Gå til innhold

Leder "dokumenterer" ting om ansatte, ikke korrekt informasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år, jobber 60 % i en butikk i en ganske stor kjede, butikksjefen min er 23 år og hadde jobbet i kjeden i under 1 år (elstrahjelp til deltidsansatt) da han ble ansatt i tidlig sommer. Jeg har kritisert hans måte å drive butikken på og å arbeide på til lederen over ham, og det ble tatt tak i. Ting har ikke akkurat bedret seg, men ikke direkte forverret seg. 

Denne uken fant jeg ut at han "dokumenterer" ting jeg gjør, som ikke stemmer 100 % med virkeligheten. H*n har bl.a skrevet at jeg kom for sent to dager løpet av en uke i oktober, når det bare var en dag. Jeg ringte også så fort jeg innså at jeg kom til å bli sein (20 min før jeg skulle startet), og det gikk helt fint da det ikke var en stor dag. Jeg kom 45 minutter for sent og jobbet tiden inn ved å gå 1 time ekstra. Han skrev også at jeg bare sendte melding per facebook en dag jeg var syk, men jeg snakket med han ansikt til ansikt dagen før jeg var hjemme da jeg måtte dra hjem tidlig på grunn av migreneanfall. Jeg sendte melding på kvelden om at jeg ikke var blitt bedre og at erfaring sa at jeg ikke kom til å klare å jobbe dagen etterpå. Han er selv en person som skriver melding om alt fremfor å ringe, med mindre det er akutt hast. Han svarer også sjeldent telefonen når man ringer, selv i butikkens åpningstid. 

Edit: Jeg sjekket systemet for registrering av timer, og en av dagene han påsto jeg kom sent står jeg registrert som på jobb i tide. 

 

Kan slik dokumentasjon, handskrevet og ikke godkjent av meg, ha noen hensikt? Jeg nekter å tro at det er gyldig ved et eventuelt forsøk på å få meg sakt opp? Ved medarbeidersamtaler må jeg signere notatene hans etter møtet, og det blir jo noe helt annet. 

Anonymkode: 80a15...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, slik dokumentasjon kan ha noe for seg, dersom den fremstår troverdig og du ikke kan dokumentere noe annet. 

Men hvordan kan du først vite 20 minutter før du begynner at du kommer 45 min for sent? Med mindre du satt fast i et tog i en tunnel i en time hørtes det veldig pussig ut. 

Anonymkode: 69028...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står i systemet at du var på jobb i tide burde det være et godt motbevis. Hvis han er veldig tvilsom bør du kanskje få noen andre til å bevitne at det er registrert slik også, i tilfelle han forandrer på det for å få det til å stemme med sin påstand.

Anonymkode: 050bf...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han gjør lurt i å notere slike småting om sine medarbeidere, så lenge han noterer rett. Høres rart ut at han har feil info, ville blitt nøye på å notere med tidspunkt for kommunikasjon selv, i tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har skaffet deg en mektig fiende. 

Dokumentasjonen hans kan ha noe for seg om du ikke kan motbevise det som blir fremlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kritisert hans måte å drive butikken på og å arbeide på til lederen over ham

Du arbeider aktivt for å få sparken, skjønner jeg?

Anonymkode: 73077...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en slik leder. Hun skrev feilaktig info/notater om meg i mange år, uten at jeg har vært klar over det. 

For eksempel var jeg alltid for sen, selv om jeg alltid kom før alle andre. Jeg skapte dårlig stemning på jobb, når jeg stod opp for en annen kollega som hun gjorde narr av foran andre. På notaten hennes skrev hun at JEG mobbet. Da ble jeg kalt inn til samtale og fikk advarsel om at jeg ville få sparken. Heldigvis tok kollegene grep om at de skulle slutte på dagen, hvis jeg fikk sparken. Sjefen fikk sparken. 

Jeg fikk tilbud om å ta over jobben hennes, noe jeg takket nei til. 

 

Anonymkode: 8418b...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...