opera Skrevet 26. januar 2005 #1 Skrevet 26. januar 2005 Hei - noen lærere der ute? På mitt trinn har vi fem nasjonale prøver i løpet av de neste to ukene. Jeg har vært på to "rettekurs" -to gjenstår. For hvert rettekurs har vi ca 30 mils kjøring til kurssted - dermed 4 -5 timers lengre arb.dag enn normalt. Når vi så endelig kan gå i gang med retting, har jeg ca 84 prøver å rette. En av de andre lærerne på kurset fortalte meg at han hadde sett at en måtte regne med en time pr prøve som skulle rettes. Er det noen annen som har sett dette - i tilfelle hvor. Det betyr i mitt tilfelle at jeg får 84 timer retting + 16 timers reisetid i tillegg til eks antall forberedelse før prøvene, tillagt min jobb uten noen godtgjøring eller avspasering. Retting må være ferdig og innraportert før 15 mars. Hvordan løser dere dette ved deres skole? :-( Er relativt frustrert over hvordan jeg skal komme meg i mål på dette i snitt blir jo det 5 timers overtid pr dag fram til den 15.03.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 Det er en overtid mange av oss andre som ikke er lærere må finne oss i hele året. Men vi klager ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #3 Skrevet 27. januar 2005 Det er en overtid mange av oss andre som ikke er lærere må finne oss i hele året. Men vi klager ikke. De som ikke er lærere og arbeider i stat og kommune har tariff- festa rett til overtidsbetaling, det får ikke lærarar, de har tvungen avspasering. I den såkalte lærarferien ligg det iberegna en arbeidsuke på 43 timer. De fleste lærere jeg kjenner, de jobber i ungdomsskolen, har rundt 50 timers uker. Når da slikt som nasjonale prøver kommer på toppen, uten reduksjon i undervisningsplikt og annen retting, har de faktisk lov til å spørre i et forum som dette, uten å få sure, misunnelige oppstøt. Dersom du synes lærerne har det så ufattelig bra er det vel bare å omskolere seg?! Jeg er ganske sikker på at du skal ha avspasering for kjøringa, den ekstra tiden dette tar. Dette er noe du bør ta opp med rektor, eventuelt gå gjennom fagforeninga. Retting av nasjonale prøver skal erstatte en annen prøve, og dermed ikke føre til merarbeid. Det mange gjør er å erstatte heldagsprøvene med nasjonale prøver, da dette er det eneste med en tilsvarende arbeidsbyrde. Men reiseveien har du nok rett på en slags godtgjørelse for.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 De som ikke er lærere og arbeider i stat og kommune har tariff- festa rett til overtidsbetaling, det får ikke lærarar, de har tvungen avspasering. I den såkalte lærarferien ligg det iberegna en arbeidsuke på 43 timer. De fleste lærere jeg kjenner, de jobber i ungdomsskolen, har rundt 50 timers uker. Når da slikt som nasjonale prøver kommer på toppen, uten reduksjon i undervisningsplikt og annen retting, har de faktisk lov til å spørre i et forum som dette, uten å få sure, misunnelige oppstøt. Dersom du synes lærerne har det så ufattelig bra er det vel bare å omskolere seg?! Jeg er ganske sikker på at du skal ha avspasering for kjøringa, den ekstra tiden dette tar. Dette er noe du bør ta opp med rektor, eventuelt gå gjennom fagforeninga. Retting av nasjonale prøver skal erstatte en annen prøve, og dermed ikke føre til merarbeid. Det mange gjør er å erstatte heldagsprøvene med nasjonale prøver, da dette er det eneste med en tilsvarende arbeidsbyrde. Men reiseveien har du nok rett på en slags godtgjørelse for. Ærlig talt du, det er feil det du sier over her. Det er svært mange av oss i offentlig sektor som ikke har krav på overtidsbetaling. Vi blir også "tvunget" til avspasering! Det er provoserende å se at du bare fastslår det du sier....jeg og mange andre må også bare avspasere og jobbe masse overtid. Og vi er ikke lærere! Men vi klager som sagt ikke. Lærerne er en syte-gruppe.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #5 Skrevet 27. januar 2005 Det er en overtid mange av oss andre som ikke er lærere må finne oss i hele året. Men vi klager ikke. Hvor mange må jobbe 5 timer overtid hver dag i 1 1/2 måned? (Jeg kjenner ganske mange mennesker, i mange ulike yrker,men ingen som gjør det. Dessuten er det ofte jeg hører folk i andre yrker klage over overtid uten at jeg kaller dem sytepaver! Men du synes tydeligvis det er greit å generalisere lærere. Deg om det.)
opera Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2005 Unnskyld da, et par av dere som kaller dere "Gjest". Jeg prøvde faktisk ikke å "surve", så jeg beklager hvis jeg på noen måte kom i skade for å oppføre meg slik. Jeg gjentar: Jeg har 33,6 t "tilstedeværelsesplikt" pr uke på min skole - etter mine logger har jeg pr. i dag i gjennomsnitt 38.25 t. Dette pga at jeg har barn med psyko/ sosiale problemer som trenger tett oppfølging bla med møter i barnevern/bup. Tiden på skolen ellers benyttes selvsagt til undervisning ellers div team/personalmøter og jeg får ikke bruke av denne tiden til nasjonale prøver. 100 t overtid i løpet av en snau måend vil si 4 timers i tillegg pr arbeidsdag. og jeg vet at jeg i hvertfall trenger 1 t hver kveld til forberedelse/etterarbeid nettopp pga at jeg har de "tunge" fagene. 13 t. arbeidsdag i en måned synes jeg er tøft - særlig fordi jeg ikke er fullt så ung og kjekk lenger. Trodde faktisk de fleste var interessert i at barna skulle få et godt tilbud og en god undervisning - det får de ikke hvis jeg planlegger undervisningen i det jeg passerer dørstokken inn til klasseværelset! Jeg kan helt klart se at så stor tidsbruk på retting vil gi en mye dårliere undervisning - det kan jeg godt gi, men det er ikke barna tjent med. Særlig ikke de svakeste. Dere må godt si at jeg surver - det har vi hørt før - men skitt au - det skal vi nok leve med, det er alltid noen der ute som vet så mye bedre enn oss både hvordan vi og arbeidsdagen vår er. Selvoppnevnte verdensmestre har vi over alt. Jeg hadde håpet at noen av mine kollegaer hadde noen kostruktive tips - så må lærerhatere bare få lov å skjelle og smelle hvis de blir bedre mennesker av det.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #7 Skrevet 27. januar 2005 Hvor mange må jobbe 5 timer overtid hver dag i 1 1/2 måned? (Jeg kjenner ganske mange mennesker, i mange ulike yrker,men ingen som gjør det. Dessuten er det ofte jeg hører folk i andre yrker klage over overtid uten at jeg kaller dem sytepaver! Men du synes tydeligvis det er greit å generalisere lærere. Deg om det.) Hallo?! Ta deg en titt rundt i samfunnet! Vi er mange en konsulent i departement, direktorat, fylkeskommune og kommune som jobber i snitt 4-5 timers overtid omtrent hver dag (og noen ganger hjemme og i helger) - mye grunnet effektiviseringene i statlig sektor: mer arbeid på færre personer! Vi jobber livet av oss vi også. Men ikek f*** om vi klager og syter slik lærerne alltid har gjort. Lærerne tar seg jammen lange kaffepauser, i motsetning til oss andre- som også kun tar dette ut i avspasering.. Nei, dette var skuffende navlebeskuende: som om det bare var læreren som jobbet flere timers overtid hver dag og ikke fikk lønn for det
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #8 Skrevet 27. januar 2005 Hvis din kommentar var til meg, den siste gjesten, så tror jeg du misforsto! Jeg lurer oppriktig talt på hvilke andre yrker som må jobbe 5 timer overtid hver dag. (Og hvem som må det og ikke klager litt...) Stå på, du, og fortsett den gode jobben du helt sikkert gjør!
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #9 Skrevet 27. januar 2005 Men om dere jobber overtid dere også, og må ta det i avspasering, så blir jo det omtrent det samme vel? Bortsett fra at dere kan ta avspaseringa utenom høysesong regner jeg med... Og dermed får billigere ferier. Syter lærerne så mye for tida da?? Synes ikke det jeg, ikke over lønn og arbeidstid, utenom at mange lærere faktisk kunne tenke seg å skrive timer, ville fått mer fri da faktisk...
opera Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2005 Lange kaffepauser? På mine fem arbeidsdager i skolen har jeg inspeksjon i to av mine fem matfri. Det betyr i første 15 min passer jeg på egen klasse mens de spiser, og går deretter ut i skolegården for inspeksjon. De tre andre dagene har jeg 15 min matfri sammen med kollegaer på et lærerværelse med for få stoler/bord. Har dessuten insp. flere friminutter de tre andre dagene. Ikke så interessert i lange kaffepauser der akkurat. Hvilken skole har du dette fra - jeg vil dit fort!
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #11 Skrevet 27. januar 2005 Lange kaffepauser? På mine fem arbeidsdager i skolen har jeg inspeksjon i to av mine fem matfri. Det betyr i første 15 min passer jeg på egen klasse mens de spiser' date=' og går deretter ut i skolegården for inspeksjon. De tre andre dagene har jeg 15 min matfri sammen med kollegaer på et lærerværelse med for få stoler/bord. Har dessuten insp. flere friminutter de tre andre dagene. Ikke så interessert i lange kaffepauser der akkurat. Hvilken skole har du dette fra - jeg vil dit fort! [/quote'] Jeg har jobbet som lærer ved skoler i Oslo vest, Kristiansand, Tromsø, Fredrikstad og Moss: og der er det lange kaffe-pauser kan jeg fortelle deg. Mange sløve lærere...og de er fælt så klagete mange av dem. Det er ikke bra for elevene å ha slike rollemodeller!
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #12 Skrevet 27. januar 2005 Vi jobber livet av oss vi også. Men ikek f*** om vi klager og syter slik lærerne alltid har gjort. Lærerne tar seg jammen lange kaffepauser, i motsetning til oss andre- som også kun tar dette ut i avspasering.. Nei, dette var skuffende navlebeskuende: som om det bare var læreren som jobbet flere timers overtid hver dag og ikke fikk lønn for det Jeg har IKKE påstått at læreren generelt jobber flere timers overtid hver dag. Jeg kjente bare ikke til noen som faktisk gjør det. (hvis du leser innlegget så står det akkurat det) De lange kaffepausene til lærere er nok en illusjon! Jeg har to dager i uken der jeg har 30 minutters pause i strekk. Ellers har jeg 15. (Begge disse blir i realiteten kuttet ned 5-10 minutter siden jeg må gjennom skolegården for å ta pause.) Dessuten vet jeg om MANGE andre yrker der det tas flere pauser i løpet av dagen, men det får de da lov til! (ta en kaffekopp her, en telefon der, sjekke internett litt...) MEN jeg verken klager eller syter om arbeidsforholdene mine. Jeg blir bare provosert over at "alle" andre alltid skal rakke ned på lærere og tillegge oss kvaliteter jeg føler er urettferdige! Som forrige innlegger sa; det klages faktisk ikke så mye lenger fra lærers hold. (Bortsett fra at de ønsker flere ressurser for elevenes beste.) Det er nok en holdning du bærer med deg fra tidligere... Jeg vil til slutt bare oppmuntre deg til å kanskje prøve å svare på en litt mer positiv måte, så blir det litt hyggeligere å være på Kg.
opera Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2005 Takk for støtte "Gjest rett over" -ikke så ett å skille gjestene her skjønner du. Prøver bare å få fram noen konstruktive forslag om hvordan andre ordner retteprosessen, slik at dette ikke går ut over elevene og den vanlige undervisningen. Jeg liker unger, jeg liker å undervise, men jeg liker ikke å gjøre en dårlig jobb fordi jeg blir pålagt så mange oppgaver at tiden ikke strekker til. Jeg kan drikke kaffen min, spise og rette samtidig, det er ikke problemet. Jeg tar meg den frihet å spørre en gang til jeg - har dere lærere noen konstruktive forslag til hvordan dere løser dette? Til dere andre: start en tråd der dere kan kjefte og smelle på oss og alle de fordelene vi har i jobben vår. Skal se det blir fler av oss når alle de som er misunnelige søker jobb og får ryddet i rekkene våre. YES
Ottine Skrevet 28. januar 2005 #14 Skrevet 28. januar 2005 Jeg velger å konsentrere meg om spørsmålet ditt, jeg opera - du stilte faktisk et spørsmål... Jeg tror lærerne ved vår skole får noen rettedager i forbindelse med nasjonale prøver. Vi setter inn vikar i undervisningstiden, og så får læreren sitte noen timer å rette. Det er tross alt en betydelig ekstra arbeidsmengde i forbindelse med dette, og som i ditt tilfelle -det faller mye på samme person. Dette må du spørre RE-leder ved din skole om. Lykke til, da!!
Ainaen Skrevet 28. januar 2005 #15 Skrevet 28. januar 2005 Hei Opera!! Må si det var temperatur her inne.... Jeg jobber som lærer i 6. trinn. Det jeg vet er at lærerne i 7. trinn må bruke mye tid på rettinger og forarbeid. Dette skal de få igjen i form av avspassering. Det er jo en grei deal. Men det jeg vet at skaper litt irritasjon er det faktum at elevene taper på alt dette!!! Lærere som avspasserer vil si lærere som ikke er tilstede. Altså må det inn vikarer. Nå er det en tid på året hvor elever i 7. trinn og 10. trinn har mange spørsmål, overgang til ung. skole og søking på videregående. Lærerne synes det er vanskelig å skulle ta seg avspassering i denne tiden. Gnager litt på samvittigheten rett og slett, hvis du skjønner. :oops: Men alt i alt. Avspassering får de, både for retting, kjøretid og kursing. Så må jeg også bare si noe til slutt. Dette lærerhatet må dere som ønsker få lov til å ha. Skoler er veldig forskjellige både når det gjelder pauser, press, økonomi og kvalitet. Jeg har det greit og trives kjempe godt, og skal ikke klage. Den tiden hvor jeg er på jobb har jeg det toppers, trives med elevene og elevene trives med meg. At det er en del for og etterarbeid er jo til tider nokså slitsomt, men sånn er det i dette yrket og derfor har vi også lengre ferier. Jeg ser lærere som syter og klager, men jeg ser også lærere som står på og virkelig gløder i sitt arbeid. Jeg er enig med hun/han som sa at dette hatet kanskje stammer fra noen år tilbake. Mye er bedre og vi har det bra!! Alle yrkesgrupper klager nok av og til. Sett heller pris på de som gjør en innsats, være seg lærere, tannleger, leger, butikkmedarbeidere, sjukepleiere osv. Vi trenger alle, og majoriteten gjør en god jobb!!! Vil ønske alle en riktig god helg!!! :dagensrose:
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #16 Skrevet 28. januar 2005 Hei Opera!! Må si det var temperatur her inne.... Jeg jobber som lærer i 6. trinn. Det jeg vet er at lærerne i 7. trinn må bruke mye tid på rettinger og forarbeid. Dette skal de få igjen i form av avspassering. Det er jo en grei deal. Men det jeg vet at skaper litt irritasjon er det faktum at elevene taper på alt dette!!! Lærere som avspasserer vil si lærere som ikke er tilstede. Altså må det inn vikarer. Nå er det en tid på året hvor elever i 7. trinn og 10. trinn har mange spørsmål, overgang til ung. skole og søking på videregående. Lærerne synes det er vanskelig å skulle ta seg avspassering i denne tiden. Gnager litt på samvittigheten rett og slett, hvis du skjønner. :oops: Men alt i alt. Avspassering får de, både for retting, kjøretid og kursing. Så må jeg også bare si noe til slutt. Dette lærerhatet må dere som ønsker få lov til å ha. Skoler er veldig forskjellige både når det gjelder pauser, press, økonomi og kvalitet. Jeg har det greit og trives kjempe godt, og skal ikke klage. Den tiden hvor jeg er på jobb har jeg det toppers, trives med elevene og elevene trives med meg. At det er en del for og etterarbeid er jo til tider nokså slitsomt, men sånn er det i dette yrket og derfor har vi også lengre ferier. Jeg ser lærere som syter og klager, men jeg ser også lærere som står på og virkelig gløder i sitt arbeid. Jeg er enig med hun/han som sa at dette hatet kanskje stammer fra noen år tilbake. Mye er bedre og vi har det bra!! Alle yrkesgrupper klager nok av og til. Sett heller pris på de som gjør en innsats, være seg lærere, tannleger, leger, butikkmedarbeidere, sjukepleiere osv. Vi trenger alle, og majoriteten gjør en god jobb!!! Vil ønske alle en riktig god helg!!! :dagensrose: Tja..dette er et typisk sosialistisk svar som gjenspeiler en skremmende tankegang der alle er like og der man er fornøyd med en gjennomsnittlig jobb og et gjennomsnittlig stykke arbeid. Jeg synes norske skoler er for latsabber-mest blant læreren og det smitter av på elevene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå