Gå til innhold

Når far.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke vil gi konsekvenser, eller skylder på meg. Hvordan håndtere? Vi har 50/50, ungdommen er 15. Nå har han fått en konsekvens av meg, bærebar PC skal ut av rommet 22.30. Far ønsker ikke følge det, og han sier til ungdommen at han gjør det fordi jeg sier det. Det skaper selvfølgelig litt dårlig stemning mellom meg og ungdommen. 

Anonymkode: 07d8a...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke far skal behøve å følge dine konsekvenser. Når han er hos faren sin gjelder jo ikke dine regler og måter å gjøre ting på. 

Du burde kanskje tenke på å slutte å kalle han ungdom. Tenåring er nok mer i kategorien 15år... 

Men for all del, er jo bra at faren gjør som du sier, men da må du nok tåle dårlig stemning. Her er det ikke far som er problemet. 

Anonymkode: f85f3...470

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke far skal behøve å følge dine konsekvenser. Når han er hos faren sin gjelder jo ikke dine regler og måter å gjøre ting på. 

Du burde kanskje tenke på å slutte å kalle han ungdom. Tenåring er nok mer i kategorien 15år... 

Men for all del, er jo bra at faren gjør som du sier, men da må du nok tåle dårlig stemning. Her er det ikke far som er problemet. 

Hva mener du er forskjellen på ungdom og tenåring?

• Liker 18
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What? Ungdom og tenåring er vel det samme!?!?!?!

Anonymkode: 19a70...339

• Liker 6
Skrevet

At stemor er den som følger opp straffetiltak, er fasit på hvordan torpedere forholdet - til alle!

Skrevet

Dette er en konsekvens de fleste foreldre ville gitt. Far synes også det som hadde skjedd var dumt, og sa han skulle følge det opp. Dette skulle vare over litt tid, ikke to kvelder. 

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

At stemor er den som følger opp straffetiltak, er fasit på hvordan torpedere forholdet - til alle!

Jeg er moren, og ønsker at far skal være far, og ikke en kompis. 

• Liker 6
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da ble bildet anderledes. Jeg tenker at det er vanlig at én av foreldrene er strengere enn den andre. Vi har hatt det slik her også, men da var det jeg som var den minst strenge. Men han fant ut av forskjellen, og det ble da folk av ham likevel.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske viktig for barn og ungdom at de har faste og LIKE regler hos både mor og far. Dét er noe far burde vite.

Kanskje du kan be han på kaffe så lager dere en felles liste over slike ting? Hvis det ikke er aktuelt, kan dere ta det på familievernkontoret og samtidig få litt veiledning😊

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vil gi konsekvenser, eller skylder på meg. Hvordan håndtere? Vi har 50/50, ungdommen er 15. Nå har han fått en konsekvens av meg, bærebar PC skal ut av rommet 22.30. Far ønsker ikke følge det, og han sier til ungdommen at han gjør det fordi jeg sier det. Det skaper selvfølgelig litt dårlig stemning mellom meg og ungdommen. 

Hvis dette er noe du innførte uten å høre med ham først, er det ikke så opplagt at han må følge opp.

Det hadde vært bedre om han tok det opp direkte med deg, og ikke via ungdommen.

• Liker 2
Skrevet

Det er du som vinner på det til slutt.

Anonymkode: 0cc9e...19c

Skrevet

Det er helt ok at far sier at det er din regel, som han velger å følge. Ikke ideelt, men bedre enn at far boikotter fullstendig. Og det er jo sant?

Anonymkode: a0685...58f

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Den røde fare skrev:

Det er ganske viktig for barn og ungdom at de har faste og LIKE regler hos både mor og far. Dét er noe far burde vite.

Kanskje du kan be han på kaffe så lager dere en felles liste over slike ting? Hvis det ikke er aktuelt, kan dere ta det på familievernkontoret og samtidig få litt veiledning😊

Har prøvd å bestille time til familiekontoret et par ganger. Da ringer han 10 min før timen og sier han har blitt forhindret i å komme :( 

Skrevet

Far skal da ikke måtte følge dine regler TS? Han klarer da vel helt fint å ta vare på ungdommen og oppdra han slik han synes er ok? Vis dere ikke blir enige om noen felles regler. Men likevel da....... Det er jo til og med vanlig i mange hjem med foreldrene under samme tak og ulike regler/konsekvenser/oppdragelse. Er det sånn at du går rundt å bestemmer hvordan han skal oppdra ungdommen deres? Eller har jeg helt misforstått innlegget? 🤔

Gi slipp på far og la han være far på sin måte! Det gavner nok alle sammen. Det går jo ikke an å oppføre seg slik, selv om dere har en felles sønn. Jeg gjør jo ikke slikt engang med bf jeg bor sammen med. Da snakker vi heller om det og eventuelt blir enig. Men vi blir da ikke enig i alt heller og da respekterer jeg ulikhetene, barna har da ikke tatt skade av det. 

Anonymkode: 3e5e3...32c

• Liker 3
Skrevet

Det er lærere som har ringt hjem og sagt at «vi må gjøre noe». Derfor synes jeg det merkelig at ikke far kan være voksen. 

Skrevet

Har også avtale med lærer at vi har samtale om en uke, da synes jeg det er pinlig om det ikke har blitt en endring/kommer frem at far ikke følger opp. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lærere som har ringt hjem og sagt at «vi må gjøre noe». Derfor synes jeg det merkelig at ikke far kan være voksen. 

Det var vel ikke akkurat det du skrev innledningsvis. Der virket det som det var du som hadde problemer med far. Men hva skjer på skolen som får skolen til å si slikt og at du tenker det er kun far sin feil? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke akkurat det du skrev innledningsvis. Der virket det som det var du som hadde problemer med far. Men hva skjer på skolen som får skolen til å si slikt og at du tenker det er kun far sin feil? 

Far sin feil? Feilen er jo at han egentlig ikke vil følge denne opplagte konsekvensen? Det er jo sønnen vår som har gjort noe feil.

Skrevet

Klarerer samtalen... Læreren ringte hjem og fortalte at det var oppstått et problem på skolen og at fler av lærerene var enige i dette. Hun sa at det var dumt om han skulle «ødelegge» resten av året med det der. Jeg sa at da må vi jo gjøre noe, og at jeg kunn ta ut PC fra rommet om kvelden, så det kunne bli bedring på problemet. Læreren sa det var bra «vi» skulle følge opp dette, og så ble vi enige om at vi skulle prates etter en liten stund, for å se om konsekvensen fungerte. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarerer samtalen... Læreren ringte hjem og fortalte at det var oppstått et problem på skolen og at fler av lærerene var enige i dette. Hun sa at det var dumt om han skulle «ødelegge» resten av året med det der. Jeg sa at da må vi jo gjøre noe, og at jeg kunn ta ut PC fra rommet om kvelden, så det kunne bli bedring på problemet. Læreren sa det var bra «vi» skulle følge opp dette, og så ble vi enige om at vi skulle prates etter en liten stund, for å se om konsekvensen fungerte. 

Hva om lærere tar den samme telefonen til far? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...