Gå til innhold

Hvor mye skatter man i IPS vs fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mam tar ut pengene man har satt inn?

Anonymkode: 51e1c...6bb

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

På fond er det 24% "skatt på finansinntekter".

Hvis du benytter deg av den nye ordningen "Skattefavorisert Individuel Sparing til Pensjon" blir det også 24%

Skrevet
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hvis du benytter deg av den nye ordningen "Skattefavorisert Individuel Sparing til Pensjon" blir det også 24%

Ved IPS så får man jo tilbake på skatten hvert år når man sparer også, hvorfor sier folk at det ikke lønner seg med IPS da? Er ikke det klart mer lønnsomt?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved IPS så får man jo tilbake på skatten hvert år når man sparer også, hvorfor sier folk at det ikke lønner seg med IPS da? Er ikke det klart mer lønnsomt?

Du får skattefradrag når du setter inn pengene, men du må betale skatt når du får dem utbetalt. Skatten blir med andre ord bare utsatt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Du får skattefradrag når du setter inn pengene, men du må betale skatt når du får dem utbetalt. Skatten blir med andre ord bare utsatt. 

Så man skatter av alt uttak i IPS, men kun av gevinsten i fond?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Pengene du sparer i fond er allerede beskattet da du satte dem inn dermed er det bare gevinsten som beskattes ved uttak. 

Skrevet

Da skjønner jeg jo at mange blir lurt.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med et er snakk om nye IPS som ble lansert 1. november. Du betaler kun skatt på gevinst også i IPS. Fordelene med IPS er utsatt skatt og unntak fra formueskatt for de som er i en slik posisjon.

Anonymkode: 08421...7ec

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med et er snakk om nye IPS som ble lansert 1. november. Du betaler kun skatt på gevinst også i IPS. Fordelene med IPS er utsatt skatt og unntak fra formueskatt for de som er i en slik posisjon.

Så da lønner det seg med IPS da?

Skrevet

Skatt på avkastning fra aksjer og fond er 29,76% i 2017, og kommer til å bli enda litt høyere framover. Etter at de begynte å sette ned den generelle skattesatsen fra 28% til 24% som den er i dag har de lagt til en tilleggsfaktor som gjør at skattenivået totalt vil bli det samme som før for norske aksjer og høyere for utenlandske. Skatten blir derfor lavere med IPS enn vanlig fondssparing, med mindre de finner på noen "lure" triks i mellomtiden for få inn mer skatt.

Anonymkode: 3a47b...c67

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man betaler ikke skatt på innskuddet, men uttaket beskattes. Står ganske enkelt og greit forklart bl.a. her

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da lønner det seg med IPS da?

Om det lønner seg er avhengig av andre faktorer enn skatt. 

Med IPS låser du pengene inntil du er 62 år, mens du ved sparing i fond/aksjer i en aksjesparekonto står fritt til å disponere midlene. I tillegg må man vurdere hvilke gebyrer de ulike løsningene har samt forventet avkastning.

Her kan du lese litt om de ulike løsningene. 

https://www.skatt.no/2017/10/03/utnytter-ips-aksjesparekonto-best/

https://www.storebrand.no/smartere-valg/artikkel/pensjon/hostens-sparenyheter--med-dette-trikset-far-du-dobbel-skattefordel

Skrevet

La meg forklare forskjellen gjennom et forenkelt eksempel :)

La oss si at du sparer 100.000 på en gang, om det hadde vært mulig. Se bort fra detaljer om skattefradrag osv. La oss si at dette dobles til 200.000, og at du kan ta ut alt på en gang om noen år.

Ved aksjefond må du betale skatt på gevinsten, ut fra dagens skattesats 24 %, man får dermed en gevinst på 76.000 kr.

Ved IPS får man hele gevinsten på 100.000.

Det er en skattesymmetri, skulle 100.000 i stedet bli halvert til 50.000 vil man kunne redusere tapet med 24 % om man har aksjefond, men ved IPS må man ta hele tapet selv.

Den andre fordelen med IPS er at man slipper formuesskatt, om det ellers hadde vært et problem :)

Ulempen er selvsagt at man låser pengene :)

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, Herr Heftig said:

1 minute ago, JackIost said:

La oss si at du sparer 100.000 på en gang, om det hadde vært mulig. Se bort fra detaljer om skattefradrag osv. La oss si at dette dobles til 200.000, og at du kan ta ut alt på en gang om noen år.

Ved aksjefond må du betale skatt på gevinsten, ut fra dagens skattesats 24 %, man får dermed en gevinst på 76.000 kr.

Det er en skattesymmetri, skulle 100.000 i stedet bli halvert til 50.000 vil man kunne redusere tapet med 24 % om man har aksjefond, men ved IPS må man ta hele tapet selv.

Den andre fordelen med IPS er at man slipper formuesskatt, om det ellers hadde vært et problem :)

Ulempen er selvsagt at man låser pengene :)

Skatt på aksjefond er 29,76% inneværende år og 30,59% neste år. 

Anonymkode: 14fc4...103

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, JackIost said:

Beklager, men dette blir helt feil. I tillegg til at skattesatsen for vanlig aksjesparing er feil, så er jo skattefradraget i begynnelsen hele vitsen. Man må betale skatt på 24% av avkastningen på 100 000, men man har fått låne pengene som skulle vært betalt i skatt gratis. Det er hovedsaklig fordi man får beholde avkastningen av de pengene (etter skatt) at IPS er ekstra lønnsomt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men dette blir helt feil. I tillegg til at skattesatsen for vanlig aksjesparing er feil, så er jo skattefradraget i begynnelsen hele vitsen. Man må betale skatt på 24% av avkastningen på 100 000, men man har fått låne pengene som skulle vært betalt i skatt gratis. Det er hovedsaklig fordi man får beholde avkastningen av de pengene (etter skatt) at IPS er ekstra lønnsomt.

Nei, det er ikke «helt feil», illustrasjonen av hvordan IPS fungerer, kontra aksjefond, er helt riktig :)

Jeg tar riktig nok noen snaveier, men det er for å gjøre det enkelte å forstå. Men jeg kan gjerne hente fram teskjeene. En litt mer detaljert versjon følger under, som skulle illustrere det enda litt bedre. Vi forutsetter 24 % skatt både i dag og ved uttakstidspunktet, og også 24 % på aksjefondsgevinst og -tap, siden vi også må ta hensyn til skjermingsfradrag, selv om det egentlig ikke er så enkelt. Men i det aller vesentligste blir det slik, og avvik fra dette betyr i praksis ingenting for forklaringen som følger:

IPS, 100 % avkastning:

La oss si du sparer 40.000 kr i 2017, som er maks. Du får 24 % fradrag på skatten, som er 9600 kr. I praksis består de 40.000 kr av 30.400 kr av dine penger og 9600 kr av staten sine penger. La oss si at de 40.000 stiger til 80.000 kr, avkastning 100 %, og at man kan ta ut alt på en gang. La oss for enkelhets skyld si at skattesatsen fremdeles er 24 %. Man får da 60.800 kr og staten får 19.200 kr. I praksis har 30.400 kr steget til 60.800 kr, og man får 100 % avkastning etter skatt. Man får altså i praksis hele avkastningen.

Aksjefond, 100 % avkastning:

Om man kjøper andeler for 30.400 kr, og dette stiger med 100 %, blir det 60.800 kr. Men man må skatte 30 % av gevinsten på 30.400 kr, altså får man bare 23.104 r i gevinst, og får i praksis 53.504 kr. Man har dermed tapt 7.296 kr sammenlignet med IPS, «kun» 76 % avkastning etter skatt.

IPS, 50 % tap:

40.000 kr, hvorav du står for 30.400 og staten 9600 kr, reduseres til 20.000 kr. 24 % skatt, staten skal ha 4800 kr, dvs. man sitter igjen med 15.200 kr. Tap 15.200 kr, altså 50 %.

Aksjefond, 50 % tap:

Man kjøper andeler for 30.400, 50 % tap og dette reduseres til 15.200 kr. Antar symmetri og at man får skattefradrag på 24 %. Altså taper man bare 11.552 kr og sitter igjen med 18.848kr. 3648 kr mer enn om man hadde spart via IPS, og man har «kun» tapt 38 %. 

Poenget er at man ved IPS i praksis skatter av innskuddet, og ikke av hva det ender opp med :)

Fordel av ev. spart formuesskatt kommer altså i tillegg, og ulempen er at man låser pengene og at utbetalingsperioden må vare til man er 80 og tidligst kan starte ved 62.

Endret av JackIost
  • Liker 5
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skatt på aksjefond er 29,76% inneværende år og 30,59% neste år. 

Fint at du bryr deg om det uvesentlige i forklaringen min :)

Og du tar heller ikke hensyn til skjermingsfradrag.

Se innlegget mitt over for hvorfor det fungerer slik jeg opprinnelig skrev.

Endret av JackIost
  • Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, JackIost said:

Fint at du bryr deg om det uvesentlige i forklaringen min :)

Se innlegget mitt over for hvorfor det fungerer slik jeg opprinnelig skrev.

TS spør om "Hvor mye skatter man i IPS vs fond?" og du syns det er uvesentlig at du oppgir helt feil skattesats? uhhh.. :balltre:

Dette er et tema som ingen måte trengte forenkling eller en avhandling.. et kort innlegg med korrekte skattesatser ville vært nok.

Skrevet
På 11/11/2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

På 11/11/2017 den 10.02, AnonymBruker skrev:

22 timer siden, Leo skrev:

Nei, man betaler ikke skatt på innskuddet, men uttaket beskattes. Står ganske enkelt og greit forklart bl.a. her

I linken står det:

• Skatt på avkastning i oppsparingsperioden utsettes til pengene tas ut.

Nøyaktig det samme som jeg har skrevet i sitatet. Du betaler skatt på avkastning/gevinst ikke hele uttaket som var spørsmålet jeg svarte på.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS spør om "Hvor mye skatter man i IPS vs fond?" og du syns det er uvesentlig at du oppgir helt feil skattesats? uhhh.. :balltre:

Dette er et tema som ingen måte trengte forenkling eller en avhandling.. et kort innlegg med korrekte skattesatser ville vært nok.

Du glemmer å ta hensyn til skjermingsfradrag. Man betaler ikke skatt på hele gevinsten, kun det som overstiger skjermingsfradraget. Men som jeg illustrerer spiller det ingen rolle for poenget om det er 24 eller 30 % skatt på aksjefond. Poenget er at det er skatt på gevinst det, men i praksis ingen skatt på IPS.

Det jeg illustrerer i mitt innlegg viser forskjellen mellom IPS og aksjefond, noe jeg har til gode å se noen andre i tråden illustrere på en måte som er forståelig for allmuen :)

Ditt bidrag til tråden er temmelig verdiløst :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...