Gå til innhold

Ånde lukter bæsj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2021 den 18.08):

Jeg var også plaget med svært dårlig ånde i lang tid, slik som du nevner. Jeg vet ikke, men jeg fikk konstatert betennelse i skjoldbruskkjertelen til slutt, Hashimotos. Kanskje det er en sammenheng. Diagnosen kan jo påvirke det meste i kroppen, dvs mage og fordøyelsen i dette tilfelle. 

Anonymkode: cb43b...151

Jeg ser tråden er veldig gammel, men svarer likevel. Det samme problemet med vond ånde som nærmest luktet kloakk hadde jeg også. Der jeg også siden fikk konstatert autoimmun tyreoditt, Hashimotos. Virker som det er en sammenheng. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser tråden er veldig gammel, men svarer likevel. Det samme problemet med vond ånde som nærmest luktet kloakk hadde jeg også. Der jeg også siden fikk konstatert autoimmun tyreoditt, Hashimotos. Virker som det er en sammenheng. 

Hei! Dette var interessant! Og nå ser jeg at anonymbruker du siterte også har Hashimotos! Jeg er ikke ts, men anonymbruker som åpnet tråden igjen etter to år. Som jeg har nevnt tidligere i innlegg her, så har flere leger klødd seg i hodet av problemet mitt med dårlig lukt av munnen, og ingen har funnet svar på det. Jeg har også en betennelse på skjoldbruskkjertelen, som ble oppdaget fordi jeg hadde smerter i området. Først ble det funnet knuter på skoldbruskkjertelen, som igjen måtte tas biopsi av. Det var en dyktig overlege i endokrinologi som tok biopsien, og da fant han også betennelsen. Men betennelsen har ikke ført til avvikende stoffskifteprøver, dermed er den saken lagt dø. Jeg fikk ikke noen diagnose utover det, så tror ikke jeg har Hashimotos. Men betennelsen er muligens en årsak likevel? 

Det er sjeldnere jeg merker det nå, men det dukker opp nå og da fortsatt. Jeg spurte faktisk denne endokrinologen ang en mulig sammenheng, men det kunne han ikke tenke seg at det var, for det hadde han aldri hørt om🤔 Men da har det kanskje det likevel, da??

Anonymkode: 6c262...679

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2017 den 23.33):

Altså som du skjønner har jeg ganske noia for dette... selvfølgelig er jeg DRITnøye med munnhygiene. Pusser tungen. Dette kommer ikke fra tungen. Har luktet på det lille jeg får av tungen også, det lukter bare...morgenånde? Kan ikke sammenlignes. 

Spiser lite kjøtt og melk fra før, forresten. Salami på skiva iblant, men lite "kjøttstykker" til middag osv. Drikker ikke melk, men spiser mat med melk i. Tenker ikke å gå så drastisk til verks å begynne på fodmap eller lignende opplegg før jeg har snakket med legen. 

Når det er sagt, har jeg kjent dette fenomenet hos et par personer før også, og har tydelig kunnet lokalisere det fra munnen deres (en tidligere sexpartner bl.a. så tror ikke det er nesa mi som er bananas). Men setter pris på alle innspill.  

Anonymkode: 3a8b6...109

Tror dette er genetisk. Kjipt, men lite du kan gjøre tror jeg. Samboren min har samme problem. Han har flotte hvite tenner og bruker 15 min på tann- og munnhygiene daglig. Spiser sunt og har ingen plager ellers. Legen og tannlege har ikke svar.

Så fikk vi noen år senere barn. 3 uskyldige små prinsesser, alle under 5 år og de har stinket bæsj fra munnen hver morgen fra de var 1 år🙈 Tror egentlig ikke det er så mye annet å gjøre enn å spraye munnen ofte og tygge tyggi.

Her er det verst om morgenen og nokså nøytralt utoven dagen. Hvordan e det hos deg?

Anonymkode: 3796e...687

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror dette er genetisk. Kjipt, men lite du kan gjøre tror jeg. Samboren min har samme problem. Han har flotte hvite tenner og bruker 15 min på tann- og munnhygiene daglig. Spiser sunt og har ingen plager ellers. Legen og tannlege har ikke svar.

