Gå til innhold

Vil #metoo endre sjekkingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil #metoo føre til at kvinner nå kan gå på byen og oppleve en synlig endring hos gutter og menn? At sjekkinga blir mer respektfull der tafsing og klåing forsvinner og fokuset er på rett sted, der det er mennesket som er fokuset, og ikke pupper og kropp? At vi kan se frem til å ha det morsomt og finne tonen med hverandre uten å frykte å få en hånd ned i toppen eller under skjørtet?

Eller er det å tro på julenissen?

Anonymkode: 93e2b...922

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil #metoo føre til at kvinner nå kan gå på byen og oppleve en synlig endring hos gutter og menn? At sjekkinga blir mer respektfull der tafsing og klåing forsvinner og fokuset er på rett sted, der det er mennesket som er fokuset, og ikke pupper og kropp? At vi kan se frem til å ha det morsomt og finne tonen med hverandre uten å frykte å få en hånd ned i toppen eller under skjørtet?

Ingen normale, sjamerende og oppegående menn har noen gang gjort de tingene som du påstår når de har sjekket opp jenter på byen.

Anonymkode: 9a7da...ec2

• Liker 7
Skrevet

Det kan i allefall føre til at mange gutter og menn ikke tør å sjekke så aktivt eller ta første skrittet. Kvinner liker gjerne at mannen tar litt initiativ, men om du risikerer å bli hengt ut som overgrepsmann om du prøver å kysse noen eller flørter er det klart dette vil sitte lenger inne for mange. 

• Liker 10
Gjest DuVetHvem
Skrevet (endret)
3 hours ago, herzeleid said:

Det kan i allefall føre til at mange gutter og menn ikke tør å sjekke så aktivt eller ta første skrittet. Kvinner liker gjerne at mannen tar litt initiativ, men om du risikerer å bli hengt ut som overgrepsmann om du prøver å kysse noen eller flørter er det klart dette vil sitte lenger inne for mange. 

Jeg tror rett og slett at kvinner vil oppleve mer trakassering som følge av denne kampanjen. Siden gutta ikke tør lenger, som gjør det mulig for de som gjør å gjøre hva de vil. 

Endret av DuVetHvem
Skrevet

Ja det håper jeg virkelig , og jeg er ganske sikker på at kampanjen skaper bevisstgjøring til hvordan gutter tillater seg å oppføre seg. Vi jenter har jo merka det i årevis og vi skjermer hverandre, spesielt våre venninder men også fremmede jenter når vi ser at hun føler ubehag ved nærhet eller påtrenging. Menn har stort sett kun involvert seg og reagert når det blir vold inne i bildet, men kampanjen bidrar til at menn som observerer andre menn gå over streken ikke lenger blir usikre på situasjonen, men griper inn, og også reflekterer mer over sin egen oppførsel nå som de vet at det ikke bare er den jenta de prøver seg på som er kjip som dytter han vekk, men at det er en kollektiv holdning om at seksuell trakassering ikke er okei og begynner å innse at problemet ligger hos hans egen oppførsel og ikke jenta som "er så kjip og prippen". 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen normale, sjamerende og oppegående menn har noen gang gjort de tingene som du påstår når de har sjekket opp jenter på byen.

Det som er en stor del av problemet er at nettopp mange av mennene som gjør slike ting anser seg selv som svært oppegående og normale og sjarmerende, men de eier ikke grenser - da spesielt i fylla, og skjønner ikke selv at det er et problem og uvelkomment hos andre. Ikke til å legge under en stein at mange menn drar på byen med ett mål i tankene, å få klina eller pult, og allerede der så starter de med feil utgangspunkt og mål, for utgangspunktet og målet burde jo være å hygge seg med venner, lytte til musikk (evn danse, med god avstand, ikke gnukkedans) og ha en oppløftende kveld med vennene sine og kanskje komme i kontakt med andre, men ikke belage kvelden på hvorvidt de får blitt kjent med en dame eller ikke. 

Anonymkode: 37a71...257

Skrevet
3 timer siden, herzeleid skrev:

Hvis måten din å ta det første skrittet på å bli kjent med en jente er å kysse henne, så må du nesten lese en flørtebok eller noe. 

• Liker 3
Skrevet

Det tryggeste er å la være og snakke til kvinner. 

Anonymkode: 6e2f1...611

• Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, DuVetHvem skrev:

Jeg tror rett og slett at kvinner vil oppleve mer trakassering som følge av denne kampanjen. Siden gutta ikke tør lenger, som gjør det mulig for de som gjør å gjøre hva de vil. 

