AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Etter å ha sett denne videoen og sett hvor lett det er å få slutt på mobbing må jeg si jeg lurer på om ikke mobbeofre selv kunne gjort noe for å få slutt på mobbingen og derfor selv er litt skyld i at de blir mobbet? Anonymkode: d856e...64a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Jeg ble mobbet. Aner ikke hvorfor, ble tydeligvis valgt ut i skolegården. Ble også mobbet av min far og søster. Har alltid gjort ting riktig, gjorde aldri noe galt som barn. Sa aldri noe stygt til andre, ble mobbet. Aner ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Jeg sa ikke noe imot, var selvsagt redd for å bli banka, redd for å vise følelser. Den som mobber er problemet. Det er den personen som må ta ansvaret. Helst burde mobberne gjøre slutt på sine egne jævlige liv og ikke bare ødelegge andres. Anonymkode: b72a1...8be 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Mobbeofre har ingen skyld, blir forbanna at noen i det helle tatt kan tro det.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Calandria skrev: Mobbeofre har ingen skyld, blir forbanna at noen i det helle tatt kan tro det. Mobbeofferet kan enkelt få slutt på mobbingen. Se videoen. Anonymkode: d856e...64a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble mobbet. Aner ikke hvorfor, ble tydeligvis valgt ut i skolegården. Ble også mobbet av min far og søster. Har alltid gjort ting riktig, gjorde aldri noe galt som barn. Sa aldri noe stygt til andre, ble mobbet. Aner ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Jeg sa ikke noe imot, var selvsagt redd for å bli banka, redd for å vise følelser. Den som mobber er problemet. Det er den personen som må ta ansvaret. Helst burde mobberne gjøre slutt på sine egne jævlige liv og ikke bare ødelegge andres. Anonymkode: b72a1...8be Se videoen så ser du hva du kunne gjort for å få slutt på mobbingen. Det gjorde du ikke, altså lot du mobbingen få fortsette. Er du da ikke selv litt skyld i at du ble mobbet? Når du kunne valgt å få en slutt på mobbingen men likevel valgte å ikke gjøre det? Anonymkode: d856e...64a
Stein-saks-papir Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Ikke akkurat skyld. Men om et litt større barn, 12-17 års alderen, blir mobbet feks pga at h*n alltid går med hatt, eller ikke vasker seg, ikke bytter klær, farger håret sitt rosa, eller ønsker å bruke rema pose i stedet for ryggsekk. Så kan barnet endre på dette. Det ville kanskje gjort ende på mobbingen. Barnet kan utsette statement noen år. Foreldre bør oppfordre til dette. (Selv om alle bør få lov til å være som de ønsker, men det funker ikke helt sånn på ungdomsskolen). 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mobbeofferet kan enkelt få slutt på mobbingen. Se videoen. Anonymkode: d856e...64a Nei, det er kun mobbere som kan få slutt mobbing, mobbeofre har ingen skyld, overhodet.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se videoen så ser du hva du kunne gjort for å få slutt på mobbingen. Det gjorde du ikke, altså lot du mobbingen få fortsette. Er du da ikke selv litt skyld i at du ble mobbet? Når du kunne valgt å få en slutt på mobbingen men likevel valgte å ikke gjøre det? Anonymkode: d856e...64a Sikkert fordi videoen ikke var tilgjengelig på det tidspunkt mobbingen foregikk. Anonymkode: da18f...5a1 1
Husholdning1 Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobbeofferet kan enkelt få slutt på mobbingen. Se videoen. Anonymkode: d856e...64a Problemet er bare at det ikke fungerer slik i realiteten. 7
MajorasMaske Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 Det er ikke mobberens skyld at noen er lette å mobbe. 2
Nuttery Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 Jeg har et par ganger igjennom livet møtt på noen mobbeoffere som jeg har forstått hvorfor har blitt mobbet. Det har gitt meg litt perspektiv på ting, og jeg syntes egentlig det er litt vondt å innrømme at noen, til en viss grad, har skyld i hvorfor de blir utestengt og hvorfor folk ikke er så hyggelig mot de. Fellesnevner har vært at de ikke har vært særlig hyggelig selv. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Er du klar over at det er folk som blir mobbet bare på grunn av "feil" musikk smak ? Skal de da skifte smak for å unngå å bli mobbet? NEI. Det er idiotisk å legge skyld på mobbeofrene.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 16 minutter siden, Husholdning1 skrev: Problemet er bare at det ikke fungerer slik i realiteten. "Lettere" mobbing kan fungere slik. Og jeg har ingen problemer med å gi en gjerningsmann en sjanse. Bryr meg egentlig ikke så mye om random folks oppfatning av meg, og er det noen som f. eks. forsøker å bølle på byen eller i dagliglivet, så ser du ikke første reaksjon fra meg. Som regel så stopper det opp av seg selv etter det Men vedvarende mobbing etter at jeg har forsøkt å gi aggressoren en sjanse til å trekke seg blir mødt med ekstrem ondskap fra min side. Anonymkode: 14d00...713
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 (endret) Tja det var en som mobbet meg i rundt 1 måneds tid. Til slutt gikk jeg lei av han og bare banket han opp. Etter det så holdt han seg av en eller annen grunn unna meg. Men nei det er faktisk ikke ofrenes skyld. Endret 12. november 2017 av Balian de Ibelin
Millimani Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 Kommer an på hvordan man ser det. Hvordan synsvinkelen er. Situasjonen rundt situasjonen, for å si det sånn. Jeg ble mobbet av hele klassen min på ungdomsskolen og av en lærer jeg hadde i tiende klasse. Hvorfor eller hvordan kan jeg være skyld i at jeg ble mobbet? Jeg flytta ikke 125 mil mot slutten av barneskolen for å bli et mobbeoffer når jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg flytta fordi mamma ønska å komme nærmere slekt vi hadde på en annen kant av landet, og jeg var helt med på det. Jeg mobba ingen andre. Jeg så ingen grunn til å mobbe noen. Jeg ble plaga tidlig på barneskolen fordi jeg var den siste som lærte meg å svømme, og den som alltid lå etter alle andre i praktiske fag. Slike ting kan jeg ikke noe for. Frisyrer, moter og sminke var noe jeg overhodet ikke var interessert i. Kan det ha vært press fra de andre i klassen som utløste noe av mobbinga jeg ble utsatt for? Hvorfor måtte jeg ha frisyren min på akkurat den måten, hvorfor måtte jeg bruke Levi’s-klær, hvorfor kunne jeg ikke høre på akkurat den musikken?? I tiende klasse ble jeg mobba av ei jente som gikk i åttende klasse. Hun var fosterbarn og hadde utrolig mange problemer som hadde sammenheng med vonde ting som hadde skjedd i hennes liv. Ingen likte henne. Hun gjorde det hun kunne for å få oppmerksomhet. Prøvde å kjøpe seg venner, gjorde den ene dumme tingen etter den andre. "Bare for å se hvordan dere reagerte", som hun selv sa. For eksempel kunne hun finne på å legge seg tilsynelatende død på gulvet eller på asfalten. Hun forsto aldri at hennes måter å søke oppmerksomhet på førte til at hun selv ble et mobbeoffer. Folk mobba henne, frøs henne ut, fordi de ikke klarte oppførselen hennes.
Husholdning1 Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Lettere" mobbing kan fungere slik. Og jeg har ingen problemer med å gi en gjerningsmann en sjanse. Bryr meg egentlig ikke så mye om random folks oppfatning av meg, og er det noen som f. eks. forsøker å bølle på byen eller i dagliglivet, så ser du ikke første reaksjon fra meg. Som regel så stopper det opp av seg selv etter det Men vedvarende mobbing etter at jeg har forsøkt å gi aggressoren en sjanse til å trekke seg blir mødt med ekstrem ondskap fra min side. Anonymkode: 14d00...713 Her har du absolutt valide poeng.
Morten1 Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 34 minutes ago, AnonymBruker said: Mobbeofferet kan enkelt få slutt på mobbingen. Se videoen. Anonymkode: d856e...64a Så ett barn på barneskolen skal tenke som han i videoen? Skulle likt å sett det du.... 2
applestories Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 I enkelte innlegg her som forsvarer mobbere kunne det vært interessant å bytte ut "mobbe" med "rane". "Noen har skyld i det selv, de er så lette å rane". Mobberen i videoen var jo veldig grei. Min observasjon av mobbere er at de har ikke lengre samtaler, de slenger fra seg et par setninger før de ler mens de går sin vei. Hvilke mobbere har slike dialoger med ofrene sine? 1
MajorasMaske Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 2 minutes ago, applestories said: I enkelte innlegg her som forsvarer mobbere kunne det vært interessant å bytte ut "mobbe" med "rane". "Noen har skyld i det selv, de er så lette å rane". Mobberen i videoen var jo veldig grei. Min observasjon av mobbere er at de har ikke lengre samtaler, de slenger fra seg et par setninger før de ler mens de går sin vei. Hvilke mobbere har slike dialoger med ofrene sine? Om man bytter det ut med ran, voldtekt eller svindel for den saks skyld er irrelevant. Offeret velger hvilke risiko de eksponerer seg for.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 Foreldre har ansvar her til å lære barna å ikke gå ned på mobbernes nivå, men å heve seg over det. En som allerede har blitt mobbet klarer mest sannsynlig ikke å ta denne skråsikre rollen full av selvtilitt. Så ja, fint for de som ønsker å lære litt om kommuniasjon om ordenes kraft og tilintetgjørelse. Man hadde trengt å lære mere om dette i skolen. Å ansvarliggjøre et mobbeoffer blir å vinkle det i feil ende. Hvordan skal de være rustet til å stå i mot i en slik situasjon? Blir ikke det nærmest som å stå naken når alle andre har klær på? De må jo få anledning til å bygge seg opp først, SÅ kan metodikken prøvespill Anonymkode: 28e25...720 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå