Djungelvrål Skrevet 16. november 2017 #21 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, Jolene skrev: Hvor står det at det er meningen at man skal pynte 23.12? Det er jo naturlig å pynte dagen før jul. Det er vel ingen som heller pynter til påske eller 17 mai 6 uker før? Jeg kjenner ingen som gjør det. 5
Måbarefåsiat... Skrevet 16. november 2017 #22 Skrevet 16. november 2017 3 minutes ago, Jolene said: Hvor står det at det er meningen at man skal pynte 23.12? Alle gjør vel som de vil - men det er ikke jul før, i manges (blant annet mine) øyne.https://www.nrk.no/ho/nar-skal-juletreet-pyntes_-1.12717866
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #23 Skrevet 16. november 2017 Hjemme, når jeg var barn ble juletreet alltid pyntet lille julaften, nå pynter vi i midten av desember. Vi reiser som regel bort i julen så synes det er litt kos å ha litt julestemning i adventstiden. Før desember er alt for tidlig synes jeg. Anonymkode: e7212...1b5 1
Jolene Skrevet 16. november 2017 #24 Skrevet 16. november 2017 4 minutter siden, Mystix skrev: Det er jo naturlig å pynte dagen før jul. Det er vel ingen som heller pynter til påske eller 17 mai 6 uker før? Jeg kjenner ingen som gjør det. Ikke for alle. Har aldri vokst opp med å pynte treet lille julaften. Det å være så dømmende i innlegget ditt kunne du spaert deg for. 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Alle gjør vel som de vil - men det er ikke jul før, i manges (blant annet mine) øyne.https://www.nrk.no/ho/nar-skal-juletreet-pyntes_-1.12717866 Takk for et konstruktivt svar. 1
Djungelvrål Skrevet 16. november 2017 #25 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, Jolene skrev: Ikke for alle. Har aldri vokst opp med å pynte treet lille julaften. Det å være så dømmende i innlegget ditt kunne du spaert deg for. Takk for et konstruktivt svar. Hva er dømmende med å poengtere at jula ikke er før 24 desember og at ingen pynter til påske i januar?? Det er jo fakta. 2
Påkrevd Skrevet 16. november 2017 #26 Skrevet 16. november 2017 Julepynt er det jo mange som har gjennom hele adventen ihvertfall. Noen før også. Juletreet er det vel ikke fullt så vanlig å pynte før de siste dagene før julaften, men dette er ikke akkurat nedskrevet i noe lovverk. Pynt treet ditt når du føler for det, du:) 2
Jolene Skrevet 16. november 2017 #27 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, Mystix skrev: Hva er dømmende med å poengtere at jula ikke er før 24 desember og at ingen pynter til påske i januar?? Det er jo fakta. Ordlyden var nedlatende. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #28 Skrevet 16. november 2017 3 timer siden, Jolene skrev: Hvor står det at det er meningen at man skal pynte 23.12? I loven om Jul § 23 såklart! Anonymkode: e2e15...430 5
ForestRun Skrevet 17. november 2017 #29 Skrevet 17. november 2017 Jeg er oppvokst medat man pynta juletreet på lille julaften. Men folk får gjøre som de vil. Jeg syns det er tidlig at juleting selges i butikkene allerede i slutten av oktober, og all julereklamen på TV
Jolene Skrevet 18. november 2017 #30 Skrevet 18. november 2017 På 16.11.2017 den 23.17, AnonymBruker skrev: I loven om Jul § 23 såklart! Anonymkode: e2e15...430 For et fantastisk bra svar!!! 1
Gjest yeans Skrevet 18. november 2017 #31 Skrevet 18. november 2017 Pynt når du vil. Det finnes de som har huset julepynta året rundt, så hvorfor skal det være ugreit å pynte et juletre i november? Jeg kunne faktisk tenkt meg å gjøre det selv nå.
