Gå til innhold

Jul sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på 3.året jeg er singel nå. Vi har feiret jul sammen for barnas skyld. I år er jeg usikker. Føler fortsatt for min eks, og det er vondt/godt å møtes. Han er gått videre, dater nye men ikke noe seriøst. Det er også vondt. Jeg står på stedet hvil og lever i ei boble at det kanskje ordner seg. Så dum jeg er. Noen andre som feirer jul sammen for barnas skyld? 

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir litt i tvil om du vil ha råd om hvordan du skal løse det med han, eller hvordan feire julen.

men om du føler slik du gjør, bør du ikke snakke med han om det? Er deg håp for dere så burde dere vel se om noe kan gjøres også for barna sin skyld?

Ser ikke problemet i å feire julaften sammen og han også ønsker det. Hva sier han? Har du spurt han?

Anonymkode: 41e33...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil. Det er jeg som sliter. Han flyttet ut. Igjen stod jeg alene og i sorg. Det er vondt å være sammen når vi ikke er sammen. Vi kan ikke bli sammen mer heller når jeg ikke stoler på han. Det er mye bitterhet fra meg pga hans valg i livet og behandling av meg. Det er ikke kjekt å feire sammen som happyfamilie når jeg gråter på innsiden.

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil. Det er jeg som sliter. Han flyttet ut. Igjen stod jeg alene og i sorg. Det er vondt å være sammen når vi ikke er sammen. Vi kan ikke bli sammen mer heller når jeg ikke stoler på han. Det er mye bitterhet fra meg pga hans valg i livet og behandling av meg. Det er ikke kjekt å feire sammen som happyfamilie når jeg gråter på innsiden.

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Du oppsummerer greit her. Ingenting som taler for at dere burde feire sammen. Kan du ikke være ærlig på det ovenfor han?

 

Anonymkode: 41e33...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men barna vil. Jeg svelger kameler til  den store gullmedalje. Er det andre ekser som feirer jul kun pga barna? 

Anonymkode: 5b3ce...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp felles feiring. Når en eller begge av dere har funnet ny partner en gang i fremtiden kompliseres regnestykket og det kan bli verre å feire sammen. På det tidspunkt vil barna være vant til at mamma og pappa feirer sammen og det blir mye verre å bryte den vanen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver for dere. Pga det gjør vondt for deg. 

Kjenner flere som har feiret sammen for ungenes del, men sannheten er for de fleste at de ikke makter julen alene. Og de vet...at en jul blir de alene om de ikke feirer sammen. Så finner en av de ny partner, og det har i de fleste tilfeller ikke vært veldig god stemning når julen har nærmet seg

Anonymkode: 333f1...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer sammen, men vi er begge ferdig med hverandre så ingen vonde følelser....
Jeg syns det er veldig fint for barna- selvom jeg ikke har veldig behov for å tilbringe mer enn nødvendig tid med eksen så gjør jeg det for de. 

Anonymkode: 5dac1...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul med eksen, vårt barn, hans nye samboer og deres barn hvert år. Jeg hadde barnet de to første julene og da det var hans tur inviterte han meg (etter hans samboer ønske) fordi jeg ikke "hadde noen". Jeg har jo familien min, men ingen ny samboer eller andre barn. Føltes veldig sårt å ikke ha barnet mitt på julaften og var veldig glad for den invitasjonen. Etter det har vi bare feiret sammen hvert år. Men jeg stortrives med samboeren hans og hans familie.

Anonymkode: d74c5...aa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles feiring er bare, bare og virkelig BARE hyggelig når det er hyggelig for alle parter.

Foreldre som feirer jul sammen for barnas skyld og ikke trives med det er helt bak mål. Mye bedre å forklare barna rolig og uten underliggende følelser at siden vi er skilt så bytter vi på julefeiringen, og det er helt udramatisk. Jeg tror at mange nyskilte foreldre hopper rett inn i felles feiring-felle fordi de mener det er best for barna, men med mindre det er 100% konfliktfritt og avklart mellom de voksne er det en tabbe. Annenhver jul trenger på ingen måte være vanskelig og sårt, så lenge foreldrene er voksne og rolige, flinke til å avdramatisere ("nei, mamma er ikke ensom og lei seg fordi du skal til pappa i år, hun skal til tante/dra til London/jobbe/liker best å være alene").

Kjære deg, hvis du synes det er fælt å feire med eksen, så ikke gjør det. Det er ikke godt for deg, og det er heller ikke utenkelig at barna catcher underliggende stemninger og følelser og det bidrar til å gjøre jula utrygg og lite koselig.

Hilsen voksent skilsmissebarn som er evig glad for at foreldrene mine tok til fornuft og kuttet ut "liksom-koselige" fellesfeiringer.

Anonymkode: 68b79...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig. Problemet er meg. Det er jeg som lager sur stemning. Det er jeg som er bitter på han 3 år etter. På måten bruddet ble gjort. På sannheter som kom frem etterpå. Jeg er så tråkket på og så lite verdt i hans øyne. Likevel er jeg en idiot som ennå bryr meg om han. At jeg ønsket oss sammen igjen selv om han såret meg dypt. Jeg begriper det ikke at jeg lar meg tråkke på også. Hvis jeg ikke følte disse teite følelsene så kunne det vært så fint oss sammen uten å være et par. At vi kunne vært venner og feiret sammen, men når jeg er slik jeg er så burde vi aldri gjort noe sammen etter bruddet. Er jeg som har vært klengete og masete. Men jeg var mye alene med barna og det innsnevret mitt sosiale liv. Jeg har ikke så mange venner som er single. I min alder er de fleste i forhold og har barn. Så det å sitte på julaften uten barna mine ser jeg på som et mareritt. Jeg ville storgrått hele dagen. Pokkers samlivsbrudd 😭

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Problemet er meg. Det er jeg som lager sur stemning. Det er jeg som er bitter på han 3 år etter. På måten bruddet ble gjort. På sannheter som kom frem etterpå. Jeg er så tråkket på og så lite verdt i hans øyne. Likevel er jeg en idiot som ennå bryr meg om han. At jeg ønsket oss sammen igjen selv om han såret meg dypt. Jeg begriper det ikke at jeg lar meg tråkke på også. Hvis jeg ikke følte disse teite følelsene så kunne det vært så fint oss sammen uten å være et par. At vi kunne vært venner og feiret sammen, men når jeg er slik jeg er så burde vi aldri gjort noe sammen etter bruddet. Er jeg som har vært klengete og masete. Men jeg var mye alene med barna og det innsnevret mitt sosiale liv. Jeg har ikke så mange venner som er single. I min alder er de fleste i forhold og har barn. Så det å sitte på julaften uten barna mine ser jeg på som et mareritt. Jeg ville storgrått hele dagen. Pokkers samlivsbrudd 😭

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Nå misforstår du :klem:

Du føler ikke feil, og det er ikke du som må ta deg sammen. Hvis han var en dritt før og etter bruddet er det helt normalt at du føler som du gjør og det trenger du ikke unnskylde deg for i det hele tatt.

Men hvis jul sammen ikke blir hyggelig, så blir den ikke hyggelig- ikke for noen! Ikke for deg, ikke for barna, ikke for ham (skjønt han virker jo litt som typen til å blåse i det, og så er han "top dog" fordi han forlot deg og dater noen andre). Og sett fra barnas ståsted gjør dere dem ingen tjeneste ved å feire sammen når ting er som de er. Jeg husker det fra da jeg selv var barn- selv om det på overflaten var "familiejul for barnas skyld", var rommet stinnt av savn og bitterhet og skuffelse mellom de voksne. Det var det som ble det dominerende, selv om verken faren eller moren min ønsket det slik.

Jeg stemmer for at du finner på noe helt annet i år, drar et sted du har lyst til, ringer en gammel venninne og forklarer situasjonen, finner på noe med familie, bestiller takeaway (for pengene du ellers hadde brukt på gave til eksen) og kjører Netflix-maraton, går i kirken eller svømmehallen eller på kino eller hva som helst som er åpent. Noe annet enn vanlig, og ikke bare sitter hjemme og er sint på eksen og savner barna. 

Og så har du ungene fullt og helt til neste jul, og lager "ordentlig" jul da.

Anonymkode: 68b79...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fortsatt har følelser for han etter tre år vil jeg påstå det er på tide å søke hjelp for å gå videre i livet ditt.

