Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Jeg misliker egentlig ordene " snill " og " slem ". Blir litt sånn naivt og barnslig i mine ører. Men hva er snilt å gjøre mot andre ? Jeg følte meg snill da ungene mine lagde frokost som besto av kald havregrøt og brødskive med ansjos :-) det manglet egg liksom,men de var så søte der de kom og serverte meg,så jeg spiste opp. Og så var det i studietiden min hvor jeg var blakk en helg. Hadde kun kaffe og et brød. Uff!! Barna var hos faren da,så ingen stor krise heller. Min bror visste det,og hadde fortalt en felles venn av oss. Så kom denne vennen uanmeldt på døra med en pose mat :-) syns det var flaut,men satte jo stor pris på det! Er mye annet andre har gjort for å være snille også da. Når var du snill,og når var andre snille mot deg ?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Snill er vanskelig ja. For en handling kan fremstå som snill og derfor oppfattes som snill, men om en senere oppdager at motivet bak var noe annet enn godhjertet så blir det fort tydelig at frukten var råtten, selv om den så aldri så fin ut utenpå. Problemet er også det samme andre veien, en kan bli dømt nord og ned som slem, fordi det oppfattes som at en snill handling som blir utført egentlig har et skjult motiv, ikke gjennomføres av omtanke, godhet, da oppfattes den også som slem. Så det er en vanskelig sak det der. Nettopp fordi vi ikke vet hva som befinner seg på innsiden av mennesket, i hjertet. Anonymkode: 6c56a...114 1
Minlillesky Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 12 minutter siden, NotNaomi skrev: Jeg misliker egentlig ordene " snill " og " slem ". Blir litt sånn naivt og barnslig i mine ører. Men hva er snilt å gjøre mot andre ? Jeg følte meg snill da ungene mine lagde frokost som besto av kald havregrøt og brødskive med ansjos :-) det manglet egg liksom,men de var så søte der de kom og serverte meg,så jeg spiste opp. Og så var det i studietiden min hvor jeg var blakk en helg. Hadde kun kaffe og et brød. Uff!! Barna var hos faren da,så ingen stor krise heller. Min bror visste det,og hadde fortalt en felles venn av oss. Så kom denne vennen uanmeldt på døra med en pose mat :-) syns det var flaut,men satte jo stor pris på det! Er mye annet andre har gjort for å være snille også da. Når var du snill,og når var andre snille mot deg ? Å være snill er å gjøre noe fint for andre. Å være snill er å være god mot andre Jeg var snill i dag tidlig, som ga jenta mi kakao etter frokosten, før hun skulle til skolen. Kakao er vanligvis kveldskos på vinteren for oss Hun ble kjempeglad! Hun var snill med meg i går og i dag. Hun insisterte på å leie meg når vi gikk på glatta, så mamma ikke skulle ramle og slå seg på isen. Det synes jeg var veldig omtenksomt og snilt gjort. Det samme gjorde hun for meg og bestemoren sin i går 1
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, Minlillesky skrev: Å være snill er å gjøre noe fint for andre. Å være snill er å være god mot andre Jeg var snill i dag tidlig, som ga jenta mi kakao etter frokosten, før hun skulle til skolen. Kakao er vanligvis kveldskos på vinteren for oss Hun ble kjempeglad! Hun var snill med meg i går og i dag. Hun insisterte på å leie meg når vi gikk på glatta, så mamma ikke skulle ramle og slå seg på isen. Det synes jeg var veldig omtenksomt og snilt gjort. Det samme gjorde hun for meg og bestemoren sin i går Å. Så søt hun er :-) så koselig å lese sånt.
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snill er vanskelig ja. For en handling kan fremstå som snill og derfor oppfattes som snill, men om en senere oppdager at motivet bak var noe annet enn godhjertet så blir det fort tydelig at frukten var råtten, selv om den så aldri så fin ut utenpå. Problemet er også det samme andre veien, en kan bli dømt nord og ned som slem, fordi det oppfattes som at en snill handling som blir utført egentlig har et skjult motiv, ikke gjennomføres av omtanke, godhet, da oppfattes den også som slem. Så det er en vanskelig sak det der. Nettopp fordi vi ikke vet hva som befinner seg på innsiden av mennesket, i hjertet. Anonymkode: 6c56a...114 Men du har vel vært ekte snill mot noen ? :-)
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 (endret) Del litt dere andre også da. Er jo sånt kosestoff å dele :-) gjør ikke noe på en mandag det :-) Endret 20. november 2017 av NotNaomi
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 Dette lurer jeg også på, men i litt større sammenheng. De fleste ønsker seg en snill partner, men hva innebære det? Snill dame? Snill mann? Anonymkode: 4e157...378
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Godhjertet, ha evne til empati. Anonymkode: fb442...bb7 1
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godhjertet, ha evne til empati. Anonymkode: fb442...bb7 Ja. Men jeg tror det har med å kjenne seg selv igjen litt ? Jeg får dessverre ikke ofte medfølelse med noen som ikke har råd til en ny designerveske,-eller klær. Men jeg studerte og hadde tre jobber ved siden av,så føler mye mer med de som sliter for å få endene til å møtes. Jeg hadde glatt gitt bort penger til de som virkelig sliter. Men helt anonymt. Tenker det har med empati å gjøre framfor å skinne selv. Jeg vet nemlig hva det handler om.