Så fikk vi noen år senere barn. 3 uskyldige små prinsesser, alle under 5 år og de har stinket bæsj fra munnen hver morgen fra de var 1 år🙈 Tror egentlig ikke det er så mye annet å gjøre enn å spraye munnen ofte og tygge tyggi.

Her er det verst om morgenen og nokså nøytralt utoven dagen. Hvordan e det hos deg?

Anonymkode: 3796e...687

Brukeren du siterer, skrev innlegget for fire år siden😊 Hvis du leser de siste innleggene i tråden, som er skrevet nylig, så ser du at det er flere som har opplevd en sammenheng med betennelse på skjoldbruskkjertelen. Veldig interessant! Har samboern din tilfeldigvis betennelse på skjoldbruskkjertelen? Må bare spørre😊

AnonymBruker
Skrevet

Svarer her selvom tråden er gammel. Kanskje svaret mitt kan hjelpe andre som sliter med dette. 

Merket av og til at mannen hadde en forferdelig ånde. Tenkte ikke noe mere over det. Men etter å ha spurt han mange ganger om han hadde sluppet en fis, og han sa nei gang på gang (og jeg tydelig luktet det), da skjønte vi begge at det kom fra ånden hans. 

Han har refluks/spiserørsbrokk og bruker medisiner mot dette og det er når han er ekstra dårlig at han får denne fæle ånden. Medisinen hjelper alstå ikke mot ånden og det hjelper ikke å pusse tennene eller noe annet. 

Om det finnes noe medisin for ånden vet vi ikke. Vi lever med det. Han kan ikke noe for det og jeg har blitt vandt med at det bare er sånn. 

Mitt råd: dra til legen, snakk med partner, det er ikke flaut! 

Anonymkode: e987a...452

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 0.10):

Hei! Dette var interessant! Og nå ser jeg at anonymbruker du siterte også har Hashimotos! Jeg er ikke ts, men anonymbruker som åpnet tråden igjen etter to år. Som jeg har nevnt tidligere i innlegg her, så har flere leger klødd seg i hodet av problemet mitt med dårlig lukt av munnen, og ingen har funnet svar på det. Jeg har også en betennelse på skjoldbruskkjertelen, som ble oppdaget fordi jeg hadde smerter i området. Først ble det funnet knuter på skoldbruskkjertelen, som igjen måtte tas biopsi av. Det var en dyktig overlege i endokrinologi som tok biopsien, og da fant han også betennelsen. Men betennelsen har ikke ført til avvikende stoffskifteprøver, dermed er den saken lagt dø. Jeg fikk ikke noen diagnose utover det, så tror ikke jeg har Hashimotos. Men betennelsen er muligens en årsak likevel? 

Det er sjeldnere jeg merker det nå, men det dukker opp nå og da fortsatt. Jeg spurte faktisk denne endokrinologen ang en mulig sammenheng, men det kunne han ikke tenke seg at det var, for det hadde han aldri hørt om🤔 Men da har det kanskje det likevel, da??

Hvis du har en betennelse i skjoldbruskkjertelen din, så er vel dette et klart angrep på kjertelen fra immunforsvaret, og dermed en autoimmun tyreoiditt? Jeg blir bare mer og mer overbevist over hvor lite legene egentlig kan og liten innsikt de har. De virker arrogante og lite nyskjerrige og vitebegjerlige. For  meg også virker det som det er en sammenheng med "denne" type dårlige ånde og lavt stoffskifte. Kan ha noe med at fordøyelsen fungerer dårligere, på et vis. Mye kan jo fungere dårligere i kroppen ved et lavt stoffskifte. Hvor lenge siden ble betennelsen funnet? Her gikk det flere år før det slo ut over den normale referanse skalaen.

• Liker 1
  • 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

jeg har hatt samme problemet, men jeg har alltid slitet med forstoppelse. det er så flaut på jobb at jeg ofte ser de holder hånda over nesa si. Utrolig kjipt. Tannlegen min mener dette er psyskisk og at jeg ikke har dårlig munnhygiene og helt fint og nok spytt (ikke tegn til munntørrhet heller)og jeg har tatt dette opp med fastlegen og hun mener at det ikke har luktet dårlig i munnen min.

Men med en gang jeg bæsjer eller spiser så er det samme og det lukter dårlig ånde. Noen som har vært borti dette? 

