Gå til innhold

Israel og Jerusalem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Planlegger en tur til Israel, har vært i landet før for mange år siden. Noen dager i Jerusalem, så leie en bil og farte rundt i landet, nordover til Golan ned langs dødehavet og opp til Tel Aviv igjen. Skygger unna vestbredden stort sett, da det er for stor risiko og ferdes rundt der med leiebil. Noen som har gjort dette i det siste og som har noen gode råd og tips til overnattingssteder setter jeg stor pris på det. Jeg klarer meg med middels standard på alt som heter overnatting. Sist jeg var der kunne jeg ikke besøke Jerusalem, så det blir første prioritet på denne turen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe større risiko å ferdes på Vestbredden enn andre steder, nei. 

Anonymkode: 7fb22...03a

Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe større risiko å ferdes på Vestbredden enn andre steder, nei. 

Jo det er faktisk det, iallefall med leiebil man har leid i Israel, det er direkte farlig.Er vel ikke tillatt heller å bruke leiebilen inn på vestbredden. Så er det ganske strenge kontroller inn og ut av disse områdene, så det vil jeg unngå. Kommer til å reise inn i palestinske områder, men da på organiserte turer med palestinske guider. Noe som er rimelig trygt. Men har bare litt over en uke, og har ikke helt bestemt meg for hva jeg da vil prioritere bortsett fra Jerusalem og rundturen i nord Israel og langs dødehavet.

Endret av Duftavsommerregn
Skrevet

Anbefaler en tur innom Eilat i sør. Vi reiste med palestinske skilter på bilen. Da får du kjøre trygt i både Palestina og Israel.

Anonymkode: bda06...1ba

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler en tur innom Eilat i sør. Vi reiste med palestinske skilter på bilen. Da får du kjøre trygt i både Palestina og Israel.

Vet du om hovedveien ned langs dødehavet regnes som "vestbredden" der palestinerne har kontrollen, Eller er dette en del som ligger under Israelsk kontroll idag ? Poenget er at jeg ønsker mest mulig bevegelsesfrihet med bil, uten å  måtte sjekkes hele tiden inn og ut av kontrollposter. Eilat er jo en "badeby" som jeg ikke prioriterer på denne turen, og turen ned dit vil stort sett bare gå gjennom øde ørken områder. Hadde jo passet bra med en fottur i disse områdene, så jeg skal faktisk vurdere det :) 

Skrevet
1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Vet du om hovedveien ned langs dødehavet regnes som "vestbredden" der palestinerne har kontrollen, Eller er dette en del som ligger under Israelsk kontroll idag ? Poenget er at jeg ønsker mest mulig bevegelsesfrihet med bil, uten å  måtte sjekkes hele tiden inn og ut av kontrollposter. Eilat er jo en "badeby" som jeg ikke prioriterer på denne turen, og turen ned dit vil stort sett bare gå gjennom øde ørken områder. Hadde jo passet bra med en fottur i disse områdene, så jeg skal faktisk vurdere det :) 

Største deler av Vestbredden er kontrollert av israelsk militære, det gjelder også Jordandalen.

Og selv om Israel forbyr israelere å reise til Vestbredden betyr ikke det at det er farlig. Det finnes også palestinere med israelske skilt, og de kjører inne på Vestbredden.

Anonymkode: 7fb22...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...