Gå til innhold

Kaffe og barn - veldig farlig!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er noe av det første man får info om fra helsestasjonene. Aldri drikk varme drikker med barnet i fanget. Sørg for å holde varme drikker utenfor rekkevidde når de begynner  å komme seg rundt.

Jeg skjønner at uhell kan skje (og har selv ansett thermokopper som temmelig trygge, og brukt det) men det skjer alt for ofte dessverre..likevel synes enkelte at det er hysteri, «jeg snur meg bare unna når jeg drikker», jeg passer da på osv.. 

• Liker 2
Skrevet

Min lillesøster fikk kaffe over seg når hun nettop hadde begynt å gå. Min stefar hadde satt fra seg en kopp med nytraktet kaffe på kjøkkenbordet og var uoppmerksom et øyeblikk. Søstera mi fikk tak i hanken på kaffekoppen å veltet den så hun fikk kaffe over halve kroppen. 

Sykehuset i full fart med helikopter, 2. Grads forbrenning og mange dager innlagt på sykehus. 

Anonymkode: 2b1ca...927

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lillesøster fikk kaffe over seg når hun nettop hadde begynt å gå. Min stefar hadde satt fra seg en kopp med nytraktet kaffe på kjøkkenbordet og var uoppmerksom et øyeblikk. Søstera mi fikk tak i hanken på kaffekoppen å veltet den så hun fikk kaffe over halve kroppen. 

Sykehuset i full fart med helikopter, 2. Grads forbrenning og mange dager innlagt på sykehus. 

Huff 😔 hvordan går det med henne?

Skrevet
8 minutter siden, Rararara skrev:

Ja. Det er noe av det første man får info om fra helsestasjonene. Aldri drikk varme drikker med barnet i fanget. Sørg for å holde varme drikker utenfor rekkevidde når de begynner  å komme seg rundt.

Jeg skjønner at uhell kan skje (og har selv ansett thermokopper som temmelig trygge, og brukt det) men det skjer alt for ofte dessverre..likevel synes enkelte at det er hysteri, «jeg snur meg bare unna når jeg drikker», jeg passer da på osv.. 

Aldri fått men info om dette, men har jo skjønt det selv da :P 

Skrevet

Bare understreke at termokopper IKKE er trygge og at det kan skje ulykker med dem også, står også nevnt i artikkel.

(Skjønte at du mente det, Rararara, men var litt utydelig så ville bare understreke.)

Jeg syndet litt selv mot dette, men sjelden, for jeg vet hvor farlig det er. Opplevde at en nabogutt folk varmt vann over seg da vi var små, og jeg lå selv på sykehus for noe annet, men så brannskadde barn.

Da så jeg også en liten gutt som hadde drukket salmiakk...stakkars liten :( Selv har jeg ikke hatt klor eller salmiakk i hus siden jeg fikk barn, og vaskemidler ble oppbevart HØYT.

Anonymkode: a8202...b56

• Liker 2
Skrevet

Samboeren min fikk kaffe over hele kroppen som småbarn. Han har nå er svært arr som går over hele armen. Før hadde han også arr på ryggen og magen, men det er ikke synlig mer. Ser nesten ut som om han har vært i en krig, er virkelig stygge arr der huden er supertykk og litt bølgete

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så skummelt - og skjer så ofte!

Vær forsiktig med kaffen....

https://www.dagbladet.no/mat/na-slar-overlegen-kaffe-alarm-til-enhver-tid-ligger-det-barn-med-brannskader-pa-sykehuset/68803466

Dette er en sak både føden og helsestasjonene  burde ha på sin informasjonsplan før og etter fødsel. 

Det er neo som alltid har skjedd. Det som er nytt er at nye foreldre kommer til og må påninnes om farene med varm drikke og små barn. 

Det viktigste er dog å vite hva man gjør om uhellet er ute. Rask nedkjøling i lunkent, ikke iskaldt vann, og ring 113 for veiledning.

Anonymkode: c4412...0d3

Skrevet
25 minutter siden, Rararara skrev:

Huff 😔 hvordan går det med henne?

Dette er mange år siden nå (hu er 15). Men hu har ingen merker som kan tyde på at noe skjedde. Å det kan hu takke mamma for som løp rett i dusjen med henne uten å blunke. Hu satt på en stol i dusjen med alle klær og lot vannet renne konstant. Tok ikke klærne av søstera mi heller i tilfelle de satt fast i huden. 

Men hun har heldigvis ikke noen varige men psykisk eller fysisk :) 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en sak både føden og helsestasjonene  burde ha på sin informasjonsplan før og etter fødsel. 

Det er neo som alltid har skjedd. Det som er nytt er at nye foreldre kommer til og må påninnes om farene med varm drikke og små barn. 

Det viktigste er dog å vite hva man gjør om uhellet er ute. Rask nedkjøling i lunkent, ikke iskaldt vann, og ring 113 for veiledning.

Nei, det som er nytt er at man har med seg kaffe overalt m termokrus, cupholders, kaffebarer og kaffeavtaler. Vi drikker varme drikker on the go. 

Les artikkel for råd om håndtering.

Anonymkode: 6603e...820

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker bare å kommentere denne. Hva mann gjør om uhellet er ute. Første 2-3 minuttene skal du brukr iskaldt vann. Me BARE de første minuttene. Tenk når du koker egg. De er ferdigkokte. Og du tar de ut av kjelen og legger de på et underlag. Eggene fortsetter å koke innvendig. Derfor har en de i iskaldr vann rett etterpå for å stoppe kokingen innvendig. Men etter 2-3 minutter bytter du ut de iskalde vannet med varmere. 18-20 grader ca. For å unngå frostskader i brannsåret.

Jeg er ikke overrasket, men synes det er rart ikke foreldre tenker lengre enn de gjør. Selv har jeg nesten panikk om barn er rundt bordet, på fang når det er kaffe på bordet. Og det drikkes. 

Anonymkode: 6aac9...7a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært alene med datteren min hele hennes liv, og måtte ha henne mye på meg. Jeg fikk aldri tid eller turte ordne meg en varm drikke som kaffe eller te. Følte jeg alltid ble avbrutt med ett eller annet så jeg droppet helt å drikke, grunnet fare for barnet og at jeg ikke stolte på meg selv i barseltåka. Nå er hun seks år og først nå tillater jeg meg å ha litt kaffe mens hun er her, passer på som en smed. Det som forundret meg var da jeg kom på barselgruppe så var dette med kaffe en stoooor ting, kaffekoppen skulle lissom være med overalt i rommet, og da jeg sa at jeg ikke hadde drukket noe varmt siden hun kom til verden så så de andre helt sjokkert ut på meg. Og jeg sattt og var sjokkert over deres slepphendte håndtering av disse koppene. Jeg kan ikke fatte at denne kaffen er så innmari viktig at den absolutt mååå drikkes hele tiden overalt, og da tenker jeg ikke bare på barseltreffet, men ellers i samfunnet. Er det rett og slett blitt en vane/uvane?

Anonymkode: 50122...ac5

• Liker 2
Skrevet

Jeg slutter helt med kaffe da jeg var gravid. Jeg drakk litt, så leste jeg en lignende artikkel og så bildene. 

Nå er kaffe en luksus når jeg er ute uten barn noe sted. Abstinensene forsvant i svangerskapet og jeg tørker mye heller opp vann, juice og coladrikker. 

Drikker te nå da, fin vinterdrikk når de små sover.

Tennene mine er hvitere også! Woohoo! 

Anonymkode: 65815...f24

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært alene med datteren min hele hennes liv, og måtte ha henne mye på meg. Jeg fikk aldri tid eller turte ordne meg en varm drikke som kaffe eller te. Følte jeg alltid ble avbrutt med ett eller annet så jeg droppet helt å drikke, grunnet fare for barnet og at jeg ikke stolte på meg selv i barseltåka. Nå er hun seks år og først nå tillater jeg meg å ha litt kaffe mens hun er her, passer på som en smed. Det som forundret meg var da jeg kom på barselgruppe så var dette med kaffe en stoooor ting, kaffekoppen skulle lissom være med overalt i rommet, og da jeg sa at jeg ikke hadde drukket noe varmt siden hun kom til verden så så de andre helt sjokkert ut på meg. Og jeg sattt og var sjokkert over deres slepphendte håndtering av disse koppene. Jeg kan ikke fatte at denne kaffen er så innmari viktig at den absolutt mååå drikkes hele tiden overalt, og da tenker jeg ikke bare på barseltreffet, men ellers i samfunnet. Er det rett og slett blitt en vane/uvane?

Anonymkode: 50122...ac5

Jeg fungerer ikke uten kaffe. Jeg drikker det mens baby sover. 

Skrevet

Trodde det var almenn kunnsakap at barn og varme drikker ikke hørte sammen. Vi drakk aldri noe varmt med eldste på fanget, og når han ble stor nok til å utforske ble kommer satt høyt nok at uhell ikke kunne skje. Vi fikk forørvig ingen info om dette på hverken føden eller helsestasjonen

Skrevet

Har lest en bok om barndom i midt-østen nylig. Der ble det nevnt at svært mange barn har brannskader etter te i ansiktet og på kroppen. Dette er på grunn av at det drikkes mye te der nede, og de bruker jo ikke bord. Slik at tekoppene står på gulvet, der barna krabber... Over halvparten av barna i en vanlig skoleklasse hadde synlige brannsår som de hadde fått da de var bitte små.

Anonymkode: 66af0...9e4

Skrevet

Det finnes termokopper med sugekopp undertil (jeg har sånn). De er ganske trygge. 

video-undefined-18A6AD1000000578-921_636

Anonymkode: d960f...514

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes termokopper med sugekopp undertil (jeg har sånn). De er ganske trygge. 

video-undefined-18A6AD1000000578-921_636

Anonymkode: d960f...514

Så lenge de står fastklebet til bordet, ja. Poenget er at de ikke er sikre når du holder dem i hånden, og ungen plutselig skumper til deg, du snubler i noe, du plutselig nyser/hoster, osv. Det er en åpning kaffen kommer ut av, ellers ville du ikke kunnet drikke av den. Og kan kaffen komme ut, så kan den også komme ut og skålde ungen. 

Anonymkode: f6bfc...09a

• Liker 1
Skrevet

Løsningen er iskaffe :) 

Anonymkode: c6b4e...607

• Liker 3
Skrevet

Termokopper er spesielt nevnt i artikkelen...ikke trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...