Gå til innhold

Tilpasser dere mat til middagsgjester med intoleranser/allergier?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tilpasser til det meste. Jeg ser ikke poenget med å invitere til middag gjestene ikke kan spise enten det er fordi de ikke tåler melk eller nøtter, ikke kan spise svinekjøtt av religiøse årsaker eller har valgt å være vegetarianer. Man inviterer folk fordi det er hyggelig og fordi man vil gi dem, og seg selv, en fin kveld. Jeg vil i allefall heller bli husket for å ha laget et godt måltid alle kunne kose seg med enn for å være vrang.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg tilpasser til det meste. Jeg ser ikke poenget med å invitere til middag gjestene ikke kan spise enten det er fordi de ikke tåler melk eller nøtter, ikke kan spise svinekjøtt av religiøse årsaker eller har valgt å være vegetarianer. Man inviterer folk fordi det er hyggelig og fordi man vil gi dem, og seg selv, en fin kveld. Jeg vil i allefall heller bli husket for å ha laget et godt måltid alle kunne kose seg med enn for å være vrang.

Problemet er at ikke alle kommer til å kose seg om man serverer lavkarbo-vegansk-rawfood-glutenfri-laktosefri-eggefri mat.... 

Om det er for mange hensyn å ta, går det ut over hva man kan lage, og maten blir gjerne kjedelig eller dårlig for de som ikke er selvvalgt sære i kosten. Det er ikke greit. Da ødelegger særingen for kosen til alle de andre. 

Skulle jeg tatt hensyn til alle særhetene til mannen til min søster, hadde det i så alvorlig grad begrenset hva jeg kunne lage at det gidder jeg faktisk ikke (ikke kylling, liker ikke fisk, liker ikke ting i gryter - det er krise om det er noe som ligner på saus i nærheten av det han skal spise, liker ikke krydder, liker ikke sopp eller løk, liker ikke liker ikke liker ikke...). Så da får han heller sitte der og furte mens jeg fokuserer på å lage noe som resten av besøket liker og koser seg med, framfor at alle gjestene må sitte og spise smakløs mat, og jeg aldri kan server kylling eller fisk. 

Anonymkode: f0825...8ac

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør alltid om det er matsllergier eller annen mat de ikke liker og tilpasser etter dette. Hvis det er allergi kan jeg fjøre enkelte endringer kun på en rett også.

Er svaret vegetarianer/veganer av synspunkt endres ingen ting og personen bes spise et annet sted. Liker ikke sånne som ikke spiser kjøtt

Anonymkode: 8e4da...c8a

Hahaha. Er ganske nylig blitt vegetarianer og det er fascinerende hvor mange som blir personlig fornærmet over hva jeg velger å spise. Det er nesten som om folk føler at deres kjøtteting blir truet av at jeg ikke spiser det. 

Selv er jeg for menneskers rett til å bestemme over seg selv. Hadde ikke ønsket å være middagsgjest hos noen som ikke deler dette synet uansett.

Anonymkode: c99ae...d51

• Liker 4
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Selvsagt! Noe annet er rett og slett dårlig folkeskikk.

Skrevet

Jeg tilpasser meg gjestene, enten det er på grunn av det ene eller det andre. 

Vi har familie og venner med forskjellige typer allergier og intolleranser, alt fra de som har lette plager og tåler litt -til de som er alvorlig allergisk og har med epipenn. Jeg er selv i gruppen intolleranse, men regulerer dette ved å spise bare litt av det jeg ikke tåler så godt. Jeg er selv en person som må av å til på slankekur, og har venninner i samme kategori, og har alltid en "lett" dessert på lur i slike tilfeller.

Alle er svært flinke til å gi beskjed, selv om vi ettersom årene har godt har kontroll på hvem som tåler hva. De sier også i fra om de er på en type diett, og jeg vet stort sett også hvem som liker hva. Jeg inviterer ikke bestefar  på 88 år på taco, ei heller serverer jeg lille Lise på 2 år en skikkelig sterk chiligryte. 

Anonymkode: 45d57...a6e

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilpasser meg gjestene, enten det er på grunn av det ene eller det andre. 

Vi har familie og venner med forskjellige typer allergier og intolleranser, alt fra de som har lette plager og tåler litt -til de som er alvorlig allergisk og har med epipenn. Jeg er selv i gruppen intolleranse, men regulerer dette ved å spise bare litt av det jeg ikke tåler så godt. Jeg er selv en person som må av å til på slankekur, og har venninner i samme kategori, og har alltid en "lett" dessert på lur i slike tilfeller.

Alle er svært flinke til å gi beskjed, selv om vi ettersom årene har godt har kontroll på hvem som tåler hva. De sier også i fra om de er på en type diett, og jeg vet stort sett også hvem som liker hva. Jeg inviterer ikke bestefar  på 88 år på taco, ei heller serverer jeg lille Lise på 2 år en skikkelig sterk chiligryte. 

Glemte en ting, jeg har både barn, venner og familie som er svært kresne, og her også forsøker jeg å tilpasse, mye fordi jeg var veldig kresen som ung. Ser ikke poenget i å servere en middag til gjester jeg vet bare kommer til å pirke i maten, men gjør ikke mer ut av det enn å ha feks kylling i tillegg til en kjøttrett om jeg vet en gjest ikke spiser kjøtt.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at ikke alle kommer til å kose seg om man serverer lavkarbo-vegansk-rawfood-glutenfri-laktosefri-eggefri mat.... 

Er det én person det gjelder så lager man en egen middag til denne og noe annet til resten. Det er skikkelig uhøflig å invitere folk på middag uten å lage mat de kan spise, uansett hva man måtte mene om dietten deres. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Er det én person det gjelder så lager man en egen middag til denne og noe annet til resten. Det er skikkelig uhøflig å invitere folk på middag uten å lage mat de kan spise, uansett hva man måtte mene om dietten deres. 

Ikke når de KAN spise maten. Det er forskjell å ikke kunne, og å ikke ville ;) Voksne mennesker klarer å spise noe de ikke liker kjempegodt en gang iblant. Når man inviterer hele familien på besøk, og det gjerne er 12-16 personer, så er det vanskelig nok å finne noe folk flest tåler og liker sånn tålelig greit. Jeg synes det er skikkelig uhøflig å kreve spesialmat når man ikke har noen sykdommer. Normal folkeskikk er at man spiser det man blir servert, og ikke gjør seg til vanskelig gjest. 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er for mange hensyn å ta, går det ut over hva man kan lage, og maten blir gjerne kjedelig eller dårlig for de som ikke er selvvalgt sære i kosten. Det er ikke greit. Da ødelegger særingen for kosen til alle de andre. 

Skulle jeg tatt hensyn til alle særhetene til mannen til min søster, hadde det i så alvorlig grad begrenset hva jeg kunne lage at det gidder jeg faktisk ikke (ikke kylling, liker ikke fisk, liker ikke ting i gryter - det er krise om det er noe som ligner på saus i nærheten av det han skal spise, liker ikke krydder, liker ikke sopp eller løk, liker ikke liker ikke liker ikke...). Så da får han heller sitte der og furte mens jeg fokuserer på å lage noe som resten av besøket liker og koser seg med, framfor at alle gjestene må sitte og spise smakløs mat, og jeg aldri kan server kylling eller fisk. 

Forskjell på å ikke like og å være allergisk. 

Anonymkode: cb91d...cca

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når de KAN spise maten. Det er forskjell å ikke kunne, og å ikke ville ;)  

Ja, jeg er i utgangspunktet enig. Det er forskjell på kan ikke spise og liker ikke og det er også forskjell på settingen. Er det en stor fest med mange inviterte og man lager f.eks. en gryterett for å gjøre det enkelt kan man ikke ta hensyn til liker ikke, men inviterer man fire stykker på middag er det ganske spesielt å bevisst servere mat man vet en av gjestene ikke liker. Jeg velger stort sett å også ta hensyn til liker ikke (de fleste voksne har ikke lange lister med mat de ikke vil spise så det er ikke akkurat vanskelig) rett og slett fordi jeg ønsker at det skal være hyggelig for alle å være middagsgjest hos meg. Det er det viktigste for meg.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oh Jesus Christ. :P 

Jeg vet hva margarin er, jeg har bare en vane å kalle margarin for smør. 

Tror ikke dem brukte for mye tid på å tenke over det.

Ts

Anonymkode: f68ca...809

Du må jo regne med at det blir misforståelser når du velger å kalle produktet noe annet på trass?
Det er jo like fjernt som å kalle yoghurt naturell for "seterrømme med 3 % fett"

Anonymkode: 55d31...dca

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Mystix skrev:

De finnes, men bare 1-3 % av den norske befolkningen  har melkeallergi. 

Melkeproteinsllergi, ja. Men laktoseintoleranse er det flere som har, men da går det som regel greit å steke biffen i smør, så lenge man er forsiktig med melkebasert mat. 

For å svare TS. Ja, jeg tar selvsagt hensyn til allergier gjestene måtte ha. Får man besøk av en pollenallergiker skal man være rimelig hensynsløs for å gå ut og plukke bjørkekvister å pynte bordet med, så hvorfor skal det være annerledes med maten? Og hvis jeg vet at det kommer en vegetarianer, vil jeg ikke kutte ut kjøtt til oss andre, men legge opp en meny som gjør at alle kan få litt av hvert og gå mette fra bordet. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjør jeg. Ser på det som en selvfølge.

Anonymkode: 8aae0...fc5

• Liker 2
Skrevet

Tilpasser til en viss grad. Har en i familien som ikke spiser gluten (men har ikke cøliaki). Passer alltid på at det er en kake eller to, glutenfrie lefser ved taco osv, men lager ikke all maten glutenfri. Ett annet familiemedlem er hyperallergisk mot peanøtter, og da passer vi på at det ikke finnes peanøtter i noe.

Skrevet

Jeg lager selvfølgelig mat til gjestene, som de tåler og liker.

Selv er jeg svært allergisk, mot veldig mye. Og spesielt på sommeren og våren, kan jeg nesten ikke spise noe, for da er det kryssallergi. Jeg tilbyr meg alltid å ta med noe, siden det er så utrolig mye. Spesielt på sommeren. Og de kan jo bli litt forvirret, på vinteren kan jeg gå på restaurant med venner, og ikke ha store problemer med å finne mat jeg kan spise. Og da tror jo de at det er ikke så mye jeg er allergisk for. Men på sommeren går jeg ikke på restaurant med venner. For kan jo ikke be om å bare få en skål ris, eller det ser jo rart ut.

Nå til jul, skal jeg til min søster, og da tar jeg med mat jeg kan spise, mens poteter, grønnsaker og saus kan jeg spise. Jeg baker og en kake jeg tåler. Men denne kaken er veldig god, selv om den er glutenfri, egg og laktosefri. Vi som er allergiske, klarer faktisk å lage veldig god mat, selv om det er uten veldig mye.

Anonymkode: b599b...b8a

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melkeallergi og laktoseintoleranse er to vidt forskjellige ting. De som er laktoseintolerante (voksne altså, ikke barn) forventer jeg at de spiser laktasetabletter. Melk i mat er sjeldent et problem uansett for laktoseintolerante, jeg reagerer selv ved større mengder laktose. Men sauser og sånt skal de aller fleste tåle uansett. 

Melkeallergi er mye alvorligere, og der kan de ikke spise noe med melk i. Har en kamerat som har melkeallergi, og lager selvfølgelig noe han kan spise. Siden det er vanskelig, så spør jeg om råd først. Skal vi ha enkel mat til en bursdag, som feks. pølser og lompe, så kjøper jeg selvfølgelig egne pakker med pølser og lomper til han. 

Anonymkode: 649a1...e00

Er ikke både de fleste pølser og lomper melkefrie?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager selvfølgelig mat til gjestene, som de tåler og liker.

Selv er jeg svært allergisk, mot veldig mye. Og spesielt på sommeren og våren, kan jeg nesten ikke spise noe, for da er det kryssallergi. Jeg tilbyr meg alltid å ta med noe, siden det er så utrolig mye. Spesielt på sommeren. Og de kan jo bli litt forvirret, på vinteren kan jeg gå på restaurant med venner, og ikke ha store problemer med å finne mat jeg kan spise. Og da tror jo de at det er ikke så mye jeg er allergisk for. Men på sommeren går jeg ikke på restaurant med venner. For kan jo ikke be om å bare få en skål ris, eller det ser jo rart ut.

Nå til jul, skal jeg til min søster, og da tar jeg med mat jeg kan spise, mens poteter, grønnsaker og saus kan jeg spise. Jeg baker og en kake jeg tåler. Men denne kaken er veldig god, selv om den er glutenfri, egg og laktosefri. Vi som er allergiske, klarer faktisk å lage veldig god mat, selv om det er uten veldig mye.

Anonymkode: b599b...b8a

Tåler du ikke mat som er varmebehandlet heller?    Jeg kan fint spise parsipan eller kake med både nøtter eller mandler i.  Men jeg kan ikke spise rå nøtter med skall.  Samme med ananas, hermetisert går fint, rå kan jeg ikke spise. 

Skrevet

Ja, det gjør jeg selvfølgelig!

Skrevet

Selvsagt tilpasser jeg menyen. Hva er ellers vitsen med å invitere på middag ? «Jeg vil gjerne invitere dere på middag på lørdag, men dere må ta med maten selv» ? Det er jo ingen middagsinvitasjon i det hele tatt :P 

Anonymkode: e893a...7da

Skrevet

Tilpasser selvsagt menyen til gjestenes behov! Inviterer dem jo på middag - ikke for å se på meg spise 😂

Anonymkode: 594e1...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...