Gå til innhold

Bli trygg i bil etter en bilulykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er den beste metoden å bli trygg bak rattet igjen etter en bilulykke? Annet enn å bare kjøre bil

Jeg var dessverre i en ganske stygg utforkjøring hvor det kun var griseflaks at jeg kunne gå ut av bilvraket etterpå. Både ambulanse og brann sa at det var et under, at jeg burde ha havnet på sykehuset med store skader. 

Hadde ulykken vært min feil så hadde jeg nok ikke slitt med psyken i etterkant, for da hadde jeg visst at det var en feil jeg gjorde og unngått samme mistak igjen, men denne utforkjøringen var ikke min feil i det hele tatt (også mer enn nok bekreftet fra alle nødetater som var på stedet), og derfor har jeg endt opp med å bli veldig anspent når jeg setter meg bak rattet. 

Jeg har kjørt mye bil denne uka for at jeg ikke skal bli redd for å kjøre bil. Å kjøre går i seg selv bra, men jeg er et nervevrak uten like og er  l i v r e d d for at bilen skal slippe taket på veien slik jeg opplevde i ulykken. Såpass at jeg er redd for at mine nerver skal føre til at jeg havner i en ny ulykke fordi jeg gjør en feil pga min anspenthet. Jeg gråter når jeg ser ulykker i medier, jeg våkner ofte om natten pga mareritt, når jeg kjører bil så er det som at kroppen min kjenner den samme følelsen jeg kjente når bilen rullet rundt (kan sammenlignes med svimmelhet som om det føles ut som at man står på en båt bare at jeg kjenner at alt går rundt som i velten)

 

Min samboer har planer om å bestille time på glattkjøringsbanen så fort vi har fått oss ny bil. Den bilen vi har nå er en leiebil og han ønsker at jeg skal bruke den bilen vi kjøper for å bli trygg på glatt underlag siden det er den bilen jeg skal kjøre gjennom vinteren. Men det tar tid å få oss bil, jeg må klare å bli mindre anspent før den tid og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Noen som har opplevd noe lignende og har noen erfaringer å dele?

Anonymkode: 5c825...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om hva som har skjedd, men du sier det ikke var din skyld? Var du alene og skled av veien? Var det som andre kjøretøy som var innvolvert?

Har selv gått rundt, og ut i grøfta og landa utrolig nok uten å treffe hverken tre eller steiner. Var helt alene, heldigvis, det var glatt, helt polert i hjulsporene, ig klandrer ingen andre enn meg selv for utforkjørniga. Fikk litt skjelven på kvelden, men det gikk over etter hvert. Kom meg gjennom det, kjørte vel alletede dagen etter, og sleit ikke noe i etterkant med å kunne stole på meg selv.

Anonymkode: 7b382...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politi og brannvesen konkluderte med at det var et ekstremt glatt punkt akkurat der hvor man kjører ut på en motorvei med 110 i fartsgrense. Jeg kjørte i ca 60 km/t og mistet all kontroll i det jeg trykket på gasspedalen.  Derfor klandrer jeg ikke meg selv. Jeg føler ingen skyld, ingenting jeg kunne gjort anderledes  og det er vel nettopp dette som er problemet, for hadde det vært noe je hadde gjort så hadde det vært mulig å unngått, skjerpet seg, ikke gjort samme mistak igjen om du skjønner

Jeg snurret rundt 2 ganger, veltet rundt to ganger og landet på taket. Jeg var alene i bilen og ingen andre involverte. Jeg kjørte leiebilen allerede samme kveld nettopp for at jeg ikke ville skape meg en frykt for å kjøre bil

Jeg får helt angst av å tenke på å kjøre bil, ikke fordi jeg er redd for hvordan je skal kjøre, men for å fratatt kontrollen både gjennom glatt føre, men også ved at psyken og angsten skal føre til at jeg mister kontroll selv om jeg i prinsippet føler meg trygg på at jeg kjører bra

Skikkelig vanskelig å forklare 😢

Anonymkode: 5c825...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...