Gå til innhold

Når far.....

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, xinnia skrev:

Hva om lærere tar den samme telefonen til far? 

Tror de har gitt opp å nå han på tlf. Han tar den ikke, og ringer ikke opp igjen før etter lang tid. Men kan jo høre med de, om de kan prøve.... 

Anonymkode: 07d8a...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men tar far pc'en vekk? Da gjør det vel ingen ting om han skylder på deg, 15-åringen er stor nok til å få inngående kjennskap til skolens telefon, og at det er der det kommer fra.

Sånn har vi det jo også noen ganger selv om vi bor sammen, faren innfører noen unødvendige (syns jeg) regler, og da må jo jeg følge opp og være konsekvent, men i de tilfellene jeg er svært uenig, sier jeg det faktisk til barna "dere får ikke lov til å sitte i trappa, for Pappa har bestemt det/liker det ikke/ syns det er farlig".

Anonymkode: a0685...58f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far sin feil? Feilen er jo at han egentlig ikke vil følge denne opplagte konsekvensen? Det er jo sønnen vår som har gjort noe feil.

Ok, men da blir jo situasjonen litt annerledes. Men da sliter sønnen på skolen pga far ikke følger opp konsekvensen/ setter grenser for pc bruk på kvelden? Blir sønnen trøtt på skolen da han sitter for lenge oppe? 

Prøv å få til en samtale med skolen, sønnen din og far kanskje? Sønnen er vel såpass stor nå at han kan lære å sette grenser selv, tross det selvfølgelig kan være vanskelig for mange tenåringer. Belønning vis han klarer det? Er nok ikke så mye du får gjort i forhold til far annet enn å prøve å snakket med han, eventuelt få time på fvk vis det går veldig utover skolen. Er han ikke enig, så er han ikke det. Da er vel det beste å prøve å endre holdningen til sønnen din ang situasjonen. 

Anonymkode: 3e5e3...32c

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vil gi konsekvenser, eller skylder på meg. Hvordan håndtere? Vi har 50/50, ungdommen er 15. Nå har han fått en konsekvens av meg, bærebar PC skal ut av rommet 22.30. Far ønsker ikke følge det, og han sier til ungdommen at han gjør det fordi jeg sier det. Det skaper selvfølgelig litt dårlig stemning mellom meg og ungdommen. 

Detaljstyrer du den andre forelderen?

Anonymkode: 62ec8...81b

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men synes det er pinlig ift skolen at far ikke følger opp. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men da blir jo situasjonen litt annerledes. Men da sliter sønnen på skolen pga far ikke følger opp konsekvensen/ setter grenser for pc bruk på kvelden? Blir sønnen trøtt på skolen da han sitter for lenge oppe? 

Prøv å få til en samtale med skolen, sønnen din og far kanskje? Sønnen er vel såpass stor nå at han kan lære å sette grenser selv, tross det selvfølgelig kan være vanskelig for mange tenåringer. Belønning vis han klarer det? Er nok ikke så mye du får gjort i forhold til far annet enn å prøve å snakket med han, eventuelt få time på fvk vis det går veldig utover skolen. Er han ikke enig, så er han ikke det. Da er vel det beste å prøve å endre holdningen til sønnen din ang situasjonen. 

Ja, sønnen juger om at han legger seg og sitter oppe etter vi har lagt oss med PC. Han har vært veldig trøtt/sovnet på skolen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror de har gitt opp å nå han på tlf. Han tar den ikke, og ringer ikke opp igjen før etter lang tid. Men kan jo høre med de, om de kan prøve.... 

Om ikke far kan samarbeide med skolen, er kanskje ikke 50-50 rette løsningen? Synes det blir feil at du blir ansvarlig overfor skolen for oppfølging i fars hjem, bare fordi han gjør seg utilgjengelig.  

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Hactar skrev:

Om ikke far kan samarbeide med skolen, er kanskje ikke 50-50 rette løsningen? Synes det blir feil at du blir ansvarlig overfor skolen for oppfølging i fars hjem, bare fordi han gjør seg utilgjengelig.  

Han går aldri på møter heller, gidder ikke lese mailer/bruke fronter. Har avtale med skolen at de må kontakte meg, pga utilgjengelighet hos far. Vet at 50/50 ikke er rett ift at han ikke følger opp det han skal, men han truer meg med rettsak så fort jeg tar det opp. Det ønsker jeg ikke å utsette sønnen vår for.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager.. Når man har barn sammen (uavhengig om foreldrene bor sammen eller ikke), er det helt normalt å snakke om grenser/konsekvenser/belønninger og annet som angår barna. Man er TO om å oppdra, og hvis den ene forelderen velger å ha det ganske fritt fram, mens hos den andre er det regler og rutiner, sier det seg selv at det skaper ustabilitet for ungen(e). 

Er man uenige, inngår man kompromiss. Klarer ikke foreldrene å snakke sammen som voksne mennesker, bør det gjøres på et familievernkontor.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han går aldri på møter heller, gidder ikke lese mailer/bruke fronter. Har avtale med skolen at de må kontakte meg, pga utilgjengelighet hos far. Vet at 50/50 ikke er rett ift at han ikke følger opp det han skal, men han truer meg med rettsak så fort jeg tar det opp. Det ønsker jeg ikke å utsette sønnen vår for.

Skolen er uansett pliktig til å ta kontakt med far/informere han når det er noe.

Hva mener du at du selv bør gjøre? Du kan ikke kontrollere far dessverre, sånn fungerer det ikke. Du ønsker ikke å ta opp kampen om mer samvær pga du ikke ønsker å utsette sønnen din for en eventuelt rettsak (det er mye dere skal igjennom før dere kommer dit uansett), du når ikke frem til far og det virker ikke som om samarbeidet er noe bra. Har du prøvd fvk?  Er det kun denne hendelsen? Da hadde jeg sett bort i fra det, det går seg nok til. Er det flere bør du jo da vurdere i hvor stor grad dette påvirker sønnen din negativt og om far da ikke er skikket å ha sønnen 50%. Ønsker sønnen din å være hos far 50%?

Å ikke møte opp på foreldremøter blant annet, er ikke bra, men likevel, ikke det verste en gjør. Er han oppe litt sent så er han ikke alene i Norge om å komme på skolen trøtt som 15 åring, det er et kjent problem. Han er vel såpass gammel nå at han må kunne lære seg konsekvenser. Personlig synes jeg det høres ut som det er alt for lite grunnlag for at far ikke skal ha 50/50 utfra det jeg leser her, men jeg skjønner så klart at det er irriterende og frustrerende.

Det beste du kan gjøre er vel å oppmuntre sønnen din til å legge seg tidligere, prioritere skolearbeid. Stille opp på samtaler, foreldremøter og andre ting ang skolen. 

Skrevet

Slik jeg leste HI var detre med Pc'en bare et eksempel. Greit nok at akkurat dette kommer fra skolen, men du kan ikke bestemme konsekvenser og grensetting hos far! Det er selvsagt feil av ham å skylde på deg, men tenåringen vil jo oppfatte stedet kommer fra deg uansett når han er så passe gammel? Ungdommer vet veldig godt hvem skolen har kontakt med.

Jeg ser at noen skriver at du kanskje bør kreve mer omsorg dersom far ikke følger opp på skolen. Det før selvsagt ikke. Ungdommen er så gammel at han kan velge fritt hvor han skal bo, uavhengig av hvem som følger opp på skolen. 

Anonymkode: e8c8c...767

Skrevet
På 14.11.2017 den 6.17, Den røde fare skrev:

Det er ganske viktig for barn og ungdom at de har faste og LIKE regler hos både mor og far. Dét er noe far burde vite.

Kanskje du kan be han på kaffe så lager dere en felles liste over slike ting? Hvis det ikke er aktuelt, kan dere ta det på familievernkontoret og samtidig få litt veiledning😊

En ungdom trenger IKKE like regler

og skulle det vært slik at var slik er det ikke gitt at det er TS sine regler som skal "vedtas".

Anonymkode: ba0be...c61

Skrevet

Vi bor sammen, men kan også være uenige om regler og konsekvenser.  Det er ikke noe som utelukkende skjer mellom skilte foreldre.

Vi har alltid hatt det slik at vi støtter hverandre utad, mens uenigheter blir tatt opp oss foreldre imellom.
Ungdommer er mestere i "splitt og hersk", og hvis de merker uenighet mellom foreldrene er de raskt ute med å utnytte denne uenigheten for å få det som de vil.

Når foreldrene er skilte er det like viktig at de utgjør en samlet front når det kommer til regler og konsevenser, hvis ikke blir ungdommen raskt i stand til å bedrive utpressing/splitt og hersk.
"Mamma er så streng, jeg vil heller bo hos pappa", "pappa er så kjip, det er så mye bedre hos mamma", og hvis en eller begge av foreldrene ser på dette som en konkurranse om å være "den snilleste, beste, kuleste forelderen", og dermed underminerer den av foreldrene som åpenlyst setter regler, er det barnet som til slutt ender opp som taperen av konkurransen.

Jeg tror at far ville vært voksen nok til å gå i dialog med skolen og mor, uttrykke uenigheten overfor dem hvis han mente dette var riv ruskende galt, og at han egentlig er enig i at dette er en real konsekvens, men later som om han synes det er blodig urettferdig for å få "creds" fra sønnen.  (Noe som igjen gir tenåringen en mulighet til å benytte seg av "splitt og hersk")

Anonymkode: 9acb0...d58

• Liker 1
Skrevet

Jeg må legge til at vi har alltid hatt en regel om at data, nettbrett, og mobil ikke har noe på et soverom å gjøre etter kl 21.
Dette gjelder både for voksne og barn.
Skal data eller mobil brukes etter dette klokkeslettet må det gjøres i fellesrom (stue eller kjøkken).
Det finnes mange andre brukbare vekkealternativer enn mobil, og hvis det er ønskelig å høre på musikk etter leggetid, er en radio/mp3 et akseptabelt alternativ.

Anonymkode: 9acb0...d58

• Liker 1
Skrevet

Du bestemmer hos deg. Far bestemmer hos seg. Hva er det med enkelte mødre som skal bestemme alt? 

Jeg er også mamma og har tenåring 50/50. Sikkert uenig med pappan hans noen ganger, men blander meg aldri oppi det. Når han er der så er det pappan som bestemmer. 

Anonymkode: 3bf93...19a

Skrevet
På 14.11.2017 den 6.17, Den røde fare skrev:

Det er ganske viktig for barn og ungdom at de har faste og LIKE regler hos både mor og far. Dét er noe far burde vite.

Kanskje du kan be han på kaffe så lager dere en felles liste over slike ting? Hvis det ikke er aktuelt, kan dere ta det på familievernkontoret og samtidig få litt veiledning😊

Gud bedre 😅

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En ungdom trenger IKKE like regler

og skulle det vært slik at var slik er det ikke gitt at det er TS sine regler som skal "vedtas".

Anonymkode: ba0be...c61

Kanskje derfor mor OG far bør snakke sammen om felles regler? De er to om barnet, da bestemmer begge like mye.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud bedre 😅

Ja det kan du si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...