AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Hei! Jeg har de siste månedene slitt med mye luft i magen. Jeg har ikke vondt i magen, men kun mye luft. Jeg må fise hele tiden, og det er slitsomt å holde inne så mye luft. Jeg merker at jeg gruer meg til å gå på jobb fordi jeg vet at jeg kanskje ikke klarer å holde igjen all luft. Jeg går derfor mye på do. Jeg har tatt blodprøve hos legen, og den viser at jeg ikke har cøliaki. Vet ikke om jeg er laktoseintolerant.. Noen som har tips for plager med mye luft i magen? Noe man kan gjøre, tabletter, kosthold, noe trening, hva som helst?? merker at jeg begynner å bli desperat etter hjelp fordi jeg går og tenker så mye på det... Anonymkode: 7124f...341
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 At du har tatt blodprøver hos legen betyr ikke at du er nok undersøkt. Har legen undersøkt Folat og andre B vitaminer? For lite folat kan gi enorme mengder tarmgass, før det går ut over blodveridene dine. Ring og spør om folat er målt. Er det ikke det eller det er flere måneder siden, så bestill en legetime og få tatt både folat og andre vitaminer i tillegg til jern og blodutstryk. Merk deg at du skal ikke ta folat eller andre B vitaminer uten at du får påvist lave verdier eller mangel og legen ber deg fylle på. B vitaminer i tablettform både når du ikke trenger påfyll og i høyere doser enn myndighetenes anbefalinger kan gi økt fare for tarmkreft på sikt. Det er ikke noe å påføre seg selv. Anonymkode: 5ad8a...a0d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 Kjøp Minifom reseptfritt på apoteket. Anonymkode: f912d...9c1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøp Minifom reseptfritt på apoteket. Anonymkode: f912d...9c1 Det er heller ikke heldig å gå og spise på i lengre tid. Det er bedre å finne årsaken enn å fjerne symptomene. Anonymkode: 5ad8a...a0d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har de siste månedene slitt med mye luft i magen. Jeg har ikke vondt i magen, men kun mye luft. Jeg må fise hele tiden, og det er slitsomt å holde inne så mye luft. Jeg merker at jeg gruer meg til å gå på jobb fordi jeg vet at jeg kanskje ikke klarer å holde igjen all luft. Jeg går derfor mye på do. Jeg har tatt blodprøve hos legen, og den viser at jeg ikke har cøliaki. Vet ikke om jeg er laktoseintolerant.. Noen som har tips for plager med mye luft i magen? Noe man kan gjøre, tabletter, kosthold, noe trening, hva som helst?? merker at jeg begynner å bli desperat etter hjelp fordi jeg går og tenker så mye på det... Anonymkode: 7124f...341 Å trene hjelper mot alt, så du bør trene. Bevegelse får både fart i luften og fart i tarmbevegelsene som får fart i fordøyelsen. Luft skyldes dårlig fordøyelse. Enten generelt eller av en eller flere matvarer du spiser. Denne dårlige fordøyelsen kan skyldes alt fra dårlig kosthold via stress (stress er faktisk trolig den vanligste utløsende årsak til magetrøbbel) til sykdom. Du må altså rett og slett teste deg frem og regne med at prosjektet tar tid. Spesifikk trening som hjelper mot magetrøbbel er øvelser som styrker kjernemusklatur, spesielt den i ryggtavlen. Kink og stivhet i ryggen av mer satt grad kan med hell ordnes opp av fysioterapeut eller kiropraktor. Anonymkode: 6126e...4f1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Denne dårlige fordøyelsen kan skyldes alt fra dårlig kosthold via stress (stress er faktisk trolig den vanligste utløsende årsak til magetrøbbel) til sykdom. Anonymkode: 6126e...4f1 Ganske sikker på at denne hypotesen kommer til å bli motbevist i fremtiden. Anonymkode: 63d54...671
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske sikker på at denne hypotesen kommer til å bli motbevist i fremtiden. Anonymkode: 63d54...671 Hvorfor? Når en i 2017 er 99% sikker på at magelidelser har som normalsymptom angst og depresjon og at angst og depresjon har som normalsymptom magelidelser så er det ikke på noe vis kontroversielt at stress forårsaker magetrøbbel. Og at magetrøbbel utløser stresshormoner. Du tenker nok på stress som utelukkede å være oppkavet mentalt. Men stress i medisinsk forstand er å forstå som fysisk stress. Altså alt fra at du er stressa i hodet til at du er stressa i kroppen fordi du har en sykdom. Sånn definerer legen min stress, så den definisjonen holder jeg meg til. Anonymkode: 6126e...4f1
Gjest Peanut Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 Det var en artikkel på NRK om fruktaner: https://www.nrk.no/norge/slik-styrer-du-unna-det-forskerne-tror-er-den-egentlige-skurken-1.13783615 Sitat Fruktaner kan for noen skape mer magetrøbbel enn gluten, ifølge en nye studie. Her er forskernes råd til hvordan man kan kutte ned på fruktanene. Skodje råder folk som ikke har cøliaki, men som mistenker at de ikke tåler gluten, til å få i seg mindre fruktaner. Den viktigste kilden til fruktaner i norsk kosthold er hvete, ifølge forskeren. Både fordi hvete har forholdsvis høy konsentrasjon av fruktaner, og fordi nordmenn får i seg mye hvete. Her er eksempel på andre matvarene med høy konsentrasjon av fruktaner, ifølge forskeren: Løk, purreløk, sjalottløk, hvitløk. Kikerter og andre belgfrukter. Asparges Pære og hvit fersken. Jordskokk Rugmel Kål Melon Persimon Blant kornsortene er det speltmel og havre som har lavest konsentrasjon av fruktaner. For min egen del så finner jeg ut av hvilke matvarer som gir meg mest futt, og så kutter de ut. Jeg holder meg til laktoseredusert/laktosefri melk og spiser glutenfri der jeg kan. Merker at ved noen av de overnevnte så kan det bli drøyt mye futt til tider
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå