Gå til innhold

Litt rart av barnehagen å bestemme om vi vil bruke ull eller fleece som lag nr 2 eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det helt normalt? Og at de også skal bestemme hvilke andre klær vi må ha med på tur, når vi allerede har med 4 lag?

Anonymkode: c5aa6...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke materialer er det i alle de 4 lagene dere bruker å ha med?

Anonymkode: 517a8...4db

Skrevet

Vil tro at barnehagen skriver (sier fra) utifra lang erfaring. De vet hva som fungerer og har vært på tur med unger før..

Anonymkode: b151a...440

• Liker 13
Skrevet

Barnet var på tur ute med barnehagen og hadde på seg merinoull innerst, fleece som nr 2, vindtett fleece som nr 3 (lå i sekken, til å ha på når man kommer frem) og skalljakke ytterst. Alt kjøpt hos Polaren og Pyren, slik de anbefaler det.

ts

Skrevet

Både ja og nei. Det spørs hvor kaldt det er der dere bor. Barnehagen er ansvarlig for at barna ikke fryser og blir syke eller at ett barns manglende påkledning medfører at alle barna ikke får gjort det de skal, for eksempel må snu halveis på tur og gå inn og være inne. Dete r for dumt. 

Er der soesielle grunner som at et barn ikke tåler ull eller fleece, så må de kunne justere sine bestemmelser om påkledning i takt med problemet. Men det er ikke nevnt i hi. 

Anonymkode: 20304...8af

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet var på tur ute med barnehagen og hadde på seg merinoull innerst, fleece som nr 2, vindtett fleece som nr 3 (lå i sekken, til å ha på når man kommer frem) og skalljakke ytterst. Alt kjøpt hos Polaren og Pyren, slik de anbefaler det.

ts

Jeg ville nok ha valgt ull som nr 2. Fleece kan ikke sammenlignes med ull, grunnet bl.a. ullens egenskaper til å isolere mot kulde.

• Liker 11
Skrevet

De kan jo ikke bestemme, men de kan foreslå. Sikker på at du har forstått det riktig?

Skrevet

Om du ts har erfaring med at baret holder varmen i flere timer ute, uten ull som 2. lag, i slike temperaturer som det er snakk om, ville jeg sagt det til personalet i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er supert at barnehagen tar initiativ til en utstyrsliste som de av erfaring synes fungerer på en barnegruppe på tur. (Det er ikke så lett for assistenter og andre å vurdere hva som er tenkt som lag-på lag bekledning for 18 ulike barn). Men så må selvsagt familiene selv til slutt avgjøre hva de sender med sitt barn, basert på preferanser, økonomi, hudømfindtlighet og hvor varm/kald deres barn er. 

Hos oss har de bedt om fleece som mellomlag, men vi har mye arvet og hjemmestrikket ull, og bruker dette. Grunnen til flecceønsket er bl a at gruppen drar ukentlig på tur til en hytte i skogen, og det serveres pannekaker med blåbær, og tomatsuppe og så videre til lunsj. Da sitter de i mellomlagsklærne. Og da er vi selvsagt  inneforstått med at flekkene hadde vært greiere å få av med på som kan vaskes litt kraftigere..

Anonymkode: 24b09...274

• Liker 3
Skrevet

Barnet er forresten 5år, siste år i barnehage, men er nå i ny barnehage. Syns det er merkelig at de ikke stoler på oss foreldre når dette er det som funker på barnet vårt, og har gjort det i 4 år.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hva er det barnehagen mener dere skal ha som lag 2 da?

Her bruker vi ull innerst og ull som lag nr 2, noen ganger fleecedress. Aldri fått restriksjoner på det. Er påpasselig med at barna ikke skal fryse da, mange minus her nå. 

Anonymkode: 45ad6...589

Skrevet

Jeg forstår at bhg ønsker ull på ull på barna. Det er jo det beste for barna med tanke på å holde på varmen også om barna blir våte. Jeg er ikke fan av fleece. 

Anonymkode: 73672...dc0

• Liker 5
Skrevet

Ull anbefales å ha innerst,  kanskje derfor? 

Anonymkode: fe8c7...caa

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er forresten 5år, siste år i barnehage, men er nå i ny barnehage. Syns det er merkelig at de ikke stoler på oss foreldre når dette er det som funker på barnet vårt, og har gjort det i 4 år.

Ts

Det spiller stor rolle hvordan det ble sagt.

Noen ganger gir de voksne i barnehagen generelle beskjeder til alle, som nå i oktober hvor vi ble minnet på at barna måtte ha vinterdress før det ble kaldt. Jeg kunne tatt det som en fornærmelse mot mine egenskaper som mor, men jeg vet at hvert år er det barn som ikke har varm dress den første kalde dagen.

Det kan også hende at barnet ditt fryser. Kanskje barnet hadde bedre fleece i fjor, eller kanskje den forrige barnehagen ikke passet på godt nok.

Anonymkode: d3bc4...fff

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok ha valgt ull som nr 2. Fleece kan ikke sammenlignes med ull, grunnet bl.a. ullens egenskaper til å isolere mot kulde.

Ull skal vel alltid innerst siden den har egenskapen til å regulere kroppstemperaturen? 

Anonymkode: e4ad1...e31

• Liker 1
Skrevet

Hos oss tar barnehagen det opp med oss som foreldre om de mener vi bør ha andre klær eller sko. Jeg synes det er fint, i og med at de er med barna flest timer i løpet av en dag og får da kjent etter om barnet er kald/varm eller andre ting. 

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen kan selvsagt ikke kreve at dere skal bruke ull, men om barnet ikke er varmt nok i de klærne dere sender med barnet må de jo ta det opp med dere. Ull har egenskaper som fleece bare ikke har. Mange foreldre, særlig de som har barnehagebarn for første gang, er usikre på hvilke klær barna trenger til de ulike årstidene så det er ikke rart om barnehager sender ut generelle beskjeder om hvilke klær de erfaringsmessig ser holder barna tørrest og varmest.

• Liker 1
Skrevet

Barnehagen kan ikke bestemme hva barnet skal ha på seg sånn sett, men jeg vil tro at de bare vil det beste for barnet ditt? Har de observert at barnet fryser kanskje? Hva om du snakker med dem om hvorfor de tenker det sånn? 

Anonymkode: e0569...ddd

• Liker 1
Skrevet

Barnehagen kan ikke bestemme, og det er bare tull at fleece ikke kan funke greit.

Jeg har selv en haug med ull i alle varianter, og har også brukt fleece. Bor i en bydel hvor alle inkluert barnehagene er helfrelst på alt som heter ull og høy kvalitet på klær, men selv her er både fleece og ull mye brukt.

De anbefaler ull i et generelt skriv på døra, men har ingen regler. Det har de ikke anledning til.

Ikke alle har råd till ull fra topp til tå, så jeg forstår godt at man er forsiktige med anbefalinger. Selv overlevde vi på 80tallet med masse bomull og ganske mye dårligere klær enn ungene våre nå har.

Anonymkode: 55d63...e1b

Skrevet

Det anbefalte er da ull innerst (eventuelt 2 lag ull), fleece utenpå og ytterst vinterdressen? 

Anonymkode: 0ea69...0a4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...