Gå til innhold

Hvordan oppbevare fruktsalat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal nå lage en fruktsalat som skal serveres i kveld. Har kjøpt inn epler, bananer, jordbær, honningmelon, ananas, kakifrukt og druer. Hvordan oppbevarer jeg det sånn at det holder seg til i kveld? Skal jeg oppbevare det lufttett? Varmt eller kaldt? Jeg har hørt at sitrondråper kan hjelpe, så jeg kjøpte inn en sitron, men skal jeg bare skvise den over liksom? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ville gjort er å dele opp all frukten nå, men ikke blande salaten før i kveld. Oppbevar fruktbitene i lufttette bokser (eller i skåler dekket med plastfolie) i kjøleskapet fram til blanding. Frukt inneholder mye væske, og når den er skåret opp vil den «slippe fra seg» en del av denne fruktsaften. Hvis du blander fruktsalaten nå, vil den derfor gjerne bli ganske blaut og slapp etter en stund. Når du blander salaten, kan du selv velge hvor mye av denne fruktsaften du vil ha med. 
Epler blir brune når de skjæres opp, men sitronsaft (eller appelsinsaft) hjelper mot dette. Press sitronen i en skål, og la hver eneste eplebit få et «bad» i sitronsafta slik at alle sider av eplebitene blir dekket. 

Skrevet

Enig med Ullvott. Jeg ville også ventet med å kutte opp eplene og bananene til serveringsdagen. De blir fort brune, spesielt eplene. Du kan skvise på sitron, men det endrer på jo smaken, i tillegg til at du ikke er garantert å få dekket alt. Epler modner også annen frukt fort, så du risikerer at bananene blir negativt påvirket av å ligge inntil eplebitene. 

Anonymkode: 57eb9...ba5

Skrevet

Tusen takk for tipsene! Nå er all frukten (bortsett fra bananen) skjært opp og fordelt i forskjellige bokser i kjøleskapet. Jeg badet hver individuelle eplebit i sitronsaft, så de burde virkelig holde seg fine! Så kutter jeg opp bananen og blander alt sammen rett før servering. Satser på at det blir bra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...