Gå til innhold

Er dette typisk for adhd uoppmerksom type?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En seksåring som nok ender på utredning for adhd uoppmerksom type etterhvert. 

Er det typisk for den diagnosen at barnet kverulere på mye? Får f.eks beskjed om å gå på do før vi skal ha på dresser for å gå ut. Svarer da at det akkurat (2 timer siden) var på do og at det ikke gidder og det kan ende med en "diskusjon" hvor den voksne må bli irritert og komme med en konsekvens før barnet sint går å gjør som det får beskjed om. Vil ikke legge seg når det får beskjed om det, og "skal bare" nesten hver eneste kveld (selv om det er gitt beskjed god tid i forveien når det er nattetid) Vi har det slik at barnet må drikke seg ferdig med vann før leggetid. Dette har vi hatt lenge, og ofte går det bra, men noen ganger vil det ha mer vann etter leggetid og da minner vi på regelen om at vann drikkes ferdig før leggetid og barnet kan da bli skikkelig sint selv om det vet at slik er det hver kveld. 

Vansker for å huske ting hvis det ikke blir gikk beskjed. Glemmer å gå på do, glemmer å drikke, glemmer å kle på seg fordi det blir opptatt av andre ting. Bruker utrolig lang tid på kveldsstellet, måltider og mye annet. Er alltid siste barn ferdig i klassen med å spise mat. Roter vekk ting og aner ikke hvor det er lagt. Fullstendig kaos på rommet, selv 10 min etter det er ryddet. Barnet kan få beskjed om å gå forsiktig i det det går ut av døra, for så å løpe over blank is noen sekunder etterpå. 

Mye av dette går greit med mye oppfølging, men det som virkelig er slitsomt er den kveruleringen og det at barnet ikke etterkommer beskjeder. Vi er konsekvente når vi sier nei og gir beskjeder. Disse situasjonene ender ofte opp med at vi voksne må bli strenge. Vi har mange ganger snakket rolig med barnet om dette etter situasjonen og det blir lei seg fordi det ikke selv skjønner hvorfor det ikke hører etter, og barnet vil gjerne høre etter. 

Noen gode råd til oss? 

Anonymkode: 6932e...f33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, ja, det er nok ganske "typisk" ADHD. Har selv en 7-åring som er under utredning og som er akkurat lik.

Men hvorfor må dere bli strenge og kjefte slik at barnet blir lei seg? Dere er jo klar over problemene hans, så da må dere jo tilrettelegge.

Jeg råder dere til å lese angående kommunikasjon med barn med ADHD. Da får dere mange tips. 

- Det er viktig med korte og konkrete beskjeder. 

- Gi flere beskjeder og påminnelser. La det bli en vane. 

- Rutiner! Barnet har godt av rutiner slik at det vet hvilke forventninger dere har til han. Har dere en fast rutine på morgenen f.eks? 

- Forbered og snakk om ting før det skjer slik at han er klar over forventninger og hvilke beskjeder han skal følge.

- Gjenta! hele tiden!! 

Men ikke bli streng eller sint dersom det tar sin tid. Det bare gjør det. Det er det bare å akseptere først som sist. Det vil det nok alltid gjøre. Jeg har bare tenkt at barnet mitt bare er sånn, det er personligheten hans. Og da må jeg som forelder være der for å hjelpe, tilrettelegge og veilede han. 

Anonymkode: e63e3...78f

• Liker 5
Skrevet

Seksåringen min har AD/HD og er mye lik som beskrevet over. Han sliter også ekstremt med å holde fokus på skolen, noe aggressiv adferd i en opphetet situasjon, men veldig omsorgsfull og snill. 

Han takler ikke store folkemengder. Det blir alt for mye for han. 

Rutiner, forberedelser og kontinuerlig hjelp for å få han til å holde fokus på det han skal. 

Vi skal på et todagers kurs for foreldre med barn med diagnosen. Det tror jeg blir nyttig.

• Liker 1
Skrevet

Hørtes veldig vanlig ut.

Jeg har en 6 åring som er mester på kverulasjon og diskusjon. Nytter bare ikke å prøve å gå inn i en diskusjon med han.

Glemsk, rotete og uoppmerksom som ingen andre. 

Med en energi og et temperament som ville sprengt de fleste målestokker.

Men gud for en herlig, spennende og interresant gutt jeg har 😍😀

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det typisk for den diagnosen at barnet kverulere på mye? Får f.eks beskjed om å gå på do før vi skal ha på dresser for å gå ut. Svarer da at det akkurat (2 timer siden) var på do og at det ikke gidder og det kan ende med en "diskusjon" hvor den voksne må bli irritert og komme med en konsekvens før barnet sint går å gjør som det får beskjed om. Vil ikke legge seg når det får beskjed om det, og "skal bare" nesten hver eneste kveld (selv om det er gitt beskjed god tid i forveien når det er nattetid) Vi har det slik at barnet må drikke seg ferdig med vann før leggetid. Dette har vi hatt lenge, og ofte går det bra, men noen ganger vil det ha mer vann etter leggetid og da minner vi på regelen om at vann drikkes ferdig før leggetid og barnet kan da bli skikkelig sint selv om det vet at slik er det hver kveld. 

Vansker for å huske ting hvis det ikke blir gikk beskjed. Glemmer å gå på do, glemmer å drikke, glemmer å kle på seg fordi det blir opptatt av andre ting. Bruker utrolig lang tid på kveldsstellet, måltider og mye annet. Er alltid siste barn ferdig i klassen med å spise mat. Roter vekk ting og aner ikke hvor det er lagt. Fullstendig kaos på rommet, selv 10 min etter det er ryddet. Barnet kan få beskjed om å gå forsiktig i det det går ut av døra, for så å løpe over blank is noen sekunder etterpå. 

Mye av dette går greit med mye oppfølging, men det som virkelig er slitsomt er den kveruleringen og det at barnet ikke etterkommer beskjeder. Vi er konsekvente når vi sier nei og gir beskjeder. Disse situasjonene ender ofte opp med at vi voksne må bli strenge. Vi har mange ganger snakket rolig med barnet om dette etter situasjonen og det blir lei seg fordi det ikke selv skjønner hvorfor det ikke hører etter, og barnet vil gjerne høre etter. 

Noen gode råd til oss? 

Åh, TS det er akkurat slik gutten min er også. Og ja dette er så innmari typisk ADHD uoppmerksom.  Jeg skjønner så godt frustrasjonen din. Gutten min er 9 år og akkurat ferdig utredet for ADHD uoppmerksom. Vi går nå til samtaler med BUP og helsesøster for å få råd til å håndtere atferden hans. Vi har nettopp startet. Jeg vet jo ikke helt om dette fungerer hos dere, men tenkte jeg skulle si litt hva som har hjulpet oss 😊 (beklager litt langt innlegg) 

Vi kom inn i en ond sirkel med mye diskusjoner og vi var ofte sinte og frustrerte på gutten. Gutten vår ble lei seg fordi han følte at hverken skolen eller oss foreldre forstod han (noe vi ikke skjønte med en gang) og ting ble verre en periode. Det vi gjorde for å snu situasjonen var å vise og gi all den kjærligheten vi bare klarte ovenfor gutten. Masse klemmer, kos, ros og viser at vi forstår. Misforstå meg rett, vi har alltid gitt han mye kjærlighet, men vi har vært mye frustrert også. Vi prøver å styrke selvtilliten hans med å rose han ekstra mye når han gjør noe som ikke er forventet. Eksempel husker beskjeder, tar ansvar der han ikke pleier, rydder rommet (deler av det) osv. Gutten har blomstret så utrolig mye den siste tiden og det er helt fantastisk å se. (Men det tok tid). I går sovnet jeg på sofaen når vi så en film. Våknet opp med at han satt ved siden av meg og koste meg på ryggen og sa «er du sliten du da» 😍 Før hadde han blitt sur på meg og gått i sinne vis jeg hadde sovnet.

vi snakker også mye om hvorfor det er slik, hva han føler og hva vi føler. 

Vi har sleppet litt opp og godtar mer med han, selv om vi jobber med det å huske, sitte stille/rolig, legge seg til riktig tid, rydde, ikke diskutere alt osv. Eks når han legger seg får han ha et glass vann ved siden av sengen eller på badet sitt. Han vandrer litt rundt på kvelden, så sier vi heller fra til han når det holder, gjerne med en ekstra kos og noen oppmuntrende ord. Han får lov å lese på sengen, eller ha noen få leker i senga. Han sover generelt lite. 

