Gå til innhold

Er dette typisk for adhd uoppmerksom type?

Fremhevede innlegg

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har vært i et forhold i 5 år og har opplevd ei urolig jente siden hun var 5 år.

Hun var propell fra klokken 6 om morgen til 21.00 på kvelden.  Men sovnet sent etter 21.00 ,var oppe av senga mange ganger etter det før hun sovnet.

Hun fikk beskjeder mange ganger men glemte like fort som hun fikk beskjed.

Hun har/hadde veldig sinneutbrudd og krangler om alt mulig.

Å rydde rommet klarte hun heller ikke.

Hadde store problemer med å forstå hva vi mente.

Jeg syntes dette var unormal oppførsel og spurte min ex om hun kunne få datteren utredet for adhd eller annen diagnose.

Jeg snakket mange ganger med min ex om dette,men hun mente ikke det var noe slikt.

Men jeg tror fortsatt at datteren har en eller annen diagnose som adhd eller lignende.

Og det var vel derfor vi nå har brutt forholdet. Jeg er veldig sliten etter disse 5 årene med ei stedatter som har vært veldig vanskelig dagene hjemme hos oss. Men enda vanskeligere med en kjæreste ,som ikke gjorde noe for å gi meg tillit til at vi skulle bli en fungerende familie.

Skjønner at hun vil datterens beste i hennes hode. Men hadde hun tatt datteren med på utredning hadde situasjonen blitt anderledes. Jeg hadde med glede vært med på kurs om hvordan forholde seg til dette. Hverdagen hadde blitt mye bedre om jeg visste hvordan takle dagen med datteren.

Anonymkode: 24e71...ec1

Jeg tror nok det kan handle om fornektelse. Foreldre vil gjerne tro at barnet er "normal". Og i visse tilfeller så tror jeg at det tar litt tid. Hvis det hadde vært noe, tror du ikke skolen hadde reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har vært i et forhold i 5 år og har opplevd ei urolig jente siden hun var 5 år.

Hun var propell fra klokken 6 om morgen til 21.00 på kvelden.  Men sovnet sent etter 21.00 ,var oppe av senga mange ganger etter det før hun sovnet.

Hun fikk beskjeder mange ganger men glemte like fort som hun fikk beskjed.

Hun har/hadde veldig sinneutbrudd og krangler om alt mulig.

Å rydde rommet klarte hun heller ikke.

Hadde store problemer med å forstå hva vi mente.

Jeg syntes dette var unormal oppførsel og spurte min ex om hun kunne få datteren utredet for adhd eller annen diagnose.

Jeg snakket mange ganger med min ex om dette,men hun mente ikke det var noe slikt.

Men jeg tror fortsatt at datteren har en eller annen diagnose som adhd eller lignende.

Og det var vel derfor vi nå har brutt forholdet. Jeg er veldig sliten etter disse 5 årene med ei stedatter som har vært veldig vanskelig dagene hjemme hos oss. Men enda vanskeligere med en kjæreste ,som ikke gjorde noe for å gi meg tillit til at vi skulle bli en fungerende familie.

Skjønner at hun vil datterens beste i hennes hode. Men hadde hun tatt datteren med på utredning hadde situasjonen blitt anderledes. Jeg hadde med glede vært med på kurs om hvordan forholde seg til dette. Hverdagen hadde blitt mye bedre om jeg visste hvordan takle dagen med datteren.

Anonymkode: 24e71...ec1

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Trist det ble slutt Pga dette. Jeg har en stedatter som også har samme likhetstrekk som barnet til Ts. Moren til barnet har flere psykiatriske diagnoser samt adhd. Faren- min kjæreste fornekter foreløpig men jeg gir meg ikke på harde møkka! Den jenta skal utredes om jeg så må melde i fra til ppt tjenesten selv. Det sliter ut alle i det lange løp. Det er som å ha 10 barn i hus og ikke 1. Sover elendig. 

Anonymkode: 3fad0...634

• Liker 1
Skrevet

Dette hørtes kjent ut dessverre, Har et barn med samme problematikk. Det som gnager mest er de uvinnnlige diskusjonene, som å ha en tenåring i hus og ikke en 7 åring. For oss ble alt verre når han startet på skolen. Han klarer å skjerpe seg i fag han liker godt, men faller ut på det sosiale. Det er der vi merker det best, sosiale biten der han ikke forstår så godt andre men er samtidig populær fordi han er flink i mange typer sport og tar initiativ til vennskap, men ikke flink til å binde gode bånd til barna. 

Dette er det vi merker: 

-Diskusjoner om alt fra leggetid til rydding, urolig, hvis han kjeder seg så sitter han maks rolig i 20 sec., hopper ofte fra lek til lek. Ubestemmelig, -må ha klare beskjeder i forkant hver nye ting som skal bli gjort ellers blir det bråk, trenger mindre søvn enn andre barn, forstår dårligere enn jevnaldrende de sosiale aspektene,-uoppmerksom når det gjelder beskjeder. Må gjenta ofte samme beskjed, er skolesmart men forstår ikke helt etikk og moral. Enkle ting som å lyve og stjele.

Vet ikke om dette er adhd tegn? :

manipulerende, dårlig til å forstå andres følelser, aggressive mot andre barn, Klarer å skjerpe seg å sitte forholdsvis rolig på skolen, men tar det igjen på hjemmefronten og når det er skolefri. Har ekstremt dårlig tålmodighet og avbryter alltid når de voksne snakker, veldig høy selvtillit, stort ego, skal vinne alt mulig, ekstremt behov for oppmerksomhet, leker dårlig alene. Skole og barnehage har ikke sett tendensene så godt. Det er nærmeste familie som har reagert. Virker på hjemmefronten som et veldig uoppdragent barn, men skjerper seg bedre ute blant folk.

Vi skal til utredning på bup om 1 uke. 

Anonymkode: 2aaf0...3b4

• Liker 2
Skrevet

Det er helt umulig for oss å vite om barnet ditt har ADHD. Ja, mye av dette er gjenkjennelig for diagnosen, men det kan også være normalt. Barn er forskjellige og har forskjellig personlighet. Husk at det går an å ha konsenstrasjonsproblemer eller være distré uten at man har en diagnose. 

Anonymkode: 84686...3d7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig for oss å vite om barnet ditt har ADHD. Ja, mye av dette er gjenkjennelig for diagnosen, men det kan også være normalt. Barn er forskjellige og har forskjellig personlighet. Husk at det går an å ha konsenstrasjonsproblemer eller være distré uten at man har en diagnose. 

Anonymkode: 84686...3d7

Nå tror jeg de fleste her merker seg en markant forskjell fra andres barn i samme aldersgruppe. Hvis barnet ditt skiller seg ut i en stor grad og har store gjentatte problemer samt sliter ut familien, så vil jeg si det viker langt fra normalen. Foreldre som prøver å glatte over avvik er det desidert farligste. 

Anonymkode: 3fad0...634

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke belage  seg på at skolen hadde reagert hvis barnet har ADHD. Jeg har diagnostisert flere der skolen ikke hadde mistanke om dette. Og det er ofte vanskelig for skolen og si ifra til foresatte at de mistenker en diagnose. Minner også om at PPT ikke kan diagnostisere dette, det må BUP  gjøre. 

Anonymkode: cb0ea...c91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...