Gå til innhold

Vil #metoo endre sjekkingen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, BritneyBitch skrev:

Jeg syns denne kampanjen begynner å gå litt over stokk og stein, og jeg er redd for at begrepet skal bli utvannet. "Alle" har nok opplevd trakassering i en eller annen grad, og det er selvfølgelig ikke greit, men vi må også ha litt takhøyde i samfunnet. Det skal ikke være slik at folk blir redde for å flørte, komme med vitser, snakke, vise affeksjon og så videre i frykt for å bli beskyldt for trakassering. Da tror jeg faktisk ting vil bli veldig annerledes - ikke bare på byen, men også alle andre steder.

Jenter må heller bli flinkere til å si fra direkte til den det gjelder, koste hva det koste vil. Menn får mye større respekt for kvinner som tør dette, og det går fint an å si fra uten å være skikkelig bitch. Først når kvinner klarer det, tror jeg at vi får en sunn holdningsendring i samfunnet.

Trakassering er ikke det samme som å flørte, snakke, vitse og vise affeksjon. Dersom man frykter at man blir beskyldt for trakassering etter dette bør man kurses i sosiale føringer i samfunnet. Det er kanskje ikke så dumt for mange menn. 

Jeg har ikke noe ønske om å ta opp kampen som en spinkel jente mot en flokk med menn som kommer med seksualiserte og respektløse kommentarer. Jeg har da nok vett enn det. Dette er et samfunnsproblem. Jeg har ingen tro på at en kommentar tilbake vil gjøre noe med dette. Faktisk blir flere menn mer oppgiret av dette. Noen blir sinte. Den sjansen er ikke jeg villig til å ta. 

Anonymkode: ac668...124

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke sånn det er. Det er ingen som roper trakassering fordi man blir flørtet med, om noen er redde for å flørte eller komme med vitser og snakke , så sier det veldig mye om fremgangsmåten deres og innholdet i disse vitsene og samtalene. 
Jenter sier i fra til den det gjelder de/vi, og ofte blir man møtt med verre tvang og trusler, vold og voldtekt da, så holdningsendringen må jo være at alle sier i fra, også menn som ser eller hører kamerater ha slike holdninger, og at menn selv innser at det oppleves fælt for kvinner nå som så mange faktisk sier det og står frem med det, og at det ikke er den kvinnen han trakasserer eller beføler eller voldtar som er "kjip" og "prippen" eller "bitch" fordi hun trekker seg unna. 

Anonymkode: 37a71...257

Jeg vet at det ikke er det samme, men jeg har fulgt med i diverse kommentarfelt at gutter og menn nå begynner å føle seg mistenkeliggjort, og også redde for at de skal bli anklaget for trakassering selv om det ikke var ment slik fra deres side. Det er derfor jeg nevner dette med at begrepet blir utvannet. Nå er det nemlig på vei til å bli slik at dersom du gir ei jente et kompliment, så er det trakassering. Sier du at ei jente har fine pupper, så nedverdiger du henne som kvinne. At menneskelig attraksjon og sexlyst er helt vesentlig for vår overlevelse blir liksom glemt i dette.

Vi har selvfølgelig alle et ansvar for å si fra, men jeg mener det er viktigere å ta det opp på et mer personlig plan enn å løpe til avisen. Med en gang noe blir slått opp på førstesida av VG, har det en tendens til å oppfattes som mye større enn det er. Kampen mot trakassering er viktig, men den kan også ha uheldige konsekvenser, og de mener jeg vi må passe oss for.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Trakassering er ikke det samme som å flørte, snakke, vitse og vise affeksjon. Dersom man frykter at man blir beskyldt for trakassering etter dette bør man kurses i sosiale føringer i samfunnet. Det er kanskje ikke så dumt for mange menn. 

Jeg har ikke noe ønske om å ta opp kampen som en spinkel jente mot en flokk med menn som kommer med seksualiserte og respektløse kommentarer. Jeg har da nok vett enn det. Dette er et samfunnsproblem. Jeg har ingen tro på at en kommentar tilbake vil gjøre noe med dette. Faktisk blir flere menn mer oppgiret av dette. Noen blir sinte. Den sjansen er ikke jeg villig til å ta. 

Det sa jeg ikke heller, men konsekvensen av #metoo-kampanjen kan bli at menn blir redde for å gjøre nettopp disse tingene fordi de ikke vil bli beskyldt for å være ufine. Mange menn er klønete når det kommer til sjekking - skal jeg da anklage han for trakassering dersom han kommer med en litt sleivete kommentar som ikke representerer han som menneske? Og er det greit at han blir hengt ut i avisa 10 år etter han var uheldig og drakk seg dritings på julebordet og misoppfattet signaler? Folk gjør feil!

Og så må man selvfølgelig se an kontekst når man sier ifra. Noen mennesker er overgripere, og da ville det ikke hjulpet å si fra. Disse mennene bryr seg imidlertid heller ikke om #metoo. Alle vet at det er forbudt å misbruke småbarn seksuelt - likevel finnes det flust av pedofile landet over. Er det derimot sjefen som er grisete, går det fint an å sette seg i respekt, uavhengig av størrelse,  uten å få det kjipt på jobb. Funker ikke det, tar man saken videre.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det går nemlig fint an å sjekke opp noen uten å beføle de, eller å bruke makten sin til å få sex. 

Det har vel heller luket ut en del griser.

Anonymkode: 1fcaa...1e5

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, BritneyBitch skrev:

Jeg vet at det ikke er det samme, men jeg har fulgt med i diverse kommentarfelt at gutter og menn nå begynner å føle seg mistenkeliggjort, og også redde for at de skal bli anklaget for trakassering selv om det ikke var ment slik fra deres side. Det er derfor jeg nevner dette med at begrepet blir utvannet. Nå er det nemlig på vei til å bli slik at dersom du gir ei jente et kompliment, så er det trakassering. Sier du at ei jente har fine pupper, så nedverdiger du henne som kvinne. At menneskelig attraksjon og sexlyst er helt vesentlig for vår overlevelse blir liksom glemt i dette.

Vi har selvfølgelig alle et ansvar for å si fra, men jeg mener det er viktigere å ta det opp på et mer personlig plan enn å løpe til avisen. Med en gang noe blir slått opp på førstesida av VG, har det en tendens til å oppfattes som mye større enn det er. Kampen mot trakassering er viktig, men den kan også ha uheldige konsekvenser, og de mener jeg vi må passe oss for.

Men ærlig talt, om du sier til en kvinne du ikke allerede har en intim relasjon med, altså en fremmed jente på byen eller en kollega du bare har et profesjonelt forhold til , at hun har fine pupper, så må man faktisk stramme seg opp og få munnfilter. 
Jeg går ikke bort til en afrikaner å sier "mmm du har sikkert stor pikk" liksom. 
Jeg ville ikke ropt seksuell trakassering om noen ga meg kompliment for puppene mine, men jeg ville jo tenkt mitt om hvor lite sosial intelligent den personen er. 

Det at mye kommer frem i avisen nå inspirerer de kvinnene som ikke tør å si fra på personlig plan, til å tørre å si fra. 
Det er samme effekten som for eksempel når homofile står frem i media, så hjelper det mange andre homofile til å også stå frem, og når heterofile med fordommer mot homofile ser at helt vanlige folk også kan være homofile så vil det fjerne fordommene til mange. Ting som får fokus er noe alle reflekterer/bør reflektere over, og jeg ser ingenting uheldig med at både kvinner og menn blir mer opplyst om at seksuell trakassering ikke er greit. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, BritneyBitch said:

Jeg syns denne kampanjen begynner å gå litt over stokk og stein, og jeg er redd for at begrepet skal bli utvannet. "Alle" har nok opplevd trakassering i en eller annen grad, og det er selvfølgelig ikke greit, men vi må også ha litt takhøyde i samfunnet. Det skal ikke være slik at folk blir redde for å flørte, komme med vitser, snakke, vise affeksjon og så videre i frykt for å bli beskyldt for trakassering. Da tror jeg faktisk ting vil bli veldig annerledes - ikke bare på byen, men også alle andre steder.