Hvordan kan du si det?! Er det sånn du virkelig ser denne kampanjen? At "jeg har ikke noe ansvar for jeg holder ikke på som de slemme guttene, så jeg får bare stå her å se på de være slemme å gjøre hva de vil da" ? 

Kampanjen øker bevissthet for ALLE, skyldige menn og kvinner, og uskyldige menn og kvinner, og ALLE bør inspireres til å beskytte hverandre.  Det er et kollektivt ansvar for samfunnet vi lever i, akuratt som at om man ser en gammel dame falle i veien så hjelper man hun opp, eller om man hører at noen barn er stygge mot et annet barn så blander man seg inn å sier at sånn sier man ikke! 
Tror du virkelig at du ikke har noe ansvar bare fordi du selv ikke tør å gjøre "hva du vil" som de gutta som "gjør hva de vil"? 
Og om "det du vil" er å gjøre som disse gutta som trakasserer , så er du jo blant dem bare at det som holder seg igjen er ikke hvor snill du er, men fordi du er redd for å bli sett på som slem. 

Jeg er 100% sikker på at kvinner ikke vil oppleve mer trakassering som følge av denne kampanjen, bevisstgjøring er det viktigste middelet til forandring, og menn snakker med sine venninder om dette og setter seg inn i problemene og grensene via media, og jenter tør å si fra høyere fordi hun nå blir forstått og ikke hetset for å være "partypooper". DJer outer de dem ser klå på en jente som prøver å rømme vekk fra han på et fullt dansegulv, og kvinner og menn tar vare på hverandre. 
Om du selv ikke vil være med å ta ansvar for det, så er du jo ikke noe bedre enn de mennene som "gjør hva de vil" og trakasserer. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kampanjen øker bevissthet for kvinner.

Mener du vel.

Anonymkode: 4ea1f...fae

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du vel.

Anonymkode: 4ea1f...fae

Ikke rediger det jeg skrev, for jeg mente det som jeg skrev, at kampanjen øker bevissthet for alle - og ikke bare for kvinner. 

Om den ikke øker bevissthet hos deg, så er holdningen din en del av problemet man ønsker og trenger mer bevissthet rundt. 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det håper jeg virkelig , og jeg er ganske sikker på at kampanjen skaper bevisstgjøring til hvordan gutter tillater seg å oppføre seg. Vi jenter har jo merka det i årevis og vi skjermer hverandre, spesielt våre venninder men også fremmede jenter når vi ser at hun føler ubehag ved nærhet eller påtrenging. Menn har stort sett kun involvert seg og reagert når det blir vold inne i bildet, men kampanjen bidrar til at menn som observerer andre menn gå over streken ikke lenger blir usikre på situasjonen, men griper inn, og også reflekterer mer over sin egen oppførsel nå som de vet at det ikke bare er den jenta de prøver seg på som er kjip som dytter han vekk, men at det er en kollektiv holdning om at seksuell trakassering ikke er okei og begynner å innse at problemet ligger hos hans egen oppførsel og ikke jenta som "er så kjip og prippen". 

Det som er en stor del av problemet er at nettopp mange av mennene som gjør slike ting anser seg selv som svært oppegående og normale og sjarmerende, men de eier ikke grenser - da spesielt i fylla, og skjønner ikke selv at det er et problem og uvelkomment hos andre. Ikke til å legge under en stein at mange menn drar på byen med ett mål i tankene, å få klina eller pult, og allerede der så starter de med feil utgangspunkt og mål, for utgangspunktet og målet burde jo være å hygge seg med venner, lytte til musikk (evn danse, med god avstand, ikke gnukkedans) og ha en oppløftende kveld med vennene sine og kanskje komme i kontakt med andre, men ikke belage kvelden på hvorvidt de får blitt kjent med en dame eller ikke. 

Jeg er ikke noe problem med at menn drar på byen for å pule. Det samme gjør mange jenter. Hvis du vil tilbake til 1800-tallet der mannen kastet hansken foran kvinnen og kurtiserte henne i et år etterpå så får du oppsøke et kristent samfunn eller noe. Slutt å shame menn og kvinner som har annet syn enn deg.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noe problem med at menn drar på byen for å pule. Det samme gjør mange jenter. Hvis du vil tilbake til 1800-tallet der mannen kastet hansken foran kvinnen og kurtiserte henne i et år etterpå så får du oppsøke et kristent samfunn eller noe. Slutt å shame menn og kvinner som har annet syn enn deg.

Det var ikke noe i den grad jeg skrev eller mente. Tror nok heller det er du som må slutte å tro at å sjekke opp en dame er å trakassere og beføle henne, om du følte at det jeg skrev på noe måte "shamet" menn og kvinner som ville finne noen på byen å ligge med. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis måten din å ta det første skrittet på å bli kjent med en jente er å kysse henne, så må du nesten lese en flørtebok eller noe. 

Du bør nok jobbe med leseforståelsen frøken ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet av MeToo, så jeg føler ikke noen angst rundt det. Men jeg sliter med angst, ikke som i at jeg sitter musestille i et hjørne, men som i at jeg ikke tør være den som tar første skrittet. Er det noen gang jeg kan føle det som at det aldri er så vondt at det ikke er godt for noe, så er det nå. :P  Men det hadde jo vært hyggelig om det fikk kvinner til å være litt mer frempå. Så jeg slapp å ende opp som en ungkar på 40+. :fnise:

Anonymkode: 635ca...b0e

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var ikke noe i den grad jeg skrev eller mente. Tror nok heller det er du som må slutte å tro at å sjekke opp en dame er å trakassere og beføle henne, om du følte at det jeg skrev på noe måte "shamet" menn og kvinner som ville finne noen på byen å ligge med. 

Hva skrev du her da?

Ikke til å legge under en stein at mange menn drar på byen med ett mål i tankene, å få klina eller pult, og allerede der så starter de med feil utgangspunkt og mål,

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du dum?

Tror du at de som ikke brydde seg før nå plutselig blir snille lam fordi noen damer skrev #metoo på twitter? Det motsatte skjer heller, de får et ukorrekt inntrykk av hvor vanlig det er. De tror nå at det er helt vanlig å gjøre som de gjør og derfor mer ok.

Neste blir at folk som har blitt ranet skriver #metoo i håp om at de ikke blir frastjelt lommeboken igjen neste gang de går over Grønland

Lever folk i lala land?

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns denne kampanjen begynner å gå litt over stokk og stein, og jeg er redd for at begrepet skal bli utvannet. "Alle" har nok opplevd trakassering i en eller annen grad, og det er selvfølgelig ikke greit, men vi må også ha litt takhøyde i samfunnet. Det skal ikke være slik at folk blir redde for å flørte, komme med vitser, snakke, vise affeksjon og så videre i frykt for å bli beskyldt for trakassering. Da tror jeg faktisk ting vil bli veldig annerledes - ikke bare på byen, men også alle andre steder.

Jenter må heller bli flinkere til å si fra direkte til den det gjelder, koste hva det koste vil. Menn får mye større respekt for kvinner som tør dette, og det går fint an å si fra uten å være skikkelig bitch. Først når kvinner klarer det, tror jeg at vi får en sunn holdningsendring i samfunnet.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, BritneyBitch skrev:

Jeg syns denne kampanjen begynner å gå litt over stokk og stein, og jeg er redd for at begrepet skal bli utvannet. "Alle" har nok opplevd trakassering i en eller annen grad, og det er selvfølgelig ikke greit, men vi må også ha litt takhøyde i samfunnet. Det skal ikke være slik at folk blir redde for å flørte, komme med vitser, snakke, vise affeksjon og så videre i frykt for å bli beskyldt for trakassering. Da tror jeg faktisk ting vil bli veldig annerledes - ikke bare på byen, men også alle andre steder.

Jenter må heller bli flinkere til å si fra direkte til den det gjelder, koste hva det koste vil. Menn får mye større respekt for kvinner som tør dette, og det går fint an å si fra uten å være skikkelig bitch. Først når kvinner klarer det, tror jeg at vi får en sunn holdningsendring i samfunnet.

Helt enig. Blir bare pinlig når det tar så sinnsykt av.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, BritneyBitch skrev:

Det er jo ikke sånn det er. Det er ingen som roper trakassering fordi man blir flørtet med, om noen er redde for å flørte eller komme med vitser og snakke , så sier det veldig mye om fremgangsmåten deres og innholdet i disse vitsene og samtalene. 
Jenter sier i fra til den det gjelder de/vi, og ofte blir man møtt med verre tvang og trusler, vold og voldtekt da, så holdningsendringen må jo være at alle sier i fra, også menn som ser eller hører kamerater ha slike holdninger, og at menn selv innser at det oppleves fælt for kvinner nå som så mange faktisk sier det og står frem med det, og at det ikke er den kvinnen han trakasserer eller beføler eller voldtar som er "kjip" og "prippen" eller "bitch" fordi hun trekker seg unna. 

• Liker 1
Skrevet

Trakassering er ikke sjekking! 

Anonymkode: ac668...124

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...