Gå til innhold

Drittmåned!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Farsdags gave til far hjemme, og farsdags gave til min kjære. Barne bursdager, pakkekalender, regninger og andre utgifter... arg!!

Så kommer desember, og alle skal få. Gave til gubben, datteren vår, 4 slektninger, et par nære venner av lillegull, 4 tantebarn og egen familie på 9..

Føler det nesten er umulig å slippe unna for store utgifter:P De stakkars kronene en sparer i gaver, tas igjen på frakta i posten osv..

Flere som sliter?

Anonymkode: b2b70...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å finn gaver som ikke koster så mye i porto (flate lette pakker).

Anonymkode: baf86...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar hele året. Ha en buffer. Alle vet julen kommer. Sett av 3000 av feriepengene f.eks. 

Anonymkode: ca55e...b51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Farsdags gave til far hjemme, og farsdags gave til min kjære. Barne bursdager, pakkekalender, regninger og andre utgifter... arg!!

Så kommer desember, og alle skal få. Gave til gubben, datteren vår, 4 slektninger, et par nære venner av lillegull, 4 tantebarn og egen familie på 9..

Føler det nesten er umulig å slippe unna for store utgifter:P De stakkars kronene en sparer i gaver, tas igjen på frakta i posten osv..

Flere som sliter?

Anonymkode: b2b70...903

Vær glad du har en mann og en far til dine barn, samt en større familie? Er da mange nok der ute, som meg, som mangler far. Du MÅ ikke bestille gaver via Internett (derav frakt og ekstra kostnader).

Anonymkode: 6758b...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Flere steder har fri frakt. 

Det koster penger å sende pakker via postkontor. Der sender jeg alle pakkene samlet i ei eske.

Anonymkode: b2b70...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp pakkekalender. Farsdagsgaver er ikke nødvendige. Jeg har sendt et pent kort til min far. Hadde jeg hatt barn, hadde de fått tegne farsdagsgave til pappaen sin. Etc.

Anonymkode: 8fff1...438

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemet, men er jo ikke rett at du skal sitte alene i det, få mannen din med på avgjørelser og jobben.

Når det gjelder gaver til ham, om økonomien er trang bør han ha full forståelse for A) tegning fra barna eller B) Forbruksting som sokker/bokser etc.

Eller enda bedre - hadde jeg fått "tid" til farsdag hadde jeg vært kjempefornøyd.
Sove lengre, gjør hva du vil i 4 timer, frokost på sengen/lage middag etc. (dette forutsetter jo at han faktisk fortjener disse tingene, ikke at det er slik det alltid er).

Gaver til andre er vanskeligere, både å komme på og få gjort på en økonomisk måte. Det enkleste er jo å hive penger på problemene, men ikke alltid man kan/bør det.

Det er en klisje, men kan man lage noe? Feks om gamle tanter får en boks kaker de kan ha til julebesøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man gi farsdagsgave fra andre enn barnet /barna? En tegning, kaffe og frokost og et kakestykke på senga?

Gavekalender er unødvendig og genererer bare til forbruk og går utover miljøet. Velger du å lage det, lager du en med ting de likevel trenger, kan også holde med å åpne en gavekalender hver søndag i advent? Jeg misliker at alle MÅ ha gavekalendere, det er en uting.

Og man trenger ikke gi julegaver til alle venninner, sier ikke at du gjør det men. Gaver kan være hjemmelagde, de trenger ikke koste mye. Jeg kjøper sjelden dyre gaver. Og er enige med venninner om at vi ikke gir til hverandre.

Når er det farsdag forresten?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsdag og pakkekalender hadde jeg kuttet ut.

Julegaver kan man fint begrense men kanskje være litt kreativ. Jeg er flink til å lage litt selv, min familie setter større pris på en kake i glass og brente mandler enn et pyntelys.

Anonymkode: ce870...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Farsdags gave til far hjemme, og farsdags gave til min kjære. Barne bursdager, pakkekalender, regninger og andre utgifter... arg!!

Så kommer desember, og alle skal få. Gave til gubben, datteren vår, 4 slektninger, et par nære venner av lillegull, 4 tantebarn og egen familie på 9..

Føler det nesten er umulig å slippe unna for store utgifter:P De stakkars kronene en sparer i gaver, tas igjen på frakta i posten osv..

Flere som sliter?

Anonymkode: b2b70...903

Kutt ut alle over 18år! Det har vi praktisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser frem til å både gi og få julegaver jeg da, burde du også gjøre i stedet for å tenke kostnader.

Ja, julen koster en del, men for min del er den regningen velkommen for det er så fint å feire den høytiden med mine nærmeste.

Endret av Snabeldyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsdagsgave/morsdagsgave er noe tull handelsstanden har funnet på. La datteren lage en tegning og et "fint" kort, gi frokost på senga og bak kake til kaffen. Gi et kort til din far, dersom dere bor i samme område, hvis ikke kan du ringe ham på søndag.

Pakkekalender er også ganske unødvendig. 24 ting dere egentlig ikke har råd til, slik at ungen blir lei av gaver før juleaften, og når januar er over er alle 24 tingene bare mer rot. Hvis dere skal ha pakkekalender, kjøp noe litt større som kan deles opp i 24, f.eks lego, klistremerker el. Kalenderen kan også inneholde en bit twist hver dag.

Du og mannen kan snakke sammen om økonomien, og kanskje bli enige om å redusere hverandres gaver. Dere kan også bli enige om å kjøpe ting til hverandre dere ville kjøpt uansett, eller tilogmed kjøpe deres egne gaver.

Noen ganger kan man spare litt frakt om man allierer seg med familie. Min utvandrede sunnmørslekt har flere strategier: Bestemor vil gi en skikkelig gave til barnebarn, og spør sin datter om hva barnebarn trenger. Barnebarn trenger en sovepose. Bestemor overfører penger til datter, og datter kjøper sovepose i løpet av desember.
Tante kjøper gave til nevø på nettet. Nevø skal feire hos bestefar, så tante setter leveringsadresse hos bestefar, som pakker inn gaven.
Onkel skal på konferanse i nærheten av familie på andre siden av landet i oktober. Slekt på begge sider av landet gjør klar gaver i god tid, og onkel har med en koffert gaver begge veier. Hvis noen på noen av de to stedene skal et tredje sted tenker man selvfølgelig også på det, slik at gaver fra begge de to stedene fraktes til det tredje. Eventuelle kostnader ved ekstra koffert spleises på, og ordningen droppes selvfølgelig dersom ekstra koffert koster mer en frakt hos posten. 
Når gaver sendes i posten samarbeides det selvfølgelig, for stort sett er det billigere å sende en stor eske enn mange små. Når man bor i middagsbesøksavstand kan man fint samarbeide om gavefrakt.

Anonymkode: dd6ad...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ikke for i motsetning til deg så klarer jeg å forvalte pengene mine. :)

Anonymkode: c83d4...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.11.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Farsdags gave til far hjemme, og farsdags gave til min kjære. Barne bursdager, pakkekalender, regninger og andre utgifter... arg!!

Så kommer desember, og alle skal få. Gave til gubben, datteren vår, 4 slektninger, et par nære venner av lillegull, 4 tantebarn og egen familie på 9..

Føler det nesten er umulig å slippe unna for store utgifter:P De stakkars kronene en sparer i gaver, tas igjen på frakta i posten osv..

Flere som sliter?

Anonymkode: b2b70...903

Ahhh... Enig! Mye masse mange 😕

Men- mange bra tips som har kommet ovenfor da👍 Mange kloke råd og tips å få her inne - innimellom, hehe. 

Apropo overskriften; Drittmåned....

JANUUUUUUAR, sier jeg bare 😱😱😱😱😱😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Farsdags gave til far hjemme, og farsdags gave til min kjære. Barne bursdager, pakkekalender, regninger og andre utgifter... arg!!

Så kommer desember, og alle skal få. Gave til gubben, datteren vår, 4 slektninger, et par nære venner av lillegull, 4 tantebarn og egen familie på 9..

Føler det nesten er umulig å slippe unna for store utgifter:P De stakkars kronene en sparer i gaver, tas igjen på frakta i posten osv..

Flere som sliter?

Anonymkode: b2b70...903

Når du er så dårlig på planlegging så straffer det seg. 

Hadde du fordelt alle regningene utover hele året med et gjennomsnittlig trekk hver måned, så hadde du ikke merket utgiftene så godt en måned og sløst bort penger en annen måned. 

Med en gavekonto med trekk hver måned så hadde gavekontoen heller ikke blitt merket mer en måned enn en annen månde. 

Så,problemet er din manglende planlegging og organisering av din egen økonomi. 

Klaging er unødvendig når det er deg selv å skylde at du er misfornøyd med situasjonen du har kommet i. 

Anonymkode: ef2c2...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...