Når vi rydder rommet gjør vi det sammen. Ellers knekker han helt sammen fordi han ikke tror han klarer det. Da setter vi på litt musikk, også guider jeg han igjennom det med masse ros. Her om dagen kom han ned og hadde redd opp sengen sin og ryddet rommet sitt uten at jeg sa at han skulle gjøre det, han var såååå stolt (selv om det ikke var helt ryddig).. Ta gjerne 10 min på kvelden hvor dere rydder sammen og roser han hvor utrolig flink han er. Jeg tror det er et stort kaos oppi hodet deres, slik at de trenger noen ved siden av til å sortere litt. Bruk tid på å forberede han på en ny rutine og motivere han til å rydde/prøve å rydde. 

På morgenen står han opp litt tidligere enn oss for å få litt ekstra tid på morgenen. Vi står opp litt tidligere og må beregne litt ekstra tid. Ca en halvtime før vi reiser må han pusse tennene og kle på seg utetøy.  Vi gjør alt klart dagen før og legger alt på samme plass. Vi har de eksakt samme rutinene på kvelden og morgenen. Selv da glemmer han og surrer, men vi prøver hele tiden å minne han på ting eller spørre han om det er noe han har glemt uten å bli sinte eller frustrerte. Vi går igjennom regla hver morgen: har du spist frokost, vasket deg, pusset tenner, tatt med sekk og matpakke osv. Har han glemt noe sier vi gjerne at sånt skjer, det er i orden. Prøv å husk det i morgen. Hver eneste morgen er det noe han ønsker å diskutere, så vi prøver så godt vi kan å forklare han. Det er kjempe slitsomt til tider, spesielt når jeg på ingen måter er en morgen person, men blir jeg streng ekskalerer ofte situasjonen. Så jeg prøver så godt jeg kan å smile og si jeg forstår det så godt, men......

Det har blitt mindre diskusjoner og kverulering i hverdagen, men vi er igjennom det hver dag likevel. Men vi prøver å ikke være strenge ,selvfølgelig må man jo det til tider også, men heller snakke til han med stor forståelse. Og det har hjulpet oss masse. Det krever så enormt mye og noen ganger sprekker vi. Da gjør vi som deg TS og setter oss ned å snakker ut om det. Men vi har fått så utrolig mye igjen for det. Vi stiller litt mindre krav til han og godtar at han er annerledes på enkelte områder. Han har også en enorm styrke på veldig mange andre områder, eks er han utrolig flink på skolen, veldig oppegående, har mye humor og er veldig rettferdig av seg. Selv om han er flink med fagene på skolen har han en hjelpelærer som er med han hele tiden i timene. 

Jeg tror man nesten bare må finne en måte å leve med det på best mulig måte og gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg tror ikke man helt blir kvitt den kverruleringen, men kanskje bedre den. Prøve ulike teknikker når han skal diskutere. Få han utdredet og få noen samtaler med BUP eller andre som kan hjelpe. 

Anonymkode: 8bf54...449

• Liker 3
Skrevet

Hehe, høres ut som mine 2 bokstav barn ja😅😅 å gi 1000beskjeder,men likevel blir ting glemt😅 rydde rommet..? Haha😂 

ja..d høres veldig ut som våre barn..❤️❤️

Bare ett tips. Du har sikkert forsikret dine barn. Men..det er mange som ikke har det. Og anbefaler deg i såfall om å forsikre ditt barn FØR utredningen starter

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde noen av de samme synptomene men fikk diagnosen asperger. Jeg ser at de barna over her ikke har sosiale vanskeligheter som min har.

Men du som skriver om at man bør ha forsikring før utredning, hvorfor skrev du det?

Anonymkode: a9db9...ff7

• Liker 1
Skrevet

Oi, jeg hadde håpet svarene gikk mer i retning av at dette er normalt for alderen, for min seksåring er akkurat lik. Kjenner meg godt igjen i både det med kverulering, hukommelse og at ting tar veeeldig lang tid, holder på å bli sprø av og til!

Jeg har også tenkt adhd flere ganger, men jeg har en bror med samme diagnose, og han var den typen som var over hele huset på en gang, svingte seg i lampa osv, så jeg har liksom slått det fra meg.

