Gå til innhold

Høyere lønn med sykemelding


camliiaa

Anbefalte innlegg

Hei. 

Det er noe jeg har tenkt mye på, og det er at når jeg har vært sykemeldt, så har jeg hatt høyere timelønn enn når jeg er frisk. Jeg tjener altså mer på å være syk.. sjefen begrunnet dette med at det er kveldstillegg. Men da burde jeg vel tjent det samme? 

Jeg syntes dette er merkelig så håper noen har noen svar! Er jo NAV som betaler lønna de to første ukene, og jeg er redd bedriften jeg jobber i, jukser med lønna mi til vanlig, men når nav betaler, så må jeg ha det som er riktig..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut. Som regel er det jo omvendt; tilleggene faller bort ved sykdom siden man ikke jobber på ubekvemme tider, slik at lønna ofte blir litt lavere.

Anonymkode: 8689f...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HI her. 

Ja, syntes det også er veldig rart. Jeg har 3 år ansiennitet før jeg startet i denne jobben. Der regnet de ikke med dette i lønna, sier de. Men når nav gir meg lønn, virker det som om de regner med dette..  virker som om bedriften jukser litt med lønna mi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, camliiaa skrev:

Hei. 

Det er noe jeg har tenkt mye på, og det er at når jeg har vært sykemeldt, så har jeg hatt høyere timelønn enn når jeg er frisk. Jeg tjener altså mer på å være syk.. sjefen begrunnet dette med at det er kveldstillegg. Men da burde jeg vel tjent det samme? 

Jeg syntes dette er merkelig så håper noen har noen svar! Er jo NAV som betaler lønna de to første ukene, og jeg er redd bedriften jeg jobber i, jukser med lønna mi til vanlig, men når nav betaler, så må jeg ha det som er riktig..  

Er det ikke fortsatt slik at bedriften betaler lønna de første ukene, og SÅ tar NAV over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV betaler IKKE lønna de første 14 dagene, det gjør arbeidsgiver (16 dager). Først etter dette får de refundert penger fra NAV eller NAV betaler direkte til deg.

Rart at du får MER penger når du er sykmeldt ettersom grunnlaget skal være din gjennomsnittlige inntekt før du ble syk. Mulig sjefen din ikke betaler deg tillegg du har krav på, men at han er redd for å bli tatt på fersken av NAV og derfor inkluderer disse når han sender inn ditt grunnlag.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver betaler de første 16dager av sykemeldingen sen tar Nav over. 

Anonymkode: 462d4...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gerdn skrev:

Er det ikke fortsatt slik at bedriften betaler lønna de første ukene, og SÅ tar NAV over?

Ja! Riktig. Men da er det vel rart uansett? 

Jeg tjener 159 til vanlig.  Når jeg er sykemeldt tjener jeg 179. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedriften som forteller NAV hvor mye du tjener til vanlig, og dermed også hvor mye du skal ha utbetalt i sykepenger. 

Men dette kan være et snitt av feks lønnen din de siste seks mnd hvuscdu har variabel månedslønn. Derfor kan sykepengene bli høyere enn lønnen din til vanlig.

Anonymkode: 58322...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du opprinnelig på fastlønn og gikk over på timelønn når du ble syk? Timelønn er ofte høyere enn fastlønn for å kompensere for manglende helligdagsbetaling blant annet.

Anonymkode: 84b12...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt timelønn. Har faste kveldsvakter og dagvakter i uken. Men kan ikke helt forstå hvorfor jeg skal ha mer i timelønn når jeg er sykemeldt. Lønna mi kan variere med 1000 kr PR måned bare.

HI

Endret av camliiaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...