Atea Skrevet 18. november 2017 #32 Skrevet 18. november 2017 Pynter ikke vanligvis hvis jeg ikke venter gjester. Men i år skal jeg gjøre det før julaften i alle fall. Har hendt at jeg har pyntet andre juledag i påvente av at barna kommer hjem igjen. Det har også hendt at jeg ikke har fjernet julepynten før oppunder påske, men det var etter at barna flyttet ut, og det lille jeg hadde satt frem av julepynt var knapt synlig. Pynter mer hvis jeg inviterer gjester og bare litt hvis jeg ikke venter besøk. Synes mange styrer for mye, men blander meg ikke inn i hva andre gjør. Vokste opp med at juletreet ble pynta på lillejulaften, adventstjerna ble tatt ned julaften (eller første juledag?), sju sorter og alt det der. Misliker ikke selve jula, men det kan bli litt for mye fokus på gaver, alt skal være perfekt, og handelstanden gnir seg i hendene.
Ginny Skrevet 18. november 2017 #33 Skrevet 18. november 2017 Nei, man kan ikke det. Juletrær pyntes lille julaften, etter at barna har lagt seg. Sånn er det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #34 Skrevet 18. november 2017 Han blogger vel for å inspirere andre og da er det mest aktuelt med pynting før andre skal pynte. Jeg likte ikke stilen, for hotellaktig og upersonlig. Vi har fri flyt av hjemmelaget og alt mulig Anonymkode: 12863...b50
lemoncake Skrevet 19. november 2017 #35 Skrevet 19. november 2017 Jeg synes ikke det er greit å pynte så tidlig! Selvfølgelig så må jo folk få lov å gjøre som de vil i egne hjem. Kan jo ikke nekte dem det liksom. Men handelsnæringen mener jeg absolutt har skyld i dette. En del damer blir påvirket av all julepyntingen i butikkene og tar det med inn i hjemmet sitt. Så pyntes det og de deler bilder av hjemmet sitt i sosiale media. Der blir andre også inspirert og pynter i sine hjem også. Så har vi det gående. Før vi vet ordet av det, så er det blitt det normale i stedet for unormale å pynte i november! Derfor synes ikke jeg det er greit å pynte verken juletre eller annet! T.o.m sentrene rundtomkring er pyntet opp. Før ble jo dette gjort 1 søndag i advent! Kjenner meg nesten litt små irritert over det. Har alltid likt julen, pynting og tradisjonene rundt juletiden, men for meg er dette med på å ødelegge julestemningen helt! Er jo lei av å se nisser og julepynt før desember når jeg selv skal pynte. Sukk! «Klarte ikke vente lenger» sier de som har pyntet. Hvor lenge har de egentlig holdt ut å vente? Siden julen i fjor? Det blir for dumt! Litt julepynt kommer fram her hos meg første søndag i advent. Så pyntes litt mer og mer fram mot jul. En liten uke før jul kommer vi til å pynte juletre. Ekte juletre skal vi ha i år.
Gjest Mythic Skrevet 19. november 2017 #36 Skrevet 19. november 2017 Julen begynner jo ikke før den ringes inn 24.12 kl 17, så hva poenget med å ha juletre fra november er, skjønner ikke jeg. Du kan jo fint ha juletre i juli for alt jeg bryr meg, men det betyr jo ikke at det er jul allikevel. Jeg skjønner ikke hvorfor vi aldri klarer å vente med noen ting lenger. Alt skal tas på forskudd, alt skal tilfredsstilles umiddelbart. Noe av gleden med jul er jo nettopp forventning, og jeg synes hvert fall den blir ødelagt når julen skal starte både i september og oktober (handelsstanden).