Min gutt kan oppholde seg innenfor den samme kvadratmeteren lenge (hvis han f.eks. ser på tv), men armer og bein går konstant, også er han litt opp ned og litt sidelengs innimellom. Men løper altså ikke rundt i huset osv. Kan han ha adhd likevel?

Jeg vet jo at han ikke akkurat er gjennomsnittlig, for vi har fått beskjed på skolen om at han alltid er sist med på- og avkledning og at alle må vente på ham... men håpet det var innenfor normale variasjoner likevel.

Anonymkode: 39c8f...e9e

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde noen av de samme synptomene men fikk diagnosen asperger. Jeg ser at de barna over her ikke har sosiale vanskeligheter som min har.

Men du som skriver om at man bør ha forsikring før utredning, hvorfor skrev du det?

Min sønn har i tillegg til å ha fått AD/HD-diagnosen vært utredet for autisme. Han har flere trekk, men ikke nok til å få diagnose. 

Trekkene hans er at han er ikke så glad i øyekontakt, han har en viss tilbaketrukkenhet i form av at hvis han leker med en gruppe barn og de ikke vil det samme som han, så leker han gjerne for seg selv. Han har også slitt med sosial kompetanse, men synes han har blitt bedre på det. Også har han et par ting (dinosaurer og playmo) som han har et skikkelig oppheng i. Dette er de to tingene han virkelig kan bli sittende lenge med, mens andre ting går han fort lei. 

Tror det var noe mer, men husker ikke helt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, jeg hadde håpet svarene gikk mer i retning av at dette er normalt for alderen, for min seksåring er akkurat lik. Kjenner meg godt igjen i både det med kverulering, hukommelse og at ting tar veeeldig lang tid, holder på å bli sprø av og til!

Jeg har også tenkt adhd flere ganger, men jeg har en bror med samme diagnose, og han var den typen som var over hele huset på en gang, svingte seg i lampa osv, så jeg har liksom slått det fra meg.

Min gutt kan oppholde seg innenfor den samme kvadratmeteren lenge (hvis han f.eks. ser på tv), men armer og bein går konstant, også er han litt opp ned og litt sidelengs innimellom. Men løper altså ikke rundt i huset osv. Kan han ha adhd likevel?

Jeg vet jo at han ikke akkurat er gjennomsnittlig, for vi har fått beskjed på skolen om at han alltid er sist med på- og avkledning og at alle må vente på ham... men håpet det var innenfor normale variasjoner likevel.

I utgangspunktet tenker jeg at slik adferd er helt normal for aktive barn, men det er noe med graden av det også. 

Også tenker jeg at barnehage og skole ville ønsket å involvere ppt og evt. Bup dersom de mener det er mer enn normalt? 

Hos oss begynte samtalene om det kunne være noe ekstra allerede da han var ett år og ti måneder. PPT kom inn i bildet da han nærmet seg fire år og BUP da han var litt over fem år. Så fikk han diagnosen dagen før han ble seks. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Skadeskutt said:

I utgangspunktet tenker jeg at slik adferd er helt normal for aktive barn, men det er noe med graden av det også. 

Også tenker jeg at barnehage og skole ville ønsket å involvere ppt og evt. Bup dersom de mener det er mer enn normalt? 

Hos oss begynte samtalene om det kunne være noe ekstra allerede da han var ett år og ti måneder. PPT kom inn i bildet da han nærmet seg fire år og BUP da han var litt over fem år. Så fikk han diagnosen dagen før han ble seks. 

Det er det jeg tenker også, de gangene jeg er innom tanken og slår den fra meg igjen. Det har aldri vært nevnt noe sånt i bhg og skole selv om begge har påpekt at han bruker lang tid på praktiske ting. De har ment at han bare trenger å øve, men vi øver og øver uten å komme noen vei. Men håper du har rett.

Skrevet
1 time siden, Skadeskutt skrev:

Min sønn har i tillegg til å ha fått AD/HD-diagnosen vært utredet for autisme. Han har flere trekk, men ikke nok til å få diagnose. 

