Gå til innhold

"Du har blitt så tynn"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Moren min kommenterte idag, foran hele familien; "du har blitt så tynn". Jeg ble nesten lamslått og søstra mi tok meg i forsvar og sa "så lenge ingen er syke eller sykelig tynne kommenterer vi ikke vekt i vårt hus. Det er det samme som å si at noen har blitt feite" og moren min svarte til meg "jaja, da får vi snakke om det en annen gang".

Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor hun skulle ta opp dette mens alle var til stede og er helt lost på hva jeg skal svare om hun tar de topp igjen. Det gjorde meg i tillegg veldig usikker på meg selv.

Jeg er 170 cm høy, har tynn benbygning og utrent kropp (ingen muskelvekt). 20 år gammel. Vekttapet har skjedd over en periode på et halvt år, og jeg har tatt av vekt som har kommet de siste tre årene på grunn av sykdom (kyssesyken, trente før dette), russetid, ferier, kjærestekilo. 

Dette har jeg veid når hun har sett meg:
Påske: 63kg
Før sommeren: 60kg 
I sommerferien: 58kg
1.5 mnd siden: 56kg
Nå: mellom 54 og 55kg

Jeg har altså gått jevnt ned, men plutselig nå skulle hun kommentere. Vektnedgangen skyldes at jeg ikke spiser så mye dritt ute lenger (singel), blitt mer aktiv (flere fjellturer, jobb i barnehage og kafé), spiser mindre godteri og spiser mindre karbohydrater til middagen (mindre ris, mer grønnsaker). Får altså i meg mer næringsstoffer nå enn før og mindre tomme kalorier.

Jeg føler meg ute av stand til å vurdere hva som er tilfellet, om jeg er for tynn eller ikke og spiser sunt. Jeg spiser alle måltider til jeg blir mett og koser meg alltid meg sjokolade til kaffen og ekstra i sosiale sammenkomster. Vil ikke si jeg har noe usunt forhold til mat. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal svare om moren min tar det opp igjen. Jeg er veldig usikker på egen kropp, da jeg har følt meg uvel så lenge på grunn av mye ekstra på kroppen (veide ned i 49kg før jeg gikk opp og syns egentlig 53 var perfekt vekt for meg). Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor hun skal kommentere på noe som helst. Hun ser meg jo sjelden og kan derfor ha oppdaget det litt plutselig.. men altså.. kommentere det foran alle?? og jeg er jo normalvektig, spesielt på grunn av den spede kroppsbygningen min. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje noen tips til hva jeg kan si? Eller kommentarer på om hun har rett eller om jeg er for tynn eller ett eller annet.

Anonymkode: 67b0b...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn gjør moren min og, selv om jeg er langt i fra tynn. F.eks. kjøpte hun et brett coca cola til meg, fordi hun ikke ville jeg skulle bli for tynn. Moren din er kanskje bekymret og redd for at det er noe galt, men da burde hun selvsagt ta det opp på en annen måte og i en annen setting enn foran alle på den måten. Men om hun skulle ta det opp igjen og det ikke er noe galt hos deg, så sier du bare det du har sagt her. At du er mer aktiv om dagen og har et sunnere kosthold, som gjør at du går ned. 

Anonymkode: 7eb9f...d1e

Skrevet

Du må nesten spørre deg selv hvorfor du feks gikk så langt ned som til 49, når du er så høy som du er?

Anonymkode: 7ef3d...f3c

• Liker 5
Skrevet

Tja er 10 cm lavere enn deg og veier det samme. ( og er ikke feit. Gått ned 15 kilo. Stolt! ) Så feit er du hvertfall ikke. 

Anonymkode: c398b...c83

Skrevet

Det er ikke noe som heter "tynn benbygning" like lite som noe som heter "tung benbygning". Skjelettet veier mellom 2,5 og 4,5 kilo, nettopp for at det er menneskets reisverk og bygd for å være lett. Dette utgjør en svært liten prosent av et menneskes totalvekt. Fett- og muskelmasse bestemmer. 

Men gjennom fysisk trening og aktivitet stimuleres beinvekst. Skjelettet til en idrettsutøver, særlig en vektløfter, er klart kraftigere enn hos en inaktiv person både når det gjelder tetthet og masse.

Anonymkode: 818ac...68f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn gjør moren min og, selv om jeg er langt i fra tynn. F.eks. kjøpte hun et brett coca cola til meg, fordi hun ikke ville jeg skulle bli for tynn. Moren din er kanskje bekymret og redd for at det er noe galt, men da burde hun selvsagt ta det opp på en annen måte og i en annen setting enn foran alle på den måten. Men om hun skulle ta det opp igjen og det ikke er noe galt hos deg, så sier du bare det du har sagt her. At du er mer aktiv om dagen og har et sunnere kosthold, som gjør at du går ned. 

Anonymkode: 7eb9f...d1e

Ja, jeg vet at mødre er overbeskyttende på den måten.. men noe av grunnen til at jeg reagerte var nok at også igår fikk jeg kommentar på vekten, men da av ei venninne som sa jeg hadde blitt så tynn. Jeg skjønner ikke hvorfor de kommenterer, er det positivt eller negativt?? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten spørre deg selv hvorfor du feks gikk så langt ned som til 49, når du er så høy som du er?

Anonymkode: 7ef3d...f3c

Det var på grunn av mye trening (mest spinning), uten at jeg økte matinntaket.. var nemlig ikke mer sulten etter jeg begynte å trene så tenkte vel ikke på å spise mer. Veide rundt 53kg før jeg gikk ned til 49. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja er 10 cm lavere enn deg og veier det samme. ( og er ikke feit. Gått ned 15 kilo. Stolt! ) Så feit er du hvertfall ikke. 

Anonymkode: c398b...c83

Flink!! Nei, jeg er ikke feit, men tenker fortsatt jeg ikke hadde hatt vondt av å gå ned et par kg til. Har ei venninne som er 160 høy og veier 73kg (overvektig ifølge bmi), men hun fremstår som relativt slank.. derfor jeg skrev om benbygningen min og at jeg ikke har muskler, ettersom denne vekten for en med tyngre benbygning uansett hadde vært for lite. 

Skrevet

Hun har jo et poeng? Jeg har samme høyde og vekt som deg, og selvsagt er jeg tynn, og SER tynn ut. Moren min har kommentert det hele mitt liv.  Hva ble du lamslått over? At du ser tynn ut? Du er jo det (du vet tom nøyaktig hvor mye og hvor fort og hvorfor du har gått ned, hva er det å bli overrasket over)? At moren din bryr seg? Hva skulle søstrra di "forsvare" deg over? Skjønner ingen ting av problemstillingen, jeg. Du har gått ned ca ti kilo, og er sjokkert firdi det syns, når du var normalvektig fra før? 

Anonymkode: f968d...845

• Liker 12
Skrevet

Altså, du har gått ned 9 kg på et halvt år fra en allerede normal vekt. Det er ikke rart at hun uttrykker bekymring, for det er nettopp det jeg tolker kommentaren hennes som. Og nei, det er ikke alltid man kan vurdere best selv egen kropp og vekt. Det eneste jeg reagerer på er at hun tok det opp foran alle. Hun burde ha tatt det opp med deg alene. Når du også har fått en kommentar om dette fra en venninne bør du tenke litt over om du har det så bra som du forestiller deg. At du i tillegg tenker at du  ikke har vondt av å gå ned enda noen kg høres ganske bekymringsverdig ut. 

Anonymkode: ecade...161

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at mødre er overbeskyttende på den måten.. men noe av grunnen til at jeg reagerte var nok at også igår fikk jeg kommentar på vekten, men da av ei venninne som sa jeg hadde blitt så tynn. Jeg skjønner ikke hvorfor de kommenterer, er det positivt eller negativt?? 

Det var på grunn av mye trening (mest spinning), uten at jeg økte matinntaket.. var nemlig ikke mer sulten etter jeg begynte å trene så tenkte vel ikke på å spise mer. Veide rundt 53kg før jeg gikk ned til 49. 

Flink!! Nei, jeg er ikke feit, men tenker fortsatt jeg ikke hadde hatt vondt av å gå ned et par kg til. Har ei venninne som er 160 høy og veier 73kg (overvektig ifølge bmi), men hun fremstår som relativt slank.. derfor jeg skrev om benbygningen min og at jeg ikke har muskler, ettersom denne vekten for en med tyngre benbygning uansett hadde vært for lite. 

Vil du ha ærlige svar? Jeg syns du fokuserer for mye på vekt. Du får tilbakemeldinger fra både familie og venner som kommenterer at du har blitt så tynn, og du har en ganske lav bmi. Du vil gå ned enda mer og du vet nøyaktig hva du veide sist du så moren din? Høres ikke helt sunt ut.

Anonymkode: 7d7da...ff4

• Liker 7
Skrevet

Er 180 og veier ikke særlig mye mer enn du gjør nå. Har vært vant til å bikke mellom akkurat normalvektig og litt undervektig på BMI-skalaen hele ungdomsalderen min så langt. Tar jeg en stor porsjon med middagsmat har jeg fått høre at "jeg ikke kan spise sånn middag til vanlig" og fikk tilogmed servert ekstra mat uoppfordret på klassetur en gang, så skjønner at det ikke er kjekt å få slike kommentarer. Spesielt ikke foran andre.

Må si meg enig i at det ikke er bra at du tar for lett på denne vektnedgangen heller. Det virker tross alt ikke som om dette er DITT normalområde for vekt, så dette kan ha helsekonsekvenser tross alt. Du er nå fortsatt innenfor en ok vekt, men å gå ned mer kan være direkte farlig for helsen din. Jobb hardt for å opprettholde den vekten du har for øyeblikket ihvertfall og kanskje legg på deg noen få kilo etterhvert.

Anonymkode: 03fef...cf3

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo et poeng? Jeg har samme høyde og vekt som deg, og selvsagt er jeg tynn, og SER tynn ut. Moren min har kommentert det hele mitt liv.  Hva ble du lamslått over? At du ser tynn ut? Du er jo det (du vet tom nøyaktig hvor mye og hvor fort og hvorfor du har gått ned, hva er det å bli overrasket over)? At moren din bryr seg? Hva skulle søstrra di "forsvare" deg over? Skjønner ingen ting av problemstillingen, jeg. Du har gått ned ca ti kilo, og er sjokkert firdi det syns, når du var normalvektig fra før? 

Anonymkode: f968d...845

Lamslått over at hun tok det opp med hele familien til stede. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du har gått ned 9 kg på et halvt år fra en allerede normal vekt. Det er ikke rart at hun uttrykker bekymring, for det er nettopp det jeg tolker kommentaren hennes som. Og nei, det er ikke alltid man kan vurdere best selv egen kropp og vekt. Det eneste jeg reagerer på er at hun tok det opp foran alle. Hun burde ha tatt det opp med deg alene. Når du også har fått en kommentar om dette fra en venninne bør du tenke litt over om du har det så bra som du forestiller deg. At du i tillegg tenker at du  ikke har vondt av å gå ned enda noen kg høres ganske bekymringsverdig ut. 

Anonymkode: ecade...161

Jeg har sagt ifra til en del venner som skal si fra om jeg blir for tynn, skal IKKE under 53 har jeg lovet meg selv, men tenker at det er min trivselsvekt. 

Vil du ha ærlige svar? Jeg syns du fokuserer for mye på vekt. Du får tilbakemeldinger fra både familie og venner som kommenterer at du har blitt så tynn, og du har en ganske lav bmi. Du vil gå ned enda mer og du vet nøyaktig hva du veide sist du så moren din? Høres ikke helt sunt ut.

Anonymkode: 7d7da...ff4

Nei, jeg vet ikke nøyaktig, men ca. Dette fordi jeg ikke hadde vekt selv og veide meg bare når jeg var hjemme. 

Er 180 og veier ikke særlig mye mer enn du gjør nå. Har vært vant til å bikke mellom akkurat normalvektig og litt undervektig på BMI-skalaen hele ungdomsalderen min så langt. Tar jeg en stor porsjon med middagsmat har jeg fått høre at "jeg ikke kan spise sånn middag til vanlig" og fikk tilogmed servert ekstra mat uoppfordret på klassetur en gang, så skjønner at det ikke er kjekt å få slike kommentarer. Spesielt ikke foran andre.

Må si meg enig i at det ikke er bra at du tar for lett på denne vektnedgangen heller. Det virker tross alt ikke som om dette er DITT normalområde for vekt, så dette kan ha helsekonsekvenser tross alt. Du er nå fortsatt innenfor en ok vekt, men å gå ned mer kan være direkte farlig for helsen din. Jobb hardt for å opprettholde den vekten du har for øyeblikket ihvertfall og kanskje legg på deg noen få kilo etterhvert.

Jeg har vært tynn hele livet, utenom disse tre årene - føler derfor at jeg gikk tilbake til hva som var normalt for meg og hva jeg føler meg komfortabel med. Syns jeg har gått ned litt for raskt, men er lite å gjøre med det. Grunnen til at jeg gikk opp var fordi jeg spiste i snitt 100g sjokolade til dagen, mcdonalds/kebab 2 ganger i uka og gikk ut hver helg. Har sluttet med alt dette, samt byttet ut ris mot flere grønnsaker ettersom jeg hadde folatmangel (som er i grønne grønnsaker). 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lamslått over at hun tok det opp med hele familien til stede. 

Jeg har sagt ifra til en del venner som skal si fra om jeg blir for tynn, skal IKKE under 53 har jeg lovet meg selv, men tenker at det er min trivselsvekt. 

Nei, jeg vet ikke nøyaktig, men ca. Dette fordi jeg ikke hadde vekt selv og veide meg bare når jeg var hjemme. 

Jeg har vært tynn hele livet, utenom disse tre årene - føler derfor at jeg gikk tilbake til hva som var normalt for meg og hva jeg føler meg komfortabel med. Syns jeg har gått ned litt for raskt, men er lite å gjøre med det. Grunnen til at jeg gikk opp var fordi jeg spiste i snitt 100g sjokolade til dagen, mcdonalds/kebab 2 ganger i uka og gikk ut hver helg. Har sluttet med alt dette, samt byttet ut ris mot flere grønnsaker ettersom jeg hadde folatmangel (som er i grønne grønnsaker). 

Da er det godt mulig ikke så mye å bekymre seg over. Du må bare huske å ha din egen normal inni bildet. Og sjekke at verdiene dine på vitaminer og mineraler er bra hos legen, så går det nok fint!

Skrevet

Du er jo undervektig.

Ikke så rart mora di tok det opp under familiemiddagen heller.. kanskje det var eneste måten å nå fram til deg på? 

Anonymkode: 58cdd...cbe

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo undervektig.

Ikke så rart mora di tok det opp under familiemiddagen heller.. kanskje det var eneste måten å nå fram til deg på? 

Anonymkode: 58cdd...cbe

Hun ligger fortsatt på rundt 18.5. Hvis dette har vært hennes normalområde for vekt i store perioder av livet er det ikke nødvendivis noe usunt. Det å gå fort ned i vekt er sjeldent bra, selvfølgelig.

Skrevet

Hvis du ikke har noen problemer med vekten, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal bli så satt ut av å få en liten kommentar på det.

Anonymkode: e9c27...80e

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ca 9 cm lavere enn deg, og 8-10 kg lettere, og har alltid vært sånn. Det er noen som er naturlig tynne og jeg tror ikke du nødvendigvis ser syk ut. Ville bare si det, fordi jeg syns det er mange som kommenterer unødvendig kun på grunnlag av bmi. I følge bmi er jeg undervektig, men har alltid vært sånn, og spiser det jeg vil. Du er sikkert helt normal!:)

Anonymkode: e5401...b09

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har noen problemer med vekten, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal bli så satt ut av å få en liten kommentar på det.

Anonymkode: e9c27...80e

Ligger du innenfor normalvekt du da? Er noen av oss som er mer vant til å få vekten poengtert og det kan være litt kjipt.

Skrevet

Jeg er 156 cm høy og får alltid kommentarer på at jeg er tynn... Jeg har ligget mellom 45-48 kg de siste årene.
Tror muligens du må være veldig tynn?!

Anonymkode: b05f3...58e

Skrevet

Det er og og forblir en uting at man kommenterer andres vekt. At man i tillegg gjør det med andre tilstede er enda verre. Du er imidlertid tynn og det er klart de rundt deg sikkert gjør seg opp en mening om et vekt tap på nesten 10 kilo på noen måneder. Dessverre er slanke/tynne nesten fritt vilt når det kommer til å få kommentarer på vekt/kropp. Bli oppfordret til å spise osv. Om du selv, med sikkerhet, vet at du ikke har et problematisk forhold til egen vekt/matinntak, tror jeg du bare dessverre må leve med dette også i fremtiden til og fra. 

Anonymkode: e82cf...5a6

• Liker 1
Skrevet

Du har gått ned nesten 10 kg på korti tid.. Hun er bare bekymret som alle mødre blir når barna dems går mye ned i vekt på kort tid

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...