Men når det gjelder å feire jul sammen for ungene sin del er jeg som regel for så lenge det er god stemning med alle partene som er med, det er bare fint om ungene har foreldre som kan omgås som voksne uten drama.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎11‎.‎2017 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Er på 3.året jeg er singel nå. Vi har feiret jul sammen for barnas skyld. I år er jeg usikker. Føler fortsatt for min eks, og det er vondt/godt å møtes. Han er gått videre, dater nye men ikke noe seriøst. Det er også vondt. Jeg står på stedet hvil og lever i ei boble at det kanskje ordner seg. Så dum jeg er. Noen andre som feirer jul sammen for barnas skyld? 

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Vi feirer sammen. For barnas skyld. Det blir 3. jula i år. Nå har vi gått videre begge to da, selv om det ikke er noen offisielle kjærester inne i bildet ennå. Selv første jula da forholdet mellom meg og x fortsatt var heller anstrengt, var faktisk hyggelig å feire sammen. Det ble samme jula som alle var vant til (mer eller mindre). Det er ingen tvil om at ungene setter pris på det, og hverken jeg eller x ønsker å feire jul uten ungene, så da er det en god løsning. Nå har vi jo også kommet godt videre, vi er greie venner og har en god tone og et godt samarbeid. Fokuset er uansett på ungene. Alt annet legges til side i den settingen. Nå feirer vi også sammen med x-ens foreldre hvert år, og innimellom mer familie også. Så det er flere å snakke med. Trenger ikke bare snakke med x-en.

Du, jeg tror du kan ha god hjelp av å snakke med en terapeut for å komme deg videre. Jeg gikk alene til en samlivsterapeut 2-3 ganger rett etter bruddet. Det gjorde godt. Hun fikk meg til å se bruddet fra et litt annet perspektiv. Innse at de tingene han sa og gjorde i bruddsituasjonen ikke var representativt for det han faktisk mente om meg (og det har han senere innrømmet selv også). Det hjalp meg å beholde selvfølelsen. Du ødelegger mye for ungene ved å gå og være bitter. Det kommer ingenting godt ut av det. Og den som blir mest straffet av det er deg selv. Hva er vitsen med det? Ønsker du å "straffe" han så er det bedre å vise at du lever et godt liv uten han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar og leser de. Jeg burde nok gått til psykolog ja. Selvtilliten er på bunn. Jeg er rasende på hun som han traff etter meg. De er ikke sammen, men meget gode venner. Og de møtes ofte, gjerne i hans helger der jeg plutselig får barna tilbake igjen pga han vil ut med henne. Da holder han ikke samværsavtalen heller, men det bryr ikke han. Huff. Jeg vet jeg burde tenkt bedre  og mer fornuftig, men det er så mye komplisert her.

Anonymkode: 5b3ce...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Det er superhyggelig for barna at dere feirer jul sammen:) Tenker at det er dagen man legger vekk sine egne følelser. Men når dere finner dere nye partnere er det kanskje ikke så naturlig å feire sammen.. Barna vil sikkert merke at det blir en rar stemning. Jeg og samboer feirer ikke sammen med moren til barnet hans, da hun hun hater meg over alt på denne jord. Men personlig ville jeg ikke hatt noe imot å feire jul med eksen hans, barrnet deres og barna våre. Jo fler jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, M*J skrev:

Hei!

Det er superhyggelig for barna at dere feirer jul sammen:) Tenker at det er dagen man legger vekk sine egne følelser. Men når dere finner dere nye partnere er det kanskje ikke så naturlig å feire sammen.. Barna vil sikkert merke at det blir en rar stemning. Jeg og samboer feirer ikke sammen med moren til barnet hans, da hun hun hater meg over alt på denne jord. Men personlig ville jeg ikke hatt noe imot å feire jul med eksen hans, barrnet deres og barna våre. Jo fler jo bedre!

Ok, leste du i det hele tatt HI? Og du synes det høres om det ligger til rette for en "kjempehyggelig" feiring??

Eller snakker du mer generelt? :vetikke:

 

Anonymkode: 68b79...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2017 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Ok, leste du i det hele tatt HI? Og du synes det høres om det ligger til rette for en "kjempehyggelig" feiring??

Eller snakker du mer generelt? :vetikke:

 

Anonymkode: 68b79...bf9

Det er hyggelig for barna som sagt! At foreldrene klarer å være sammen på julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret jul med barnefaren til en av mine gutter helt til jeg fikk kjæreste. Da ble det unaturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...