Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ... jeg kommer ikke på det.

Hva heter the spinal cord på norsk?

Skrevet

Det er et område/del av hjernen ...

Gjest Ninakanin
Skrevet

Spinal cord er ryggmargens nervetråd, og den begynner i hjernen, er festet ved siden av the pons og lillehjernen.

Spinal cord er en del av sentralnervesystemet, så enten bruker du sentralnervesystemet, eller ryggmargen.

Skrevet
Spinal cord er ryggmargens nervetråd, og den begynner i hjernen, er festet ved siden av the pons og lillehjernen.

Spinal cord er en del av sentralnervesystemet, så enten bruker du sentralnervesystemet, eller ryggmargen.

Men akkurat the spinal cord er punktet i hjernen, ikke sant?

Håper det, hvis ikke har jeg jo misforstått alt.

Men hva heter det på norsk?

Skrevet

Takk, du er jammen pedagogisk. :ler:

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hehe måtte bare tøyse litt :)

Nei men seriøst, det er riktig at spinal cord har sitt utgangspunkt i hjernen, helt bakerst/nederst, men det er ikke en del av hjernen i så måte. Den strekker seg ut ned i margen i form av en rekke kraftige nervetråder, som forgrener seg ut i kroppen. Men selve spinal cord er den delen av nervene som ligger inne i ryggsøylens beskyttende skjelett, og som , tidligere nevnt, begynner i hjernen :)

Skrevet

Jeg skjønner. Har lest litt om det, men har ikke sett det for meg før nå. Takktakk!

Men - finnes det et norskt ord for det, eller?

Gjest Ninakanin
Skrevet

skal vi se.... Sitter her med min "psykologiske fagord, fra engelsk til norsk", og det norske ordet er ryggmargen.

Skrevet

Det er som Ninakanin skriver.

"cord" betyr streng, så da må jo det være navnet på selve nerve-"strengen" ikke sant?

Mulig selve festepunktet i hjerne også har et eget navn, men det vet jeg ikke.

Skrevet

Hmm. Jeg trodde dette festet i hjernen hadde et eget navn.

Det ser jo ut til at jeg tar feil der ...

Vel, uansett - takk for hjelp. :)

Skrevet
Jeg skjønner. Har lest litt om det, men har ikke sett det for meg før nå. Takktakk!

Men - finnes det et norskt ord for det, eller?

Sorry. Bare må påpeke det. Klarer ikke la være. Sorry, men det heter norsk, ikke norskt! :wink:

Skrevet
Sorry. Bare må påpeke det. Klarer ikke la være. Sorry' date=' men det heter norsk, ikke norskt! :wink:[/quote']

Ups.

Tabbe.

:oops: :oops:

(seriøst, jeg hater skriveleif, spesielt fra meg selv)

Gjest Ninakanin
Skrevet

er det medulla oblongata du tenker på? for cerebellum er lillehjernen, så da har du blandet..

Annonse
Skrevet
er det medulla oblongata du tenker på? for cerebellum er lillehjernen' date=' så da har du blandet..[/quote']

Nei, det er ikke det jeg tenker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...