Gå til innhold

Hund i leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har hund i leilighet som kan fortelle litt om hvordan det er? 

Har en hund på rundt 30 kg som snart blir 2 år. Jeg har bodd i enebolig hele hennes liv (og hele mitt liv), så jeg har ingen som helst erfaring med å bo i leilighet. Tror knapt nok jeg har vært i en leilighet i hele mitt liv, men nå vurderer jeg å kjøpe en for å komme nærmere familie og venner. 

Hun bråker veldig lite. Kan ule et par ganger på dagtid når jeg er borte og bjeffer litt når jeg kommer hjem fra jobb fordi hun blir så glad. 

Jeg har ingen samboer, så det vil kun bli meg og hunden. Jeg kommer til å jobbe vanlig 8-16 jobb for det meste, i tillegg til noen kveldsvakter i uka (men da kan trolig foreldrene mine passe henne).

Er bare veldig usikker på hvor mye støy det er «lov» å lage i en leilighet og er redd for at jeg blir et forstyrrende element for eventuelle naboer.

 

Anonymkode: e12bd...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hilsepåbjeffing er helt innafor. Uling er det litt verre med, spesielt siden du ikke vet hvor mye det er siden du ikke er hjemme. 

Du kan heller ikke vite hvordan hunden vil reagere på lyder fra andre i blokken/bygget. Det er mye mer lyd fra naboer når man bor i leilighet enn når man bor i enebolig. Vet du at hunden ikke vil bjeffe/ule/reagere på lyder fra naboene over/under/på siden, eller folk som går i oppgangen? 

Er hunden din vant til å være i hagen/stor altan? Hvordan vil det bli for hunden å være i en leilighet uten samme muligheten? Det bør iallefall være en altan hunden kan være på. 

Det bodde flere med hund i blokken jeg bodde i før, og det var som regel helt uproblematisk for meg, selv med de rett under. Eneste var den gangen de reiste fra den på nyttårsaften, og den sto og ulte og ulte og ulte og ulte, til de kom hjem i firetiden på morgenkvisten... Det var IKKE greit... 

Anonymkode: 49707...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsepåbjeffing er helt innafor. Uling er det litt verre med, spesielt siden du ikke vet hvor mye det er siden du ikke er hjemme. 

Du kan heller ikke vite hvordan hunden vil reagere på lyder fra andre i blokken/bygget. Det er mye mer lyd fra naboer når man bor i leilighet enn når man bor i enebolig. Vet du at hunden ikke vil bjeffe/ule/reagere på lyder fra naboene over/under/på siden, eller folk som går i oppgangen? 

Er hunden din vant til å være i hagen/stor altan? Hvordan vil det bli for hunden å være i en leilighet uten samme muligheten? Det bør iallefall være en altan hunden kan være på. 

Det bodde flere med hund i blokken jeg bodde i før, og det var som regel helt uproblematisk for meg, selv med de rett under. Eneste var den gangen de reiste fra den på nyttårsaften, og den sto og ulte og ulte og ulte og ulte, til de kom hjem i firetiden på morgenkvisten... Det var IKKE greit... 

Anonymkode: 49707...c43

Jeg har et kamera stilt inn på hunden min når hun er alene hjemme, så jeg vet at det kun er snakk om litt uling midt på dagtid.

Men det er som du sier: jeg vet jo ikke hvordan hun vil reagere på lyder i oppgangen osv. 

Jeg bor nå veldig nære en bilvei og toget, så de lydene reagerer hun ikke på i det hele tatt. Men det er klart at jeg vet jo ikke hva slags reaksjon hun får hvis hun hører mennesker i leiligheten ved siden av og over/under når hun er alene hjemme :(

Hun er ikke vant til å være i hagen. Vi har en liten hageflekk her vi bor nå, men den er hun ikke interessert i. Vi går heller på lengre turer i nabolaget og skogen. Hun er veldig rolig inne når jeg er hjemme. Sover store deler av tiden og er aktiv når vi er ute på tur, så jeg vet at det ikke blir et problem da. 

Men nå fikk jeg en del å tenke på. Det er jo utrolig kjipt å skulle kjøpe en leilighet hvor hun går helt bananas når hun er alene hjemme og vi må flytte med en gang...

 

TS

Anonymkode: e12bd...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det eventuelt an å lydisolere et rom hun kan være i på dagtid? Sånn at hun ikke hører naboene og de ikke hører henne? 

 

TS

Anonymkode: e12bd...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle som skulle ha hund skulle hatt enebolig hadde vi ikke hatt mange hunder i verden. Man må tåle litt lyder når man bor i leilighet, sånn er det bare.

Anonymkode: 1aaf8...e4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde med stor hund (28 kg). Han er veldig stille, da, men han sleit da vi øvde på alenetrening (da vi gikk gradvis opp i tid rakk han å ule litt), men sa ifra til de under og på siden, og fikk aldri klager, og filma ham. Viktigste er vel at du må begynne på nytt igjen med alenetrening, siden det er nytt sted. Ellers ser jeg ikke noe problem med å ha hund i leilighet, hadde det ikke fungert kunne jo de fleste i by ikke hatt hund. Man må jo ut mer, og passe på å rydde opp etter seg med sølelabber og sånt. Vi måtte også støvsuge gangen utenfor selv, teppegulv, fordi pelsen var så klint inni teppet i røyteperiodene, men det var helt ok. 

Anonymkode: 1a433...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo sant. Er jo ganske mange hunder i Oslo som neppe bor i enebolig.

Alene hjemme treningen gikk veldig bra da hun var valp, så jeg tror nok helt sikkert vi skal klare det. 

Når det gjelder sølete labber, så hadde jeg tenkt til å kjøpe en leilighet som har tilgang direkte ut med egen dør :)  Det jeg har sett på av leiligheter er vel egentlig på grensen til å kunne kalles et rekkehus, så man bor tett, men har egen inngang.

Jeg har pratet litt med noen familiemedlemmer som er hjemmeværende og som har sagt de kan passe hunden hvis det skulle bli et problem, så da har jeg også en plan B hvis det skulle skjære seg.

 

TS

Anonymkode: e12bd...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, så lenge du har en grei og sosial hund uten de store problemene, at den raskt vil vende seg til lydene i blokka. Jeg har innimellom besøk av mine foreldres hund i min leilighet, og selv om han er født og oppvokst på gård, så tar det ikke lang tid før han vender seg til det og sovner. 

Anonymkode: b8b2d...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to og det før helt fint :) Er rimelig lytt mellom leilighetene også. De er stille av seg, bjeffer sjeldent, kun noen ganger under lek. Men det tenker jeg naboene må tåle nær jeg hører barnegråt og høye telefonsamtaler gjennom veggene...

Har litt tepper i stuen da, det legger hvertfall en demper når de løper rundt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det i svært mange sameier og borettslag er det forbud mot dyrehold. Dette fordi de har sett seg lei på alle problemene som følger med dyreeiere. 

 

Anonymkode: 65c05...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i leilighet i sameie og har to hunder (ene er 50 kg og andre 25 kg). ikke noe problem. 74 kvm nå, hadde litt større leilighet med mer uteplass før, men har ikke merket noe på hundene. Har hunder som alltid har vært rolige inne (selvfølgelig lært seg lydighet også), og rasene er generelt rolige. Er det noe spesifikt du lurer på, bare spør.

#10: Hva slags problemer refererer du til?

Anonymkode: 8c905...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi bor i leilighet i sameie og har to hunder (ene er 50 kg og andre 25 kg). ikke noe problem. 74 kvm nå, hadde litt større leilighet med mer uteplass før, men har ikke merket noe på hundene. Har hunder som alltid har vært rolige inne (selvfølgelig lært seg lydighet også), og rasene er generelt rolige. Er det noe spesifikt du lurer på, bare spør.

#10: Hva slags problemer refererer du til?

Anonymkode: 8c905...d11

Ikke meg som er #10, men problemer som uansvarlige hundeiere som ikke plukker opp etter seg, slipper hunden løs, binder den på fellesområder, lufter hunden på lekeplass, og slike ting gjør at flere borettslag sier nei til dyr, eventuelt sier ja til maks ett dyr og har masse regler om at lufting ikke skal skje på borettslagets område og slikt. 
Jeg holdt på bli sprø da jeg skulle kjøpe leilighet, og leste igjennom alle regler/vedtekter ang dyrehold... 
Det er dessverre en del uansvarlige eiere av dyr som ødelegger for resten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Ikke meg som er #10, men problemer som uansvarlige hundeiere som ikke plukker opp etter seg, slipper hunden løs, binder den på fellesområder, lufter hunden på lekeplass, og slike ting gjør at flere borettslag sier nei til dyr, eventuelt sier ja til maks ett dyr og har masse regler om at lufting ikke skal skje på borettslagets område og slikt. 
Jeg holdt på bli sprø da jeg skulle kjøpe leilighet, og leste igjennom alle regler/vedtekter ang dyrehold... 
Det er dessverre en del uansvarlige eiere av dyr som ødelegger for resten. 

Jeg har aldri gjort disse tingene, og jeg har heller aldri vært borti noen som gjør annet enn å la være å plukke opp (sykt irriterende, for hunden vår liker å drite på gamle bæsjer:))) utrolig udelikat å plukke opp iskalde bæsjer fra fremmede hunder midt inni en smørje av fersk, varm bæsj fra vår egen)...

Anonymkode: 8c905...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...