Gå til innhold

Til de med peiling på bil og bilkjøp


Heyhoo

Anbefalte innlegg

Anbefaler du wolksvagen Passat 06-08 mod, Toyota avensis 04 mod eller Ford Mondeo 08 mod? 

Og er det helt krise å kjøpe en bil som er gått over 200 k km, eller kan den være fin og gå lenge enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ingen mening om bilene du ser på, men ang km sa pappa til meg; 

Har bilen gått som langkjøring med serviceintervaller fulgt opp? Da er det en fin mulighet for at bilen også vil vare mye lenger, men om bilen har gått til og fra jobb, ikke skiftet på noe - styr unna. Så du må nesten høre og se i serviceheftet til bilen, og eventuelt hva som må fikses på og hvor mye det koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Har dessverre ingen mening om bilene du ser på, men ang km sa pappa til meg; 

Har bilen gått som langkjøring med serviceintervaller fulgt opp? Da er det en fin mulighet for at bilen også vil vare mye lenger, men om bilen har gått til og fra jobb, ikke skiftet på noe - styr unna. Så du må nesten høre og se i serviceheftet til bilen, og eventuelt hva som må fikses på og hvor mye det koster. 

Takk for svar, samme er min oppfatning også. Hadde sist en bil som hadde gått langt, og der brukte selger grunnen at den var brukt som langkjøringsbil. Så får gå etter det!

t

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om pris, motor ol. Men her hadde jeg holdt meg for nesen og kjøpt og Toyota. Holdt meg for nesen fordi Avensis er så kjedelig som det går, vekker ikke begjær overhodet.

Halvgammel Ford og Passat har jeg dessverre sett mye rart og dyrt med. 

Vurdert V70?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Commander skrev:

Du sier ingenting om pris, motor ol. Men her hadde jeg holdt meg for nesen og kjøpt og Toyota. Holdt meg for nesen fordi Avensis er så kjedelig som det går, vekker ikke begjær overhodet.

Halvgammel Ford og Passat har jeg dessverre sett mye rart og dyrt med. 

Vurdert V70?

Ja åpen for det meste, men vil ha en bil med greit karosseri/ utseende og ikke så mye dyrere enn 50-60 tusen, helst rundt 30.. har du noen tips til den prisklassen? V70 er jo dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heyhoo skrev:

Anbefaler du wolksvagen Passat 06-08 mod, Toyota avensis 04 mod eller Ford Mondeo 08 mod? 

Og er det helt krise å kjøpe en bil som er gått over 200 k km, eller kan den være fin og gå lenge enda?

Hadde ikke vært dumt å kjøpe en som hadde gått 100.000km mindre. Men mye kan være skifta også av diverse slitedeler. Men du skal gå for, styr unna ford. Avensis er vel litt bob bob, siden de ikke er japanproduserte etter ca.2000

Anonymkode: eb145...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke vært dumt å kjøpe en som hadde gått 100.000km mindre. Men mye kan være skifta også av diverse slitedeler. Men du skal gå for, styr unna ford. Avensis er vel litt bob bob, siden de ikke er japanproduserte etter ca.2000

Anonymkode: eb145...b81

Du mente jeg skulle gå for wolksvagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heyhoo skrev:

Du mente jeg skulle gå for wolksvagen?

Det sa jeg ikke

Anonymkode: eb145...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 Ford Monedo 08

nr 2 Toyota Avensis 04

nr 3 VW Passat -08

Ford har noe ufortjent rykte, men akkurat mondeo bør undersøkes nøye (som alle bruktbiler forsåvidt). Tips, Focus stasjonsvogn er ganske lik disse men rimeligere og langt mer stabil enn mondeo generelt. Toyota er toyota og er av de tryggere valgene, men i og med den er 4 år eldre havner den på nr 2 for min del. Passat? Styr unna sier nå jeg. Det er tjafs på gamle biler, men alltid er det noen som har noe som ryker på en passat.

Hvis du legger ut mer informasjon om motor, historikk og km-stand så hjelper det mye. Men sjekk alt, nøye. Ha med deg en kyndig som faktisk kan å teste ting hvis du kjenner noen. Ellers kan du lese opp på hver modells vanlige feil og hva man må være obs på. En bil er ikke dødfødt etter 200k km spesielt ikke diesel.

Anonymkode: 2cd7e...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Avensis fra det året og er råfornøyd. Har hatt den i noen år, og det er omtrent ikke utgifter på den i det hele tatt. Hadde gått rundt 100k da jeg kjøpte den, den så velholdt ut, og servicer var holdt. (brukt innbyttebil) Ser generelt i vennekretsen at Toyota er de bilene som går og går, mens de som kjøper andre merker oftere får 5-sifrede overraskelser på pkk og servicer, og bytter bil oftere. Har kjørt mye rart tidligere, men i fremtiden blir det Toyota for min del, når det kommer til bil er traust og kjedelig det tryggeste. 

Anonymkode: c5878...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Avensis fra det året og er råfornøyd. Har hatt den i noen år, og det er omtrent ikke utgifter på den i det hele tatt. Hadde gått rundt 100k da jeg kjøpte den, den så velholdt ut, og servicer var holdt. (brukt innbyttebil) Ser generelt i vennekretsen at Toyota er de bilene som går og går, mens de som kjøper andre merker oftere får 5-sifrede overraskelser på pkk og servicer, og bytter bil oftere. Har kjørt mye rart tidligere, men i fremtiden blir det Toyota for min del, når det kommer til bil er traust og kjedelig det tryggeste. 

Anonymkode: c5878...8fe

Jeg også hadde en avensis 04, som jeg var så himla fornøyd med, men solgte fordi jeg ikke hadde bruk for den mer - trodde jeg🙄 

Den hadde gått over 400 000 km, og var aldri noe problem, startet hver gang, uansett hvor lenge den stod eller hvordan været var.. 

eneste med disse er vell girkassene? Som jeg har hørt ryker ganske lett. Min skurra i 2. Giret allerede da jeg kjøpte den, men det var ikke noe problem å la være å bruke det giret så det ble aldri noe værre i mitt eie.. 

kjedlig å kjøpe samme bil igjen da, derfor jeg tenker Mondeo eller Passat 🙈 Men om Toyota er det beste,,/0 er det vell ikke så mye å lure på lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota kan du nesten ikke gjøre feil med, men med Avensis fra den tiden er japanskproduserte modeller å foretrekke fremfor engelskproduserte. Google "kjøretøyopplysninger" og slå inn reg.nr. Begynner bilens understellsnummer med "JP" for Japan er den skrudd sammen av dyktige folk. Etter så lang tid er likevel forrige eier minst like viktig. Servicehefte og lakk-/rustpleie er viktige.

Andre biler du kan se på er Kia (Ceed, Optima, Niro). Toyotakvalitet til Nissanpriser. Kamerat kjøpte en 2006 Ceed stasjonsvogn til 60k for 2 år siden og han er knallfornøyd. Volvo V70 er heller ikke så dumt. Småfeil som ikke er dyre. Andre alternativ er Honda Accord, Stream og FR-V. Sjeldne, men gode biler - veldig artige å kjøre, Honda er Japans BMW. Lett å prute ned prisen på sjeldne biler også!

Unngå Volkswagen som bruktbil, ingen unntak!

Anonymkode: 2e2f5...c8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...