Jeg spør mannen min, men føler ikke at jeg får ærlig svar av han.

Han sier ja det lukter ille noen ganger, men ikke alltid.

Anonymkode: 1ea6f...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Prøv sb12 munnskyll 😊

Anonymkode: 3aa85...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Er du på ketodiett?

Anonymkode: 634d6...238

AnonymBruker
Skrevet

Går du på noen medisiner?

Anonymkode: 03afc...c49

AnonymBruker
Skrevet

Reverse gastric syndrome?

Anonymkode: fd15e...d6d

AnonymBruker
Skrevet

hjelper det ikke å bare knaske på en tyggegummi, eller andre pastiller?   

Anonymkode: 7595b...4db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det hjelper mer enn 10 minutters tid da det ikke ligger i munnen men fra magen tenker jeg? 

Anonymkode: 1ea6f...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du for mye alkohol.?

Anonymkode: 1aec3...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk bak mandlene. Der kan det ligge mandelstener. Pirk de ut og skyll godt med saltvann.

Anonymkode: cd123...e1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 0.46):

Hvis du har en betennelse i skjoldbruskkjertelen din, så er vel dette et klart angrep på kjertelen fra immunforsvaret, og dermed en autoimmun tyreoiditt? Jeg blir bare mer og mer overbevist over hvor lite legene egentlig kan og liten innsikt de har. De virker arrogante og lite nyskjerrige og vitebegjerlige. For  meg også virker det som det er en sammenheng med "denne" type dårlige ånde og lavt stoffskifte. Kan ha noe med at fordøyelsen fungerer dårligere, på et vis. Mye kan jo fungere dårligere i kroppen ved et lavt stoffskifte. Hvor lenge siden ble betennelsen funnet? Her gikk det flere år før det slo ut over den normale referanse skalaen.

Hei😊 Jeg så dette svaret ditt fra snart et år tilbake først nå, kanskje du ikke får med deg at jeg svarer deg nå så sent, men jeg prøver😊 Jeg har tenkt som deg, at det er skremmende hvor lite legene kan om dette! Det var en dyktig overlege som oppdaget betennelsen på skjoldbruskkjertelen min, for 3 år siden. Da hadde jeg gått med smerter i området i nesten to år, og vært til ultralyd hos flere leger mange ganger. Legene fant en knute på skjoldbruskkjertelen, så ble jeg henvist til biopsi av denne, men den legen jeg da kom til, fant ikke knuten igjen og sendte meg hjem igjen..! Jeg ga meg ikke, så det ble ny ultralyd, og denne gangen var de to stykker sammen (to nye), og de så veldig ulike størrelser på knuten.. Så var det inn igjen til ny biopsi, hos enda en ny lege, og dette var altså denne dyktige overlegen. Han fant knuten og tok biopsi (som var fin), men han kunne fortelle at jeg hadde betennelse på skjoldbruskkjertelen. På dette tidspunktet hadde jeg lest en del om denne mulige sammenhengen; betennelse på skjoldbruskkjertelen - hormonell ubalanse - dårlig lukt fra munnen. Og jeg spurte denne høytstående overlegen, men han hadde aldri hørt om den sammenhengen.. 🤷‍♀️ Betennelsen måtte dessuten bare gå over av seg selv, for så lenge stoffskifteprøvene var fine, som de var, så var det ingenting å gjøre. «Ta ibux mot smertene», fikk jeg beskjed om..

Ja, så legene har virkelig ikke peiling enkelte ganger. Nå har jeg heldigvis vært mye bedre i forhold til den lukten det siste året (bank i bordet!), kjenner det litt en sjelden gang, men det er mye mindre trøblete nå. Så håpet for oss alle er at dette er et forbigående problem🤞 

Og til dere som ikke har erfart problemet selv; det er jo fint at dere prøver å komme med råd, men tro meg, vi som sliter med dette har virkelig prøvd alt som går an å prøve allerede; det beste munnskyllevannet, god tannpuss og tannhygiene, medisiner for sure oppstøt/ halsbrann, ta bort matvarer, snakket med flere leger og tannleger, alle mulige kjerringråd, lest det som er å finne av råd på nett.. Her er det dessverre ingen enkel løsning😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 22.57):

Hei😊 Jeg så dette svaret ditt fra snart et år tilbake først nå, kanskje du ikke får med deg at jeg svarer deg nå så sent, men jeg prøver😊 Jeg har tenkt som deg, at det er skremmende hvor lite legene kan om dette! Det var en dyktig overlege som oppdaget betennelsen på skjoldbruskkjertelen min, for 3 år siden. Da hadde jeg gått med smerter i området i nesten to år, og vært til ultralyd hos flere leger mange ganger. Legene fant en knute på skjoldbruskkjertelen, så ble jeg henvist til biopsi av denne, men den legen jeg da kom til, fant ikke knuten igjen og sendte meg hjem igjen..! Jeg ga meg ikke, så det ble ny ultralyd, og denne gangen var de to stykker sammen (to nye), og de så veldig ulike størrelser på knuten.. Så var det inn igjen til ny biopsi, hos enda en ny lege, og dette var altså denne dyktige overlegen. Han fant knuten og tok biopsi (som var fin), men han kunne fortelle at jeg hadde betennelse på skjoldbruskkjertelen. På dette tidspunktet hadde jeg lest en del om denne mulige sammenhengen; betennelse på skjoldbruskkjertelen - hormonell ubalanse - dårlig lukt fra munnen. Og jeg spurte denne høytstående overlegen, men han hadde aldri hørt om den sammenhengen.. 🤷‍♀️ Betennelsen måtte dessuten bare gå over av seg selv, for så lenge stoffskifteprøvene var fine, som de var, så var det ingenting å gjøre. «Ta ibux mot smertene», fikk jeg beskjed om..

Ja, så legene har virkelig ikke peiling enkelte ganger. Nå har jeg heldigvis vært mye bedre i forhold til den lukten det siste året (bank i bordet!), kjenner det litt en sjelden gang, men det er mye mindre trøblete nå. Så håpet for oss alle er at dette er et forbigående problem🤞 

Og til dere som ikke har erfart problemet selv; det er jo fint at dere prøver å komme med råd, men tro meg, vi som sliter med dette har virkelig prøvd alt som går an å prøve allerede; det beste munnskyllevannet, god tannpuss og tannhygiene, medisiner for sure oppstøt/ halsbrann, ta bort matvarer, snakket med flere leger og tannleger, alle mulige kjerringråd, lest det som er å finne av råd på nett.. Her er det dessverre ingen enkel løsning😔

Anonymkode

Joda, så innlegget ditt 🙂 Ja, der kan man se, uff ikke bra behandling og hjelp det der. Så legene fant ikke knutene på UL de første gangene? Eller var det pga at kulene ikke hadde oppstått på det tidspunktet? For jeg har selv tatt UL av kjertelen pga mye plager, men der alt så bra ut (foruten at kjertelen har skrumpet inn) Blir usikker på om de kunne misset noe her, siden du nevner det..

AnonymBruker
Skrevet

Dropp å spis drikk alt av melkeprodukter. Det gir bæsjeånde. En date klaget over at jeg luktet bæsj. Så da sluttet jeg med melkeprodukter. Det funker!

Anonymkode: 5df94...b51

• 6 måneder senere...
Skrevet

Veldig interessant å lese.

Har selv dette problemet og googlet det. Første jeg får opp er dette:

Sitat

Dersom du har for lite magesyre, kan det også gi oppvekst av tarmbakterier - som igjen vil gi dårlig ånde. – Magesyrens viktigste funksjon er å drepe bakterier. Hvis det er for lite bakterier, kan man få oppvekst av andre bakterier som lukter avføring

Jeg har hatt sure oppstøt i lang tid uten å ha dårlig ånde av den grunn. Men har begynt på magesyredempende medisiner. Etter dette har problemet med ånden kommet. 
Skal slutte på medisinene en stund å se om det hjelper.

Skrevet (endret)

Leste ikke hele innlegget ditt, men har du tannsten? Det kan sette seg på steder du ikke kommer til samme hvor godt du prøver. Og hvis du har sånn der «stang» på baksiden av tennene etter tannregulering, for at tennene ikke skal flytte seg tilbake der de var så kan det legge seg ekstra mye i det området. 

Plakk danner tannsten. Det setter seg ofte på bakerste tennene og under tannlkjøttet. Jeg bruker en sånn krok fra tannlegesett til å grave det ut.

Endret av Avstand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...