AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #21 Skrevet 12. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se videoen så ser du hva du kunne gjort for å få slutt på mobbingen. Det gjorde du ikke, altså lot du mobbingen få fortsette. Er du da ikke selv litt skyld i at du ble mobbet? Når du kunne valgt å få en slutt på mobbingen men likevel valgte å ikke gjøre det? Anonymkode: d856e...64a Hva kunne man gjort? Kunne en syvåring gjort det samme i videoen? Jeg forsøkte å unngå sitasjonen, gå bort. Holde meg unna de som mobbet. Gjøre det jeg kunne for å unngå mobbingen. Alt seg jeg gjorde hadde ingen effekt. Jeg var på ingen måte skyld i mobbingen. Det var de som bestemte seg å mobbe som var skyld i det, og som også var skyld i at mobbingen fortsatte. Anonymkode: b72a1...8be 2
applestories Skrevet 12. november 2017 #22 Skrevet 12. november 2017 6 minutter siden, MajorasMaske skrev: Om man bytter det ut med ran, voldtekt eller svindel for den saks skyld er irrelevant. Offeret velger hvilke risiko de eksponerer seg for. Noe som var litt poeng - den holdningen. Alltid skylde på offeret. Mennesker er veldig forskjellige på det punktet - noen tenker at vi må håpe på det beste, andre at vi må forvente det verste og handle deretter - aldri stole på noen. Sistnevnte kaller førstnevnte naive, andre veien kalles man kynisk. Verden er best om man har tillit til hverandre, de fleste er faktisk greie folk. Så kommer kynikerne og fnyser når det skjer noe; alle bør jo alltid forvente det verste. Heldigvis blir vi fortsatt overrasket av ondskap. Ihvertfall de fleste av oss, jeg vet ikke hvordan det er med deg. 2
Måbarefåsiat... Skrevet 12. november 2017 #23 Skrevet 12. november 2017 Den videoen har mye for seg, helt klart. Men den er ikke en fungrende fasit for alle barn i alle situasjoner. Og nei, det er ALDRI mobbeofferets skyld. 2
Drakan Skrevet 12. november 2017 #24 Skrevet 12. november 2017 Jeg vil si den eneste som ville sagt slik er en mobber. Et offer er akkurat det, et offer for noens arroganse og oppblåste ego. 4
Mari Y Skrevet 12. november 2017 #25 Skrevet 12. november 2017 Det er lett å skylde på ofrene, men det finnes ingen unnskyldning. Det kan finnes forklaringer på hvorfor man mobber, som at vi er flokkdyr, osv, men det er ikke automatisk slik at en person fortjener mobbing eller at det er greit av den grunn 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #26 Skrevet 12. november 2017 Skjønner dere ikke at TS er ironisk og gjør narr av videoen? Det finnes selvfølgelig ikke en oppskrift eller et fasitsvar på hva et mobbeoffer kan gjøre for å få stanset mobbing. Anonymkode: b31a6...b8d 3
Bonusmammaen Skrevet 12. november 2017 #27 Skrevet 12. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner dere ikke at TS er ironisk og gjør narr av videoen? Det finnes selvfølgelig ikke en oppskrift eller et fasitsvar på hva et mobbeoffer kan gjøre for å få stanset mobbing. Anonymkode: b31a6...b8d Jeg har ikke inntrykk at Ts gjør narr men han/hun tror det finnes enkle løsninger. Det er et sammensatt problem. Barn og ungdom som ikke har noe godt grunnlagt for egen selvfølelse, kan du forvente de klarer å gjøre som i videoen? Nei. Skyldfordeling blir feil. Det ts er inne på her er at det finnes metodikker og verktøy. Det må læres, men før det må selvfølelse bygges opp til å tåle å stå i en slik situasjon. Er det noen som skal ansvarliggjøres for et barns dårlige selvbilde, så er det foreldrene. Er man mobbeoffer som voksen eller drar med seg rollen videre inn i voksenlivet, så må man få hjelp på andre plasser for å bygge seg opp.
Gjest NotNaomi Skrevet 12. november 2017 #28 Skrevet 12. november 2017 Interessant hvordan folk som oppfører seg dårlig og direkte stygt mot noen , kan legge skyld på offeret. Snakk om ansvarsfraskrivelse for sider en misliker ved seg selv ! Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å ta ansvar for seg selv og det en gjør oftere. En ting er i allefall sikkert,og det er at en utvikler seg ikke så mye om en alltid skylder på andre. Er du jævli mot noen , er det kun ditt ansvar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå