Gå til innhold

Fortvilt sykepleiestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til ab #15 og #17. Jeg vet jo selvsagt at ting må bli gjort, og at det forventes mye mer nå i sykehuspraksis. Jeg sier ikke at jeg har vært feilfri! Absolutt ikke. Men jeg har vært på tilbudssiden, hjulpet til der jeg kan. Tatt initiativ til å være med på læringssituasjoner. Fire vakter trengte jeg på å gjøre meg kjent, og jeg har gjort like mye som de andre på studiet som har vært på sin sengepost i 4 uker. Pasientene er variable, de fleste er dog ganske selvhjulpne. Synes hvert fall jeg burde fått advarsel før, og ikke et "vi stryker deg nok uansett".

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Ja, hallo. Det er derfor man skal ha varsel om stryk på halvtidsvurdering - for at man skal ha en reell sjanse å forbedre seg. At de gir deg varsel etter to uker også en uke å forbedre seg på gir jo ingen mening. Skal de stryke deg etter tre uker, når du har halve praksis igjen? :klo: synes du burde snakke med skolen om å evt. Få en sjanse til å gå resten av praksis på en annen avdeling. Ja det blir jo en ny periode med å "komme inn i det" på avdelingen men det gir jo bedre sjanse enn å være på en avdeling som har bestemt seg for stryk før du er halvveis i alle fall 

Anonymkode: 763f7...406

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hallo. Det er derfor man skal ha varsel om stryk på halvtidsvurdering - for at man skal ha en reell sjanse å forbedre seg. At de gir deg varsel etter to uker også en uke å forbedre seg på gir jo ingen mening. Skal de stryke deg etter tre uker, når du har halve praksis igjen? :klo: synes du burde snakke med skolen om å evt. Få en sjanse til å gå resten av praksis på en annen avdeling. Ja det blir jo en ny periode med å "komme inn i det" på avdelingen men det gir jo bedre sjanse enn å være på en avdeling som har bestemt seg for stryk før du er halvveis i alle fall 

Anonymkode: 763f7...406

Tusen takk for svar! Merket egentlig at det var klinsj med praksisveileder etter 1 uke, men tenkte å gi enda mer neste uke ettersom jeg da skulle gå med en annen veileder..  Jeg spurte hun om hun visste hva som forventes av meg "Nei jeg aner ikke??" Håper jeg får en ny sjanse, jeg vil være mer med pasientene 😔

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel retningslinjer og læringsmål som veilederen skal ha fått? Hvis ikke, finn de på nettsiden til studiestedet og gi de til henne. Vi må alltid lage være egne læringsmål som vi gir til veiledere, så de skal få et bedre bilde av hva vi vil få ut av praksisperioden, i tillegg til kravene skolen stiller til oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første sykehuspraksis og det har gått 2 (!) Uker. Hos oss er studentene kontaksylepleierens hale denne tiden. Følger med på alt; legevisitt, observasjon av pasienter, stell osv. Dette legger grunnlaget for videre læring. Studenten kan ha kunnskap om ting men uten å ha fått observert i praksis er det vanskelig. Dette SKAL legges til rette for i starten. Etter 2 uker forventes mer initiativ. Feks. Om det på rapport blir sagt at en pasient har hatt tendens til å få høy feber på kveldene skal studenten kunne ta initiativ til å måle temperatur av eget hode og ikke fordi noen sier det. Eller gjøre relevante observasjoner ved sepsis/blødning osv og diskutere observasjonene med kontaktsykepleier. 

Høres ut som kontaktsykepleierene dine er lite interessert siden du settes til å rydde ting..

spør på mandag om du kan ha ansvar for en pasient som det ikke er så veldig mye med. Feks ein pasient med pneumoni der pasienten er i bedring. Her kan du ordne pasientens medisiner, ta målinger, blande antibiotika, hjelpe h*n i stell om det trengs og levere ut mat. Du kan ha legevisitt på pasienten med kontaktsykepleier til stede. Her forteller du observasjonene du har gjort, som feks at pasienten ikke har feber lenger og at pasienten plages mindre av hoste. Eller om pasienten har fått feber igjen og er i dårligere allmenntilstand er det observasjoner som gjør at legen lettere kan planlegge behandling videre :)  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Hvor studerer du?(by/region)

Dette tør jeg ikke skrive her, men kan godt sende det en PM. 🤗 

 

16 minutter siden, lillemeg90 skrev:

Dette er første sykehuspraksis og det har gått 2 (!) Uker. Hos oss er studentene kontaksylepleierens hale denne tiden. Følger med på alt; legevisitt, observasjon av pasienter, stell osv. Dette legger grunnlaget for videre læring. Studenten kan ha kunnskap om ting men uten å ha fått observert i praksis er det vanskelig. Dette SKAL legges til rette for i starten. Etter 2 uker forventes mer initiativ. Feks. Om det på rapport blir sagt at en pasient har hatt tendens til å få høy feber på kveldene skal studenten kunne ta initiativ til å måle temperatur av eget hode og ikke fordi noen sier det. Eller gjøre relevante observasjoner ved sepsis/blødning osv og diskutere observasjonene med kontaktsykepleier. 

Høres ut som kontaktsykepleierene dine er lite interessert siden du settes til å rydde ting..

spør på mandag om du kan ha ansvar for en pasient som det ikke er så veldig mye med. Feks ein pasient med pneumoni der pasienten er i bedring. Her kan du ordne pasientens medisiner, ta målinger, blande antibiotika, hjelpe h*n i stell om det trengs og levere ut mat. Du kan ha legevisitt på pasienten med kontaktsykepleier til stede. Her forteller du observasjonene du har gjort, som feks at pasienten ikke har feber lenger og at pasienten plages mindre av hoste. Eller om pasienten har fått feber igjen og er i dårligere allmenntilstand er det observasjoner som gjør at legen lettere kan planlegge behandling videre :)  

Dette er supert å høre! Er helt enig med alt du sier. Skal ta masse initiativ til å få gjøre dette selv. Har veldig lyst til å vise at jeg kan iverksette tiltak til pasienten. Har også sagt at jeg gjerne vil følge en pasient preop-postop. Takk for innspill 😄

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tør jeg ikke skrive her, men kan godt sende det en PM. 🤗

Hvis du kan :) (ren nysgjerrighet fra min side, ikke noe annet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nuttery skrev:

Er det i Oslo, TS? :)

Ikke Oslo nei 😄

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Merket egentlig at det var klinsj med praksisveileder etter 1 uke, men tenkte å gi enda mer neste uke ettersom jeg da skulle gå med en annen veileder..  Jeg spurte hun om hun visste hva som forventes av meg "Nei jeg aner ikke??" Håper jeg får en ny sjanse, jeg vil være mer med pasientene 😔

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Jeg er vant med at studenten må utarbeide målsetning utfra fagplan, har dere ikke det slik på din skole? Og har ikke sengeposten egen studentperm der bla fagplan ligger? Vi har studentperm der all slik info ligger, altså ikke de personlige målsetningene -men alt annet. Turnus, fagplan, telefonnr til studentene og lærer etc.

Anonymkode: b26e8...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke Oslo nei 😄

Anonymkode: c3c59...778

Da så :) Du får sende PM hvis det er noe mer du lurer på eller bare vil prate. Alltid koselig med medstudenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden synes jeg er et godt eksempel på hvordan slike helsefaglige arbeidsmiljøer kan være, særlig innad i sykepleieryrket. Grøss. 

Nei, det er faktisk ikke meningen at man skal være ferdigutlært eller ta initiativ som en ferdigutdannet sykepleier. TS er helt i starten av andre praksis for guds skyld, og dersom TS ikke vet hva annet hun skal gjøre eller hvordan hun kan ta initiativ på andre måter er det faktisk veileder som ikke har gjort jobben sin skikkelig. Det skal være lov å være fersk. Å få slike beskjeder etter så kort tid er jo også helt hinsides. Det er jo tydelig at denne veiledningssituasjonen ikke fungerer. 

Anonymkode: 5baa8...a86

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden synes jeg er et godt eksempel på hvordan slike helsefaglige arbeidsmiljøer kan være, særlig innad i sykepleieryrket. Grøss. 

Nei, det er faktisk ikke meningen at man skal være ferdigutlært eller ta initiativ som en ferdigutdannet sykepleier. TS er helt i starten av andre praksis for guds skyld, og dersom TS ikke vet hva annet hun skal gjøre eller hvordan hun kan ta initiativ på andre måter er det faktisk veileder som ikke har gjort jobben sin skikkelig. Det skal være lov å være fersk. Å få slike beskjeder etter så kort tid er jo også helt hinsides. Det er jo tydelig at denne veiledningssituasjonen ikke fungerer. 

Anonymkode: 5baa8...a86

Som ferdigutdannet sykepleier er det i aller høyeste grad forventet at du skal ta initiativ- det er jo det som er jobben din! Men man får lov til å være ny i jobben, og opplæring skal man såklart få.

Anonymkode: dce78...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ferdigutdannet sykepleier er det i aller høyeste grad forventet at du skal ta initiativ- det er jo det som er jobben din! Men man får lov til å være ny i jobben, og opplæring skal man såklart få.

Anonymkode: dce78...d1b

Lol. Det er ikke meningen at man skal være ferdigutdannet sykepleier som sykepleierstudent. 

Anonymkode: 5baa8...a86

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som ferdigutdannet sykepleier er det i aller høyeste grad forventet at du skal ta initiativ- det er jo det som er jobben din! Men man får lov til å være ny i jobben, og opplæring skal man såklart få.

Anonymkode: dce78...d1b

Gidder ikke lese ordentlig, eller følge med i timen, men klar til å dømme, det er du. 

"Nei, det er faktisk ikke meningen at man skal være ferdigutlært eller ta initiativ som en ferdigutdannet sykepleier. (Videre..Når man ikke er det)

Anonymkode: a86b2...71d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS? :)

Anonymkode: 052a3...182

Åå søte AB! Det går fint, gjør alt jeg kan nå på vakt.. Tror nok de stryker meg, men skal hvert fall stå på <3 Oppdaterer dere etter hvert som jeg vet

 

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er litt nysjerrig på hvorfor du bare tar litt stell. Overlater du stella til andre, og hvem overlater du de i tilfelle til da? 

Anonymkode: 7cace...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( har desverre ikke noe enkelt svar til deg her, men kan fortelle at jeg har opplevd det samme som sykepleierstudent :klemmer:

Det er så mye feil med praksis på sykepleierstudiet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Jeg ble selv strøket fra praksis etter 4 uker. Da hadde jeg 3 forskjellige kontaktsykepleiere, men som regel ble jeg ikke fulgt opp av disse, da de var fraværende av forskjellige årsaker. Da jeg fikk varsel om stryk, kunne ingen fortelle meg hvorfor eller noe konkret hva som kunne gjøres for å bestå praksisen. 

Jeg tok praksisen om igjen, og er heldigvis ferdig utdannet sykepleier den dag i dag, men utdanningsstedene har virkelig MYE forbedringspotensiale når det gjelder praksisplasser! Håper det ordner seg for deg, ts :klemmer:

Anonymkode: a269d...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...