Belba Skrevet 27. januar 2005 #1 Skrevet 27. januar 2005 Altså ... jeg kommer ikke på det. Hva heter the spinal cord på norsk?
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2005 Det er et område/del av hjernen ...
Gjest Ninakanin Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 Spinal cord er ryggmargens nervetråd, og den begynner i hjernen, er festet ved siden av the pons og lillehjernen. Spinal cord er en del av sentralnervesystemet, så enten bruker du sentralnervesystemet, eller ryggmargen.
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2005 Spinal cord er ryggmargens nervetråd, og den begynner i hjernen, er festet ved siden av the pons og lillehjernen. Spinal cord er en del av sentralnervesystemet, så enten bruker du sentralnervesystemet, eller ryggmargen. Men akkurat the spinal cord er punktet i hjernen, ikke sant? Håper det, hvis ikke har jeg jo misforstått alt. Men hva heter det på norsk?
Gjest Ninakanin Skrevet 27. januar 2005 #8 Skrevet 27. januar 2005 Hehe måtte bare tøyse litt Nei men seriøst, det er riktig at spinal cord har sitt utgangspunkt i hjernen, helt bakerst/nederst, men det er ikke en del av hjernen i så måte. Den strekker seg ut ned i margen i form av en rekke kraftige nervetråder, som forgrener seg ut i kroppen. Men selve spinal cord er den delen av nervene som ligger inne i ryggsøylens beskyttende skjelett, og som , tidligere nevnt, begynner i hjernen
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2005 Jeg skjønner. Har lest litt om det, men har ikke sett det for meg før nå. Takktakk! Men - finnes det et norskt ord for det, eller?
Gjest Ninakanin Skrevet 27. januar 2005 #10 Skrevet 27. januar 2005 skal vi se.... Sitter her med min "psykologiske fagord, fra engelsk til norsk", og det norske ordet er ryggmargen.
Lula Skrevet 27. januar 2005 #11 Skrevet 27. januar 2005 Det er som Ninakanin skriver. "cord" betyr streng, så da må jo det være navnet på selve nerve-"strengen" ikke sant? Mulig selve festepunktet i hjerne også har et eget navn, men det vet jeg ikke.
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2005 Hmm. Jeg trodde dette festet i hjernen hadde et eget navn. Det ser jo ut til at jeg tar feil der ... Vel, uansett - takk for hjelp.
Nick Etmitt Skrevet 27. januar 2005 #13 Skrevet 27. januar 2005 Jeg skjønner. Har lest litt om det, men har ikke sett det for meg før nå. Takktakk! Men - finnes det et norskt ord for det, eller? Sorry. Bare må påpeke det. Klarer ikke la være. Sorry, men det heter norsk, ikke norskt!
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2005 Sorry. Bare må påpeke det. Klarer ikke la være. Sorry' date=' men det heter norsk, ikke norskt! [/quote'] Ups. Tabbe. :oops: :oops: (seriøst, jeg hater skriveleif, spesielt fra meg selv)
Gjest Ninakanin Skrevet 27. januar 2005 #15 Skrevet 27. januar 2005 er det medulla oblongata du tenker på? for cerebellum er lillehjernen, så da har du blandet..
Belba Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #16 Skrevet 27. januar 2005 er det medulla oblongata du tenker på? for cerebellum er lillehjernen' date=' så da har du blandet..[/quote'] Nei, det er ikke det jeg tenker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå