Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blodtrykket mitt ble målt til 160/80, med puls på 92. Er dette veldig høyt? Har den relativt høye pulsen noe å si for at det er høyere enn normalt? Siden blodtrykk skal vel helst måles ved hvilepuls?

Anonymkode: 0bafb...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe høyt og noe høy.

Anonymkode: 7c988...fbd

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe høyt og noe høy.

Anonymkode: 7c988...fbd

Men skal ikke blodtrykket helst måles ved hvilepuls?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blodtrykket mitt ble målt til 160/80, med puls på 92. Er dette veldig høyt? Har den relativt høye pulsen noe å si for at det er høyere enn normalt? Siden blodtrykk skal vel helst måles ved hvilepuls?

Er dette blodtrykket målt av lege og med hvilken type apparat? 

Er blodtrykket målt etter minst 10 minutters hvile, og flere ganger etter hverandre i sittende stilling? 

Er trykket ikke målt av lege så få en kontrollmåling hos lege og dermed en vurdering på hva legen synes om trykket ditt der og da. Blodtrykk er og noe som vurderes i sammenheng med familiehistorikk, kolesterolverdier, alder, høyde og vekt og alle disse detaljene mangler her. 

Anonymkode: 6bf66...c18

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette blodtrykket målt av lege og med hvilken type apparat? 

Er blodtrykket målt etter minst 10 minutters hvile, og flere ganger etter hverandre i sittende stilling? 

Er trykket ikke målt av lege så få en kontrollmåling hos lege og dermed en vurdering på hva legen synes om trykket ditt der og da. Blodtrykk er og noe som vurderes i sammenheng med familiehistorikk, kolesterolverdier, alder, høyde og vekt og alle disse detaljene mangler her. 

Anonymkode: 6bf66...c18

Nei, det er målt av sykepleier. Er målt med sånn automatisk apparat.

I sittende stilling ja, men ikke etter 10 min hvile og ikke flere ganger. 

Det er egentlig ikke så viktig, siden jeg bare måtte være innenfor kriteriene til å gi blod. Men jeg vet at over 140 regnes som høyt, men ikke hvordan det er når det ikke er hvilepuls. Ble bare litt nysgjerrig.

Skrevet

Blodtrykket påvirkes lite av pulsen. Så sant vi snakker om puls som er høy pga aktivitet. Du kan gjerne løpe inn på kontoret og ta blodtrykket, det skal ikke påvirkes. Har faktisk prøvd dette selv i studiesituasjon. 

Men blodtrykket påvirkes av stress. Og høy puls pga stress blir noe annet. 

Bestill en legetime og få målt trykket igjen der. 

Anonymkode: 94039...818

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodtrykket påvirkes lite av pulsen. Så sant vi snakker om puls som er høy pga aktivitet. Du kan gjerne løpe inn på kontoret og ta blodtrykket, det skal ikke påvirkes. Har faktisk prøvd dette selv i studiesituasjon. 

Hvis blodtrykket ikke påvirkes av fysisk aktivitet, hvorfor skal man da sitte stille i x antall minutt før de måler? 

Skrevet

Det er jo helt feil. 

Anonymkode: f215f...420

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis blodtrykket ikke påvirkes av fysisk aktivitet, hvorfor skal man da sitte stille i x antall minutt før de måler? 

Fordi vedkommende ikke har kjennskap til blodtrykk. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt feil. 

Da synes jeg du skal løpe deg en liten tur også ta blodtrykket. BT vil vise seg å være det samme som om du satt i ro. Pulsen etter fysisk aktivitet har ingen virkning på BT. Det er bare å prøve, jeg har gjort det.

Skrevet

Fordi du skal roe deg ned. Stresse ned. Hvit frakk blodtrykk er et kjent fenomen. Man blir mer stressa hos legen og det påvirker blodtrykket. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet (endret)

Da synes jeg du skal løpe deg en liten tur også ta blodtrykket. BT vil vise seg å være det samme som om du satt i ro. Pulsen etter fysisk aktivitet har ingen virkning på BT. Det er bare å prøve, jeg har gjort det.

Og hva slags grunnlag har du for å si det? Blodtrykk er ikke konstant.

https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/blodtrykket/?page=3

Endret av Daryl Dixon
Endring
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er feilinformasjon. Les hjertefysiologi, så ser du hvorfor du tar feil.

Anonymkode: e4ca8...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...