alt mulig rart. Vet ikke legen det eller tar ikke legen deg på alvor ville jeg byttet. Anonymkode: 73833...a63 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 Blodprøvene og analysene som måler stoffskiftehormoner og Thyroxin er de samme enten man går til fastlegen eller en lege som driver en privat klinikk. Selv Volvat eller Aleris vil få samme resultatet på de samme blodprøvene fra samme pasient. Det enkelte derimot gjør, er å se bort fra tall og gi krevende og insisterende pasienter Thyroxinbehandling i tablettform. Dette er faktisk uheldig for kroppen, fordi skjoldbruskkjertelens produksjon da stopper opp eller blir kraftig senket. Noe som igjen i samspill med andre endokrine prosesser er uheldig i det lange løp. Anonymkode: 5b491...b89
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blodprøvene og analysene som måler stoffskiftehormoner og Thyroxin er de samme enten man går til fastlegen eller en lege som driver en privat klinikk. Selv Volvat eller Aleris vil få samme resultatet på de samme blodprøvene fra samme pasient. Det enkelte derimot gjør, er å se bort fra tall og gi krevende og insisterende pasienter Thyroxinbehandling i tablettform. Dette er faktisk uheldig for kroppen, fordi skjoldbruskkjertelens produksjon da stopper opp eller blir kraftig senket. Noe som igjen i samspill med andre endokrine prosesser er uheldig i det lange løp. Anonymkode: 5b491...b89 Men når pasientene faktisk blir friske av behandling med levaxin + liothyronin. Tyder ikke dette på at de hadde lavt stoffskifte selv om det ikke slo ut på blodprøvene? Det er jo interessant at man før blodprøvene kom behandlet folk ut fra symptomer. Men i dag er min erfaring at de kun ser på blodprøvene. Ettersom jeg ikke hadde tatt prøvene mens jeg var frisk hadde legene ingenting å sammenlikne med. Så det var umulig å vite om de verdien jeg hadde var for lave for meg. Skjønner meg ikke på den påståeligheten til leger. Anonymkode: 73833...a63 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men når pasientene faktisk blir friske av behandling med levaxin + liothyronin. Tyder ikke dette på at de hadde lavt stoffskifte selv om det ikke slo ut på blodprøvene? Det er jo interessant at man før blodprøvene kom behandlet folk ut fra symptomer. Men i dag er min erfaring at de kun ser på blodprøvene. Ettersom jeg ikke hadde tatt prøvene mens jeg var frisk hadde legene ingenting å sammenlikne med. Så det var umulig å vite om de verdien jeg hadde var for lave for meg. Skjønner meg ikke på den påståeligheten til leger. Anonymkode: 73833...a63 Nei, det gjør faktisk ikke det. Blir man frisk over natten av Levaxin og Liothyronin så er dette mer placeboeffekt enn tablettene. I tillegg stopper en eller senker naturlige prosesser i kroppen, og på sikt risikerer uheldige bivirkninger. Msn har aldri behandlet folk med medisiner før blodprøvene kom. Da døde de som hadde hyperthyriose uten at man visste hva som var galt med dem. Når symptomene på stoffskiftesykdom virkelig setter inn, så vil og blodprøvene endre seg og. Når pasienten har bestemt seg for hva som er galt og ikke forstår og heller ikke vil høre på verken dem som er leger eller de som har analysert blodprøver så er der enkelte som gir etter og gir pasienten det pasienten forlanger for å opprettholde sitt rykte og sikre sin pasienttilgang. At noen mener en lege gjør blodprøvene på stoffskifte bedre enn en annen er uvitenhet om hva som gjøres. Blodprøver behandlet riktig fra stikk til analysemaskinen har gjort sin jobb ferdig, kommer ut med samme resultatet enten det er legen nevnt oppe i innlegget eller en fastlege som er rekvirent. Laboratorienes referanseområde er og stort sett de samme. Den som tilslutt taper på dette er pasientene. Å løse ting som ikke trenger piller med piller blir aldri noe annet enn feil. Anonymkode: 5b491...b89
