Gå til innhold

Brist eller bare forslått?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tirsdag kveld løp jeg på en kompis, var på trening. 
Var ikke spesielt vondt da, men ble vondt når jeg kom hjem og fikk dusja. Da var jeg egentlig sikker på at det var et lite brist i ribbeinet. Kjente det når jeg kom i spesiell stilling, og kjente det når jeg trakk pusten dypt/hostet eller nøs. 

I går, dagen etter, var det blitt litt bedre, samme i dag. Men jeg kjenner det i spesielle vridninger, og om jeg trekker pusten dypt eller hoster/nyser. 

Som sagt har det blitt litt bedre siden det skjedde på tirsdag kveld, men jeg kjenner det fortsatt. Kjenner det kun i visse bevegelser og når jeg hoster/nyser eller trekker pusten dypt. 

Kan dette likevel være brist? Eller er det bare forslått
kan ikke tenke meg det er brudd, da vil jeg tro det hadde vært mye værre. 

Jeg har ikke vært hos legen, vet jo at det ikke er noe å gjøre noe med, enten det er forslått, brist eller brudd?

Når jeg har lest på nett ang brist og brudd, så står det også at det blir værre før det blir bedre, jeg har ikke blitt værre, men litt bedre har det blitt

Anonymkode: 0e875...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan kun lege og røntgen fortelle deg. Ville tatt en tur for å få sjekket det

Skrevet

Det spiller ingen rolle om det eventuelt er ribbeinsbrist eller -brudd. Det er bare å vente til skaden leges uansett.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Dette kan kun lege og røntgen fortelle deg. Ville tatt en tur for å få sjekket det

Legen gjør da ingenting?
Antakeligvis ikke røntgen engang vil jeg tro 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, T-Rex skrev:

Det spiller ingen rolle om det eventuelt er ribbeinsbrist eller -brudd. Det er bare å vente til skaden leges uansett.

Jada, vet det, det tar den tida det tar uansett

Brudd er det nok helt sikkert ikke - det hadde nok vært mye værre, iallefall i følge det jeg har lest da :)

Jeg har ikke vondt i siden eller ribbeina, det er kun vondt om jeg trekker pusten skikkelig inn, og når jeg hoster eller nyser. 

Takk for svar  :D

Skrevet

Bruk ibux eller paracet for å lindre smertene, om du behøver det 

Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jada, vet det, det tar den tida det tar uansett

Brudd er det nok helt sikkert ikke - det hadde nok vært mye værre, iallefall i følge det jeg har lest da :)

Jeg har ikke vondt i siden eller ribbeina, det er kun vondt om jeg trekker pusten skikkelig inn, og når jeg hoster eller nyser. 

Takk for svar  :D

Det kan nok være en brist. I så fall vil du ha litt mer vondt om en uke enn du har nå.

Skrevet
5 minutter siden, T-Rex skrev:

Det kan nok være en brist. I så fall vil du ha litt mer vondt om en uke enn du har nå.

Hm, håper på at det bare er forslått da - har jo ikke tida til detta

Jeg har trent i dag, og det gikk helt fint - for det er vel ikke sånn at man må holde seg helt i ro? Så lenge det ikke blir værre?

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hm, håper på at det bare er forslått da - har jo ikke tida til detta

Jeg har trent i dag, og det gikk helt fint - for det er vel ikke sånn at man må holde seg helt i ro? Så lenge det ikke blir værre?

Smertene vil regulere hvor mye du kan gjøre, så det gjelder bare å unngå å få flere støt på samme sted.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tirsdag kveld løp jeg på en kompis, var på trening. 
Var ikke spesielt vondt da, men ble vondt når jeg kom hjem og fikk dusja. Da var jeg egentlig sikker på at det var et lite brist i ribbeinet. Kjente det når jeg kom i spesiell stilling, og kjente det når jeg trakk pusten dypt/hostet eller nøs. 

I går, dagen etter, var det blitt litt bedre, samme i dag. Men jeg kjenner det i spesielle vridninger, og om jeg trekker pusten dypt eller hoster/nyser. 

Som sagt har det blitt litt bedre siden det skjedde på tirsdag kveld, men jeg kjenner det fortsatt. Kjenner det kun i visse bevegelser og når jeg hoster/nyser eller trekker pusten dypt. 

Kan dette likevel være brist? Eller er det bare forslått
kan ikke tenke meg det er brudd, da vil jeg tro det hadde vært mye værre. 

Jeg har ikke vært hos legen, vet jo at det ikke er noe å gjøre noe med, enten det er forslått, brist eller brudd?

Når jeg har lest på nett ang brist og brudd, så står det også at det blir værre før det blir bedre, jeg har ikke blitt værre, men litt bedre har det blitt

Ribbein er ikke så mye å gjøre med om de brister, brekker eller bare er forslått. Det du istedenfor bør tenke på e rå komme deg til lege med hensyn til senskader og eventuelt erstatning på grunn av skaden. Da må det være journalført hos lege at du er skadet, helst samme eller påfølgende dag. 

Anonymkode: 9918e...08b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legen gjør da ingenting?
Antakeligvis ikke røntgen engang vil jeg tro 

En brist vil de nok se, de så det i min fot ihvertfall. 

Skrevet
3 timer siden, Minlillelykke skrev:

En brist vil de nok se, de så det i min fot ihvertfall. 

I de aller fleste tilfellene er det unødvendig å ta røntgenbilde. Ribbeinsbrudd er i mange tilfeller vanskelig å se på røntgen, spesielt de første dagene etter skaden. Røntgen av brystkassen brukes dersom det er mistanke om skader inne i brystet, og ved mistanke om at et brudd skyldes annen underliggende sykdom.

Fant dette på nett, så røntgen tar de nok ikke

Skrevet

Hadde brudd i foten i et halvt år. Føltes "bedre" etter noen uker. Ble vant til smerten. Jeg måtte til fysio for å få hjelp til slutt, der fikk jeg henvisning til MR og CT da røntgen ikke viste noenting. Har nå mén av skaden og må nok leve med det resten av livet. Anbefaler å dra til lege og ikke slå deg til ro uten å få røntgen om dette blir langvarig.

Anonymkode: 314cd...4dd

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de aller fleste tilfellene er det unødvendig å ta røntgenbilde. Ribbeinsbrudd er i mange tilfeller vanskelig å se på røntgen, spesielt de første dagene etter skaden. Røntgen av brystkassen brukes dersom det er mistanke om skader inne i brystet, og ved mistanke om at et brudd skyldes annen underliggende sykdom.

Fant dette på nett, så røntgen tar de nok ikke

Kg vet ihvertfall ikke om du har brist eller forslått.

• Liker 1
Skrevet

Dra til lege :) Bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite. Dra til privatlege om det ikke blir bedre og offentlig lege avviser situasjonen din.

Skrevet
19 timer siden, Minlillelykke skrev:

Kg vet ihvertfall ikke om du har brist eller forslått.

Ok, trodde KG visste alt jeg...............

Men det må da gå an å spørre om råd og erfaringer her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...