Trekkene hans er at han er ikke så glad i øyekontakt, han har en viss tilbaketrukkenhet i form av at hvis han leker med en gruppe barn og de ikke vil det samme som han, så leker han gjerne for seg selv. Han har også slitt med sosial kompetanse, men synes han har blitt bedre på det. Også har han et par ting (dinosaurer og playmo) som han har et skikkelig oppheng i. Dette er de to tingene han virkelig kan bli sittende lenge med, mens andre ting går han fort lei. 

Tror det var noe mer, men husker ikke helt. 

Høres kjent ut! Her er eldste under adhd og asberger utredning. (Mye autistiske trekk) i tillegg til vanskene trådstarter beskriver.

Skrevet

Kan du ikke bare be fastlegen henvise barnet til BUP for utredning da? Så finner du ut om vanskene er i klinisk område eller ikke? 

Skrevet (endret)
På 17.11.2017 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Noen gode råd til oss? 

Anonymkode:

Endret av Tutta89
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som skrev det, men du får ikke full barneforsikring eller uføreforsikring for et barn med Asperger , adhd eller andre bokstavdiagnoser.

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig ut som vårt barn. Er under utredning for adhd (uoppmersom og vanlig type) samt autisme (høytfungerende) i tillegg. Viktigeste vi gjør i hverdagen er å ha gode rutiner med alt, skjer det noe utenom normalen så må dette forklares godt og i god tid :-) Forklare, forklare, forklare og gi gjenntatte beskjeder/påminnelser er normalen. Tavle der vi skriver/henger opp bilder med hva som skal skje utenom det vanlige ol bruker vi også. Masse lykke til!♡

Anonymkode: e8d3f...95d

Skrevet
6 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Kan du ikke bare be fastlegen henvise barnet til BUP for utredning da? Så finner du ut om vanskene er i klinisk område eller ikke? 

Det er ikke bare å gå til fastlege (vertfall ikke her). PPT er de som må inn i bildet først, som henviser videre.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å gå til fastlege (vertfall ikke her). PPT er de som må inn i bildet først, som henviser videre.

Nei det stemmer ikke. Står inget sted at PPT må utrede først ved mistanke om ADHD symptomer, i inntaksveilederen til BUP. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange har autisme og adhd. Jeg har ei med autisme og adhd. medisiner er foreslått, vi har ikke villet gå til det skritt tidligere men etter skolestart så ser vi at det ikke er noen vei utenom. Feks i helgene så er vi voksne utslitt og jeg er på gråten før klokken har blitt 10:00. Det skal sies at overgangen fra bhg til skole rett og slett er som å bli frarøvet livet for de barna som er helt avhengig av faste rutiner og personer for å kunne fungere.verden blir snudd på hodet og da blir d mye utagering. 

Skrevet
På 17.11.2017 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Noen gode råd til oss? 

Hei.

Jeg har vært i et forhold i 5 år og har opplevd ei urolig jente siden hun var 5 år.

Hun var propell fra klokken 6 om morgen til 21.00 på kvelden.  Men sovnet sent etter 21.00 ,var oppe av senga mange ganger etter det før hun sovnet.

Hun fikk beskjeder mange ganger men glemte like fort som hun fikk beskjed.

Hun har/hadde veldig sinneutbrudd og krangler om alt mulig.

Å rydde rommet klarte hun heller ikke.

Hadde store problemer med å forstå hva vi mente.

Jeg syntes dette var unormal oppførsel og spurte min ex om hun kunne få datteren utredet for adhd eller annen diagnose.

Jeg snakket mange ganger med min ex om dette,men hun mente ikke det var noe slikt.

Men jeg tror fortsatt at datteren har en eller annen diagnose som adhd eller lignende.

Og det var vel derfor vi nå har brutt forholdet. Jeg er veldig sliten etter disse 5 årene med ei stedatter som har vært veldig vanskelig dagene hjemme hos oss. Men enda vanskeligere med en kjæreste ,som ikke gjorde noe for å gi meg tillit til at vi skulle bli en fungerende familie.

Skjønner at hun vil datterens beste i hennes hode. Men hadde hun tatt datteren med på utredning hadde situasjonen blitt anderledes. Jeg hadde med glede vært med på kurs om hvordan forholde seg til dette. Hverdagen hadde blitt mye bedre om jeg visste hvordan takle dagen med datteren.

Anonymkode: 24e71...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...