Gå til innhold

Hyttelån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har så lyst til å bygge hytte! Vi har regnet litt på det, og kunne tenke oss byggestart våren 2021. Da har vi et boliglån på 1,8 millioner, og boligen vår er takstet til ca 2,7. nå, så vi vil jo ha en del sikkerhet i boligen. 

Tomt får vi, og vi har fått pris på nøkkelferdig hytte på 1,6 millioner. Og så er det jo driftsutgifter hver mnd også da..

Men vi er så i tvil. Vi vil jo ha et behagelig lån og stor frihet til å reise en del om noen år. Samtidig vil hytta ligge rett ved min manns familie, og vi har kun 1,5 timers kjøretur dit. Barna får kusiner og fettere rett over veien.

Bor i rekkehus nå på 116 m2, og trives med det. Har to små barn, som kanskje vil kreve mere plass etterhvert også, så vi har jo snakket om større bolig. Men da må vi opp i minst 4/4,5 mill for et Ok hus, og det er altfor mye.

Føler det er litt galskap med så mye lån.. samtidig så vet jeg at det er et sted vi hadde tilbringet mye tid og hatt mye glede av.

Samlet inntekt ca 950K og 100K i studielån, nedbetalte biler(men den ene må byttes ut om to-tre år)

Noen synspunkter?

Anonymkode: 75ab1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere vil egentlig ha alt. Både hus, hytte og mulighet til å reise mye. 

Men jeg ville ha satset på det jeg ønsket mest.

Er det å ha god økonomi til reiser og å kunne kjøpe en større bolig etterhvert, eller er det å ha hytte som dere også må betale lån på? Dere har lav felles inntekt, så her må dere velge hva som betyr mest.

Jeg ser ikke at dere får til alt dette om dere velger hytte. Da må dere bo i mange flere år i den leiligheten dere har nå, og dere kan ikke reise mye, for dere har for mye å betale på hver mnd til at dere klarer å spare opp noe særlig til reiser. Ettersom dere har et stort hyttelån å betale på, vil dere heller ikke få lån til å kjøpe større bolig. Jo, kanskje med sikkerhet i hytta, hvis den er noe nedbetalt, men det tar jo endel år.

Hytta vil koste minst 1,6 mill i lån, og dere har 1,8 i huslån. Med at dere har så lav inntekt, så betyr det at dere ikke vil få råd til særlig annet enn å dra til hytta. Og dere vil ikke få lån til større bolig.

Jeg ser dere har veldig lyst til å bygge hytte, og jeg tror dere vil ha stor glede av den. Der vil barna trives, og dere vil ha koselige stunder osv. Men hvis hytta blir en begrensing for det dere ellers ønsker, så må dere vurdere. Den vil også trenge vedlikehold osv. Det vil også bli behov for litt hage der, og uteplasser, som må brukes penger på. Osv osv. 

Vi har gode inntekter, og har valgt campingvogn istedet for hytte. Det er fordi vi da har langt større frihet til å dra dit vi vil, og ha overnattingsmuligheter der. Da blir det bare ekstra utgift å ha hytte her, som vi ikke har så stor bruk for. Vi kunne ha brukt campingvogna til vintercamp, og vi kunne ha kjøpt spikertelt, som ville ha utgjort en god hytte ved sjøen. Men det har vi ikke gjort, fordi vil ha friheten til å dra hvor som helst uten noen bindinger.

Datteren vår kjøpte i år både campingvogn og spikertelt som lå helt herlig til i forhold til sjø og område. Og vi har tilbud om det samme. Men vi foretrekker fortsatt å ha en evt sesongplass der, fordi vi vil dra rundt omkring, og ikke måtte være på samme plass hele tiden. 

Jeg som person ville heller hatt ei campingvogn og et spikertelt på en god plass framfor ei hytte til 1.6 mill. Det gir mer frihet, for det kan selges lett til samme pris, og der får man mye sosial omgang. Men jeg er også en person som ikke ville kjøpt en bolig i syden, men heller ville leid en bolig i ulike land hver vinter om jeg skulle vært der om vinteren som pensjonist. Så jeg er vel litt rotløs sånn.

 

 

 

 

 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar! Tror nok ikke vi kan bygge hytte nei, med mindre lønna øker betraktelig..

Campingvogn har jeg ikke engang tenkt på! For en super ide! Og langt billigere+at man får reist masse rundt i Norge og Europa. 

Anonymkode: 75ab1...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hus og hytte vil dere ha så mye lån som vi har, og vi tjener mer enn 2,5 ganger mer enn dere. Vi ville ikke klart våre utgifter  (uten reise) på en lønn.

Barna kommer til å koste dere mer og mer, og vil dere ha råd til å leve hvis renta går opp, hvis dere blir alvorlig syke, arbeidsledige osv... 

Hytta vår koster 50.000 per år i måking, velavgift, veiavgift, kommunale avgifter, skatt, strøm, bredbånd osv.

Så jeg tenker at dere må velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke veldig mye mer enn dere, men vi klarer fint både hytte og hus. Vi reiser ikke veldig mye, men ikke pga av økonomien .  Med flere barn er det mye enklere å reise på hytta.. da de blir eldre vil vi ha betalt ned endel av lånet og de vil ha mere glede av turer/reiser , så da kan vi reise mere. 

Eventuelt kan dere vel kjøpe en billigere hytte? 

Endret av Ak90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ild skrev:

Med hus og hytte vil dere ha så mye lån som vi har, og vi tjener mer enn 2,5 ganger mer enn dere. Vi ville ikke klart våre utgifter  (uten reise) på en lønn.

Vet ikke om jeg skjønte dette... TS sier de vil ende opp på 3.4 i lån, som da er det dere har.
Dere tjener nesten 2,5 milloner/året om jeg skjønner deg videre. (og uten reise =uten dyre feriereiser?)
Dersom dere hadde èn lønn, ville dere hatt en inntekt på 1,25 (utfra informasjonen du gir).
Et lån på 3,4 med 1,2 i lønn er da ikke hårreisende?

 

Ellers så har vel ikke -TS så utrolig lav lønn? Ubelånte biler og lavt studielån tyder vel ellers på en fornuftig økonomi

Jeg ville tenkt:

  • Begynn å spare litt nå, kanskje dere får lagt opp litt ekstra EK mot 2021
  • Hvordan tror dere inntektene går videre herfra? (er dere unge i jobber som kan ha en økning de neste årene?)
  • Vær forberedt på å kutte i slike ting som ferier, det blir et valg - skal barna ha minner fra hytten eller fra sommere i syden. Begge deler er verdt sitt.
  • Større bolig/enebolig må nok legges på is, men det er igjen en prioriteringssak. 
  • Det jeg dog tror er at om ikke barna blir tatt med på hytten i yngre alder blir det vanskeligere å få dem knyttet til stedet. Det er ikke lett å få en 14-åring med om dere utsetter hyttekjøp i 10(?) år.

Rådet om å spørre i banken er det beste. Og ikke spør "hvor mye kan vi låne", men spør hvor mye banken synes det er fornuftig å låne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for et godt svar! Tror nok ikke vi kan bygge hytte nei, med mindre lønna øker betraktelig..

Campingvogn har jeg ikke engang tenkt på! For en super ide! Og langt billigere+at man får reist masse rundt i Norge og Europa. 

Anonymkode: 75ab1...953

Man har det supert i campingvogn. I vår vogn har vi både microbølgeovn, stekeovn, aircondition, alle tv-kanaler, do og dusj. Og et stort kjøleskap. Jeg mangler faktisk ingenting!

Vi bor langt fra familie, og vi bruker vogna veldig mye om sommeren. Til både å besøke familie (som bor langt unna), men også å delta på ulike ting ellers. Det kan være ulike festivaler, og det kan være at vi bare er på camping der vi har lyst til å være den helga.

Det å ha campingvogn bidro til at jeg og vi fikk flere muligheter til å være med på ting ihvertfall. Med en hytte, så hadde jeg følt meg veldig isolert akkurat der. Jeg har ikke noe lyst til å ha hytte!

Og det ser jeg også hos familiene i nærområdet. Mange har kjøpt campingvogn for å bli med ungene sine på cuper, der det varer en helg. Det har jeg sett flere ganger bare nå i det siste halvåret. Min venninne, som har fastplass på camping, har dratt med vogna si på cuper med ungene når det er et stykke unna. Og de som kjøpte den forrige vogna vår, de kjøpte den for å kunne være med på cuper.

Vi bruker som sagt vogna til å besøke familie som bor langt unna, og ettersom vi har to hunder, så er det fint for både oss og dem at vi har et eget sted. Men vi har også brukt vogna til å dra andre steder, der det har vært veldig greit å ha et eget sted å overnatte. Som sagt, vi foretrekker å være frie for forpliktelser til hytte. Vi kunnet skaffet oss hytte for lenge siden, men foretrakk å være uten det vedlikeholdsbehovet.

Jeg har også en venninne som er pensjonist nå. Hun og mannen er i god form. De har en god leilighet, og de drar sørover til Portugal  for vinteren i bobilen sin. De sender reisebrev, og har det helt supert! 

Nei, jeg vil ikke ha en hytte som jeg må betale på i mange år! Det er vel den konklusjonen jeg kom fram til her. Det er så mange andre muligheter!

Selv om vi har råd til det, så nei takk!

Men det er vi, om det er sånn at du ts har virkelig lyst til det, så må du tenke annerledes enn jeg gjør.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ekkoet skrev:

Vet ikke om jeg skjønte dette... TS sier de vil ende opp på 3.4 i lån, som da er det dere har.
Dere tjener nesten 2,5 milloner/året om jeg skjønner deg videre. (og uten reise =uten dyre feriereiser?)
Dersom dere hadde èn lønn, ville dere hatt en inntekt på 1,25 (utfra informasjonen du gir).
Et lån på 3,4 med 1,2 i lønn er da ikke hårreisende?

 

Ellers så har vel ikke -TS så utrolig lav lønn? Ubelånte biler og lavt studielån tyder vel ellers på en fornuftig økonomi

Jeg ville tenkt:

  • Begynn å spare litt nå, kanskje dere får lagt opp litt ekstra EK mot 2021
  • Hvordan tror dere inntektene går videre herfra? (er dere unge i jobber som kan ha en økning de neste årene?)
  • Vær forberedt på å kutte i slike ting som ferier, det blir et valg - skal barna ha minner fra hytten eller fra sommere i syden. Begge deler er verdt sitt.
  • Større bolig/enebolig må nok legges på is, men det er igjen en prioriteringssak. 
  • Det jeg dog tror er at om ikke barna blir tatt med på hytten i yngre alder blir det vanskeligere å få dem knyttet til stedet. Det er ikke lett å få en 14-åring med om dere utsetter hyttekjøp i 10(?) år.

Rådet om å spørre i banken er det beste. Og ikke spør "hvor mye kan vi låne", men spør hvor mye banken synes det er fornuftig å låne.

 

1,8 millioner huslån + 1,5 mill for dyrere hus + hytte for  1,6 millioner + ny bil = ca 5,3 mill

Dette er det vi har i lån, og vi hadde ikke ønsket å betjene dette med halv inntekt, vi hadde da gått 20.000kr i minus hver mnd uten å dra på dyre ferier.

Med dobbel inntekt, lav rente, begge i jobb, ingen sykdom så har vi god råd og kan dra på dyre ferier.

Hvis ts kun har halv inntekt av hva vi har, så tror jeg de gjør lurt i å velge (dyrere hus eller hytte eller ferier eller to biler feks)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ild skrev:

1,8 millioner huslån + 1,5 mill for dyrere hus + hytte for  1,6 millioner + ny bil = ca 5,3 mill

Dette er det vi har i lån, og vi hadde ikke ønsket å betjene dette med halv inntekt, vi hadde da gått 20.000kr i minus hver mnd uten å dra på dyre ferier.

Med dobbel inntekt, lav rente, begge i jobb, ingen sykdom så har vi god råd og kan dra på dyre ferier.

Hvis ts kun har halv inntekt av hva vi har, så tror jeg de gjør lurt i å velge (dyrere hus eller hytte eller ferier eller to biler feks)

 

Dersom vi skulle bygge hytte hadde vi ikke kunne kjøpe større hus. Da blir vi boende her i rekkehuset for alltid liksom.. Har ikke råd til både enebolig og hytte. Ny bil blir en liten el-bil til maks 200K.

skulle spesifisert det bedre i første innlegg 😊

Anonymkode: 75ab1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne å tenke alvorlig på dette i begynnelsen av 2020?

Mye kan ha endret seg til den tid.

Anonymkode: c4355...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...