Gå til innhold

Holdninger til Abort i Irland............


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hørte til min store forskrekkelse på nyhetene igår noen skremmende holdninger til abort i Irland.

Det er jo helt utrolig...... til og med en kvinne som vurderer å ta sitt eget liv grunnet graviditeten blir nektet abort.....

Kvinner som utfører abort som følge av en voldtekt, risikerer strengere straff enn voldtektsmannen..........

Skremmende!!! Jeg viste at holdningene til abort i Irland var sneversynte, men at det var SÅ ille - ante jeg ikke!!! Jeg er sjokkert!!

10na - forkledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Folkeavstemningen går ut på om man skal stramme inn lovgivningen. De som mener loven må være strengere enn i dag skal stemme ja, de som ønsker å beholde dagens regler stemmer nei.

I dag kan man få ta abort hvis man truer med å ta livet sitt. Dette ble det åpnet for i en irsk høyesterettsdom på begynnelsen av 90-tallet hvor en 14 åring truet med å ta livet av seg hvis hun måtte bære frem barnet. 14 åringen fikk tillatelse fra høyesterett til å dra til England for å utføre aborten. Gud forby at noen irske leger skulle utføre et så satanistisk inngrep. Regjeringen ønsker å stramme inn dette "smutthullet".

Fakta er at det årlig reiser flere tusen irer med båt til England for å utføre abort på private klinikker. Hva de som ikke har råd til å dra til England gjør, vet ingen.

Snakk om holdninger fra middelalderen icon_rolleyes.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Får vel mange mot meg når jeg skriver dette, men jeg gjør det likevel. Tenker dere på at det faktisk er små, ubeskyttede barn det er snakk om? Har alltid vært mot abort, og er enda mer imot det nå som jeg selv har blitt mor. Syns det er for enkelt her i Norge. Trenger jo ikke en gang en "unnskyldning" for å ta livet fra et ufødt barn.

Jeg skriver ikke dette for å anklage de av dere som eventuelt har tatt abort, jeg syns bare at det er en for enkel løsning rett og slett. Er graviditeten en følge av voldtekt, blir vel saken en litt annen. Men det fins jo andre løsninger, f. eks. adopsjon. Dessuten er det jo ikke barnets skyld at moren ble voldtatt. Er det da rettferdig at det skal bøte med livet?

Hilsen Smil icon_smile.gif som er forberedt på at mange vil være uenige med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Å ta abort er overhodet ingen enkel løsning!D er den tyngste beslutning man kan ta.MEN D ER JO ENKELT OG SI AT EN ER IMOT SELVBESTEMT ABORT NÅR EN ALDRIG SELV HAR VÆRT I DEN SITUASJON HVOR SPØRSMÅLET ERR AKTUELT....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petra

På en måte enig med smil.........................men...

Kvinner bør selv få bestemme om de skal ta abort.

Har tenkt tanken selv men hadde aldri klart å levt med det etterpå (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

smil.......... hvordan i h... kan du påstå at abort er en enkel løsning????? Syntes DU det var en enkel løsning dersom du selv har tatt abort, eller er det noe du bare tror...

Om en kvinne blir utsatt for voldtekt og følgene er at hun blir gravid.......skal virkelig denne stakkars kvinnen i tillegg til å leve med overgrepet være nødt for å bære fruktene av overgriperen i magen sin i 9 mndr?????

Selv har jeg tatt en abort..... jeg angrer ikke, men det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på det. Så tro meg, det var overhodet INGEN lett løsning.

Når det skal være sagt, så burde det kanskje vært restriksjoner i form av hvor mange aborter en kvinne kan ta. Jeg har selv en venninde som har fått utført ikke mindre enn 4 abortinngrep.......

Uansett, abortloven er i Norge kommet for å bli, og det er jeg glad for.

10na - disguised

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kalte det en enkel løsning. Det var egenlig ikke det jeg mente. For mange er det nok en veldig vanskelig avgjørelse, men ikke for alle. Jeg vet av unge jenter som har tatt abort både tre og fire ganger. Dessuten er det også en del kvinner som det bare ikke "passer" for, fordi det vil ødelegge karrieren osv. Den holder ikke syns jeg.

Som sagt er det et vanskelig valg for mange. Kanskje burde de blitt spart for det valget. Er det ikke en mulighet, er det jo heller ingenting å tenke på. Vil ikke ha det så strengt som det kanskje blir i Irland nå. Men dagens abortlov i Norge, støtter jeg heller ikke.

Det blir foretatt ca. 20 000 aborter hvert år i Norge. (Tror det tallet er sånn cirka riktig). Jeg tviler på at alle disse jentene ble voldtatt.

"En angrer aldri på de barna en får", sa en jeg kjenner til meg. Jeg vet heller ikke av noen som noen gang har angret på å ha bært fram et barn. Men jeg kan tenke meg at det er en del som angrer på at de ikke fikk det barnet de kunne fått.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig ble ikke alle disse 20.000 kvinnene voldtatt, men en slipper likevel ikke unna det faktum at en del av dem faktisk ble utsatt for et slikt gruvekkende overgrep.

Som sagt så støtter jeg abortloven slik den praktiseres i Norge pr. idag, MEN - det burde som nevnt være visse restriksjoner.

Et annen moment litt på siden av debatten: Jeg synes det er gruvekkende av kvinner/par som via ultralyd/fostervannsprøver får vite at deres barn lider av downs syndrom - velger abort på det grunnlaget. DET synes jeg er umoralsk - og sammenligner det uten problemer med Hitler's ideologi om en REN rase UTEN skavanker....... Fryktelig!!!