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv mistanke om at stoffskiftet mitt var lavt i flere år, da jeg har hatt så og si alle sympomene. Men det slo aldri ut på blodprøvene jeg tok hos fastlegen, da det var akkurat innenfor grensen. Dro for noen måneder siden til Helge Oftebro, som skal være norges fremste ekspert på stoffskiftesykdommer, og fikk endelig fastslått lavt stoffskifte og begynt på medisiner. Kan virkelig anbefale han, selv om det er dyrt så er det verdt det! Anonymkode: c0caa...f83 Men TS sine verdier er ikke i nærheten av lavt stoffskifte, så det blir tullete å anbefale å sjekke det ut videre. Har du sjekket D-vitamin og Jern, ts? Det er veldig vanlig for nordmenn å ha lave nivåer D-vit på vinteren og det er vanlig for damer i fertil alder å ha lave jernlagre. Mangel på dette fører til slapphet og mangel på energi. Anonymkode: 46bf6...128 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 Jeg lå helt i grenseland for å få diagnosen lavt stoffskiftet. Hadde flere symptomer på lavt stoffskifte, så jeg var veldig frustrert, følte meg totalt utslitt hele tiden. Ingen andre blodprøver viste at det var noe galt. Fikk prøve Levaxin likevel og ble etter noen uker bedre, etter noen mnd så følte jeg meg som meg selv igjen. Legen sa at noen personer reagerer mer på lave verdier, men ikke så lave at det tilsier en diagnose. Vi er faktisk forskjellige. Anonymkode: ffc92...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg lå helt i grenseland for å få diagnosen lavt stoffskiftet. Hadde flere symptomer på lavt stoffskifte, så jeg var veldig frustrert, følte meg totalt utslitt hele tiden. Ingen andre blodprøver viste at det var noe galt. Fikk prøve Levaxin likevel og ble etter noen uker bedre, etter noen mnd så følte jeg meg som meg selv igjen. Legen sa at noen personer reagerer mer på lave verdier, men ikke så lave at det tilsier en diagnose. Vi er faktisk forskjellige. Anonymkode: ffc92...b9d Igjen: Det hadde vært fullstendig uforsvarlig av en lege å sette TS på Levaxin med en TSH på 1,4 og T4 på 20. TS heller mer mot høyt stoffskifte enn lavt. Anonymkode: 46bf6...128 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør faktisk ikke det. Blir man frisk over natten av Levaxin og Liothyronin så er dette mer placeboeffekt enn tablettene. I tillegg stopper en eller senker naturlige prosesser i kroppen, og på sikt risikerer uheldige bivirkninger. Msn har aldri behandlet folk med medisiner før blodprøvene kom. Da døde de som hadde hyperthyriose uten at man visste hva som var galt med dem. Når symptomene på stoffskiftesykdom virkelig setter inn, så vil og blodprøvene endre seg og. Når pasienten har bestemt seg for hva som er galt og ikke forstår og heller ikke vil høre på verken dem som er leger eller de som har analysert blodprøver så er der enkelte som gir etter og gir pasienten det pasienten forlanger for å opprettholde sitt rykte og sikre sin pasienttilgang. At noen mener en lege gjør blodprøvene på stoffskifte bedre enn en annen er uvitenhet om hva som gjøres. Blodprøver behandlet riktig fra stikk til analysemaskinen har gjort sin jobb ferdig, kommer ut med samme resultatet enten det er legen nevnt oppe i innlegget eller en fastlege som er rekvirent. Laboratorienes referanseområde er og stort sett de samme. Den som tilslutt taper på dette er pasientene. Å løse ting som ikke trenger piller med piller blir aldri noe annet enn feil. Anonymkode: 5b491...b89 Så du er ikke enig i at dersom min verdi som frisk på T4 f.eks er 20 kan jeg være syk om den ligger på 12? Selv om 12 fortsatt er innenfor referanseområdet? Og det ikke blir oppdaget fordi verdien jeg hadde som frisk aldri ble målt? Det er også helt fantastisk at de ikke sjekker T3 automatisk. T3 er jo den aktive varianten av hormonet. Jeg ble frisk etter 7 mnd, det gikk veldig gradvis. Ble tatt en rekke prøver ( x antall vitaminer, SHBG, kortisol, insulin++). Resultatet fra disse ble brukt til å støtte opp om at det kunne være lavt stoffskifte selv om stoffskifteprøvene var normale. Oftebro gjorde bare det fastlegen min burde gjort, han så på helheten. Istedenfor å henge seg fullstendig opp i 2 prøver. Synes det er veldig rart at legen til TS ikke har testet flere ting. Som sagt, slitenhet kan være alt mulig rart. Anonymkode: 73833...a63
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 Og bare for å ha det klart. Jeg prøver ikke å påstå at TS har lavt stoffskifte, er ingenting som tyder på det. Det ligger heller høyt ut fra de prøvene. Men leger har så litt peiling på stoffskiftet at om alt annet blir utelukket reddet det i hvert fall meg å oppsøke det private. Anonymkode: 73833...a63
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 TS: Så burde jeg sjekke meg privat for stoffskifte? Jern var målt og det lå litt lavt, men innenfor. d-vitamin ble ikke målt. Anonymkode: 049e4...672
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #17 Skrevet 21. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS: Så burde jeg sjekke meg privat for stoffskifte? Jern var målt og det lå litt lavt, men innenfor. d-vitamin ble ikke målt. Anonymkode: 049e4...672 Nope. Du må be fastlegen teste deg for alt som kan gi manglende energi. Anonymkode: 73833...a63
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #18 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS: Så burde jeg sjekke meg privat for stoffskifte? Jern var målt og det lå litt lavt, men innenfor. d-vitamin ble ikke målt. Anonymkode: 049e4...672 Nei. Stoffskifte ditt er fint. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du får disse rådene. Det har ingenting med din situasjon å gjøre. Anbefaler at du snakker med legen din og får han/henne til å forklare. Anonymkode: 46bf6...128 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #19 Skrevet 21. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du er ikke enig i at dersom min verdi som frisk på T4 f.eks er 20 kan jeg være syk om den ligger på 12? Selv om 12 fortsatt er innenfor referanseområdet? Og det ikke blir oppdaget fordi verdien jeg hadde som frisk aldri ble målt? Det er også helt fantastisk at de ikke sjekker T3 automatisk. T3 er jo den aktive varianten av hormonet. Jeg ble frisk etter 7 mnd, det gikk veldig gradvis. Ble tatt en rekke prøver ( x antall vitaminer, SHBG, kortisol, insulin++). Resultatet fra disse ble brukt til å støtte opp om at det kunne være lavt stoffskifte selv om stoffskifteprøvene var normale. Oftebro gjorde bare det fastlegen min burde gjort, han så på helheten. Istedenfor å henge seg fullstendig opp i 2 prøver. Synes det er veldig rart at legen til TS ikke har testet flere ting. Som sagt, slitenhet kan være alt mulig rart. Anonymkode: 73833...a63 Hva ser Oftebro på, som ikke fastlegen ser på? Om dine prøver er innenfor referanseområdet, og du får levaxin så vil det skje noe? Eks hjertet vil jobbe raskere og det er ikke bra. Jeg spør, for jeg kan ikke noe Anonymkode: 2d518...52f
Mkigjen Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 45 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det gjør faktisk ikke det. Blir man frisk over natten av Levaxin og Liothyronin så er dette mer placeboeffekt enn tablettene. I tillegg stopper en eller senker naturlige prosesser i kroppen, og på sikt risikerer uheldige bivirkninger. veldig bra innlegg som forklarer på en lettfattelig måte :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå