Gå til innhold

Tilpasser dere mat til middagsgjester med intoleranser/allergier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lever strikt lavkarbo og laktosefritt. Pga sykdom. Har med meg dessert og litt laktosefri melk til kaffen. Under en evt middag spør jeg om noe inneholder vanlig melk/sukker. Da dropper jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tilpasser så lenge gjestene klarer å si fra når jeg inviterer. Og det er det ikke alle som klarer, av en eller annen merkelig grunn. Hvis jeg inviterer til lasagne, så lager jeg gjerne med glutenfrie lasagneplater eller laktosefri melk og ost hvis jeg vet det på forhånd. Det er litt seint å si fra når vi sitter ved bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. november 2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Allergi, ja, men ikke intoleranser, som er rimelig plagsomt! Jeg får dårlig mage og ansiktet fullt av utslett ved ett glass melk, selv om jeg ikke slår ut på legens test. Jeg kan også spise ost, så det er ikke laktoseintoleranse. 

Alle jeg spiser hos er supersnille og tar hensyn! Det er faktisk ikke vanskelig å bytte ut smøret med olje eller fløten med havrefløte. 

Jeg gjør selvsagt det samme for min glutenintolerante venninne! Det er en selvfølge hvis jeg vil ha henne på middag!

Anonymkode: 29ab8...542

Kan godt hende det er laktose du reagerer på, for laktoseintolerante kan spise ost. Laktosen forsvinner i ysteprossessen i de fleste "harde" oster som f.eks norvegia og jarlsberg ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. november 2017 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Melkeallergi og laktoseintoleranse er to vidt forskjellige ting. De som er laktoseintolerante (voksne altså, ikke barn) forventer jeg at de spiser laktasetabletter. Melk i mat er sjeldent et problem uansett for laktoseintolerante, jeg reagerer selv ved større mengder laktose. Men sauser og sånt skal de aller fleste tåle uansett. 

Melkeallergi er mye alvorligere, og der kan de ikke spise noe med melk i. Har en kamerat som har melkeallergi, og lager selvfølgelig noe han kan spise. Siden det er vanskelig, så spør jeg om råd først. Skal vi ha enkel mat til en bursdag, som feks. pølser og lompe, så kjøper jeg selvfølgelig egne pakker med pølser og lomper til han. 

Anonymkode: 649a1...e00

Jeg har laktoseintoleranse, hvor jeg blir dårlig av selv små mengder laktose. Om det har blitt brukt f.eks fløte, rømme eller andre tunge melkeprodukter, så hjelper faktisk ikke laktase... selv om jeg tar både to og tre tabletter, så det er faktisk ikke alltid en løsning for alle. Det er ufattelig enkelt å lage laktosefritt. Nå finnes omtrent alle meieriprodukter i laktosefri form. Jeg er likevel en sånn som tilbyr meg å ta med egen mat da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.11.2017 at 10:41 PM, AnonymBruker said:

Men en langt større porsjon med ssiatisk etnisitet og de finnes det ogsåven del av.

Anonymkode: 694e8...024

Ikke  melkeallergi nei, men laktoseintolleranse. Melkeallergi er ganske jevnt fordelt

Anonymkode: 0beb4...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.11.2017 at 11:28 PM, AnonymBruker said:

Allergi, ja, men ikke intoleranser, som er rimelig plagsomt! Jeg får dårlig mage og ansiktet fullt av utslett ved ett glass melk, selv om jeg ikke slår ut på legens test. Jeg kan også spise ost, så det er ikke laktoseintoleranse. 

Alle jeg spiser hos er supersnille og tar hensyn! Det er faktisk ikke vanskelig å bytte ut smøret med olje eller fløten med havrefløte. 

Jeg gjør selvsagt det samme for min glutenintolerante venninne! Det er en selvfølge hvis jeg vil ha henne på middag!

Anonymkode: 29ab8...542

Har du lest deg opp på laktoseintolleranse? Høres ut som det er det du har.

Anonymkode: 0beb4...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre jeg kjenner godt de som inviterer meg til middag, tar jeg med meg noe selv. Om det er pitabrød, ferdigmat eller hva det måtte være.... Ikke store greiene.

Nå drar jeg aldri på middagsbesøk utenom familie og veldig gode venner da, og de er heldigvis veldig flinke til å inkludere meg i maten, og heller lage hele/deler av måltidet glutenfritt så langt det lar seg gjøre (for det er ikke vanskelig!) :P Men er jeg et sted og vi skal ha pizza, lager jeg mat sammen med vertsskapet der jeg lager pizzaen for meg og eventuelt andre som ikke kan spise gluten. Det er helt greit for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...