10na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

RESTRIKSJONER PÅ ABORTLOVEN??SOM HVA DA??nei nå må dere skjerpe dere!!!Hyll heller de kvinnene som stod i bresjen for selvbestemt abort.Med KRF bak roret er d nyss for at aelvbestemt abort hører fortiden til!OG JEG SYNES D ER SNEDIG AT DE SAMME RØSTER SOM ER SÅ IMOT SELVBESTEMT ABORT ER DE SAMME SOM RYNKER PÅ ØYENBRYNENE AV TENÅRINGSMØDRE OL.HVORFOR ER D SLIK AT SELVBESTEMT ABORT ER D VÆRSTE MAN KAN FORETA SEG???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig meg deg 10na! Derfor er jeg også skeptisk til genforskning. Vi vil vel ikke bare ha "perfekte" mennesker i verden. Kanskje er vi ikke så uenige som det i utgangspunktet virket som 10na.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg vet med sikkerhet at hadde jeg blitt gravid og fått at vite av ultralyden at mitt barn led av Down syndrom hadde jeg tatt den bort:HVORFOR?Fordi jeg har ingen resurser hverken økonomisk eller menneskelig til å gi d barn den pleie d virkelig fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det på spissen: Skal vi ta live av alle i verden, som samfunnet ikke klarer å ta seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

On 2002-03-06 14:23, sexysadie wrote:

Jeg vet med sikkerhet at hadde jeg blitt gravid og fått at vite av ultralyden at mitt barn led av Down syndrom hadde jeg tatt den bort:HVORFOR?Fordi jeg har ingen resurser hverken økonomisk eller menneskelig til å gi d barn den pleie d virkelig fortjener.

Du kan ikke si hva du hadde gjort før du kom i den situasjonen.Eller har du vert der siden du er så bestemt????

Hva om du fjernet barnet og år senere frøvde du å bli gravid-uten hell.

Tenk å vere barnløs og vite at du drepte en unge fordi han ikke var perfekt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt Anonym! Kjenner også en gutt som har Downs. Det er nok litt ekstra "arbeid" med han enn med de tre andre barna i familien. Men for en god gutt han er icon_smile.gif Foreldrene hans vurderte aldri abort, men anken på at han kunne vært en abort...Jeg begynner nesten å gråte jeg.

Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å hvilke menneskelige ressurser kreves spesielt til å ta seg av et barn med downs syndrom????? Ikke flere ressurser enn det som kreves til å ta seg av et "normalt" barn.

Jeg er så heldig å ha et nært familiemedlem med downs syndrom - og gud som jeg forguder den mannen!!! Makan til stort og godt hjerte finner du ikke hos andre.

Slik utviklingen går nå, blir jeg skremt - det skal ikke lenger være rom for mennesker med "feil" og "skavanker" - de skal lukes bort - og det perfekte skal hylles og tilbedes...... Slike holdninger er til å spy av!!! Og jeg gremmes over tanken på at samfunnet er på god vei tilbake til der det var for noen 10 talls år siden da de som var små, svake og anderledes skulle skjermes for den perfekte almuen.

En annen ting, - husk at våre holdninger til det som er annerledes i samfunnet smitter over på barna våre.

Tilbake til det opprinnelige temaet: Med hensyn til restriksjoner i abortloven mener jeg restriksjoner slik at man unngår at samme kvinne tar abort gjentatte ganger. Det finnes tross alt noe som heter prevensjon - ikke sant?

10na - hissig og in disguise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

On 2002-03-06 14:34, anonym wrote:

Å hvilke menneskelige ressurser kreves spesielt til å ta seg av et barn med downs syndrom????? Ikke flere ressurser enn det som kreves til å ta seg av et "normalt" barn.

Jeg er så heldig å ha et nært familiemedlem med downs syndrom - og gud som jeg forguder den mannen!!! Makan til stort og godt hjerte finner du ikke hos andre.

Slik utviklingen går nå, blir jeg skremt - det skal ikke lenger være rom for mennesker med "feil" og "skavanker" - de skal lukes bort - og det perfekte skal hylles og tilbedes...... Slike holdninger er til å spy av!!! Og jeg gremmes over tanken på at samfunnet er på god vei tilbake til der det var for noen 10 talls år siden da de som var små, svake og anderledes skulle skjermes for den perfekte almuen.

En annen ting,  - husk at våre holdninger til det som er annerledes i samfunnet smitter over på barna våre.

Tilbake til det opprinnelige temaet: Med hensyn til restriksjoner i abortloven mener jeg restriksjoner slik at man unngår at samme kvinne tar abort gjentatte ganger. Det finnes tross alt noe som heter prevensjon - ikke sant?

10na - hissig og in disguise

BRA SKREVE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

SexySadie - sånne holdninger gjør meg KVALM rett og slett. Velge bort et barn kun fordi dette barnet har Downs eller er tilbakestående. Har du så mye bedre grunnlag da å ta deg av et friskt barn ??? Jeg har to i min nærmeste omkrets der min svigerinne har downs- så spar meg kommentarer så dette.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for det anonym..... icon_smile.gif

20april2002 - jeg er hjertens enig med deg icon_smile.gif

10na - disguised men ikke fullt så hissig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Så dere blir kvalme.....Vel hva m å respektere fokls beslutninger/meninger???

Hva om jeg hadde tre andre barn??vil jeg være istand til å følge opp dem på samme gode vis?

Hva m når jeg er gammel og ikke klarer og ta meg av d her barn??Hvem skal da ta vare på ham/henne???

Husk d her er ett menneske som ikke klarer seg selv, men trenger tilsyn HELE LIVET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...