AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Jeg googler men finner mye engelsk a erfaringer og er usikker på hvor gode kilder. Har lest felleskatalogen også, men sliter litt med å forstå alle formuleringer. Jeg fikk tramadol 50 mg foreskrevet av legen, da jeg pga tidligere magesår ikke kan ta ibux og har i blant smerter som paracet alene ikke kan håndtere. Det er ikke meningen eller behov for mer bruk enn kanskje 1-3 dager pr mnd året gjennom, så det jeg leser om avhengighet er jeg ikke nervøs for. Men, jeg synes ikke det virket så godt smertestillende. Jeg merket på dag to en annen effekt. Jeg følte meg skikkelig bra. Vondt, men mentalt skikkelig bra. Leser at noen sier det fungerer angstdempende. Kan noen hjelpe meg å bekrefte dette, eventuelt forklare hvorfor? Og har noen erfaringer med at tramadol er dårlig på smertelindring? Jeg har ikke hatt høyt forbruk av reseptbelagte medisiner og sist jeg fikk noe sterkere enn paracet fra dagligvare er for 6 år siden etter en operasjon. Jeg sliter bare med å forstå det jeg leser. Håper tråden ikke bryter noen retningslinjer. Anonymkode: 193b1...201
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Tramadol er ikke angstdempende. Det er et svakt opiat som virker smertestillende, noen sterke opiater kan gi mental følelse av velvære men tramadol er for svakt for denne "rusen" (som også kan være angstdempende i en grad). Dagens tramadol er som regel også blandet med paracetamol så opiat andelen er svært liten, men den smertedempende effekten blir tre ganger sterkere blandet med paracet. Tror det er ca 2% av befolkningen som ikke har effekt av opiater som smertestillende. På meg så gikk det noen ganger med bruk før kroppen begynte å "arbeide" med de og den smertedempende effekten var merkbar. Anonymkode: c6ac2...54a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Hmm. Jeg er litt usikker. Burde jeg oppsøke legen og be om alternativ med det samme eller kan det begynne å fungere for meg? Jeg trenger det ikke ofte, så vil ikke ta det fast lenge i tilfelle jeg snart får vondt, da er det bedre med annet preparat. Anonymkode: 193b1...201
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt det legen har foreskrevet. Anonymkode: 37f0a...450
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 "Men, jeg synes ikke det virket så godt smertestillende. Jeg merket på dag to en annen effekt. Jeg følte meg skikkelig bra. Vondt, men mentalt skikkelig bra." Jeg syns heller ikke det funker så bra smertestillende. Har bedre effekt av pinex forte. Det er helt vanlig å føle seg litt euforisk av opiater. "Leser at noen sier det fungerer angstdempende. Kan noen hjelpe meg å bekrefte dette, eventuelt forklare hvorfor?" Det er som nevnt et opiat. Som kan gjøre at du føler deg veldig avslappet. Det er dog ikke beroligende slik som f. eks. valium. Anonymkode: 547fa...d5e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Tramadol er ikke angstdempende. Det er et svakt opiat som virker smertestillende, noen sterke opiater kan gi mental følelse av velvære men tramadol er for svakt for denne "rusen" (som også kan være angstdempende i en grad). Dagens tramadol er som regel også blandet med paracetamol så opiat andelen er svært liten, men den smertedempende effekten blir tre ganger sterkere blandet med paracet. Tror det er ca 2% av befolkningen som ikke har effekt av opiater som smertestillende. På meg så gikk det noen ganger med bruk før kroppen begynte å "arbeide" med de og den smertedempende effekten var merkbar. Anonymkode: c6ac2...54a Tramadol er ikke blandet med paracet i noen preparater på det norske markedet idag, og jeg kjenner heller ikke til at det er slik noe sted i verden Du tenker nok på paralgin forte/pinex forte som er et kombinasjonspreparat med paracetamol og kodein. Kodein og tramadol deler den egenskap at de er prekursormolekyler som omdannes enzymatisk til morfin i kroppen. Noen mangler enzymet som omdanner stoffet, og har derfor ingen virkning. Alle opioider kan gi en subjektiv følelse av angstdempning, men det er i realiteten bare fordi man sederes til et mer ukritisk nivå, og fordi smerter og spenninger kan slippe litt. Noen oppplever en slags eufori ved bruk av opioider, og dette kan også virke dempende på angst. Anonymkode: 95f08...58c 4
Blod Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege/farmasøyt. Vennlig hilsen Blod, mod
Fremhevede innlegg