Jenter må heller bli flinkere til å si fra direkte til den det gjelder, koste hva det koste vil. Menn får mye større respekt for kvinner som tør dette, og det går fint an å si fra uten å være skikkelig bitch. Først når kvinner klarer det, tror jeg at vi får en sunn holdningsendring i samfunnet.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Vi må ha *mer* takhøyde for trakassering? Hvis det er det du mener så skjønner jeg at du ikke liker kampanjen..

Jeg synes kampanjen har fungert som en påminnelse nettopp om det at "alle" har opplevd trakassering i noen grad, og at dette avfeies (av de som opplever det, de som gjør det, og de som hører om det) er en del av den kulturen som også fører til langt mer alvorlige overgrep mot kvinner, barn og menn. Nettopp det at det er så vanlig og at alle tenker at det ikke er alvorlig før du omtrent havner på sykehus gjør at ting får lov til å utvikle seg dit. Det er en "reality check" for alle de som har opplevd trakassering men har blitt fortalt at det er vanlig og har prøvd å riste det av seg. Jeg er en av de som ikke har opplevd noe ekstremt alvorlig, men når jeg tenker tilbake er det en del situasjoner som virkelig var over streken. Denne kampanjen har ikke fått meg til å se på meg selv som et offer men det har fått meg til å tenke på hvor lett sånne ting kan normaliseres i samfunnet vårt. Nå som jeg er en voksen kvinne vet jeg jo at sånne ting skjer, men når jeg husker tilbake på hvordan det var å gå fra barn til voksen var det virkelig sjokkerende og det gjør noe med deg. Nå tar vi alle det for gitt fordi det er en del av kulturen og oppveksten vår og vi har lært oss å leve med det, men det betyr ikke at det er greit. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trakassering er ikke sjekking! 

Nei, men sjekking kan oppfattes som seksuell trakassering/uønsket seksuell oppmerksomhet og gitt at "offerets følelser" er det som vektlegges i denne sammenhengen kan uskyldig sjekking fint føre til en anklage om seksuell trakassering. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, herzeleid said:

Nei, men sjekking kan oppfattes som seksuell trakassering/uønsket seksuell oppmerksomhet og gitt at "offerets følelser" er det som vektlegges i denne sammenhengen kan uskyldig sjekking fint føre til en anklage om seksuell trakassering. 

Hvis det fører til en anklage om trakassering er det mest sannsynlig ikke uskyldig sjekking. Det skjønner du også.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Snegl skrev:

Hvis det fører til en anklage om trakassering er det mest sannsynlig ikke uskyldig sjekking. Det skjønner du også.

Synes ikke jeg har grunnlag for å uttale meg om sannsynlighet uten å kjenne den eventuelle saken overhodet. Under "jeg har opplevd" var det nok av eksempler der noen følte seg trakassert etter å ha blitt invitert på middag, eller til og med der noen følte at andre tenkte på dem på en seksuell måte. Legger du først all definisjonsmakt hos en part vil det kunne skape mye rart. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Sjekkinga kommer til å endre seg.

De som har drevet på med tafsing, klåing, "cat- calling" og så videre de vil fortsette som før. Resten av de som faktisk sjekker, de som starter med hei og har til strategi å være hyggelige (de menn som aldri blir lagt merke til) de kommer til å bli enda mer tilbakeholdne og forsvinne ut av markedet.

• Liker 2
Gjest DuVetHvem
Skrevet (endret)
7 minutter siden, draug 75 said:

Ja. Sjekkinga kommer til å endre seg.

De som har drevet på med tafsing, klåing, "cat- calling" og så videre de vil fortsette som før. Resten av de som faktisk sjekker, de som starter med hei og har til strategi å være hyggelige (de menn som aldri blir lagt merke til) de kommer til å bli enda mer tilbakeholdne og forsvinne ut av markedet.

Yep. Er så trist at damene ikke forstår dette. 

Det er rett og slett for skummelt å sjekke opp eller involvere seg med damer som hele tiden er ute etter blod. Eller potensielt kan ruinere deg og ditt liv. 

Alt for mange regler og alt ligger i damenes nåde.

Endret av DuVetHvem
Skrevet
7 minutter siden, DuVetHvem skrev:

Yep. Er så trist at damene ikke forstår dette. 

Det er rett og slett for skummelt å sjekke opp eller involvere seg med damer som hele tiden er ute etter blod. Eller potensielt kan ruinere deg og ditt liv. 

Nei. Det er faktisk ikke "altfor mange regler" å oppføre seg med respekt, og backe unna om jenta sier back unna eller trekker seg unna. Verre er det faktisk ikke ! 

Det er helt utrolig hva noen av dere karene her inne skal skylde på for at dere ikke får damer, den ene dagen er det utlendinger, den andre dagen er det hillary Clinton, den tredje dagen er det feminismen, den fjerde dagen er det badboysa og den femte dagen er det metoo kampanjen.  
Det er hvertfall ingenting som vil forandre seg for deres private situasjon om dere fortsetter å ha så lite selvinnsikt. 
Om dere er i tvil på hva som er flørting og hva som er seksuell trakassering kan dere lese her: 
https://www.dagbladet.no/kultur/neida-det-har-ikke-blitt-forbudt-a-florte/68813331 

• Liker 1
Skrevet

www.telegraph.co.uk/men/thinking-man/10648415/Chivalry-is-dead-and-feminism-is-to-blame.html

Anonymkode: 2e190...14b

• Liker 1
Skrevet

De som er årsaken bak metoo kommer nok ikke alltid å endre seg. Tviler sterkt på at de bryr seg nok til at en kvinne som de ikke alltid vet navnet på, kan skrive #metoo i sosiale medier. 

Menn som derimot aldri havner på den knaggen kan nok endre sin sjekking. I hvert fall en periode framover, og enkelte vil nok ta litt mindre initiativ til å prøve å gjøre framstøt som å kysse eller gå lengre. 

Anonymkode: 8a23a...0ea

Skrevet
3 timer siden, herzeleid skrev:

Synes ikke jeg har grunnlag for å uttale meg om sannsynlighet uten å kjenne den eventuelle saken overhodet. Under "jeg har opplevd" var det nok av eksempler der noen følte seg trakassert etter å ha blitt invitert på middag, eller til og med der noen følte at andre tenkte på dem på en seksuell måte. Legger du først all definisjonsmakt hos en part vil det kunne skape mye rart. 

Å tenke er jo ikke trakassering. Jeg ser ikke helt hvorfor du debatterer på denne måten. Det er virkelig ikke fordelaktig for noen aspekter av saken. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke er jo ikke trakassering. Jeg ser ikke helt hvorfor du debatterer på denne måten. Det er virkelig ikke fordelaktig for noen aspekter av saken. 

Hvilken måte er det du mener jeg debatterer på? Jeg viser eksempler på situasjoner der "offeret" føler seg trakassert og/eller krenket der man kan stille spørsmål ved hvorvidt man bør basere definisjonen på et overgrep på den ene partens følelser, heller enn noen objektiv standard. Jeg mener man i for stor grad velger førstnevnte, og det er selvfølgelig ikke fordelaktig for noen, kanskje særlig ikke for den overveldende majoriteten av kvinner som antagelig heller vil at menn skal vise interesse enn ikke, og de menn som nå kanskje ikke tør å gjøre dette. 

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, og svar til dette.
/lillesky (mod)

Skrevet
16 timer siden, DuVetHvem skrev:

Du er etter mitt anslag enda lengre bak mål som der metoo- kampanjen havnet,

Det er selvfølgelig ikke slik at alle kvinner vil at samtlige menn skal sitte i fengsel tre måneder i året for sikkerhets skyld, siden vi sannsynligvis har gjort eller vil begå en eller annen seksualforbrytelse. (Ref, mannen som prylte naboens sønn for noe utført jævelskap. Da det viste seg at naboens sønn var uskyldig, at det var en annen gutt som var misdederen, repliserte mannen at "jaja, han [naboens sønn] har noe gjort noe annet han fortjener juling for, og har han ikke gjort noe, så kommer han til å gjøre noe." -Så dumme menn som han, er svært sjeldne, og siden idiotien er noen lunde jamnt fordelt mellom kjønnene, kan vi anta at tilsvarende imbesile kvinner er tilsvarende sjeldne).

Kampanjen gikk over stokk og stein med en gang, fordi den traff flere enn kampanjen var myntet på. Kravet alle menn må ta ansvar! påstanden dette er et problem med alle menn! kom tvert, og alle menn begynte å se i sin oppførsel om hva de skulle forandre på. NB! Dvs.: alle unntatt de som burde ha korrigert seg. De bare fortsetter å gi faen. De fleste fant ikke stort mer en sine klumsete forsøk på å være hyggelige, godt ment men tydelig ikke bra nok - og dermed formodentlig ikke ønsket. Neivel.

Problemet er at en går ut med ei innstilling der likestillingsspørsmålet og situasjonen for kvinner i samfunnet minner om BRANN! BRANN! HUSET BRENNER! VANN! VANN! VI MÅ SLOKKE DET KOSTE HVA DET KOSTE VIL OG GI BLAFFEN I VANNSKADENE! -Det er slik det legitimeres å skjære alle over en kam, og det særlig fra en kant der gruppetilhørighet basert på kjønn egentlig ikke fyller noe saklighetskrav.

Men alle som har forsøkt eller som har hørt om noen som har forsøkt på å slukke brann i smult eller i elektrisk anlegg med vann, vet at det beste er å holde hodet kaldt...

Det er så trist, for med en slik kampanje kommer kvinnene i sitt rettmessige krav i skade for å antagonisere menn som skulle vært deres opplagte allierte. Disse mennene er desverre usynlige, vi er usynlige, for kvinnnene, i dette spøsmålet om kvinners kår, som i alt annet som angår forholdet mann - kvinne.

Jeg tror, basert på det jeg ser og det jeg har opplevd på jobb i sterkt mannsdominerte miljøer i over 20 år, at problemet begrenser seg til et mindretall menn. Det vanlige i "mine" miljøer er at trakassering blir slått ned på og konsekvent oppfattes som uakseptabelt. Imidlertid kan en enkelt gris trakassere ufattelige mengder kvinner. Og så er det den indre oppfatninga hos kvinner (mann er ikke bare et spørsmål om et kromosom, men også et spørsmål om projisering av et bestemt inntrykk hos ei kvinne): hvem gjør mest innrykk, en fyr ei kvinne treffer i hverdagen og som tar henne på puppene, eller tre karer som prøver å komme i prat med henne på en høflig, litt tilbakeholden måten. Jeg tror hun oppfatter, innerst inne, førstnevnte som mer mann enn de tre siste til sammen. (Hun husker garantert han dagen etter)

Gjest DuVetHvem
Skrevet
4 hours ago, draug 75 said:

Du er etter mitt anslag enda lengre bak mål som der metoo- kampanjen havnet,

Det er selvfølgelig ikke slik at alle kvinner vil at samtlige menn skal sitte i fengsel tre måneder i året for sikkerhets skyld, siden vi sannsynligvis har gjort eller vil begå en eller annen seksualforbrytelse. (Ref, mannen som prylte naboens sønn for noe utført jævelskap. Da det viste seg at naboens sønn var uskyldig, at det var en annen gutt som var misdederen, repliserte mannen at "jaja, han [naboens sønn] har noe gjort noe annet han fortjener juling for, og har han ikke gjort noe, så kommer han til å gjøre noe." -Så dumme menn som han, er svært sjeldne, og siden idiotien er noen lunde jamnt fordelt mellom kjønnene, kan vi anta at tilsvarende imbesile kvinner er tilsvarende sjeldne).

Kampanjen gikk over stokk og stein med en gang, fordi den traff flere enn kampanjen var myntet på. Kravet alle menn må ta ansvar! påstanden dette er et problem med alle menn! kom tvert, og alle menn begynte å se i sin oppførsel om hva de skulle forandre på. NB! Dvs.: alle unntatt de som burde ha korrigert seg. De bare fortsetter å gi faen. De fleste fant ikke stort mer en sine klumsete forsøk på å være hyggelige, godt ment men tydelig ikke bra nok - og dermed formodentlig ikke ønsket. Neivel.

Problemet er at en går ut med ei innstilling der likestillingsspørsmålet og situasjonen for kvinner i samfunnet minner om BRANN! BRANN! HUSET BRENNER! VANN! VANN! VI MÅ SLOKKE DET KOSTE HVA DET KOSTE VIL OG GI BLAFFEN I VANNSKADENE! -Det er slik det legitimeres å skjære alle over en kam, og det særlig fra en kant der gruppetilhørighet basert på kjønn egentlig ikke fyller noe saklighetskrav.

Men alle som har forsøkt eller som har hørt om noen som har forsøkt på å slukke brann i smult eller i elektrisk anlegg med vann, vet at det beste er å holde hodet kaldt...

Det er så trist, for med en slik kampanje kommer kvinnene i sitt rettmessige krav i skade for å antagonisere menn som skulle vært deres opplagte allierte. Disse mennene er desverre usynlige, vi er usynlige, for kvinnnene, i dette spøsmålet om kvinners kår, som i alt annet som angår forholdet mann - kvinne.

Jeg tror, basert på det jeg ser og det jeg har opplevd på jobb i sterkt mannsdominerte miljøer i over 20 år, at problemet begrenser seg til et mindretall menn. Det vanlige i "mine" miljøer er at trakassering blir slått ned på og konsekvent oppfattes som uakseptabelt. Imidlertid kan en enkelt gris trakassere ufattelige mengder kvinner. Og så er det den indre oppfatninga hos kvinner (mann er ikke bare et spørsmål om et kromosom, men også et spørsmål om projisering av et bestemt inntrykk hos ei kvinne): hvem gjør mest innrykk, en fyr ei kvinne treffer i hverdagen og som tar henne på puppene, eller tre karer som prøver å komme i prat med henne på en høflig, litt tilbakeholden måten. Jeg tror hun oppfatter, innerst inne, førstnevnte som mer mann enn de tre siste til sammen. (Hun husker garantert han dagen etter)

Vent litt, hvordan er dette noe mer annerledes enn det jeg prøvde å si?

Jeg gidder ikke skrive wall of texts for en grunn, men ja - du har et poeng. Gutta blir redde når de blir heksejaktet. Damene med sine kampanjer innfører flere og flere regler og forutsetninger. De gjør det vanskeligere for menn.

Jeg har heller ikke sagt at alle kvinner er onde eller vil menn vondt. Men å finne ut hva slags kvinne hun er, er et risikoprosjekt og koster for mye. 

Og ja, det er et lite fåtall menn som holder på slik. Men det skjønner ikke kvinnene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...