Gå til innhold

Bør hijab forbys i Norge?

Hijab  

33 stemmer

1. 1. Bør hijab forbys i Norge

• Ja
      13
    • Et forbud mot å ikle barn hajib hadde vært bra, men utover det bryr det meg ikke
      10
    • Nei
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mener du det er rett at hijab forbys i Norge? Eller ser du ikke på det som noe problem?

Anonymkode: 175d5...a3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryr meg faktisk ikke om de som bestemmer helt selv å bruke hijab, men å tvinge stakkars unger å gå med det liker jeg ikke. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

JA!! Det bør forbys, slike politiske og kvinneundertrykkende plagg har ingenting i Norge å gjøre. ingen andre plasser heller forresten.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

ja

Anonymkode: 93eb8...f7c

Skrevet

Så lenge man kan se ansiktet, så syns jeg man må få kle seg som man selv vil

• Liker 2
Gjest Chauve-Souris
Skrevet

Har ikke noe i mot hijab. Synes ikke det er greit å tvinge barn til å bruke det, men det tror jeg uansett ikke er særlig vanlig i Norge. Min erfaring er heller at små jenter ofte vil bruke hijab fordi mamma eller storesøster bruker det etc. og det må jo være greit. :) 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Calandria said:

JA!! Det bør forbys, slike politiske og kvinneundertrykkende plagg har ingenting i Norge å gjøre. ingen andre plasser heller forresten.

Det er mange som vokser opp med å bruke hijab som ikke ser på det som kvinneundertrykkende i det hele tatt. Mange av disse har valget om å ikke gå med det, men for de blir de helt feil siden de gjerne har gått med det siden de var 12 år gammel. Blir tilnærmet det samme som om du og jeg alltid hadde vært vant med å gå med gensere med høy hals, og plutselig skulle blitt tvunget over til å kun bruke gensere med mye lavere hals (= som viser litt kløft).

Et forbud mot burka kunne jeg støttet dersom det var flere i Norge som faktisk brukte det, men et forbud mot hijab? Nei. Men jeg var vel egentlig tidligere mot hijabbruk, men så fikk jeg mange venninner som faktisk bruker det, og da endret jeg litt syn på det. 

Endret av Miah
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Calandria skrev:

Ironisk at du vil nekte kvinner å kle seg som de selv vil, fordi hijab er "politisk og kvinneundertrykkende"

• Liker 4
Skrevet

Folk kan gjerne gå nakne om de vil i sitt private hjem. Men på offentlige steder utenfor hjemmet bør og er det forbudt med heldekkende maskeringer. Som niqab og finnlandshette osv. 

Så lenge folk respekterer dette. Er det helt greit. 

Anonymkode: 0083a...63c

Skrevet
1 hour ago, Miah said:

Det er mange som vokser opp med å bruke hijab som ikke ser på det som kvinneundertrykkende i det hele tatt. Mange av disse har valget om å ikke gå med det, men for de blir de helt feil siden de gjerne har gått med det siden de var 12 år gammel. Blir tilnærmet det samme som om du og jeg alltid hadde vært vant med å gå med gensere med høy hals, og plutselig skulle blitt tvunget over til å kun bruke gensere med mye lavere hals (= som viser litt kløft).

Et forbud mot burka kunne jeg støttet dersom det var flere i Norge som faktisk brukte det, men et forbud mot hijab? Nei. Men jeg var vel egentlig tidligere mot hijabbruk, men så fikk jeg mange venninner som faktisk bruker det, og da endret jeg litt syn på det. 

Ja, det er viktig å få barna til å bruke dette plagget så tidlig som mulig slik at det blir en selvfølge. Det er slik religiøse indoktrinering og kvinnediskriminering fungerer. Også på 1800-tallet var det veldig mange norske kvinner som slett ikke følte seg diskriminerte i det hele tatt. Første skrittet mot frigjøring er alltid opplysning. 

Mens mennene sprader rundt i helt vestlige klær og har en enorm frihet så må altså jentene gå med hijab og har en mye mer begrenset hverdag. Dette er dessverre fakta. Hva er det som er så bra med at mennene kan ha kjæreste og gifte seg med dem de vil mens jentene er tvunget til å være "rene" og er nødt til å gifte seg med en muslim? Hva om det var nordmenn som mente at norske jenter måtte gifte seg med en nordmann og måtte være jomfru, mens nordmenn selv kunne ha både kjæreste og gifte seg med dem de ville. Det er jo selve definisjonen på kvinnediskriminering.

Anonymkode: 0c293...6ed

Skrevet
1 hour ago, Testosteron said:

Ironisk at du vil nekte kvinner å kle seg som de selv vil, fordi hijab er "politisk og kvinneundertrykkende"

Spør kvinnene i hijab hvorfor de går i det da, og grav litt dypere enn "komme nærmere gud", så ender man opp med at det er for å unngå å komme til helvete, unngå å bli voldtatt og fordi man ønsker å bli sett på som "ren og ærbar". Hvor mye "frihet" er det egentlig i disse svarene? Når hele nasjoner går fra å ikke gå med dette plagget i det hele tatt til at det blir en selvfølge for alle kvinner, mens mennene går i helt vestlige klær, da er det all grunn til å slå alarm og sette i tvil påstanden om at det er "frihet" som ligger bak. Den mest konservative religionen i verden er jo heller ikke særlig glad i frihet. Det er lover og regler og påbud for nesten alt i den religionen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke behov for å vite hårfargen, strukturen på håret eller frisyren til alle mennesker. For det er jo kun det du ikke ser i vedkommende, sammenlignet mot andre som ikke bruker det. 

Vi kan ikke snakke om aksept, respekt og likeverdighet, MDN undertrykke noen ved å bestemme hva de har på hodet sitt. 

Da må vi forby luer også da! Det dekker jo håret! Kan ikke finne på å vise håret 🙀🙀

Anonymkode: 1e465...613

• Liker 1
Skrevet

Skjule*

Skrevet
1 hour ago, Testosteron said:

Det er jo et kjønnsapartheid-plagg. Det kan du ikke nekte for. Ser ingenting ironisk med å være kritisk til apartheid i Norge. Nettopp det likestilte samfunnet er jo hovedgrunnen til at Norge er et godt land å bo i. Land hvor kjønnsapartheid, hijab og burka dominerer er ikke land som vi liker å sammenlikne oss med.

• Liker 1
Skrevet

Niquab og burka bør forbys. Hijab burde være forbudt i enkelte yrker, og ut av Forsvaret igjen. Hører ikke hjemme til uniform. Dommere, advokater, politi, vektere bl a bør ikke bære hijab. 

Ser det gjerne forbudt på barneskolen og. 

Anonymkode: aba33...9a2

• Liker 1
Skrevet

Skal vi forby lue, caps, skaut osv og da?

Anonymkode: c468c...6fa

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke behov for å vite hårfargen, strukturen på håret eller frisyren til alle mennesker. For det er jo kun det du ikke ser i vedkommende, sammenlignet mot andre som ikke bruker det. 

Vi kan ikke snakke om aksept, respekt og likeverdighet, MDN undertrykke noen ved å bestemme hva de har på hodet sitt. 

Da må vi forby luer også da! Det dekker jo håret! Kan ikke finne på å vise håret 🙀🙀

Hijab skal symoblisere ærbarhet, for å beskytte mot voldtekt, og vise at kvinnene kun er tilgjengelige for muslimske menn. Det er jo derfor bare kvinner går med det, mens mennene går i helt vestlige klær. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt delt. Noen bruker det pga religion og kultur. Andre fordi det har blitt en form for mote.

Mote har jeg ingenting imot. Tildekking for å tekkes et eldgammelt mannssjåvinstisk kvinnesyn derimot, er verre enn verst.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Skal vi forby lue, caps, skaut osv og da?

Anonymkode: c468c...6fa

Både menn og kvinner går med caps og lue. Hijab er ment som et symbol for å kontrollere kvinnenes seksualitet. Hvorfor tror du mennene går i helt vestlige klær mens søstrene må gå med hijab egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ikke det er veien å gå hvis man vil avskaffe det. Jeg tror faktisk det kunne ført til et terrorangrep i Norge. Uansett er det vanskelig å kontrollere. Poenget med hijaben er at den skal dekke håret og halsen. Hvis hijab ble forbudt kunne man løst dette ved å bruke lue eller turban og skjerf. Hijaben i seg selv er jo egentlig bare et sjal som dekker hode og hals. Jeg ser rett og slett ikke hvordan det skal kunne la seg gjennomføre.

Anonymkode: 4161c...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...