Gå til innhold

Holdninger til Abort i Irland............


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

ssadie.....jeg tror ikke heeeeelt vet så veldig mye om syndromet vi nå diskuterer.....

For det første, sjansen for at du "overlever" et barn med downs syndrom er ikke tilstede. Flesteparten av mennesker med downs dør i en alder av rundt 30 år.

En annen ting, en person med dette syndromet er utrolig selvhjulpet, de er IKKE 100% pleietrengende slik du øyensynlig tror.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å søke faktainformasjon om emnet FØR du uttaler deg.

Hva meningene og uttalelsene dine angår..... jeg respekterer at du har andre meninger enn meg, men jeg blir kvalm av dem.

10na - småkvalm og irritert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

SexySadie - jeg anbefaler deg til å ta en tur for å kikke hvordan folk som har Downs eller som er tilbakestående har det....i hvertfall før du gjør deg opp en så drastisk mening som dette her.

Det stanset ikke min farmor som var alene for det meste med tre gutter der min onkel var tilbakestående - det stanset ikke min samboers far som hadde en syk kone, en sønn og en datter med downs. Så ikke kom her og si at det går ut over alt annet- ike før du har sjekket. Det er ikke tabu nå lenger vet du å ha barn som er tilbakestående - det finnes ypperlige tilbud til dem. Så det er på et veldig svakt grunnlag du sier at du ville tatt abort. Derfor - ingen som gjør dette fortjener å få barn. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk da blåst ut litt damp - men jeg mener fremdeles - ta en tur og se hvordan de har det. Min svigerinne og min onkel har jobb, de bor alene (under oppsyn), de handler inn mat, går på aktiviteter, har venner og kjærester osv osv .12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva har det med saken at jeg gifter meg i April om jeg så tør spørre ? Får en ikke lov til å ha meninger da ? En skal ønske et barn velkommen skavanker eller ei - skal ikke velge ett friskt barn foran et barn som har downs f.eks.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

d var ikke slik jeg mente d;jeg skulle bare adressere d til rett person.Unnskyld hvis du føler d var ment uthengende FOR D VAR D IKKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Okay - beklager selv jeg.

Men en tar det litt personlig når en har familie tross alt som er annerledes enn oss "normale"! Vanskelig å la være desverre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Vel slikt skjer!

Tror jeg skal kutte ut mitt nærver i den her debatte fordi jeg tror d da blir en fare for å gjenta meg selv!I alle tilfelle: Ønsker deg til lykke m den store dagen i April!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Bare så det er sagt med en gang: Jeg er for selvbestemt abort, men jeg synes likevel at det er litt for lett å ta abort i Norge. Når unge jenter bruker abort som "prevensjon", da er det bare...forferdelig... *grøss*

Selvfølgelig finnes det mange årsaker til at noen ønsker å ta abort, og jeg synes ikke man skal være for rask med å dømme dem. Noen situasjoner er det umulig å sette seg inn i uten å ha vært der selv.

Når det gjelder Irland...vel, det skulle da vel ikke være nødvendig for en vestlig kvinne i dag å ty til strikkepinner og kleshengere og det som verre er...? Det må da vel ærlig talt være bedre å få det gjort på en "ordentlig" måte - for kvinner kommer til å fortsette å ta abort uansett. Det er kanskje ikke noen "god" løsning, men det er det eneste alternativet for mange.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for selvbestemt abort, rett og slett fordi jeg håper at en voksent mennesker er i stand til selv å vurdere sin kapasitet, handlingskraft og sine muligheter til å gi barnet et godt liv (være seg det er et barn med down syndrom, man ikke vet hvem faren er, sin egen alder, har 10 barn (!!) fra før av, karriere/studier og liknende).

Vi må ikke ta fra mennesker retten til å gjøre selvstendige valg. Synes derfor det er trist det som skjer i Irland; det er allerede forbudt å ta abort og det skal til og med stemmes for enda strengere straff!!!! Sjokkerende!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om alternativet til selvbestemt abort, slik det var i Norge før vi fikk den loven.

Kvinnen måtte stå framfor en nemnd, som (selvsagt) vanligvis bestod av mannlige leger. Så vurderte de om hun hadde verdige grunner til å få abort.

Hva gjorde de som fikk avslag, hvis de likevel ikke ville bære fram barnet? Jo, de med penger dro til private abortklinikker i utlandet, eller betalte en lege, eventuelt en kvakksalver,for å gjøre det i all hemmelighet her hjemme. De ubemidlede brukte alle andre tenkelige midler for å kvitte seg med fosteret. Ofte med katastrofale følger for kvinnens liv og helse.

Her ligger årsaken til at kravet om selvbestemt abort vokste fram. Man mente simpelthen at når først abort var tillatt i Norge, var kvinnen selv den beste til å vurdere om hun skulle bære fram barnet eller ikke. Ikke en tilfeldig nemnd, som til alt overmål hadde svært forskjellige måter å vurdere på. Kvinnen var prisgitt tilfeldigheter, og de bemidlede klarte seg alltid.

Denne saken ble kjempet fram av de (i visse kretser) så forhatte rødstrømpene. Det er mao. ikke en selvfølge at vi har denne loven, slik mange av dagens kvinner synes å tro. Bare for å ha det sagt.

I dag foretaes det ca. 15 000 aborter i året i Norge. Noen bruker det muligens som et slags prevensjonsmiddel, men misbruk av gode ordninger er vanskelig å unngå, her, som på andre områder.

De fleste gjør det med tungt hjerte og etter nøye overveielse, så det er ikke på noen måte en lettvint løsning.

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å ta abort, men jeg støtter fullt ut alle medsøstre som har gjort det, eller som i framtiden kommer til å gjøre det.

_________________

Lilleba1212[ Dette Innlegg er endret av: Lilleba den 2002-03-06 17:06 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Jeg er så enig med 10na her som det kan få blitt.

Saken i Irland er helt forferdelig! Hørte her en dag om ei jente på 12 (!) år som var voldtatt. Hun hadde blitt gravid, og søkte om å få tatt abort. Første søknad ble avslått. Jenta ønsket å ta sitt eget liv. Familien hennes var ikke av det rike slaget, og hadde absolutt ikke råd til å reise til England for å få dette gjort. Søknad nummer kom så vidt gjennom. Grunnen var at det var ei annen jente som hadde tatt selvmord før søknaden hennes ble innvilget... grusomt!

Jeg ser på dette med triste øyen, og er glad for at jeg bor i Norge.

Syns det er dårlig gjort av mennesker å si rett ut at "slik ville jeg gjort", uten å i det hele tatt ha vært i en slik situasjon. Jeg har mine tanker om dette, og håper jeg aldri trenger å tenke så mye mer over det.

Ja til selvbestemt abort! Ingen skal gå og bekymre seg over at barnet de bærer ikke kommer til å få et godt liv. Et barn trenger ikke bare kjærlighet. Et barn trenger de viktigste materielle tingene. I hvert fall i denne materialistiske verden. Ingen barn kan med hånden på hjertet si at det har hatt et fullverdig liv om moren må bruke 80% av dagen sin på å skaffe penger til mat, klær og et sted å bo. Slik er realiteten for mange, om ikke i Irland, så mange andre steder.

Og hvilket barn er det som kan vokse opp vel viten om at det ikke var ønsket, og eneste grunn til at det lever er fordi moren ikke fikk lov til å ta abort? (Satt på spissen, men likevel...)

HUFF!!!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irlands situasjon er riktignok ekstrem, men jeg mener vi har noe å lære derfra. Jeg er delvis imot abort. Kjemper med meg selv for å respektere de som tar abort, har aldri sagt en vondt ord om dem som gjør det. Folk tenker ikke alltid likt, og godt er det. Men det er vanskelig å sitte som mor og godta at enkelte velger bort barn fordi det ikke passer, økonomien er ikke perfekt, går utover karrieren, har ikke lyst å ødelegge kroppen, mannen har ikke helt lyst å bli far, glemte å bruke prevensjon osv. osv.

Jeg syns staten må ta mer ansvar for de høye aborttallene. Mer informasjon ut i ungdomsskolen og videregående, gratis prevensjon, obligatorisk møte mellom unge og helsesøster/lege.

Dessuten, 12 uker er ganske høy grense syns jeg. Med tanke på at fosteret kjenner berøring fra uke 8.

Tanken på hvordan en abort foregår gjør meg kvalm. Fosteret suges ut med vakum, man ser små føtter og armer fyke gjennom den klare plastslangen. (hvorfor er den gjennomsiktig, teller de om riktig antall kroppsdeler kommer ut eller?)

Og hvordan kan leger dag ut og dag inn gjøre dette? Blir de ikke påvirket av å ta liv hver eneste dag når de har sverget den Hippokratiske ed om å lege?

Jaja, tilbake til den egentlige debatten.

At abortloven skal bli strengere i Irland syns jeg ikke henger helt på greip. Det er vel kanskje å motsi meg selv siden jeg ikke syns noe om abort, men jeg syns likevel at vi bør være herre i størst mulig grad til å bestemme over vår egen kropp og helse. Å tvinge voldtektsofre til å gjennomføre et svangerskap er som å voldta de på nytt og på nytt og på nytt. Et barn skal ikke bli tvunget til å bli mor før det av egen fri vilje velger å bli det.

Dermed konkluderer jeg med: Irland bør ikke få strengere abortlov, men kanskje vi burde ta en liten tii på vår.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-03-06 21:00, Løvemamma wrote:

Tanken på hvordan en abort foregår gjør meg kvalm. Fosteret suges ut med vakum, man ser små føtter og armer fyke gjennom den klare plastslangen. (hvorfor er den gjennomsiktig, teller de om riktig antall kroppsdeler kommer ut eller?)

Og hvordan kan leger dag ut og dag inn gjøre dette? Blir de ikke påvirket av å ta liv hver eneste dag når de har sverget den Hippokratiske ed om å lege?

Jeg tror nok at legene tenker over hva de gjør, på lik linje med forsvarsadvokater som forsvarer landets største drittsekker. Loven er slik - derfor er de forpliktet til å utføre jobben sin.

Med hensyn til hvordan en abort utføres - så høres den grusom ut ja, og tro meg - da jeg valgte å avbryte mitt svangerskap - var det nettopp det jeg tenkte på, og fremdeles tenker på. Abort er ingen enkel løsning, og den som våger å fordømme meg på grunn av det valget jeg tok - aner overhodet ikke hva en snakker om.

Holdningsskapende arbeid blant unge må til, i tillegg til restriksjoner m.h.t. antall abortinngrep på en og samme kvinne.

10na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo grusomt at det skal være slik, at det skal være strenge straffer, og at kvinner tar sitt eget liv, pga at de blir gravide, jeg mener at deet er helt forferdeligt, og synes de burde få velge selv

Klemz meg icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...