Gå til innhold

Hva er egentlig et overgrep?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter alt snakket om seksuell trakassering og overgrep i det siste, så funderer jeg på definisjonen av et overgrep.

Jeg hadde en relasjon til en mann i flere år, som i begynnelsen var kun seksuell.

Han var veldig opptatt av analsex og at fortalte at han fantaserte mye om dette, før vi hadde sex.

Jeg sa at det ikke var noe jeg kunne tenke meg. Han fortsatte å gnage på dette, fortalte om ei anna dame han hadde truffet for noen år siden som "elsket" det, og at han ønsket å oppleve dette igjen.

Jeg sa fortsatt nei.

Etter at vi hadde hatt sex noen ganger begynte jeg å få følelser, og fikk etter hvert en hekt på denne mannen.

Da ville han plutselig slutte å treffes, noe jeg tolket var pga at han ikke fikk analsex. Så jeg begynte å vurdere denne tanken for å "holde på" ham.

Da ville han plutselig fortsette å treffes, og analsex ble innført som en del av vårt sex-liv.

Han ønsket også at jeg skulle ha sex med unggutter (vi er i 40 årene begge 2), for jeg hadde mange slike etter meg som maste om sex.

Jeg tente ikke på dette, men det gjorde tydeligvis han jeg hadde sex med.

Så jeg prøvde et par unggutter mest fordi han maste om at jeg skulle gjøre det.

Fikk ingenting utav det selv, så det føltes ikke bra etterpå for min del.

Han sa han hadde følelser for meg etter hvert, men handlingene hans tilsa at han nok ikke hadde mye følelser, da han distanserte seg mye.

Det ble mye drama og tilslutt kuttet vi kontakten.

Dette er nå noen mnder siden, og jeg sitter igjen med følelsen av å være misbrukt.

Jeg orker ikke tanken på å ha sex med noen igjen, og føler virkelig at jeg ble manipulert til å ha sex jeg i utgangspunktet ikke ønsket, men likevel gjorde for å gjøre ham til lags.

Jeg føler at jeg har blitt psykisk skadet av dette, selv om jeg gjorde det frivillig (etter mye gnag og manipulering).

Hva tenker andre om dette?

Vet det er mange damer der ute som har hatt sex de ikke ønsket etter mye mas og manipulering, og at mange føler seg misbrukt av å blit utnyttet i sex-relasjoner, der de hadde følelser men han ikke hadde det.

Anonymkode: 7e7cd...d12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at man tar et valg om hvem man har sex med. Vil man ikke ha analsex, sier man nei. Starter folk å mase, be de kutte ut, dump de om de ikke gir seg.

Dette er mer "angre seg" sex. Og ikke overgrep. Du hadde mulighet til å ikke bli med på noe av dette, og forlatt han mange ganger. 

Man må ta litt ansvar for egne handlinger og. 

Anonymkode: 95f5e...b7f

• Liker 6
Skrevet

Overgrep er å sette seg ut over en annens samtykke. Dette samtykket er et "ja" som ikke er gitt under tvang eller trusler.
Han her har flyttet noen grenser for hva du normalt ville gå med på. Hva man vil i lovens forstand vel vil si, er at han ikke har truet deg fysisk, men han har truet med å ville gå fra deg. Så har du gitt samtykke, men ikke under trussel om fysiske represalier.

Fyren har åpenbart problemer med å holde seg til at et nei er et nei.

Skrevet

Jeg tenker at du burde ikke tenke så mye over om det var misbruk eller ikke, du burde fokusere på hvordan det var og føltes for deg- og bearbeide det derfra. Menneskerhar ikke kompleks nok forståelse av dynamikk dem imellom til at du får et bra svar på dette

Anonymkode: e1645...3e1

• Liker 1
Skrevet

Dine følelser for han gjorde at du tøyde grensene dine så langt som du egentlig ikke var komfortabel med. Det er ikke et overgrep, men jeg kan godt forstå at du føler deg misbrukt. 

Anonymkode: 70f0d...35e

• Liker 2
Skrevet

Anger tilsvarer ikke overgrep, nei. 

Anonymkode: f09d1...7b1

Skrevet

Definisjon i følge #metoo: Ett overgrep er når kvinnen angrer seg eller føler seg krenket. 

Anonymkode: 8dce2...5fe

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Definisjon i følge #metoo: Ett overgrep er når kvinnen angrer seg eller føler seg krenket. 

Anonymkode: 8dce2...5fe

I følge den definisjon så er kvinnen utsatt for et overgrep, og mannen en overgriper. Hvis en kvinne og mann har samtykkende sex og begge angrer dagen etter

Endret av Tba
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er fullt mulig å bli psykisk skadet selv om man ikke har blitt utsatt for vold eller overgrep. Å gå i mot sine egne ønsker er selvdestruktivt. Man utsletter sine egne grenser, dette gjør vondt, og det kan skade oss. Å bli manipulert er også vondt, og etterpå sitter man igjen og angrer dypt på at man lot en annen person få sånt grep om oss at vi ble påvirket til å gjøre ting vi ikke egentlig ønsket. 

Jeg vet ikke helt om det viktigste er hvorvidt du kan kalle det et overgrep eller ei, det viktige er vel at det denne mannen gjorde vet du at fikk deg til å føle deg psykisk skadet, og at du da er psykisk skadet av det. Det å erkjenne dette gir en mulighet for vekst og læring. Du lærer deg selv bedre å kjenne, du vet at det å stå for dine grenser, ikke rikke deg på disse tingene er viktig for å ivareta din egen helse og din egen psyke. 

Psykisk utpressing er et sterkt middel, og det er definitivt moralsk galt å gjøre det. Men jeg er usikker på om det er det han bevisst har gjort, eller om det mer har opplevdes sånn for deg. Jeg synes at du uansett skal tillate deg å føle på de vonde følelsene du føler etter at dette skjedde, og bruk dem til noe positivt. Vi må noen ganger dessverre minnes på at det i mange situasjoner bare er opp til oss selv å beskytte oss! 

Skrevet

Følelsene die er helt forståelige, og denne mannen har manipulerende og skadelig atferd.

Men han begikk ikke et overgrep, uten at det rettferdiggjør det han gjorde.

Du valgte selv å gjøre dette, og lot deg overtale. Men han truet deg ikke, og han gjorde ingenting så du ble redd for å si nei av hensyn til din egen sikkerhet. Han skjenket det ikke så du var uten mulighet til å gjøre motstand.

Men at du føler dette som høyst ubehagelig og kjipt, det skjønner jeg veldig godt. 

Men dette var altså et samtykkende valg fra din side, selv om hans måte å overtale deg på var manipulerende og kjipe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...