Gjest C.Tramell Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 Jeg tror jeg er ganske snill av natur. Jeg gjør i alle fall ofte ting for andre bare for å gjøre noe lettere for dem eller for å være grei. Det er ikke for å få god samvittighet eller skryt, jeg synes bare det er hyggelig. Det handler vel som du sier om empati og gjenkjennelse. I morges fikset jeg ekstra god frokost og kakao til sønnen som var unormalt trøtt. Jeg gjorde det fordi jeg ikke var det minste trøtt selv, hadde tid og fordi jeg vet hvor deilig det er å få litt pampering når jeg er uopplagt og helt i ørska. Jeg gjør ofte sånne småting. Hvis det er en unge som må vente en halvtime i kulda på bussen etter trening pleier jeg å kjøre den hjem, og hvis noen mangler noen kroner for å få betalt i kassa på matbutikken gir jeg dem småpengene mine hvis jeg har. Verden er et mye triveligere sted hvis vi er litt greie mot hverandre. Jeg er ikke dumsnill, da. Godtar ikke å bli utnyttet og tatt for gitt.
Elaine Marley Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 Ingen er bare snill eller bare slem, så det å være snill er litt flytende. Det er jeg tenker på med snill person er å ta vare på andre og gjøre andre glad med ord eller handlinger, og det uten å ha en masse baktanker med det. Man gjør det fordi man ønsker at personen skal være glad og ha det bra. Jeg vil tro de fleste gjør dette for andre de er glad i, så sånn sett er vel de fleste snille med partneren, familie og venner. Noen er jo sånn med andre også, og da tenker jeg på en snill person. Jeg er generelt ganske snill, men jeg er ikke dumsnill. Synes det å hjelpe andre er hyggelig, og det kan jeg jo gjøre med fremmede, men det blir mest småting. Som å hjelpe en mor med barnevogna osv, men det er kanskje bare høflighet eller respekt for andre? Jeg liker i hvert fall at det kanskje kunne gjøre at den personen fikk det litt lettere. Større ting gjør jeg nok bare for en partner, venner og familie. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 8 timer siden, C.Tramell skrev: Jeg tror jeg er ganske snill av natur. Jeg gjør i alle fall ofte ting for andre bare for å gjøre noe lettere for dem eller for å være grei. Det er ikke for å få god samvittighet eller skryt, jeg synes bare det er hyggelig. Det handler vel som du sier om empati og gjenkjennelse. I morges fikset jeg ekstra god frokost og kakao til sønnen som var unormalt trøtt. Jeg gjorde det fordi jeg ikke var det minste trøtt selv, hadde tid og fordi jeg vet hvor deilig det er å få litt pampering når jeg er uopplagt og helt i ørska. Jeg gjør ofte sånne småting. Hvis det er en unge som må vente en halvtime i kulda på bussen etter trening pleier jeg å kjøre den hjem, og hvis noen mangler noen kroner for å få betalt i kassa på matbutikken gir jeg dem småpengene mine hvis jeg har. Verden er et mye triveligere sted hvis vi er litt greie mot hverandre. Jeg er ikke dumsnill, da. Godtar ikke å bli utnyttet og tatt for gitt. Så bra. Jeg forstår at du ikke er dumsnill. Du har innlevelse. Som å skjønne hvordan andre har det. Jeg tror det er veldig viktig når en er snill mot andre. For bak handlingene fins forståelse :-)
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 8 timer siden, Elaine Marley skrev: Ingen er bare snill eller bare slem, så det å være snill er litt flytende. Det er jeg tenker på med snill person er å ta vare på andre og gjøre andre glad med ord eller handlinger, og det uten å ha en masse baktanker med det. Man gjør det fordi man ønsker at personen skal være glad og ha det bra. Jeg vil tro de fleste gjør dette for andre de er glad i, så sånn sett er vel de fleste snille med partneren, familie og venner. Noen er jo sånn med andre også, og da tenker jeg på en snill person. Jeg er generelt ganske snill, men jeg er ikke dumsnill. Synes det å hjelpe andre er hyggelig, og det kan jeg jo gjøre med fremmede, men det blir mest småting. Som å hjelpe en mor med barnevogna osv, men det er kanskje bare høflighet eller respekt for andre? Jeg liker i hvert fall at det kanskje kunne gjøre at den personen fikk det litt lettere. Større ting gjør jeg nok bare for en partner, venner og familie. Det er det. Å gjøre ting uten baktanker! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå