Gå til innhold

IBS eller omgangssyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I natt fikk jeg ikke sove, og ble Etterhvert veldig sulten. Spiste to glutenfrie skiver med kaviar, etterfulgt av en banan.

Rett etter jeg hadde spist, fikk jeg magekniper/smerter i magen. 

Tenkte ikke noe over dette, og la meg til å sove, da klokken var 04:00. 

Våknet 05:50 med enorme magesmerter, hele kroppen skalv, følte meg veldig "light-headed" og kvalm. Helt ubeskrivelig følelse.

Gikk på do, og fikk heldigvis kastet opp og tømt meg ganske fort. Smertene ga seg etter det, men kom tilbake etter ca 10 min. Klarer ikke beskrive smertene, da de er så sinnsykt vonde. Har aldri opplevd noen lignende i hele mitt liv. De øker og øker, helt til man sitter å vrir seg i smerte og tror man kommer til å dø. Så gale er det! (Selv om jeg vet jeg ikke kommer til å dø, så føles det sånn) 

heldigvis så hadde jeg bare to "runder" med smertene, som varte i ca 3-5 min om gangen. 

Men dette skjedde en gang, for ca. Et halvt år siden og. Da var det akkurat det samme. Startet med magesmerter, ble verre og verre, bare at den gangen tok det veldig lang tid før jeg fikk verken kastet opp eller bæsjet. Noe som gjorde det 1000x verre. 

Den gangen hadde jeg det i løpet av hele natten. Våknet flere ganger, følte meg rett og slett ekstremt ubehagelig, og følte at jeg måtte på do. Men når jeg satte meg på doen, kom smertene tilbake. 

Var på legevakten to ganger i løpet av noen timer, og de konkluderte begge gangene med at det mest sannsynlig var omgangssyken. 

Det ga seg omsider etter ca. Litt over et halvt døgn. Men hadde fortsatt smerter som føltes som mensensmerter, i flere dager i etterkant. Og fikk også forstoppelse som varte i noen dager etter dette. Og jeg har hatt omgangssyken før, og det var absolutt ikke noe jeg kan sammenligne engang, bort sett fra oppkastet og diareen. 

Jeg tror kanskje dette kan komme av at jeg har et veldig dårlig kosthold, og en irritert tarm/mage. Men ikke vet jeg. 

Anonymkode: a0318...501

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IBS er det nok ihvertfall ikke. Ikke når du snakker om en gang i halvåret. Da er det nok mest sannsynlig riktig med omgangssyke, eller du har spist noe du ikke pleier. 

Jeg hadde en lignende reaksjon da en venninne som har forlest seg på fitnessblogger serverte såkalt "sunn" kake laget av mandelmel og sukrinmelis. Helt horribelt, jeg måtte faktisk være hjemme fra jobb dagen etter. 

Anonymkode: 4cb29...732

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være matforgiftning eller matinfeksjon. 
Men det er ikke IBS! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

IBS er det nok ihvertfall ikke. Ikke når du snakker om en gang i halvåret. Da er det nok mest sannsynlig riktig med omgangssyke, eller du har spist noe du ikke pleier. 

Jeg hadde en lignende reaksjon da en venninne som har forlest seg på fitnessblogger serverte såkalt "sunn" kake laget av mandelmel og sukrinmelis. Helt horribelt, jeg måtte faktisk være hjemme fra jobb dagen etter. 

Anonymkode: 4cb29...732

Uff, er så skummelt at man plutselig kan få slike reaksjoner på mat. Men godt å høre at det ikke er IBS hvertfall! 

Skrevet
35 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det kan også være matforgiftning eller matinfeksjon. 
Men det er ikke IBS! 

Ja det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Kan godt hende.

Tror faktisk kanskje det kan ha noe med bananer å gjøre? Haha. Siden begge gangene var det siste jeg spiste før jeg reagerte, en banan på en ikke-tom mage(bananer skal helst spises på tom mage). Pluss at jeg spiste det midt på natten, da det er mye tyngre for tarmen å fordøye. 

Men hadde vært fint å ha en fasit på hva det er som utløser det, for det er virkelig helt forferdelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...