Antoinette Skrevet 19. november 2017 #37 Skrevet 19. november 2017 Jeg pynter det en uke før julaften. da er utvalget av trær på sitt beste og vi finner alltid et fint et. det er så koselig når vi tusler rundt på torget sammen for å finne vårt tre. Vokste opp med at det ikke KUNNE pyntes før lillejulaften og lysene KUNNE ikke tennes før etter kl. 17 på julaften. Så strikt er ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #38 Skrevet 19. november 2017 Når jeg vokste opp på slutten av 70 og 80 tallet var det veldig vanlig å pynte juletre på lille julaften. Den gang fantes det vel ikke kunstige juletrær slik som det florerer av i dag. Så det at treet var ekte var kanskje en av grunnene til hvorfor juletre ble tatt inn og pyntet tett opp til jul, men å starte pyntingen ukesvis før julaften fordi man kan forstår jeg bare ikke! Advent er vente tid og i denne tiden kan vi pynte, bake julekaker og kose oss! Men ikke i november! Den måneden kan jo en heller bruke til julegaveshopping da, hvis en er så utålmodig etter å starte juleforberedelser. Da kan desember være fylt med jule-hygge. 🎅 Hva er det som gjør at folk blir så utålmodige med julepyntingen? De som gjør dette er kanskje av en yngre generasjon som er blitt påvirket av handelsnæringen og ikke tradisjoner slik som jeg er? Hadde vært interessant å visst. Anonymkode: fdc65...417 1
Minlillesky Skrevet 19. november 2017 #39 Skrevet 19. november 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg vokste opp på slutten av 70 og 80 tallet var det veldig vanlig å pynte juletre på lille julaften. Den gang fantes det vel ikke kunstige juletrær slik som det florerer av i dag. Så det at treet var ekte var kanskje en av grunnene til hvorfor juletre ble tatt inn og pyntet tett opp til jul, men å starte pyntingen ukesvis før julaften fordi man kan forstår jeg bare ikke! Advent er vente tid og i denne tiden kan vi pynte, bake julekaker og kose oss! Men ikke i november! Den måneden kan jo en heller bruke til julegaveshopping da, hvis en er så utålmodig etter å starte juleforberedelser. Da kan desember være fylt med jule-hygge. 🎅 Hva er det som gjør at folk blir så utålmodige med julepyntingen? De som gjør dette er kanskje av en yngre generasjon som er blitt påvirket av handelsnæringen og ikke tradisjoner slik som jeg er? Hadde vært interessant å visst. Anonymkode: fdc65...417 Jeg blir utålmodig med julepynting fordi jeg er veldig glad i julen. Hva som er tradisjon for deg er nødvendigvis ikke tradisjon for en annen Nei, jeg har heller ikke blitt påvirket av handelsnæringen. Julepynten jeg har, har jeg laget selv og/eller betyr noe ekstra for meg. Har ikke kjøpt julepynt på flere år
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #40 Skrevet 19. november 2017 16 minutter siden, Minlillesky skrev: Jeg blir utålmodig med julepynting fordi jeg er veldig glad i julen. Hva som er tradisjon for deg er nødvendigvis ikke tradisjon for en annen Nei, jeg har heller ikke blitt påvirket av handelsnæringen. Julepynten jeg har, har jeg laget selv og/eller betyr noe ekstra for meg. Har ikke kjøpt julepynt på flere år At andre kan ha andre tradisjoner enn meg er jo klart, vi har alle forskjellige tradisjoner på vårt vis. Men er det virkelig så mange av dem som pynter nå som har hatt tradisjon med å pynte juletre i november i sin egen oppvekst? Juletrepynting i november er noe som flere har begynt med i senere år. Det var ikke slik før. I såfall så ble det ikke pratet om. Kjenner selv ingen som gjør det. Når jeg lurer på om de som pynter nå er av en yngre generasjon og om handelsnæringen kanskje har påvirket, så tenker jeg ikke på shopping av julepynt! Men at noen kommer i julestemning fordi butikkene fylles opp med nisser og julepynt, sentrene får opp julelys og pynt osv. Anonymkode: fdc65...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå